Kirjoittaja Aihe: Kyllä POLTTELEE !!!  (Luettu 11899 kertaa)

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #15 : Huhtikuu 03, 2011, 12:52:26 ip »
Joukolle onnittelut hienosta hankinnasta. Hieno on tosin arkipyöräsikin.

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #16 : Huhtikuu 03, 2011, 13:57:59 ip »
Kiitos kiitos. Malli on Falcone 500 Turismo, ensirekisteröity heinäkuussa 1958. Hommasin sen Saksasta ja on ollut kotona tasan viikon. Tekniikka kunnossa ja maalikin hyvä pientä takalokarin naarmun uudelleenmaalausta lukuunottamatta(töhritty jollain "kynsilakalla" ???). Tätä mallia on valmistettu vuodesta 1950 vuoteen 1966. Aika pitkä sarja siis. Osia saa edelleen kohtuu hyvin, ja mikä parasta, hinnat ovat kohtuullisia verrattuna nykypyörien osahintoihin esim. nopeusmittari 90e, äänenvaimennin 115e, kytkinvaijeri 18e.
Kevättä tässä odotellaan.. ja poutapäiviä..polttelee niin maan perusteellisesti!

Jouko

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #17 : Huhtikuu 03, 2011, 16:24:41 ip »
Kun teillä siellä peräpohjolassa alkaa närvi kiristyä lumisten kelien vielä jatkuessa, laitetaan täältä baijerista vähän arvuuttelua pitkiin "keväisiin" päiviin.

Ulkona oli niin kuuma että piti mennä museoon viilentymään. T-paidoissa näyttivät kansalaiset ajelevan pyörillään ja katot olivat alhaalla kaikista cabrioleteista.

Mitä on nämä merkiltään ja malliltaan "Guzzin esi-isät"?





täälläpäin maailmaa höyrykoneetkin on isompaa kaliiperia.




putkihässäkkä.



ja lopuksi uusinta uutta ducatilta? ketjut vaihdettu Timon toivomuksesta remmiin. Ei lopu vääntö. muotoilussa on myös haettu uutta/vanhaa? suuntaa.
Näinköhän polttaa 95E10:iä puhtaasti?



okei, vielä pari kiellon päälle, kun keli oli niin komea.











...jaa, taitaa kohta alkaa jalkapallopeli, sitähän voisikin lähteä seuraamaan biergarteniin, kun on kerran hellekeli.

Älkäähän liukastuko, kun luotte lumia.  ;D ;)

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #18 : Huhtikuu 03, 2011, 18:47:00 ip »
Kyseessä on saksalainen Victoria, malleja en jaksa muistaa. Just pari kuukautta sitten oli kirjastosta lainassa Juurikkalan kirja, vuosisadan moottoripyörät tms ja ihastelin noita pyöriä. Ainakin katumalli oli kardaanilla varustettu. Ei liene Suomessa montaakaan.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #19 : Huhtikuu 03, 2011, 19:16:26 ip »
Joo. 1954 Victoria V35 Bergmeister.
Onhan niitä muitakin (ei monia), tämä on aika harvinainen:

Emeritus-guzzisti

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #20 : Huhtikuu 05, 2011, 21:14:14 ip »

Kevättä tässä odotellaan.. ja poutapäiviä..polttelee niin maan perusteellisesti!

Jouko

Onneksi olkoon...  hyvin pidit salassa....  ( mies ja pyörä samalta luotettavalta vuosikymmeneltä !! ) MAHTAVAA
Onkohan monta maassa ????

Jokos Kajaanin kerhon kevät tempauksessa nähtävillä ???

ps . Meiläläistä ei enää polttele.... lenkki tehty Jöördiksellä... vapina loppunut .... on se pyöräily vaan ihanaa....

Mr

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #21 : Huhtikuu 05, 2011, 21:40:19 ip »
Iso on höyrymoottori. Ilmeisesti Sulzer. Mutta ei niin iso kuin Tampereen Työväenmuseo Werstaan moottorimuseon kaunotar. Jokaiselle sen sylinterille on annettu naisen nimi. Niitä on neljä. Vauhtipyörän halkaisija 7,5 metriä!
Museoon on vapaa pääsy ja se sijaitsee Finlaysonin alueella. Lähellä ravintola Plevnaa. Jos se selvittäisi sijaintia paremmin.
Viimeksi kävin nauramassa itseni siellä tärviölle Martti Innasen maalaustaiteen näyttelyssä.

http://www.tyovaenmuseo.fi/

Sisältää useita näyttelyitä. Esimerkiksi porukka-ajelun kohteeksi erinomainen.

mm

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #22 : Huhtikuu 05, 2011, 22:02:00 ip »

Viimeksi kävin nauramassa itseni siellä tärviölle Martti Innasen maalaustaiteen näyttelyssä.

mm

Innasesta tuli vähän aikaan sitten radiossa sellainen dokumentti-ohjelma, jossa herraa haastateltiin ja soitettiin mm. Yleisradiossa kielletyllä listalla ollut kappale.

Viittasihan se motorismiinkin sen verran, ettää yhdessä värssyssä laulettiin : "on meillä jakopään kettingit irrallaan ja me punaiseksi mökkiä maalataan"... :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #23 : Huhtikuu 06, 2011, 08:10:20 ap »
Guzzia ei vieläkään saa tallista. Eilen oli aika paljon pyöriä liikeellä.

Ajoin sitten skootterilla töihin. Yksin olin liikenteessä kahdella pyörällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #24 : Huhtikuu 06, 2011, 09:42:58 ap »
Kyseessä on saksalainen Victoria, malleja en jaksa muistaa.

Victoria on oikein. en tullut katsoneeksi malleja sen tarkemmin, tässä ekassa luki tankissa juurikin Bergmeister.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #25 : Huhtikuu 06, 2011, 11:30:47 ap »
Indianillakin oli 90 asteen V-kone eräässä harvinaiseksi jääneessä mallissa pitkittäin rungossa. Internetistä sitä en löytänyt kun en muista mallimerkintää tarkasti. Jotakuinkin 750 cc kone.

Törmäsin siitä kertovaan juttuun Inkkarin tuotantohistoriikin yhteydessä. Sitä tuotiin Eurooppaan toisen maailmansodan aikoihin muutamia kappaleita amerikkalaisten sotolaskäyttöön mutta myös muutamia siviiliversioita kerrotaan tehdyn. Ei kuitenkaan kelvannut Amerikan markkinoille. Siellä päin maailmaa ei yleisesti ole edes tietoa kyseisestä mallista.

Mutta se on melko helposti arvattavissa mistä Sign. Carcano on katsonut mallia kun on suunnitellut V7:n. Ilmeisesti hän on törmännyt tuohon Indianin tuotteeseen jossain vaiheessa ja siemen on jäänyt itämään. Niin saman oloisia ovat. Jatkan metsästystä josko kuvan vielä löytäisin jostain.

Sivuventtiilisestä sotilasversiosta löytyi hiukan tietoa ja kuva. Se ei paljonkaan Guzziin viittaa. Siviiliversio oli kuitenkin mielestäni modernimmalla koneella.
Tiedon mallimerkinnästä sain kun soitin Suomen Indian Clubin pj:lle.

<<Only a thousand Indian 841s were built before the contract was terminated. Most went into storage and after the war most were civilianised and sold to the general public for a song.>>

Mitä lienee tarkoittanut tuo sana "civilianised" muuta kuin punaista väriä pintaan?

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #26 : Huhtikuu 06, 2011, 12:32:42 ip »
Eipä löydy Inkkarin 841-mallista kuin noita sotakuvia sv-koneesta.Eri tahoilta keräsin historian rippeitä niin tuo vuoden -43 kehitelmä 841B saattaisi olla se joka on modernimpi versio. Ei kuvaa protosta eikä mahdollisesta siviilipelistä.

Vuonna 42: Very few models of the 841 were built, making them extreamly rare collector bikes.

Vuonna 43: Indian: No new models except a prototype 841B: Transverse V-twin 45ci, shaft drive, military.

Suurin osa tämän mallisarjan pyöristä on löytynyt Euroopasta. Koska niihin ei harvinaisuutensa vuoksi juuri ollut varaosia on niihin asennettu alkuperäisen koneen tilalle Scoutin moottori ja ketjuveto. Näin ne vähätkin jotka sodalta säästyivät turmeltuivat kun tarvittiin toimivaa kulkinetta.

Sinänsä mielenkiintoista kun noita sotaratsuja pöyhin netistä niin putkahti vastaan sellainen H-D harvinaisuus, joita Suomeenkin on eksynyt, XA750. Melko puhdas BMW:n kopio. Harley-historiikit sivuuttavat sen sujuvasti.

Kuten kaikilla suurilla valmistajilla on Indianillakin ollut koneita joka lähtöön: Rivikoneita kahdella ja neljällä sylinterillä, poikki- ja pitkinpäin. Viime syksynä oli Tampereella myynnissä 40 -luvun lopun Indian 500 Twin. Indianin omalla rivikoneella, ei Royal Enfieldin. Se tuli myöhemmin.

Mitäpä sanotte 70 -luvun Indianista?

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #27 : Huhtikuu 06, 2011, 14:59:18 ip »
Se sama inkkari oli myynnissä vielä Jyväskylän romppeilla talvella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #28 : Huhtikuu 06, 2011, 15:34:09 ip »
Urpo jelppii:

Vacilando

  • Viestejä: 85
Vs: Kyllä POLTTELEE !!!
« Vastaus #29 : Huhtikuu 06, 2011, 18:08:27 ip »
Sellanen H-D.Bemari tuli nähty Ähtärissä VMPK rallissa -08.