Kirjoittaja Aihe: rakastunut californiaan  (Luettu 4444 kertaa)

samovaari

rakastunut californiaan
« : Tammikuu 20, 2011, 21:44:01 ip »
moi vaan kaikille ja hyvää alkanutta. Nyt on vissiin pappa sekasin, kävin tänään yhessä tamperelaisessa liikkeessä kattomassa yli vuotisia mutta uusia pyöriä siel oli california vintage lähes uusi jotain pari kolme tonnia ajettu mä ihan oikeesti rakastuin siihen. musta, todella upee, mutta nyt se asia, joku sano yhessä lahtelaisessa liikkeessä ,että M,G on kalliimpi huoltaa kun muut pyörät mistähän moinen? Ja sitten tämmönen asia ,että öljysuodatin olis tosi veemäinen vaihtaa. Kuitenkin tulpat ja venat on kai aika framilla.Sitte vielä semmone juttu, saako vintagesta laukut helposti irti jos ei niitä aina tarvi pitää mukana? mites yleensä MG:huollot kuin monta kilsaa on välit? MG on sinänsä erittäin kaunis ja sopis varmaan mulle ku se sinne.

tramp

• Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: rakastunut californiaan
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2011, 22:19:56 ip »
Muuhun en ota kantaa, mutta se öljynsuodatin on aika työläs vaihtaa ( vertaa moniin muihin pyöriin) koska se sijaitsee öljypohjan sisällä, eli koko öljypoja pitää irroitaa ja tiiviste kannattaa myös samalla uusia. Toki tulee samalla putsattua se öljypohja sakasta jos sitä siellä  sattuu olemaan. Aikas monta ruuvia saa irroitella. On kait siihen jokin lisäsysteemikin olemassa mutta.....

Onnea kalikaupoille ;-)

Tuulenpoika

« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2011, 00:50:46 ap »
Guzzi on kyllä itsehuoltajan unelma.Meikäläinen tumpelokin pystyy vaihtamaan galin öljyt.Pientä opettelua vaatii,senjälkeen ei tule kalliiksi.Ja Piikkiöstä saa aina hyvin neuvoja.

Kimmo Saarelainen

• Administrator
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2011, 06:25:03 ap »
Soon höpöpuhetta, että Guzzi kallis huoltaa!
Toisaalta, jos sulla on varaa ostaa uuden karhee Vintage, on sulla varaa  myös se huolllattaa.
Perushuollot ei ole sen kalliimpia, kuin missään muussakaan pyörässä. Kuten tässä jo mainittiin on Cali helpohko huoltaa itsekin, kun vaan opettelee perrusniksit. Tosin venttiilien ja ruiskujen säädöt on hieman konstikkaammat jutut. Öljynsuodattimen vaihto on keskimääräisellä motoristilla kerran vuodessa,  joka hoituu s iiinä muun huollon yhteydessä. Yhden päivän homma tumpulaltakin (vrt itseeni)!

Lauku jen irrotus on työläämpi juttu, mutta miksi niitä irrottamaan? Ne on Vintagessa tärkeä osa kaunista taideteosta! Se on suunniteltu näyttäväksi kokonaisuudeksi!  Miksi sitä "särkemään"?

Usko rakkauteen ensi silmäyksellä ja toteuta haave. Et tule katumaan!
T. Kimmo
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2011, 15:59:12 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2011, 08:24:12 ap »
Californian huolto onnistuu myös vähemmän tekniseltä mieheltä itsekin. Öljynsuodattimen vaihto kestää rauhallisesti tehden n 20 min. Suurin osa tästä ajasta kuluu öljypohjan puhdistamiseen öljyliemestä. Tuo puhdistaminen ei ole yhtään huono juttu. Aina on öljypohjassa ollut "limaa". Suodatin vaihdetaan ~10´000 km:n välein.
Perämurikkaakaan ei periaatteessa tarvitse irroitella, jos ei halua voidella kardaanin liukubooreja. Tämäkin kestää vain 20-30 min. Venttiilien säätö ja tulppien vaihto on ns. Kalervon pala eli Piece of Gace. Rivimoottoreissahan pitää purkaa "puoli pyörää"...
Muu huolto...kaikki muu on ihan samanlaista, kuin muissakin pyörissä; Jarrupalaa, ilmansuodatinta ( joka toinen kesä tms. ), akun silmälläpitoa, polttimoiden vaihtoa, jarrunestettä jne. Mutta huomaa: Ihan samoja asioita on autossakin huomioitava! Ja niistä maksetaan vaikkapa 600 - 800€ / 20´000 km. Ei sekään nyt ihan halvalta kuulosta...

Vaikka en moottoreista mitään ymmärräkään, niin olen takuuajan jälkeen hoitanut kaikki itse. Vain venojen säätö ja ruiskun synkat on tehty osaajien toimesta. Nekin siksi, etten ole koskaan niitä tehnyt, joten en niitä osaa tehdä.
Olen tehnyt jopa niin, että sovin Piikkiön kanssa mitä tehdään ja koska tulen. Sitten ajan aamusella Piikkiöön ja luen kirjaa sekä käyn ABC:llä lounaalla, jonka aikana Make onkin hommat hoitanut. Suurin osa ajasta menee moottorin jäähdyttelyyn, koska venoja ei saa lämpiminä säätää. Ja olen saanut jopa sijaisajoneuvon huollon ajaksi. ( Heipan fillari... :D )
Wikströmin Kuitsi Vantaalla tekee asiat sujuvan näppärästi. Olen vienyt pyörän esim. sunnuntaina ja Kuitsi on heittänyt txt:n, koska on valmis. Olen antanut aikaa esim. 4 pv, osin myös omista kiiruista johtuen. Ja homma sujuu...
Huomaa sitten sekin, että Moto Guzzissa ei tarvitse voidella ketjuja 2x päivässä eikä vaihdella ketju-ratas -paketteja kerran kesässä saati linjastaa takapyörää ketjunkiristyksen jälkeen. Ei nuo kettingitkään ihan itsekseen ja ilmaiseksi vaihdu...

Yleensä Moto Guzzia arvostelevat ja moittivat henkilöt, jotka eivät ole koskaan edes Guzzilla ajaneet, saati sitä omistaneet. Toisaalta, tämänkin foorumin keskusteluista saa sikäli väärän käsityksen teknisistä jutuista, että suurin osa koskee vanhoja, eli 1970 - 1990 -lukujen, pyöriä. Ja lisäksi +150´000 km ajettuja. Sen päälle on vielä juttuja rakentelijoilta. Nehän eivät sinänsä koske Guzzin laatua tai muuta "sunnuntaimotoristia" koskevaa. Vaikkapa remmiahtimet itse asennettuina... ;)
Paskapuheisiin ei kannata korviaan lotkauttaa. Minullakin oli 1996 alla uusi Opel Astra. Teknisesti kelvottomin auto koskaan. Ja sentäs oli valtion hommissa Lada Combi 1978...Mutta en minä nyt nyky Opelia menis haukkumaan, kun en sellaista koskaan ajanutkaan...

En näe yhtään teknistä syytä, miksi ei voisi sitä Vintagea ostaa. Jos antavat jonkinlaisen takuun ( 3000 km ajettu ? ), niin tee kirjallinen takuulappu, jossa maininta myös siitä, kuka takuusta vastaa.

Reima

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 21, 2011, 09:07:30 ap »
Ciao!

Fiilispohjaltahan tämä harrastus ponnistaa ja jos tuo on "rakkautta ensi silmäyksellä" niin mikä estää kauppojen tekoon ja jos ei ole vaihtopyörää niin hintaakin kannattaa tinkiä.
Takuuasioissa pitää tosiaan tarkistaa onko takuu tehtaan, maahantuojan (tässä tapauksessa ilmeisesti ei?) vai myyjäliikkeen > JA KIRJALLISENA!

Ja mitä tulee huoltoihin, yksi näppärin tapa on teettää huolto talviseisokin aikana. Riippuen tietty siitä miten paljon kaudessa ajaa (huoltoväli 10 000 km). Motoitaliaan kun vie talveksi, niin keväällä pyörä on varmasti ajokunnossa, ei tarvii kuin napista painaa ja paanalle.

Ja mitä noihin huoltohintoihin tulee, niin olen Kimmon kanssa samaa mieltä, että on aika outoa, jos hankkii uuden karhean moottoripyörän ja tinkii huollon tasosta (halvalla ei saa hyvää ja erään motoristin kommenttia lainaten: "mikään ei ole kallista niin kauan kun sen voi hoitaa rahalla, sitten kun pitää oravannahkoja ruveta saalistelemaan, sitten meni vaikeaksi!" Rahaa kyllä tähän harrastukseen saa menemään - paheiden summa on vakio - toisilla menee kurkusta alas tms...

Guzzi on varmaankin huoltojen kannalta edullisimmasta päästä (yksinkertainen) erityisesti jos käyttää merkin huoltoihin erikoistunuttta liikettä, tässäkin olen henkilökohtaisesti oppirahoja maksanut kun vein aikanaan Calini ketjuvetoisten liikkeeseen ja sain takaisin risan pyörän, joka piti itse korjata loppuun ja saivat kalliilla tuntihinnalla menemään perushuoltoon koko päivän.

Vintagea ei myöskään tarvitse enää "tuunata" siinä on ihan kaikki. Ajoasentoa voi säätää ohjaustangon valinnalla. Koeajolla en aikanaan oikein tykännyt ohjaustangon "kottikärrymäisyydestä". Äänet saa kohdalleen, jos vaihtaa alkuperäiset vaimentimet esim. Lafranconeihin. GPS:n voi laittaa ellei halua mennä sinne minne nenä näyttää.

Mustana Vintage on yksi parhaimman näköisistä customtyyppisistä moottoripyöristä - mutta tietty kauneus on katsojan silmässä.

Ja sitten kun mielihalu kasvaa modernimpaan niin löytyy Stelvio ja Norge... ;D

- Reima -

Passo Stelvio

« Vastaus #6 : Tammikuu 21, 2011, 10:09:34 ap »
Moi
Muistan vielä joten kuten kun ensimmäisen Calin (-88) venttiilien säätö ja kaasarien synkkaus maksoi 20 mk. Öljynvaihdot tein itse. Viimeisen Calin sama maksoi 20 €. Nykyisen Stelvion huolto maksaa sitten huomattavasti enemmän mutta kyllä siinäkin otetaan jossain huollossa öljypohja pois.

T;Timppa

motoesa

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 21, 2011, 10:34:24 ap »
Mulla on vuosien aikana ollut monen merkkistä ja mallista pyörää, ja nyt neljäs gutsi alla. Gali on mielestä helppo ja huoleton pyörä, ja ei itsetekevällekään huolto vaikea ole, mutta ei myös kallista vieraalla teetettynä. Nyt allani on Norge ja emännällä Yamaha (toistaiseksi), ja huollot ovat aivan samanhintaiset merkkihuollossa. Merkkihuoltoa olen käyttänyt sen tähden että olen niin pirun laiska nykyään räpläämään, ennen tein huollot itse. Sen verran siihen tampereen firmaan että sun kannattaa tosissaan ottaa noi edellä olevat kommentit noista takuuasioista, ja vaatia kirjallisesti että he vastaavat takuusta, etkä sinä joudu niitä selvittelemään, vaikka tuskin pyörässä mitään ongelmia tulee olemaan. Se on muuten nätti pyörä ja varmaan hinnasta putoo vielä suoralla kaupalla, ja vaihtopyörästä he eivät hyvitä oikeastaan kuin puolet käyvästä arvosta, kokemusta meinaan on.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #8 : Tammikuu 21, 2011, 21:16:56 ip »
Onhan se vintage....ihan hieno...alkuperäisiäkin kumminkin vielä saa. Suht edullisesti jopa, ainakin vielä.
Osat ei maksa käytännössä mitään ja näillä 70-80 lukuisilla ajaa vielä vaikka seuraavalle vuosituhannelle jos vain sopivaa bensaa myydään.

Vanhan liiton (2v) guzzien huoltojen hinnoista en tiedä mutta uudemman 4v koneen huoltohintoja kauhistelin viime kesänä. Mulla kyllä leimojen keräys loppuu samalla hetkellä kun takuukin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

« Vastaus #9 : Tammikuu 22, 2011, 19:22:22 ip »
Minä kun noita vanhempien Guzzien ja Benellien  huoltoja turaan muillekin kuin itselleni niin olipa hyvä että Ikkala kertoi että neliventtiilisten huolto on kalliimpaa. Pistetään korvan taa tämä tieto...

Itse tormään, varsinkin jos satun liikkumaan ruumisarkkutankkisella T3 Calilla kylillä, usein mielipiteeseen siitä että mistä mahtaa saada varaosia ja taitaa ylläpito olla kallista. Sitten kun liikkuu uudemmalla Brevalla (Itsellä 2005 -mallinen 1100cc) saa kuulla toisinaan jopa muilta motoristeilta ihmettelyn että tehdääks noitakin vielä?!!!

Sitten on nää sankarit, besserwisserit, jotka on tietävinään että on kallis huoltaa, vikaherkkä, osia ei saa kuin tilaamalla ja on auttamattoman tehoton. Siihen auttaa kysymys että montako oot omistanut? Jotain mutinaa yleensä kuulee että setämiehen armeijakaverin veljellä oli Guzzi ollut... Ja ihan paska.

Californian tapauksessa kannattaa vertailla vastaavan kokoisiin muunmerkkisiin customeihin suoritusarvoja. Voi tulla yllätyksiä.

Ajo-ominaisuudet ovatkin sitten erikseen. Calilla sujuu myös mutkatiet. Harvassa on muut vastaavat pelit joilla voi mutkiin tuuppia yhtä rennosti.

mm

TunturiTT

« Vastaus #10 : Tammikuu 22, 2011, 20:58:23 ip »
Minä näin viime yönä unta, että mullakin oli California. Siinä oli kyllä unessa NIIN VILLIT pakoputket, että taisi olla enneuni.  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.