Kirjoittaja Aihe: PAINEETTAKO!!!!!  (Luettu 4594 kertaa)

pate

PAINEETTAKO!!!!!
« : Joulukuu 28, 2010, 14:07:30 ip »
Onko sittenkin mahdollista että olen ajellut kaikki nämä viime vuosikymmenet liian pienillä   rengaspaineilla??  Ensinnäkin pyörä on Cali 3 -78 jossa olen aina orjallisesti noudattanut valmistajan ohjeita ilmanpaineissa, niin yksin ajellessa tai kuorman kanssa.  Niin nyt kun syksyllä tuli laitettua uudet renkaat eteen ja taakse,tuli myös paineista keskustelua. Myyjä käski laittaa molempiin 3kg paineet!! Siis korotusta melkei 1kg verran. Milläs yksiköllä ne paineet ilmoitetaankaan? Tulos oli kuitenkin vallan käsittämätön muutos parempaan. Enään ei tarvitse kääntää ja vääntää joka kurvissa, vaan mennään kuin kiskoilla. Etupääkin lakkasi pitämästä pompotusta 50-60 km tuntivauhdissa. Kerrassaan sulavaa kyytiä.Nyt kun vielä Piikkiön pojat saavat toimitettua takaiskarit, joka ovat jo olleet alusta asti samat. Kyllä taas jaksaa odottaa kevättä kun saa uusilla osilla piristetyn pyörän keväällä alleen.  PS, tuli ostettua schuberthin c3 kypärä viime kesänä, vaan ei kaikki ole mitä sen luulee olevan, guzzini hylkii sitä!! Plexin takia pyörteily alkaa jo 30 vauhdittomuudessa!! Kypärä on siis naftaliinissa odottamassa sitä jotakin.  Onko tosiaan ajetava tuollaiset paineet renkaissa, vai miten teillä muilla on sen asian kanssa?????  TV: pate.

MakikEr

Vs: PAINEETTAKO!!!!!
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2010, 15:46:09 ip »
Hei,

Kyllä minä olen pitänyt paineet lähellä 3kg takana ja edessä noin 2,5-2,7. Renkaana on ollut Marathon joka näillä paineilla kestää takanakin jonkin 20 - 25tkm. Kaikki alle 2,5 on liian vähän.

-MakikEr-

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2010, 16:14:46 ip »
Kosken rengasmestari Hakamäki on tuupannut aina painetta min 2,8 ja molempiin päihin. Ja sitä minäkin olen suosinut. Oikea rengasvalinta ja tuo paine - eipäs sitä parempaa osaa ( ainakaan minä ) kaivata - jos ei nyt sekoteta tähän Stelviota.
Ostin lisäksi pienen käsimittarin ja renkaanvaihdon yhteydessä "kalibroin" sen ja pistän aina saman paineen. Sen olen jo oppinut, että renkaalla itsessään on paljon suurempi merkitys ajoon, kuin paineella, jos nyt ei aivan minimipainetta ole.

Päivät ovat jo pidentyneet!  ;D

Pekka

« Vastaus #3 : Joulukuu 29, 2010, 00:44:41 ap »
Moi.
Kyllä kaikki ovat suurinpiirtein oikeassa jotka tarjoavat maantielle rengaspaineeksi n. 3bar
painetta vyörenkaisiin. Eteen ja taakse.
Meille on jäänyt monessa tapauksessa menneisyyden painolastina liian pienet rengaspaineet käyttöön. Renkaat ovat muuttuneet vuosikymmenten saatossa mutta jostain kumman syystä edelleen vanhaan, ja vissiin uuteenkin Guzziin tyrkytetään 2.5 bar paineita.
On kait jotain tekemistä ajomukavuuden kanssa. Mutta muistaakseni Hannu Mikkola lausui jo vuosia sitten että, ajomukavuudella ja ajo-ominaisuuksilla ei ole mitään yhteistä.
Tuo 2,5 bar paine hyödyttää vain rengaskauppiasta. Kun joskus 15v sitten tajusin laittaa LeMansin eturenkaaseen 3 bar(teräsvyö) ja takarenkaaseen 3.5 bar,(VB,puolivyö) renkailla pääsikin 30% pidemmälle eikä hyvä ajettavuus ainakaan huonontunut.
Vyörenkaiden kulumiseen paineen nostaminen ei vaikuta niin paljon. Ei ainakaan kevyessä ja tehottomassa pyörässä ;D.
Renkaiden sivusta löytyy paine, millä rengas saavuttaa maksimikantavuutensa. On ollut yleensä 2,9 bar. Sitä ei kannattane paljoa ylittää.
Alle 2,5 bar paineet ovat käypäisiä rata-ajossa. Jos joku pelkää että, 3 bar paineella
rengas ei lämpiä eikä pidä, hän on siinä mielessä oikeassa että, rata-ajoon suunnitellut renkaat eivät kylminä pidä. Eivät ne tosin saavuta toimintalämpötilaansa muutenkaan maantieajossa ja voivat olla aika liukkaat. Sama koskee myös renkaita joiden kulutuspinnan reunaosat ovat ns.pehmeämpää seosta. Normaaliajossa reuna ei ikinä lämpiä niin paljon että, sen pitoon voisi luotaa. Kerran on ollut alla moiset kumirinkulat ja toisia en laita.
Normi katurenkaat toimivat kylminäkin. Ne on sellaisiksi suunniteltu.
Ja kaikkihan tarkastavat/säätävät rengaspaineen kylmästä renkaasta.

Pekka
Sohc van Helmi.

pate

« Vastaus #4 : Joulukuu 29, 2010, 15:06:10 ip »
 Olipa hyvä, kun tuli otettua paineet puheeksi, koska olen ollut tosiaan tarkka, OIKEISTA, paineista jotka lukee kirjoissa, vaan niin vanhoissa v.78. Renkaat ovat tosiaan kehittyneet kovasti siitä, kun tuli ajeltua useita  renkaita loppuun yhdessä kesässä. Aina kannattaa avata pöhlö suunsa ennenkuin on aivan liian myöhäistä. Kohta on kevät ja tiet kutsuu kulkiaansa. Auringonlaskuun ei kannata lähteä ajelemaan, koska siellä kastuu kun se meri tulee vastaan,loiskis!!  Tv:pate.

motoesa

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 01, 2011, 22:29:57 ip »
Viimekesä oli ensimmäinen kesä kun ajon kovemmilla paineilla, Norgessa oli takana 3,3 ja edessä 3. Ainoa huonopuoli mielestäni oli hiekkatiet, olivat vaikeampia ajaa, mutta mulle ei siitä suurta merkitystä ollut kun ajan niitä kuitenkin vähän. Ja toinen ihme homma tuli autossa vastaa, mulla on tollainen korealainen neljättä talvea menossa, ja olen kironnut kunnei se mene suoraan, vaan täytyy koko ajan ohjata. Rengaspaineet olen pitänyt siinä kirjan arvoissa, vaan nyt laitoin 0,5 bar isommat, ja auto muuttui täysin, nyt menee kuin juna kiskoilla, ei hae eikä vedä mihinkään, joten kyllä sillä on suuri merkitys että renkaissa on painetta ;D

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2011, 14:44:30 ip »
Tämä aihe ryöpsäyttää keskustelun käyntiin samalla lailla kuin öljytkin. Eikös se mene jotenkin näin, että pyörän valmistajan omistajan käsikirjaan laittama rengaspainesuositus koskee ensiasennusrenkaita. Jos jatkossa käyttää muita renkaita, pitää oikea rengaspaine katsoa rengasvalmistajan taulukoista.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2011, 18:06:35 ip »
Moi.
Jokainen katsokoon rengaspaineen parhaaksi mieltämästään paikasta.
Oma kokemus aiheesta on se että, oikea rengaspaine on löytynyt lompakkoon
katsomalla.  :-[

Kilomertirikasta Uutta Vuotta kaikille.

Pekka
Sohc van Helmi.