Kirjoittaja Aihe: muovisuojus  (Luettu 3891 kertaa)

tapkurt

  • Vieras
muovisuojus
« : Marraskuu 21, 2010, 09:02:13 ap »
Kirjaanpa tähän tämmösen liirumlaarum asian, joka kuitenkin sattumana voisi tapahtua oikeastikin, vaikkapa ajon aikana. Kuviteltu ei tietysti ole totta ja siksi turhaa maalailla asiaa tarpeettomasti.
No, se meni näin; Vaihdoin ruisku- caliin ne kummiosat niihin "kaasarimötiköiden" (en tiedä nimitetäänkö niitä kaasuttimiksi?) molemmin puolin.
Toinen muovisista suojakoteloista jotka ovat siinä päällä, oli murtunut ja pala poissa.
Korjasin sen, laittamalla paikan lasikuitumaton palasella, sekä tietty hartsilla.
Porasin uudet reiät kiinnitysruuveille. Kotelo kiinni ja homma oli siinä.

Vaan eipä ollutkaan. Kun väänsin kaasua, jumitti jossakin, eikä palautusta tapahtunutkaan "nolla-asentoon". Ihmettelin jotta mikä kumma nyt tuli?
Kun tutkailin asiaa, huomasin että läppäjärjestelmässä oleva vipu, oli jumittunut kiinni suojakotelon seinämään.
Molemminpuolin on ne vipuset ja niiden välillä muovinen "tanko", eli reagoivat yhtäaikaa kaasukäden toiveisiin.
Jumittuminen tapahtui siinä kotelossa jonka olin paikannut.
Muuta syytä en keksinyt kuin sen, että hartsattu osuus oli ehken jäänyt liian paksuksi ja siten pienikin lisä seinämävahvuudessa aiheutti ahtauden ja kiinni jumittumisen liikkuvalle osalle.
Sen näen sitten, kun hion liiat pois, että pelaako?  Mietin vaan, että kuinka tuo koppa on noin herkille mitoitettu sivuttaissuunnassa, kun muiltaosin on tilavuutta yllinkyllin!?
Ihme ettei se ole juminut jo ajossa, sillä koppa on senverran rempalehtanut siinä hajanaisena, että "vaaranpaikka" olisi ollut mahdollinen. Ehkä se rempalehtiminen on elänyt myötä vivun liikkeiden kanssa ja siksi ei ole juminut?
Eli, korjaamisella, kun se pikkuisen tuo lisää jotakin eheyttä, voi ollakin toisaalta uusia ongelmia synnyttävää.
No, tuo on pieni juttu sinänsä, mutta huomio kohdentuu tuohon, kuinka jumiminen voisi , tiedostamatta asiaa, tuottaa ajossa epätietoisen ja kiperän tilanteen, kun kaasu hirttäisikin kiinni.

Tarkkailkaa siis "tuotakin muoviplätkää"silloin tällöin... ainakin jos korjailette sitä  :o 

tapkurt

  • Vieras
Vs: muovisuojus
« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2010, 19:39:15 ip »
Tuohon muovijuttuun semmonen jatko, että otin kaiken ylimääräisen pois, minkä pystyi paikkauskohdalta ja vähän alkuperäismuovituksesta, ja paikoilleen.
Harmikseni todettava oli että hankasihan se vieläkin, muttei jäänyt enää jumiin kaasu.

"Ongelmaan" löytyi kuitenkin ratkaisu; muovisuoja piti asentaa hieman kallelleen, niin jopas toimi!
Ilmeisesti paikkauskohtaan tuli liian suora seinämä, verrattuna originelliin pintaan?
Silmämääräisesti kallistusta ei juuri huomaakaan ja "lohduttaudun" sillä että kaippa se oli alunperinkin hieman killillään.  ::)
Tuon asian olisi tietty voinut hoitaa leppoisammin, soittamalla Piikkiöön, tilaamalla uuden, mutta saittepahan jotain harrastelijan hömppäilyjä luettavaksenne. ;D

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: muovisuojus
« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2010, 21:50:17 ip »

Ottia tuota..

Oliko muuten jokin syy kurkkukumien vaihdolle..?
Halkeilua.... käyntihäiriöitä... vai ajavieton puutetta.
Tilasin muuten kumit.... ovat vaan niin lintallaan.....

nimimerkki .. vivusto väljemmäsi..
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

tapkurt

  • Vieras
Vs: muovisuojus
« Vastaus #3 : Marraskuu 23, 2010, 11:52:25 ap »
Kurkkukumit olivat, varsinkin sylintereiden puolelta halkeilleet ja väsähtäneen näköiset.
Poisoton jälkeen kun sisäpintoja tarkastelin, ei näyttänyt sille, että läpiasti olisivat halkeilleet, vaikka ei varmaankaan kaukana ollut sekään mahdollisuus, sen verran syvät olivat halkeamat ulkopinnalta katsottuna.
Ajattelin, ettei vara venettä kaada ja vaihdoin kumit.

Helpostihan ne olivat vaihdettavissa, vaikka ensin näytti sille jotta kuinkas käy ensikertalaisen?
Irroitin kiinnitysruuvit ylä ja -alapuolelta läppämotikasta, niin että se pääsi jonkinverran liikkumaan kun kumiosia poistin. Ensin poistin kumin ilmanottopuolelta ja sitten sylinterinpuoleisen.
Uudet paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä.
Suihkaus silikonia kumiosien sisäpintoihin ja hyvin lupsahtivat paikoilleen!
Kumeissa on omat erillaiset uransa molemmissa päissä, joten kannattaa varmistaa että istuvat
tarkoitetulla tavalla sopivasti paikoilleen. Lopuksi sitten neljä ruuvia takaisin kiinnitykseen.
Oli muuten heikot ristipäät ruuvien kantaosissa, joten vaihdoin ne pulttiversioihin.

tapkurt

  • Vieras
Vs: muovisuojus
« Vastaus #4 : Marraskuu 23, 2010, 12:10:47 ip »
Unohtui mainita, että eräs tekniikasta tietäväisempi mainitsi minulle, jotta tärkeämpää on vaihtaa ne sylinterinpuoleiset kumit, koska  josse sieltä haukkaa raitistailmaa, niin silloin bensa/ilmanseos menee niinpaljon sekaisin, että konepuoli kärsii.

Varmaan tuttu-tieto teille monille tuo asia, minulle se oli uutta. :o
Ja ne kiristyspannat kummien päällä, tulisi kiristää ilman "apinanraivoa".

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: muovisuojus
« Vastaus #5 : Marraskuu 23, 2010, 18:54:24 ip »
Unohtui mainita, että eräs tekniikasta tietäväisempi mainitsi minulle, jotta tärkeämpää on vaihtaa ne sylinterinpuoleiset kumit, koska  josse sieltä haukkaa raitistailmaa, niin silloin bensa/ilmanseos menee niinpaljon sekaisin, että konepuoli kärsii.

Varmaan tuttu-tieto teille monille tuo asia, minulle se oli uutta. :o
Ja ne kiristyspannat kummien päällä, tulisi kiristää ilman "apinanraivoa".

Näinpä, menee laihoille seoksille, ja saattaa polttaa venttiilin. Mutta kyllä sen käynnistä huomaa jos saapi ilmaa jostakin. Yleensä nostaa tyhjäkäyntiä.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: muovisuojus
« Vastaus #6 : Marraskuu 23, 2010, 21:28:12 ip »
Lisähuomautus:
Näitä(kään) kumeja ei kananata kiristää liian tiukalle!
Saattaa lähteä uusikin kumi murtumaan liiasta kireydestä :)
Yllättävän helläkätinen kiristys riittää...
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: muovisuojus
« Vastaus #7 : Marraskuu 24, 2010, 19:46:40 ip »
Luvattoman heikkoja ovat nykyaikaiset kumilaadut johtuen siitä että enää ei saa käyttää sellaisia kuminpehmentimiä (aine joka sotketaan kumiin ennen sen valamista muotoon ja jonka tarkoituksena on estää kumia vanhenemasta ja haurastumasta) joiden avulla kumi on kumia vielä parin vuodenkin päästä. Tehokkaat pehmentimet kun ovat epäluontoystävällisiä ja perimälle vaarallisia.

Kumikurkkujen eheys on ensiarvoisen tärkeätä. Se että ne vuotavat ei ole välttämättä havaittavissa. Alipaine imukanavassa voi vetää ilmaa vuotokohdasta varsin paljon erityisesti moottorijarrutuksessa. Tyhjäkäynnin pienenpi alipaine ei välttämättä vielä aiheuta vuotoa.

Kaasutinpelissä ilmavuoto todellakin nostaa tyhjäkäyntinopeutta. Ruiskussa ilmiötä ei useinkaan tapahdu. Muunlaisia häiriöitä kyllä voi ilmetä. Yksi seoksen muodostumisperuste ruiskun aivolaatikossa on juuri samaisesta imukanavasta saatava painetieto. Myös sytytysajoitus ottaa tietoa imusarjan alipaineesta. Ruisku saa ristiriitaista tietoa: imukanavassa on vuodon aiheuttama paine mutta kaasunasentoanturi kertoo että kaasuläppä on kiinni ja sen mukaan pitäisi olla enemmän alipainetta. Kierroslukuanturi kertoo että moottori pyörii vaikka imukanavan paine on isompi kuin kyseisellä kierrosluvulla normaalisti. Tapahtunee todnäk niin että ruiskutusmäärä kasvaa molempien suuttimien osalta ja se sylinteri jonka imukanavassa ei vuotoa ole käy rikkaalla. Osa polttoaineesta ei pala kunnolla ja esimerkiksi katalysaattori ei tykkää yhtään asiasta. Lambdatunnistin taas toteaa että palamatonta seosta on pakoröörissä ja sekoaa kastuttuaa näyttämään vastakkaista arvoa kuin on totuus ja järjestelmä senkun vain rikastaa ja rikastaa. Jos lambda taasen pystyykin noteeraamaan liian rikkaa seoksen se hälyttää ruiskun laihentamaan ja kierre on valmis: tyhjäkäynti vatkaa tai on muutoin epävakaa. Muitakin haittoja ja häiriöitä pikku imukanavavuodosta voi ruiskukoneessa ilmetä.

Halvimmilla imukanavakumit tasivat olla Stein Dinsellä. Itse en enää ole kilpaillut tekemällä kumiosia koska halvimmillaan "kaasarikumisetin" saa netistä alle kympillä + postikulut. Niitä voi vaihdella siihen hintaan vaikka joka vuosi.

mm