Kirjoittaja Aihe: ON SE....  (Luettu 8271 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
ON SE....
« : Lokakuu 28, 2010, 20:35:20 ip »

Vaan aika huoleton pyörä..... 13 vuotta vanha ja alkuperäiset osat....(pakarit ja peltiosat priimaa )... paitsi öljyn- ja ilmansuodatin ja toiset jarrupalat. Tosin en paljon jarruttele...
Piti Calia oikein purkaa... ja löytyihän sieltä....haperoita polttoaine- ja huohotinletkuja...kait 13 vuotta on liikaa kumeille.
Vaatisko letkut nyt jotain erikoista seosta ( NBR vai Silikon ?)

Mutta miten tämä polttoainesuodatin... kun on tollaisen pyöreän taskumatin kokoinen... tankin alla... tarviiko näin tuoreessa vielä vaihtaa ?? Ajettu vasta 67 tkm.
Ps. Onko kellään peittolevyä lohkoon kun otin SP:stä virranjakajan pois...

 Fiattien  850 Coupe, 127 ja Uno55  jälkeen  usko alkaa palautua Italian ihmeisiin...

Huumorilla  MR
 


Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: ON SE....
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2010, 15:00:41 ip »
Mulla edellisessä EV:ssä pa-suotimeen oli syöpynyt pieni reikä ja siitähän lirutteli hissukseen bensaa. Joten se piti vaihtaa. Vaihto itsessään oli pieni, mutta heppo juttu. Samalla vaihdoin kaikki bensaletkut. Olin Nevadassa huomannut, että kumi pyrki pykimään, joten samoilla lämpimillä ne letkut oli helppo vaihtaa.
Kävin Etolassa, josta metri-kaksi ao. kumiletkua. Ja kun en itse ole kumin kanssa sitten nuoruusvuosien pelannut, niin kyselin myyjältä oikeaa laatua. Ja hyvin meni...

Sen uuden letkun saa helposti työnnettyä mm. painesäätimen nippaan, kun suhauttaa silikonia letkun päähän...

Niin...ja ens´kuun perästä onkin jo tammikuu ja sitten pari tilipäivää odotusaikaa - ja sitten se alkaa!!!  ;D  ;D


I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: ON SE....
« Vastaus #2 : Marraskuu 01, 2010, 21:58:24 ip »
Titaniumin ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa pa-suodattimesta . On vain "fuel tank,pipes" tarkastus 20t km:n välein, vai tarkoittaneeko tuo tankin sisällä olevaa pa-pumppu-suodatin pakettia  ?  Tuli tuo suodatin kuitenkin vaihdettua viime talvena 58,8 t:n kohdalla .
Titaniumin kuski

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: ON SE....
« Vastaus #3 : Marraskuu 01, 2010, 22:20:15 ip »
Tuo 10-tuhannen vaihtosuositus pensansuodattimelle lienee ruiskukoneen kohdalla tarpeen, koskapa en löytänyt mainintaa ruiskuttomaan californiaan asiasta, samasesta ohjekirjasta. (?)
Ehkäpä joku tietää tarkemmin asiasta?

Kaasarikalissa ei ole pa-suodatinta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: ON SE....
« Vastaus #4 : Marraskuu 02, 2010, 14:34:00 ip »
Valistunut arvaukseni on, että ruiskutujärjestelmän pumppu ja suuttimet tarvitsevat puhtaampaa bensaa kuin kaasarikone, missä  bensa liruu ilman painetta.
Ja bensan mukana kaasariin kulkeutuvat epäpuhtaudet jäävät uimurikammion pohjalle, eivätkä siten tuki kovin helposti suuttimia.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: ON SE....
« Vastaus #5 : Marraskuu 02, 2010, 16:23:45 ip »
..V11 ohjekirjassa: 20tkm välein tankin,letkujen ja pumpun tarkastus. Kuvatekstin yhteydessä mainitaan ruiskujärjestelmän herkkyydestä epäpuhtauksille ja suositellaan suodattimen vaihtoa 20tkm välein.
Viime talvena vaihdoin 82tkm ensi kerran ja purin filtterin uteliasuuttani; toista metriä hieman tummunutta (= likaista) paperia haitarilla.
Koneen kulku ennen ja jälkeen vaihdon sama..

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: ON SE....
« Vastaus #6 : Marraskuu 02, 2010, 18:02:54 ip »

Kato kehveliä... eipä erityisen herkkä suodattimeksi, tosin onhan pinta-alaa. Täytyy tehdä aukaisu ja ottaa kuva.
Minun Calissa pumppu jauhaa muutaman sekunnin ennen käynnistystä.. ? Pumppu vai suodatin... himmmm  ???
Onkohan tietoa paineista ja tilavuusvirrasta l/min kellään ??
Ja enkka ( ehkä ) ilmasuodattimessa... päiväys 11.12.1997 ja ihan kuosissa.

SP:N kaasutinmallissa ihmettelin kun yhdellä hanalla alkoi nikottelemaan... irroitin hanat rikkoen pinta-anturin (oli turvonnut ettei mahtunut aukosta ) ja olihan siellä mönjää sisäverkoissa.

Nimim. Rikkoen korjattavaa

PS.
"Ja kun en itse ole kumin kanssa sitten nuoruusvuosien pelannut, niin kyselin myyjältä oikeaa laatua. Ja hyvin meni..."

Tuli mieleen FIAT 850 Coupen takaikkunoissa Mamban tarrat.. oltiin sitä varsinainen Myyntitykki Huikkanen.. heh.heh
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

tapkurt

  • Vieras
Vs: ON SE....
« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2010, 18:54:32 ip »
Tuosta pensapumpun (kaiketi?) äänestä ennen starttausta, kertoi eräs huoltaja, että on suositeltavaa odottaa sen aikaa kun ääni loppuu ja käynnistää vasta sitten.
Kertoi, että se on niin parempi.
Enpä tullut kysyneeksi jotta minkä takia?
Saisiko kone siten sopivan annoksen pensaa optimaalisen käyntiinlähdön tiimoilta?

Vaihdoin taannoin caliin ja äspeehen  pensahanat uudet ja runsaasti oli tuketta tarttunut suodinverkkoihin.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: ON SE....
« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2010, 20:04:11 ip »
Polttoainesuodattimen vaihtoväli on tehtaalla määritelty (valistunut oletus) siten että sen suodatus/läpäisykyky säilyy riittävänä ilmoitetun ajan. Esimerkiksi Saharassa tai muussa pölyisessä paikassa tai jos yleisesti saatava gaso on jotenkin epäpuhdasta. Ruiskupyöriin suositellaan yleensä vaihtoväliksi 20000 - 40000 km.

Suodattimen suodatuskyky paranee sen vanhetessa käytössä, virtauskyky alenee.

Ruiskupyörissä suodatin suojaa lialta polttoainejärjestelmän komponentteja. Suuttimet ja paineensäädin ovat herkkiä polttoaineen seassa seilaaville partikkeleille. Guzzin hienosuodatin on päävirtaustyyppiä. Toisin sanoen kaikki mikä tankkiin laitetaan kiertää ajon aikana katkeamatonta kiertoa moneen kertaan suodattimen kautta.

Itse suosin hienosuodattimena sivuvirtaustyyppiä koska se suodattaa vain suuttimille menevän polttoaineen ja paluulinjassa on paineensäädintä sekä pumppua varten helpompivaihtoinen karkeampi suodatin joka toimii päävirtaussuodattimena.

Nykyiset ruiskutussuuttimet ovat hyvin tarkkoja laitteita ja herkkiä epäpuhtauksille. Letkut ja liittimet sekä niiden aukominen ja vaihtaminen ovat riskikohtia niistä irtoavan lian vuoksi. Kun laittaa uusia letkuja tulee ne pestä hyvin sisäpuolelta ja kiinnittämisen jälkeen kierrättää polttoainetta ohi suuttimien kunnes voi olla varma että kuminmurenet tai muu roina on poistunut järjestelmästä. Huom! Ruiskutusjärjestelmässä on 2,5 - 5 bar paine riippuen ruiskun tyypistä ja säätöasetuksista. Bensa lentää melko pitkälle kun painepuolen letkua joutuu aukomaan. Paineen saa alas irrottamalla pumpun virtajohdon ja käynnistämällä moottorin. Sammuu ruuanpuutteeseen.

Virran kytkemisen jälkeen pumppu käynnistyy ja moottorinohjausyksikkö (ECU) antaa suuttimille ns Priming Pulsen eli suuttimet aukeavat hetkeksi ja polttoainetta on imukanavassa tällöin valmiina odottamassa käynnistystä. Siksi on suositeltavaa käynnistää vasta kun pumppu on pyöräyttänyt täydet paineet järjestelmään ja "esiryypytys" on suoritettu. Käynnistyminen täten varmistuu erityisesti kylmissä olosuhteissa.
Uusissa Guzzeissa (Breva, Griso, Norge) on tämän vuoksi käynnistys automatisoitu siten että starttinapilla annetaan vain lupa järjestelmälle suorittaa käynnistys. Nappia ei siis tarvitse painaa kuin lyhyesti.

Virta-avainta tai tappokatkaisinta ei ei kannata turhan päiten napsutella koska tällöin järjestelmä ryypyttää joka kerta lukuun ottamatta uusimpia malleja joissa käynnistys on em tavalla automatisoitu.

Sitten lopuksi: Tenun lisääminen bensiiniin on jo valmiiksi 95- ja 98-oktaanisten osalta suoritettu jo bensiinitehtaalla. Vesihelmiä ei siis tankin pohjaan enää synny.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: ON SE....
« Vastaus #9 : Marraskuu 02, 2010, 20:17:26 ip »
>> Nykyiset ruiskutussuuttimet ovat hyvin tarkkoja laitteita ja herkkiä epäpuhtauksille. <<

Joo! Kokemusta on isojen dieseleiden pruutista. Joskus oli asiakkaalla sellainen konventionaalinen ruiskusuutin, jossa oli polttoaineen seassa ollut vesitippa oli pysäytettäessä jämähtänyt suuttimeen. Seuraavassa käynnistyksessä koneessa oli ongelma. Syyksi paljastui aivan olemattoman hieno ruostesyöpyminen ruiskusuuttimessa. Se sitten päästi paineen ohitse. Eikä se vesitippa ollut todellakaan juuri hyttysen kikkelin halkaisijaa suurempi, mutta niin vain... ( Kokonaan toinen juttu olisi miten toin lentokoneeseen käsimatkatavaroissa noita suuttimia Pietarista Suomeen... :P )

Isoissa ( >300 kw ) common-rail -koneissa on sitten pruuttapaine luokkaa 1500bar, mutta kyseessä onkin solenoidisuuttimet. Ja ihan varma on, ettei pysy huonossa paketissa.

Joten kannattaa suhtautua tuohon bensapuolen puhtauteen asian vaatimalla vakavuudella.

Lario

  • Viestejä: 59
    • http://www.bikepics.com/members/teijo/
Vs: ON SE....
« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2010, 19:06:32 ip »


Niin...ja ens´kuun perästä onkin jo tammikuu ja sitten pari tilipäivää odotusaikaa - ja sitten se alkaa!!!  ;D  ;D


[/quote]


Noin positiivisella ajattelutavalla, aikahan suorastaan lentää,,,, :D

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: ON SE....
« Vastaus #11 : Marraskuu 20, 2010, 20:32:25 ip »
133 päivää vielä...
Emeritus-guzzisti

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: ON SE....
« Vastaus #12 : Marraskuu 23, 2010, 19:29:43 ip »

Kättä pitempää tai ainakin isommat tuopit..

Vaatis varmaan peltilaatikot toi ITELLA ..  Dinseltä ilmatyynyin pakattu suhteellisen ehyenä.. ja Piikkiöstä vähintään kuin Raatten tiellä hevoskolonnan yliajamaksi joutunut...  tosin kumituotteet säilyneet....

Hanurinsoiton alkeet Guzzin ilmansuotimella
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: ON SE....
« Vastaus #13 : Toukokuu 29, 2018, 16:06:44 ip »
Mistähän löytäisi vanhoissa (+30v)  moottorisahoissa käytettävää bensaletkua.
Vanhat meihet on kertoneet, että ihan sama miten se saha hajoaa ja lahoaa, mutta bensaletkut on kuin uudet...
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ON SE....
« Vastaus #14 : Toukokuu 29, 2018, 16:11:24 ip »
Ne letkut on varmaan sellaista materiaalia, että jo niiden katsominen aiheuttaa syöpää..
Hyvä pyörä, parempi mieli.