Kirjoittaja Aihe: Taas öljyistä (ei pyöristä)  (Luettu 6073 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Taas öljyistä (ei pyöristä)
« : Lokakuu 17, 2010, 21:03:39 ip »
Olen tässä viimeisen puolentoista vuoden aikana ollut 14kk lomilla, niin en ole juuri saanut osoitettua sen kummempaa kiinnostusta autooni. Nyt sitten vihdoin tuntuu olevan kovempaa maata jalkojen alla, mitä tulee työkuvioiden jatkumiseen tulevaisuudessa. Alkoi työmatka-autoilukin kiinnostaa. Piti ihan ostaa toinenkin auto, että itse ja Nainen päästään eri aikoihin töihin. Emännälle hommattiin aito italialainen, kuumaverinen, urheilullinen ja temperamenttinen Fiat Stilo. 1,2 litraa moottoria, 80 cavallin voima ja KUUSI vaihdetta. Onneksi moinen tehopakkaus on varustettu sutimisenestolla.
Niin, miten tämä liittyy mitenkään öljyihin? No, vaihtelin sitten tuohon, nykyisin minun autooni, Daewoohon öljyjä. Olin laskeskellut, että 16 tonnia olisi edellisestä vaihdosta, eli pätevästi sen 15 tuhannen vaihtoväli olisi käsillä.
Öljyt astiaan, näyttää normaalilta ja uusi filtteri paikalleen. Otin sitten huoltovihon esiin ja kirjailin siihen lukemat ja mitä oli tehty. Laskin sitten ihan laskutikun kanssa, että paljonko oli edellisestä vaihdosta. Olin pudota vielä tarkistuslaskunkin jäljiltä tuolilta.. Oikea luku oli 26000 kilometriä!! Parastahan tässä on se, että tuo -03 tehtaalta rullannut 240 tuhatta ajettu korealainen ei ollut öljyä popsinut, kuin noin 1,5 desiä ja rasva vielä näytti ja tuntui ihan ok aineelta.
Niin, käytän autossani laadukasta, Prisman hyllystä löytyvää Car's-sarjan 5W-40 öljyä. Maksaa 16-19 euroa /neljä litraa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2010, 23:04:05 ip »
Sattuuhan sitä - autojen moottorit ovat aika kestäviä nykyään.
Yhdellä kaverillani on vähän samanlainen suhtautuminen öljynvaihtoihin (ja muuhunkin huoltamiseen) ja aika kauan pärjäsi - vasta 450.000 km:n kohdalla laukesi Seat Toledo Dieselin moottori - ja silloinkin petti ensiksi öljypumppu.  ;D
Emeritus-guzzisti

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2010, 08:33:30 ap »
Muistattehan ajan, jolloin ( jaappanialaisten ) autojen moottorit kestivät ~100´000 km? Siihen aikaan Suomeen tuotiin vaihtomoottoreita, joko sellaisenaan, tai eriasteisesti kunnostettuna? Ja samaan aikaan mp:n koneet ajettiin loppuun muutamassa vuodessa.
Eka autoni oli Saab 95 vm.-70. Ja siihen vaihdettiin öljyjä ja tulppia 5000 km välein. Samalla viilattiin kärjet ja säädettiin ne ja sytytys yms. No, bensa maksoi 72p/l...
Jatkuvasti sai olla jotain vaihtamassa tai korjaamassa. Kukaan ei edes uneksinut Corollasta, jolla ajettaisiin 350´000 km... ( En kyllä uneksi vieläkään...)
Nykyään joissain autoissa öljynvaihtoväli on 30´000, tulpat vaihdetaan joka kolmas juhannus jne.

Tästä kestävyydestä on Moto Guzzi oikein hyvä esimerkki; Minunkin pyörä saavutti kuluneena kesänä sisäänajokm:t 50´000 ja matka jatkuu. Autossa on nyt 170´000 km ja on ihan uutta vastaava.  ;)

Muistan sellaisen ajan, kun bensa maksoi 2,23mk/l.  Olin Sköldvikissä Nesteen tankkerissa tutkakeikalla. Laiva lastasi 40´000 tn bensaa Ruåtsiin myytynä. Neste sai 69p/l eikä itkemälläkään enempää. Tuo oli markkinahinta...Näin ne ajat muuttuvat. Joskus oli lehdessä mainos: Millä ajat sitten kun bensa maksaa 2mk/l? Olispa vieläkin...

8 viikkoa jouluun, sitten alkavatkin päivät pidentyä. Muutama tilipäivä ja sitten taas päästään tielle!  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #3 : Lokakuu 18, 2010, 08:45:48 ap »
Tämä on vaan tilanteena, niin nolo. Hävettää oikein, kun en ikinä laiminlyö auton huoltoa. Nyt sitten kymppi ylimääräistä.. Olenkin koittanut leppyytellä Daewoota lupailemalla laatikkoöljynvaihtoa ja muuta  :D
Taitaa muutenkin olla edessä pitkä yhteiselo Woodoon kanssa, niin pakkohan sitä on helliä.

Taisipa silloin joskus olla ensimmäisessä autossani, Kadett C:ssä, öljynvaihtoväli 5000-7500km. Öljynlisäysväli sitten vähän lyhempi pakkasella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #4 : Lokakuu 18, 2010, 09:41:16 ap »

Niin ne ajat muuttuu!
70 -luvullahan moniin pyöriin, niin eurooppalaisiin kuin japanilaisiinkin, suositeltiin öljynvaihtoa 1500km välein.
Golffi oli tuossa kesällä ekassa huollossa 25000km ajettuna. Öljyä ei näköjään vaihdettu, tsekattiin vaan.


aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2010, 13:26:24 ip »
Ruohonleikkureissa ym. pienkoneissa käytetään maailman parasta moottoria, eli Brigg´s & Strattonia. Saimoilla ölpillä kurvasin 35 vuotta, sitten hajosi runko ympäriltä. Nyt kone jatkaa elämäänsä jyrsimesssä kaverillani. Luultavasti kuitenkin vaihtoi öljyt ja tulpan. Minä en vaihtanut sitäkään. Nurmikkokaan ei ihan pikkunen ole, siinä 5000 m2, joten noita käyttötuntejakin oli tullut. Ekassa Rättärissäni oli suositus vaihtaa öljyt 2500 km välein,  suodatinkin oli vain siivilä joka poisti suuremmat kivet. Ne öljyt jostain syystä vaihdoin melkein ajallaan.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #6 : Lokakuu 18, 2010, 13:32:37 ip »

B&S:ssa öljyä kuluu sen verran, että vaihdot voikin korvata pelkillä öljynlisäyksillä.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #7 : Lokakuu 18, 2010, 18:48:48 ip »
Ruohonleikkureissa ym. pienkoneissa käytetään maailman parasta moottoria, eli Brigg´s & Strattonia. Saimoilla ölpillä kurvasin 35 vuotta, sitten hajosi runko ympäriltä. Nyt kone jatkaa elämäänsä jyrsimesssä kaverillani. Luultavasti kuitenkin vaihtoi öljyt ja tulpan. Minä en vaihtanut sitäkään. Nurmikkokaan ei ihan pikkunen ole, siinä 5000 m2, joten noita käyttötuntejakin oli tullut. Ekassa Rättärissäni oli suositus vaihtaa öljyt 2500 km välein,  suodatinkin oli vain siivilä joka poisti suuremmat kivet. Ne öljyt jostain syystä vaihdoin melkein ajallaan.

Eräskin tuttava ihmetteli, kun puhuttiin Brigg´s & Strattonin öljynvaihdosta. Se sanoi, että eihän 2-T moottorissa ole moottoriöljyä. Monta vuotta silläkin ruohoa leikattiin...

Mutta asiaan. Autonvalmistajilla on aika kovat varmuuskertoimet ja sen takia öljynvaihtoväli oli vielä 10 vuotta sitten aika tiheä.
Nykyään materiaalit, mittatarkkuus, palamistapahtuma ja voiteluaineet on ihan eri tasolla kuin ennen vanhaan. Enää ei esim. dieseleissä ei polttoainetta pääse moottoriöljyn sekaan niin kuin vanhaan hyvään aikaan, eikä polttoaineessa ole sitä rikkiäkään.
Esim. V.A.G tuotteilla ajetaan jopa 30 000km samoilla öljyillä. Sillä ei ole väliä, onko moottori 1,2L 50hv tai melkein 300hv 2-litarinen bensaturbo. Sama öljy käy joka pataan.
Ihmetyttää noiden esim. kauko-idän autovalmistajien 15 000km/vuosi huoltoväli. Minusta siinä on ylihuoltamisen makua.
Eihän siitä liian usein öljyjen vaihtamisesta haittaa ole, paitsi lompakolle. Jos autolla aikoo itse ajaa 200 000km --> niin sitten sitä kannattaa oikeasti huoltaa, mutta jos sillä ajaa sen 3-4 vuotta ja n. <100 000km niin sitten huolto-ohjelman mukaan, eikä mitään ylimääräistä.
Tämäkin vielä! ! !

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #8 : Lokakuu 18, 2010, 19:16:00 ip »
Minkäs takia mopojen öljynvaihtoväli on 6-12000 km ? Mitenkä ne sen kummoisempia härveleitä ovat kuin autot ? Ok, on erilaisia kytkinsysteemejä, kuivaa ja märkää ja samat öljyt sisällä. Ei tuo öljytilavuuskaan kauheasti pienempi yleensä ole.
Mikä näistä laitteista niin spesiaaleja tekee, että jotkut vaihtavat öljyt normaalihuoltojen lisäksi vielä syksyllä ja keväälläkin. Jostensakin tuntuu lyhyt huoltoväli sekä toimintavarmuuden että rahantulon maksimoimiselta. Valaiskaapa asioihin vähemmän perehtynyttä.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #9 : Lokakuu 18, 2010, 19:43:06 ip »
Minkäs takia mopojen öljynvaihtoväli on 6-12000 km ? Mitenkä ne sen kummoisempia härveleitä ovat kuin autot ?

Olettaisin vaihteiston ja kytkimen olemisen samassa öljytilassa vaikuttavan asiaan jollain lailla. Ainakaan "vanhoina hyvinä aikoina", kun tätä rakennetta käytettiin mm. ranskalaisissa autoissa, ei se koneen kesto niin kovin hääviltä vaikuttanut.

Entäpä sitten kovat kierrosluvut? harva auton moottori kiertää kymppitonnia, mutta moottoripyöristä niitä koneita löytyy paljon. Se on toki eri asia, kuinka paljon niitä suuria kierroslukuja käytetään.

Nämä edellämainitut ei toki koske Guzzia mitenkään... :)

PS. Minulla avattiin tuossa jokin aika sitten Bmw:n 2-litrainen turbodiesel kone 200 tuhatta ajettuna, kun nokkaketjun kiristin antoi periksi.

oli kone sisuskaluiltaan oiken hyvässä kunnossa, vaikka öljynvaihtoväli on 30 tuhatta. Ei mitään oleellista kulumista liikkuvissa osissa. Öljynkulutusta ei ole yleensä esiintynyt kahteenkymmeneen tuhanteen kilometriin öljynvaihdon jälkeen ja sillä seuraavalla kympillä kuluu yleensä n. puoli litraa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #10 : Lokakuu 18, 2010, 20:41:02 ip »
Onkos sun Bemarissa (siis pirssissä) se maistelija, joka ilmoittelee öljynvaihdon tarpeellisuudesta? On siitä jonkun kanssa ollut puhetta, mutten muista oliko se sun autossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2010, 21:07:33 ip »
Onkos sun Bemarissa (siis pirssissä) se maistelija, joka ilmoittelee öljynvaihdon tarpeellisuudesta? On siitä jonkun kanssa ollut puhetta, mutten muista oliko se sun autossa.

Eipä siinä taida sellaista olla, kun öljynvaihdon jälkeen nollaa huoltoilmaisimen, niin se antaa suoraan sen 30 tuhatta kilometriä.

Jarrupaloissa on samanlainen ilmaisin, joka ilmoittaa vaihtoajankohdan kilometreissä. Tämä on toteutettu sillä perinteisellä jodolla, jossa on päässä muovilla pinnoitettu kuparitappi. Oli muuten erikoista huomata, että kun alkuperäiset jarrupalat kestivät yli 100 tuhatta kilometriä, niin palojen vaihdon jälkeen kun nollasin huoltoilaisimen "kotikonstilla", niin nyt se ei anna uusien levyjen ja palojen kanssa kuin 50 tuhannen kilometrin arvion...

Mersuissa oli aikaisemmin tuommoinen öljyn kunnon "haistelija", mutta nykyisin se ei kai ole käytössä, koska nollauksen jälkeen se antaa kiinteän vaihtovälin. Johtuisikohan siitä, että ainakin 2002-mallisessa E-sarjalaisessa sai öljyä lisäämllä huomattavia pidennyksiä vaihtoväliin. Itse sen huomasi esimerkiksi siten, että jos jätti öljyjä vaihtaessa sen määrän vaikka litran vajaaksi ja lisäsi sen sitten 10 tuhannen kilometrin jälkeen, antoi huoltoilmaisin lisää kilometrejä öljynvaihtoon jopa 10 tuhatta.

Tätä toimintoa lienee jotkut tahot käyttäneet hyväkseen isommassakin mittakaavassa. Mersussa kun 2.2 litraisen dieselin öljytilavuus on muuten aika paljon suurempi kuin monessa muussa koneessa eli 6.5 litraa.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #12 : Lokakuu 25, 2010, 09:19:45 ap »
"Minkäs takia mopojen öljynvaihtoväli on 6-12000 km ?"

Aika harvassa on öljynvaihtoväli 6 km.  ???
Emeritus-guzzisti

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Taas öljyistä (ei pyöristä)
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2010, 11:37:35 ap »
Katoppa japseja, harrikoita tai kotareita ( huom. pienellä etukirjaimella ), siellä ei nyt ihan 6000:ssa, mutta 7500:ssa. Edelleenkin olisin kiitollinen valaistuksesta kysymykseeni: Miksi ? Autoni ovat ihan selviöitä, mutteivat olekaan muuta kuin autoja: Lantikka huutaa uudet ölpät 20.000 km välein, tai ainakin huoltokirja ja emännän Mese juuri niinkuin edellä on kirjoiteltu, mutta mopot, näistähän oli kyse.