Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 111932 kertaa)

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #255 : Helmikuu 11, 2016, 10:28:15 ap »
Saattaahan siinä joku parikymppiä vuodessa säästyä huonoa viinabensaa tankatessa

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #256 : Helmikuu 11, 2016, 10:53:40 ap »
Kyllä se vaan niin on että Piaggio ei pääse eroon lainsäädännöstä jos siinä määrätään että kansalaiset ajavat tällä E10+ polttoaineella. Ainakin siinä tapauksessa että vaihtoehtoista laatua ei ole saatavilla. Valmistaja joutuu varmasti vastuuseen tai ei voi myydä tuotettaan sellaisella markkina-alueella jossa polttoaineena on vain E10+.

Meillä täällä Suomessa on kolmea moottoripolttoainetta tarjolla bensiinimoottoreihin: E5, E10 ja E85. Vain jälkimmäinen korkeaseosetanoli vaatii oman "virityksensä" tai tehdasvalmisteisen tarkoitukseen suunnitellun moottorin että sitä voi käyttää sujuvasti ja vain se edellämainituista kuuluu E10+ luokkaan.

Suomessa ei ole lainkaan sellaista bensiinimoottoriin saatavaa polttoainetta jossa ei olisi etanolia. Eli tahtoi tai ei, aina tulee ajettua tilkalla etanolia joukossa.

St1 ohjeessaan esittää että jos ajoneuvo seisoo yli 3 kk ja tankissa on etanolipitoista polttoainetta pitäisi polttoaine vaihtaa uuteen. Tarkoittaa lähinnä moottoripyöriä. Tämä siis pätee kaikkeen nykyään myytävään polttoaineeseen.

Sinänsä on erikoista että jotkin pyöristä käynnistyvät 2 - 3 vuotta seisottuaan vanhalla bensiinillä mutta yhden talven jälkeen joitain ei saa enää käyntiin. Jälkimmäinen koskee lähinnä kaasutinpyöriä.

Vähään aikaan en ole tilastoja tutkinut mutta viime vuoden keväällä bensiinimoottorisista ajoneuvoista 65% käyttivät polttoaineenaan E10:ä. Loput ilmeisesti E5:sta. Itse en ole kuullut tai havainnut mitään eroa käyttääkö E10:ä vai E5:ttä. Molemmilla käynnistyy nätisti ja kulkee vastaan laittamatta. 1100 Brevan olen nimenomaan ohjelmoinut tälle E10:lle. Käy nätisti ja vähällä polttoaineella. Myös muut bensakoneet tankkaan E10:llä lukuun ottamatta Alkoholipyörää jossa tankkiin menee E85.

Mitähän nuo Piaggion "vakavat vauriot" ovat ja milloin/koska niitä ilmenee?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #257 : Helmikuu 11, 2016, 11:09:11 ap »
Todennäköisyys sille, että E10 on 10 prosenttista on aika pieni. Se kymppi on maksimi, muutaman vuoden takaisen TM:n testin mukaan pitoisuus vaihteli välillä 4-9,3%. Luin lehdestä ja jäi päähän nämä luvut. Noin pieni määrä tuskin aiheuttanee kummempia ongelmia kellään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #258 : Helmikuu 11, 2016, 11:31:51 ap »
On pelkästään poliittinen päätös että sitä etanolia lisätään polttoaineeseen. Suomi on noudattanut EU:n direktiiviä biopolttoaineiden osalta oikein hyvin sillä minivaatimus on ylitetty liki kolminkertaisesti ja Suomi on edelläkävijämaa lisäämällä edelleenkin bio-osuutta polttoaineissa. Biodieseltehtaita on jo toiminnassa ja biobensiiniäkin aiotaan ryhtyä valmistamaan joten nykyistä etanolin sekoittamista bensiiniin ei enää tarvittaisi. Mutta koska valtion apurahalla on perustettu bioetanoliteollisuus niin sen tukemiseksi etanoliosuus säilyy bensiinin joukossa.

https://www.neste.fi/doc/ktt/13866_fin.pdf
Kohdasta 3.2 selviää mitä eri vaihtoehtoisia aineita "bensiinissä" voi olla.
Alkoholin kokonaismäärä on kyseisessä laadussa helposti korkeintaan se 10% koska sisältönä voi olla myös metanolia korkeintaan 3%. Eetterin määräkin voi olla useita prosentteja. Se parantaa käynnistyvyyttä helposti höyrystyvänä aineena. Tolueenia on myös. Alkuperäistä bensiiniä eli bentseeniä ei ole tai sitä on alle 1%. Kauhea myrkky on se.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #259 : Helmikuu 11, 2016, 11:46:28 ap »
Bensiini ja bentseeni ovat kaksi eri asiaa. Bensiinissä voi olla tilkkanen bentseeniä, mutta Suomessa normaalisti alle 5%. Se aiheuttaa leukemiaa ja muita kivoja sairauksia..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #260 : Helmikuu 11, 2016, 12:50:25 ip »
Tämä onkin lähinnä etymologinen juttu. Bensiini suomen kielen sanana tulee indoeurooppalaisten kielien "benzin" tai "bentsene" sanasta jonka alkuperä on juurikin tuossa bentseenissä jota bensiini oli hyvin suuressa osassa vielä 50-luvulla jolloin sen ja sen hajoamistuotteiden myrkyllisyys havattiin. Muuten hyvä polttoaine. Lyijy kesti pidempään ennen kuin alkoi vaikuttamaan....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #261 : Helmikuu 11, 2016, 14:36:32 ip »
Korjataan sitten: Bensiini ja bentseeni ovat suomenkielessä kaksi eri asiaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #262 : Helmikuu 11, 2016, 14:59:38 ip »
Bensiini ja bentseeni ovat kaikissa kielissä ja kemiallisesti eri asoita.

Bensiini-sana tulee (saksalaisen wikipedian mukaan) benzoehartsista benzolin kautta - hieman kärjistäen voisi todeta, että oikeastaan mitään vakiobensiiniä ei ole olemassa koska se koostuu erilaisista hiilivedyistä, joiden osuus vaihtelee valmistusmenetelmien ja valmistajien mukaan (bentseeniä saa olla max. 5 %).
Emeritus-guzzisti

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #263 : Helmikuu 11, 2016, 18:20:17 ip »
Mp-lehden  jutussa Tsekissä ja Slovakiassa  Slovnaftan bensiini kulutti 20 % ( skootterissa ) vähemmän...  Samoja kokemuksia on minullakin... tosin n. 10 %  Guzzissa.   Olisikohan lämpöarvot erilaiset ??
Mr
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2016, 16:54:19 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #264 : Helmikuu 11, 2016, 19:50:37 ip »
Lainaus
Mitähän nuo Piaggion "vakavat vauriot" ovat ja milloin/koska niitä ilmenee
Olisikohan tässä kustannuksista vastaavilla mielessä uudempien 8V moottoreiden venttiilinnostajat, haluavat minimoida takuukuluja noin yleisesti ottaen ja päättävät tehdä räväkän ennakoivan liikkeen. Sitten kun tulee vastaan merkittävä markkina-alue missä ei pumpusta saa polttoainetta jossa on enintään 10% etanolia, voi tulla päätöksenteon paikka.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #265 : Helmikuu 11, 2016, 22:28:59 ip »
Vähän on kaukaa haettua nostimien ja etanolin riippuvuus. Teoriassa tietysti mahdollista mutta ei todennäköistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #266 : Helmikuu 11, 2016, 23:04:51 ip »
Isoilla alkoholimäärillä ehkä voisi öljyn saada ohenemaan ja sitä kautta rikkoa nostajat. Mutta ei ihan E10:llä onnistu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #267 : Helmikuu 12, 2016, 10:04:09 ap »
Jotkut kertovat (hupimielessä) että on se hyvä, että Karl Benz sai autolleen patentin ensimmäisenä, jos ranskalainen Delamare-Deboutteville olisi hakenut patenttia 1884, niin millähän sitten ajettaisiin, kun nyt ajetaan bentsiinillä?

Mutta bensiinin nimi EI tule Karl Benzistä, ei edes saksalaisen wikipedian mukaan.
Emeritus-guzzisti

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #268 : Helmikuu 15, 2016, 13:55:12 ip »

Meillä täällä Suomessa on kolmea moottoripolttoainetta tarjolla bensiinimoottoreihin: E5, E10 ja E85.


Shellin V-power?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #269 : Helmikuu 15, 2016, 14:07:07 ip »
Lainaus
kaukaa haettua nostimien ja etanolin riippuvuus
Tuo ei tullut mieleen, olisiko riippuvuutta, ajattelin että kun on tullut kynsille takuukuluja toisaalta, halutaan varmistua ennakkoon, ettei polttoaineesta sellaisia voi tulla. Tai jos tulee takuuremppaa, on yksi hyvä paikka vedota että haa - väärällä bensalla ajettu - takuu ei voimassa. Vähän niin kuin että saat kyllä terveyskuluvakuutuksen, mutta se ei sitten kata sitä, sitä, sitä ja sitä...

V-Power Nitro+ polttoaineessa on myös etanolia max 5%.  Ymmärän niin, että viinatonta bensaa ei Suomessa yleisistä mittareista saa. Toki voi saada sattumalta mutta varmuutta siitä ei ole, kun vaihteluväli on 0-X%. Jossa vain tuo yläraja on määrätty.
V11 - it defines you.