Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 111985 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #225 : Elokuu 14, 2013, 11:21:07 ap »
Ei se varmaan parista kerrasta happane. Ameriikassa kun sallivat enemmän alkoholia bensaansa, niin Ducatien muovitankit turpoilivat irti rungosta. Varmaan samasta syystä on periaatepäätöksenä kielletty muovitankkisilta Guzzeilta. Siinäpä vissiin se suurin ero Nevadan ja Brevan välillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #226 : Elokuu 14, 2013, 12:07:26 ip »
Lainaus
Siinäpä vissiin se suurin ero Nevadan ja Brevan välillä.

Muovitankilla mennään...
Peltitankit ne pyrkivät ruostumaan mutta sen aiheuttaa vesi eikä etanoli.
Etanoli sitoo vettä mutta haittapuolena siinä on että etanli seisoessa erottuu bensan pinnalle ja tuo myös tullesaan siihen sitoutuneen veden pinnalle jossa on yleensä hapettavaa ilmaa tarjolla.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #227 : Elokuu 14, 2013, 16:12:55 ip »
Lainaus
<snip>
Etanoli sitoo vettä mutta haittapuolena siinä on että etanoli seisoessa erottuu bensan pinnalle ja tuo myös tullesaan siihen sitoutuneen veden pinnalle jossa on yleensä hapettavaa ilmaa tarjolla.


Kun näkis vaan... Kyllä aika paljon vettä pitää olla ennen kuin erottuminen tapahtuu.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #228 : Elokuu 14, 2013, 19:47:36 ip »
Ei se vesi erotu vaan etanoli joka sisältää aina vettä. Siis pitkään seisoessa.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #229 : Elokuu 14, 2013, 21:18:33 ip »
Ei se vesi erotu vaan etanoli joka sisältää aina vettä. Siis pitkään seisoessa.

Kun näkis vaan... tässäkin tapauksessa. Kaikenlaisia juttuja levitetään, mutta todellisia havaintoja on niukasti. Ja jos se vesi ei erotu, vaan etanoli, so what?
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #230 : Elokuu 15, 2013, 09:56:42 ap »
No sehän asia on siis kunnossa. Muovitankit eivät veny ja peltitankit eivät ruostu. Case closed.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #231 : Elokuu 15, 2013, 10:08:33 ap »
No sehän asia on siis kunnossa. Muovitankit eivät veny ja peltitankit eivät ruostu. Case closed.

Siis ennenvanhaan peltitankit eivät ruostuneet?

Vanhat ihmiset (kuten minä) vielä muistavat, että ennen tankkiin pantiin pirtua, että saataisiin vesi pois.
Nyt kun sitä pirtua on bensassa valmiiksi, se on siis alkanut tekemään pahojaan (tosin konkreettisia havaintoja on niukasti, juttuja on runsaasti - aluksi tosi paljon, nyt vähemmän).

Ennenvanhaan muovitankkeja ei ollut.
Emeritus-guzzisti

VAHVA

  • Viestejä: 23
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #232 : Elokuu 15, 2013, 11:26:05 ap »
V11 on hörppinyt toukokuusta asti 95e bensaa ainakin toistaiseksi ilman ongelmia. Olisiko kuitenkin syytä siirtyä suosiolla 98 bensaan jo seuraavalla tankkauksella?

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #233 : Elokuu 15, 2013, 12:24:10 ip »
Minä ainakin tankkaan kaikkiin bensavehkeisiini aina 98:a. Hintaero on mielestäni niin pieni, ettei sillä ole käytännössä taloudellista merkitystä. Ysikasin energiasisältö on vastaavasti suurempi, joten tasaa tehnee. Lisäksi ysikasin nakutuskestävyys on suurempi. Tälläkin on merkitystä ilmajäähdytteisissä moottoreissa kuumilla ilmoilla. Eikä tarvitse ihmetellä, aiheuttaako 95 ongelmia muovi- tai peltiosissa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #234 : Elokuu 15, 2013, 16:36:41 ip »
Niin eihän se ysivitonen aiheuta sinällään mutta siinä oleva 5 - max 10% etanolimäärä. 98:ssa etanolia on max 5%. Siinä se ero. Että jos se etanoli on vaikuttaakseen niin samanlailla vaikuttaa. Pienempi määrä toivottavasti hitaammin. Etanolilla on suurempi oktaaniluku kuin bensiinillä mutta nimensä mukaan 95E10:n kokonaisoktaani on tuo ilmoitettu. Shelliltä löytyy uutta Nitro-nimistä polttoainetta. Siinäkin on tuo max 5% etanolia. Shellin myyntimies väitti että sillä ajaa pienemmällä kulutuksella. Mistä se sitten johtuu, sitä hänkään eui tiennyt. Näissä polttoaineasioissa on pajon mututietoa liikkeellä. Itse olen, kuten jo aiemmin esitin, koittanut saada ei-etanolinkestäviä ruiskutusosia rikki 85% etanoliseoksella vaan en ole saanut.

Ilmajäähdytteinen moottori oikeilla säädöillä tuskin koskaan Suomen oloissa käy liian lämpöisenä. Ei vaikka yrittäisi. Pitäähän niillä kyetä ajamaan Afrikassakin ja siellä on lämpöisempää, arvelen.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #235 : Elokuu 15, 2013, 19:38:08 ip »
Eräänä kesänä kovilla hellekeleillä Cali pyrki nakuttelemaan. Tankkasin joka toisen kerran 98:a. Nakutus väheni huomattavasti.
Viinaa oli molemmissa bensoissa, enemmän kuitenkin tankkilaukussa...  :P

Ajoimme joskus pikkasen suurempaa dieseliä. Sähkötewhoa piti saada 2000kw, mutta saatiin vain 1960kW. Syynä oli naftan talvilaatu. Asiaa ei tarkastava saksmanni hyväksynyt, koska ei ollut koskaan kuullutkaan talvilaatuisesta naftasta. Viikko meni, että uskoi. Oli siinä "Vortumin ukollakin" selvittämistä...
Joten on niissä eri aineissa energiasisällöissä eroja, vaikka muuten olisi "samaa tavaraa".

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #236 : Elokuu 15, 2013, 20:08:01 ip »
Noista moottoribensiineistä ei koskaan tiedä, onko niissä etanolia ja minkä verran. Maksimimäärät on ilmoitettu, mutta sekin tarkoittaa vain sitä, että vuositasolla myydystä polttoaineesta pitää 6 %:n olla biokomponenttia.  Jos olisin kauppias, niin olisin aika nolo jos en pystyisi takaamaan aineen tasalaatuisuutta.

Sitäkin olen kysynyt, että miten bioetanoli* eroaa etanolista. Ja kuka takaa, että jalostamo ei survo seokseen katalyyttisesti valmistettua etanolia tai mistä tiedetään onko ulkomailta tuotava etanoli valmistettu sokerista tms.?








* joo, käymisteitse valmistettua, mutta mites tislauksen jälkeen?

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #237 : Elokuu 15, 2013, 20:30:21 ip »

 Syynä oli naftan talvilaatu. Asiaa ei tarkastava saksmanni hyväksynyt, koska ei ollut koskaan kuullutkaan talvilaatuisesta naftasta. Viikko meni, että uskoi. Oli siinä "Vortumin ukollakin" selvittämistä...


Jaa. Sakuilla on kuitenkin ihan oma Winterdiesel-standardi. An den Tankstellen in Deutschland, Österreich und der Schweiz wird ab November bis ins Frühjahr nur Winterdiesel angeboten. Daher ist für den Konsumenten normalerweise kein Unterschied spürbar.

Ja kaasuöljystähän on kyse. Sitä myydään eri nimillä ja verotuksella.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #238 : Elokuu 15, 2013, 21:20:40 ip »
Lainaus
für den Konsumenten normalerweise kein Unterschied
Meinasin jo sekaantua... "Konsument" = kuluttaja, Konsum = kulutus. Meinaavat että polttoaoineen käyttäjä ei huomaa eroa,  energiasisältö jo ehkä sitten voikin olla karvan verran poikkeava.

Lainaus
V11 on hörppinyt toukokuusta asti 95e bensaa
Muovitankkien paisuminen tai "epämuotoutuminen" valmistajasta riippumatta on fakta, siinä ei ole sekaantumisvaaraa.

Koskee juuri esim. V11 mallia. V11sport.de -palstalla on näitä tapauksia säännöllisesti, tankki on kasvanut tai tekee sitä koko ajan. Voi olla myös "kulppeja" (tai "maalikuplia"). Viimeisin juttu oli nyt heinäkuussa. Tässä tapauksessa V11 LeMans -mallissa katteen kiinnitys onnistui vain niin, että se hankasi kitisten tankkia. Joillakin etuhaarukka on alkanut ottamaan tankkiin kiinni tangon ääriasennoissa. Sitten kun mitta on muuttunut, ei voi enää mitään, on alettava värkäämään vippaskonsteilla (tangon kääntymisen rajoittaminen, tankin takapään nostaminen jne.).

Kun 95-oktaanisessa bensiinissä on enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia ja 98-oktaanisessa bensiinissä etanolia on enintään 5 tilavuusprosenttia näistä pitänee valita... Oktaaniluvun puolesta 95 riittää.

Täällä myös yhteenvetoa: http://deformedfueltanks.com/
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #239 : Elokuu 15, 2013, 21:45:58 ip »
Laittakaa siihen ysivitoseen tilkka molykotea. Jos se sitten kävisi kaikkiin malleihin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.