Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 112065 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #180 : Elokuu 15, 2011, 19:34:32 ip »
Minä teen kokeita käytännössä ja ne eivät ole tiedettä koska eivät ole välttämättä toistettavissa enkä kyllä sitä haluaisikaan.
Brevalla olen ajellut tämän kesän E10:llä, kuten olen jo monta kertaa maininnut.
Pari oiretta on näkyvissä:
Tankissa on ilmennyt joitain harmillisia juttuja. Varmaa ei ole että ne olisivat nimenomaan E10:n aiheuttamia mutta jotain on tapahtunut nimenomaan tämän kesän aikana.
Tankin täyttöaukon ympäristössä maali on halkeillut. Ikään kuin alla oleva muovi olisi venynyt mutta maali ei. Liitteenä vain yksi monista maalin halkeamista.
Kyljissä näkyy myös omituista muotoilua jota mielestäni niissä kohdissa ei ole ennen ilmennyt. Laittelen kuvia aiheesta liitteeksi. Halkeamat olen saanut näkyviin käyttämällä autovahaa ja kiillottamalla sen huonosti. Muotojutut näkyvät heijastusten vääntelehtimisenä.

mm

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #181 : Elokuu 15, 2011, 22:44:40 ip »
Ylättävän monet tuntuvat testailevan E10 -polttoainetta.

Oliko niin, että Motoitalian sivuilla ei ole asiasta Guzzeja koskien mitään?  Esim. Piaggio Deutschland GmbH:n suunnalta ei ole myöskään tullut vastaan muuta tietoa kun se sama tämän ketjun alkupuolella esillä ollut alunperin 23.02.2011 päivätty teksti, jossa suositellaan Guzzeihin E5 -polttoainetta / enintään 5% etanolia.

Julkaistu sellaisenaan aikanaan esim. Berliiniläisen Guzzi -dealerin "news" -sivuilla:

http://www.1000ps-web.de/KUNDEN/MOTOGUZZI/wendelmotorraeder.de/Home/News/item.html?itemID=22742

V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #182 : Elokuu 17, 2011, 19:18:43 ip »
Jatkan edelleenkin E10:n käyttöä tämän syksyn. Noille maalivirheillehän (halkeamille) ei enää mitään muuta voi kuin viedä maalarille. Mikäli muotovirheet lisääntyvät kovaa vauhtia niin sitten pitää tankki tyhjätä ja laittaa jotain muuta sinne.
Luotan myös siihen huhuun että tankki palautuisi, ainakin osittain, alkuperäiseen muotoon kunhan se saa kuivua ja tuulettua useamman kuukauden eli talven. Katsotaan sitten keväällä kuinka kävi.

Kyllä siellä MotoItalian sivuilla on tiedote mihin malleihin E10 sopii. Suosituksista ei puhuta vuoden 2003 jälkeisissä malleissa mitään mutta voi näköjään käyttää. Muissa 98E5 on oikea menoliemi.
http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/news_show.php?id=13

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #183 : Elokuu 17, 2011, 22:14:34 ip »
Katselin ja hivelin V10 tankin pintaa. Näkyi ja tuntui muhkuroita. En osaa sanoa olivatko viime vahauksen aikana. Sivumuovien rako tankkiin on ehkä kasvanut. Voiko olla, että noin pieni uusiutuvan polttoaineen lisäys olisi aiheuttanut tuommoista. En jaksa uskoa. Täytyy seurata jatkossa.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #184 : Elokuu 17, 2011, 22:53:52 ip »
Olen ymmärtänyt että sulla on V10 pelannut nykybensiinillä (95E10) suhteellisen hyvin?

En ole tutkinut mitä muovia, tarkkaan ottaen, ovat käyttäneet V10:ssä ja mitä Brevan tankki on.

Mikäli on niin että E10 muovaa tankkia ollaan jonkinnäköisen pienimuotoisen katastrofin jäljillä.
Olen kyllä valmistanut tankkeja muovista, kilpakäyttöön, joiden on tarkoitus kestää ainetta kuin ainetta. Tulee vain hiton kalliiksi tehdä siviilipyörään kun ei ole suurta tehdasta/maahantuojaa maksamassa valmistusmateriaaleja ja kuluja. Pitäneeköhän tehdä Centaurosta cafe-racer peltitankilla sisäpuolisella pinnoituksella. Samalla voisi suurentaa tilavuutta. Mutta mitä pitäisi Brevalle tehdä jatkossa kun tuota 98:a ei ole tarjolla enää kuin muutaman vuoden. Jospa louhisi tankin alapuolen auki ja jättäisi muovikuoren vain koristeeksi ja tekisi sisäpuolelle rosteripänikän.

Jos nämä muutokset sitten on edes etanolin aiheuttamia. Jopa amerikkalaiset kollegat ihmettelevät, äsken kävin Cog:in sivuilla tsekkaamassa ja heilläkin on ristiriitaisia käsityksiä aiheesta. Kuinkas lienee tämän eetterin herkistävä vaikutus? Sitä on tungettu kaikkiin polttoainelaatuihin kun sekin on "biopolttoaine".

Tuolta amerikkalaisten puolelta poimin ajatuksen. Heillä on on V10-kokoontumisia...
Aiheesta voisi aloittaa uuden jutun.

mm



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #185 : Elokuu 18, 2011, 00:49:00 ap »
Kun kaivoin eilen tietoja rst -pakoputkiston puhdistamiseen, törmäsin tähän sivuun (ja aloitin 600 hiomapaperilla...).

http://www.renito.de/product_info.php?language=en&info=p126_Tankversiegelung---Restom--Kit-Poly.html

"
Restom –KIT Poly.

Käytetään polyesteristä, vinyyliesteristä, GFK:sta (?) ja hiilikuidusta valmistetuilla tankeilla. Ei sovi polyetyleeni tai polypropyleeni tankeille. Sisältää 2 x rasvanpoistaja Restom SDT 4060 ja kaksikomponenttihartsin Restom EIR 2000.

Sopii myös: E95/E98/lentobensiini/bioetanoli E85 ja SP95-E10.

Useampiosaisten tankkien kohdalla käytä suurempaa sarjaa (tuotemäärää).
"

Ymmärrän tuon niin, että tällä käsittelemällä E10 ei tee enää tepposiaan tankille ainakaan sisäkautta?

Luulisi myös, että jos V10,V11, Breva ja muut "ei metalli" -tankit alkavat pullistella, tulee kaupallista tarjontaa korvaavista tankeista.  Onhan kyse suurista määristä maailmanlaajuisesti. Kallista lystiä tosin varmaan, maalaamiset ja tarrojen teettämiset vielä päälle.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #186 : Elokuu 18, 2011, 13:50:53 ip »
Guzzin kohdalla voi pitää varmana, ettei korvaavia tankkeja tule. Ellei sitten tehdas itse herää ja tee satsia laadukkaita terästankkeja. Tosin, en pidättelisi hengitystä senkään suuntaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #187 : Elokuu 19, 2011, 14:18:19 ip »
Onko tuossa tankkiasiassa jotenkin myös metallitankit jotenkin "vaarassa" ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #188 : Elokuu 19, 2011, 15:15:06 ip »
Metallitankit syöpyvät nopeammin nykyliemillä. Keskustelua siitä on käyty jo ketjun alkupäässä.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #189 : Elokuu 19, 2011, 15:16:54 ip »
Mitenköhän tuota harzia oikein käytetään; sisäisesti vai ulkoisesti? Mömmöt sisään ja sitten ravistellaan, ehkä. Rasvan poistaja viittaa taas ulkoiseen käyttöön. Jos alkaa pullistella liikaa tai oikein reikiä syöpyä, vaihdan vaikka pisaramalliseen easyrider-captainamerica-tyyliseen polttoainesäiliöön. Semmoinenhan kestää vaikka mitä aineita sisäisesti.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #190 : Elokuu 19, 2011, 17:47:13 ip »
Rasvanpoistaja taitaa olla vain viitteellinen nimi. Sillä puhdistetaan tankki sisältä niin hyvin kuin mahdollista ja sama aine voi toimia myös pohjustimena. Sitten kuivataan määräaika ja laitetaan mömmö sisään ja huljutellaan. Ylimääräinen valutetaan pois.

Näitä aineita on ollut markkinoilla jo kauan. Joskus niillä paikattiin tankkeja tai varmistettiin hitsisaumojen pitävyys. Ongelmiakin ilmeni. Kolhaisu saattoi lohkaista pinnoitteen sisäpuolelta pois jolloin silppua tuli tankin pohjalle ja syöpyminen jatkui tai vuoto alkoi.

Parhaimmillaan hyvä aine. Huonoimmillaan rahan menoa. Hartsilaadut ovat kehittyneet kovin viime aikoina joten näitä voi olla hyvinkin elastisia laatuja jotka kestävät alumiinitankin sisällä isotkin lämmönvaihtelut.

Itse olen aikeissa yhden rautapeltitankin pinnoittaa. En vielä tiedä millä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #191 : Elokuu 19, 2011, 21:46:52 ip »
POR-15 Tank seal. Ainoa toimiva setti, kunhan tekee setin ohjeen mukaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #192 : Elokuu 24, 2011, 21:08:38 ip »
V11 tankkeja tehtaalla 2003, kun tehtiin jo kattimalleja ja bensapumppu oli siirtynyt tankkiin.  Pari Ballabiota takana ja hihnalla tulossa kaksi Cafe Sport:ia.
V11 - it defines you.

florida35

  • Viestejä: 14
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #193 : Syyskuu 01, 2011, 18:53:28 ip »
Saksan Autoliiton kestotestissä Opelin bensapumppu kesti 27 000 Km. Valmistaja oli kyllä nimenomaan kieltänyt 95 E 10:n käytön tässä mallissa.

http://www.iltasanomat.fi/autot/nyt-se-on-todistettu---vaarin-tankattuna-e10-bensiini-rikkoo-auton/art-1288411405860.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #194 : Syyskuu 01, 2011, 22:10:07 ip »
Jännä nähdä, mun Opel on nyt liikkunut puolessa vuodessa 3000 kilometriä E10:llä. Tosin, jos rikkoutuminen tapahtuu 27000 km:n jälkeen, niin mulla mennee viisi vuotta noille kilometreille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.