Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 112027 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #150 : Heinäkuu 07, 2011, 11:47:25 ap »
Kyllä ja  varsinkin kun pyörä sivujalalla = vinossa joutuu loppuja lirutteleman.
Joo... joskus Nevadalla olimme T:reelta lähdössä porukalla Piikkiöön. No tankkasin siinä kokoontumisbensiksellä täyteen, jottei matkalla...
Jonkin ajan kuluttua bensaa valui pitkin tankkia ja pyörää, kun bensiini lämpeni tankissa auringon lämmössä. Maanallahan on viileämpää.
En tuollaiseen ilmiöön ollut enne törmännyt, kun en ollut tankannut aivan piripintaan.

Koskisen Jussi lohdutteli asiantuntevasti ja osaaottavasti: "No, ei tolla pyörällä mihinkään tänään ajeta!"  :D

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #151 : Heinäkuu 08, 2011, 14:06:25 ip »
Eilen tankkasin Jaalan SEOlta E10:ä. Sieltä reitti kulki Verlan ruukin kautta Orilammen majalle. Seuraava tankkaus Liljendalin Shellillä. Matkaa kertyi 140km ja kakkua meni 7,5l, mistä tulee 5,3l/100km. Puolet rauhallista kurvailua ja tasaista ajelua (100km/h) puolet, kakspäällä V10 Centauro GT-stuukissa. Ei oo näin vähän vienyt ikinä. Seokset on kunnossa eikä bensassakaan mitään vikaa tunnu vielä olevan :D
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #152 : Heinäkuu 08, 2011, 14:32:21 ip »
Mulla menee Alleggera California yhden hengen kuormalla vähän päälle kuuteen litraan. Radalla meni 7-8 litraan. Vakiota hengittävämmät piiput vakiolla ruiskulla. Vähän saisi olla pienelle kaasun alueelle enemmän syöttöä ja ylhäältä (putkien päiden nokisuudesta päätellen) vähän pois.
Pitäisi varmaan kokeilla piruuttaan 95:llä, miten sykkisi. Ajotyyli on reipas.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #153 : Heinäkuu 22, 2011, 20:31:33 ip »
Tänään tuli otettua kauppakassi eli fiat panda -henkilövaunu tarkoituksenmukaiseen käyttöön. Se oli seissyt n 1½ kuukautta ja ilmeisesti 95E10 -moottoribensiinissä oli tapahtunut ns. faasien erottumista kun nykiminen oli ankaraa n. ensimmäisen kilometrin ajan. 

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #154 : Heinäkuu 23, 2011, 11:53:09 ap »
Itte ajelin Breva V1100:lla Oulun keikan ja ihmebensaa (95 E10) sai 100 km:llä kulumaan keskimäärin 4,6 litraa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #155 : Heinäkuu 24, 2011, 20:02:22 ip »
Tässä hieman taulukkotietoa eri moottoripolttoainelaatujen vaikutuksesta.
Mitä pienempi AFR-luku, sitä suuremmat suuttimet pitää kaasuttimissa olla ja vastaavasti ruiskutusmoottorissa pidemmät suuttimien aukioloajat.

Fuel         AFR
Methanol 6.4
Ethanol    9.0
Gasohol   14.2 (10% ethanol)
Gasoline  14.7
Propane   15.7

Lähde: http://www.megamanual.com/megatune.htm


Tämä ehkä selittää joidenkin ajoneuvojen suuremman kulutuksen. Jos moottorin "ruokinta" on säädetty perinteisen bensiinin 14,7 AFR-arvon mukaan ja vieläpä laihahkolle, kuten tapana on, ja käytetäänkin tuota "gasoholia", täkäläisittäin E10:ä, pitää kahvaa kääntää tai pedaalia polkea että löytyisi kulkua ja siten jo valmiiksi heikoilla käyvä moottori käy vieläkin heikommin sekä kuluttaa myös. Onneksi monet nykymoottorit osaavat adaptoitua polttoainelaadun mukaan eli säätävät seoksen omatoimisesti oikeaksi.
Tällöin polttoaineen kulutus voi jopa laskea jos moottorin ominaisuudet, erityisesti puristussuhde, ovat tasapainossa ja edistävät alkoholiosan palamista tehokkaammin.

Asia ilmenee jo E5-bensallakin jos on liikaa "herkkyyttä" siihen suuntaan.

Että ei ole mikään ihme että jotkut kokevat, muutoinkin kuin tunnepohjaisesti, että polttoainepolitiikka on aunuksesta.

mm

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #156 : Heinäkuu 24, 2011, 21:19:53 ip »
Tässä hieman taulukkotietoa eri moottoripolttoainelaatujen vaikutuksesta.
Mitä pienempi AFR-luku, sitä suuremmat suuttimet pitää kaasuttimissa olla ja vastaavasti ruiskutusmoottorissa pidemmät suuttimien aukioloajat.

Fuel         AFR
Methanol 6.4
Ethanol    9.0
Gasohol   14.2 (10% ethanol)
Gasoline  14.7
Propane   15.7


Tässä välissä on hyvä muistuttaa, että myös ilma painaa. Ilmakuutiometrin massa on n. 1,2 kilogrammaa ja palamisen tuloksena on hiilidioksidia ym. päästöainetta.  Tämä tuli taas mieleen muutama aika sitten kun eräs vanhemman polven automies kivenkovaan väitti, että polttomoottorien päästörajat ovat keksittyjä juttuja. Eivät ole. Eri asia on tietenkin sitten se, miten hiilidioksidi vaikuttaa ilmakehässä ja ihan täyteen konsensukseen eivät kaikki tiedemiehetkään ole päässeet.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #157 : Heinäkuu 24, 2011, 22:12:35 ip »
Juu. Parasta olisi polttaa silkkaa happea ja vetyä. Syntyis vettä. Kohta siitäkin olis ongelma...

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #158 : Heinäkuu 24, 2011, 22:29:08 ip »
Olisi kiva nähdä ensimmäinen kaasukonversio moottoripyörästä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #159 : Heinäkuu 24, 2011, 23:34:21 ip »
Olisit nähnyt jo kaasupyörän jollei Valtiomme Päättäjät suuressa viisaudessaan olisi kesken prosessin tulleet asiassa vastaan määrittelemällä uuden veropohjan yksityiskäytössä ns. liikennekaasulle. (Maa- bio tai muu metaanipohjainen painekaasu) Joustavasti irtauduin aiheesta ja päädyin käyttämään alkoholia.

Puukaasua (Häkää) saa käyttää verottomasti mutta laki määrää että puukaasutin tulee olla rakenteellisesti osa ajoneuvoa. Ei esim peräkärryssä.

Keitähän näillä laeilla suojellaan...

Kehittele vaikka hybridimoottoripyörä. Sitä ei ole vielä tehty Suomen maantieliikenteeseen.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #160 : Heinäkuu 25, 2011, 08:01:11 ap »
Lähinnä kiinnostaa katsos tällainen Biokaasupyörä. Puukaasuvehkeet on jo nähty pyörissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #161 : Heinäkuu 25, 2011, 10:34:47 ap »
Et sitten ole katsonut OCC:tä kun Teutulin veljekset ja isäpappa rakentelivat maakaasuchopperin? Tekivät aiemmin jo viinakulkimen.

Ainakin täällä tampereella on oikein firma joka tarjoaa muutossarjoja maa- tai biokaasulle.
Saksalaisilla on jo kaupallisia muutossarjoja pyörissään. Sellainen oli tulossa mullekin mutta laki on laki. Suomessa. Olisi tullut liian kalliiksi sellaisella ajo täällä.
Biokaasuzydeemi on helppo asentaa lähes pyörään kuin pyörään mutta riittävän polttoainemäärän mukana kuskaaminen on ongelma sekä tilavuuden että painon suhteen. Käytännössä on oltava toista energiapitoista polttoainetta mukana kuten väkiviinaa.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #162 : Heinäkuu 25, 2011, 11:03:34 ap »
Tietääkseni kattonut kaikki OCC turhakkeet/jaksot, mutta ei muistu mieleen. Kyllä sellaisen nakkikioskipyörän onnistuisi tekemään. Hiilikuitutankkiin saisi kuitenkin useammankin kilon NPG/LPG:tä. Itse tosin asun viiden kilometrin päässä Kalmarin kaasuntuotantolaitoksesta, joten saatavuus ei olisi ongelma. Pakkohan siinä olisi olla kakkostankki sitten muille siirtymille, eli pääsisi muin maustein linkuttamaan kaasuletkulle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #163 : Heinäkuu 25, 2011, 18:14:47 ip »
Tietääkseni kattonut kaikki OCC turhakkeet/jaksot, mutta ei muistu mieleen. Kyllä sellaisen nakkikioskipyörän onnistuisi tekemään. Hiilikuitutankkiin saisi kuitenkin useammankin kilon NPG/LPG:tä. Itse tosin asun viiden kilometrin päässä Kalmarin kaasuntuotantolaitoksesta, joten saatavuus ei olisi ongelma. Pakkohan siinä olisi olla kakkostankki sitten muille siirtymille, eli pääsisi muin maustein linkuttamaan kaasuletkulle.

OCC olisi huippusarja ilman sitä huitomista ja metelöintiä... Ellen ihan väärin muista, niin joku paineastia-asetus tai muu syyhy rajoittaa kaasutankkien itserakentamista. Silloin joskus kun kaasuautoja sai melko vapaasti rakentaa ilman lisäveroa, niin katsastuksessa vaadittiin 11 kilogramman moottorikaasupullo (sellainen mitä nykyisin on trukeissa kyljellään) ja kaasupulloja sai olla korkeintaan kaksi.

Peku

  • Viestejä: 78
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #164 : Heinäkuu 28, 2011, 14:43:42 ip »
Jos suunnittelee kaasulaitetta kannattaa muistaa nestekaasun ja maakaasun/biokaasun ero. Maakaasu on kaasumaisessa muodossa säiliössä paine n. 200bar, nestekaasu nesteenä jonka säiliö paine huomattavasti pienenpi, saa maakaasunkin nesteeksi jos jäähdyttää sen - 174 asteeseen pakkasta. Gasum oy sivuilta löytyy lisätietoja halukkaille.  ;D
Koska talvi on kovaa vauhtia tulossa niin kertokaa kuinka aiotte ratkaista bensojen talvisäilyvyyden, jos olen oikein ymmärtänyt ei nykyinen 98E5 säily talvea tankissa vaan sakkaantuu johtuen viinalisästä. ???
Kyseleepi Peku