Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 112005 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #135 : Toukokuu 11, 2011, 22:01:28 ip »
Nyt kun kelit on +20 muistui mieleen miksi käytin sportissa viime suvenakin enempi 98:a. Tahtoo nakutella 95 sopalla tuossa 3-4 tonnin välillä isolla kaasulla. Nyt tankkasin 98 pensiiniä eikä koneesta kuulunut mitään ylimääräistä vaikka lakeuden kovimmassa ylämäessä oikein yrittämällä yritin.
Mutta muuten se etanolisoppa tuntuu toimivan, oktaanit vain loppuu kesken.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #136 : Toukokuu 16, 2011, 21:20:37 ip »
Italorallireissu meni viileissä oloissa. Lämpötila vaihteli mennen tullen +13 ja +5 asteen välillä.
Eli vilpoista oli erityisesti rallipaikalle saapuessa. Tulimme kaksi päällä normaalia reilummalla nopeudella pikkuteitä myöden. Takaisin rauhallisemmin. Keskinopeus koko eestaas matkalla 79 km/h ja kilometrejä karttui pidemmästä paluureitistä johtuen 462. E10:ä kului 5,8 litraa/100 km.

Oletettavaa on että Brevan kone ei vieläkään saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa. Venttiilikoppaan kun saattoi paljaan käden laskea pelkäämättä palovammaisuutta.
Kesälämpimiä ja niukempia lukemia odotellessa.

mm 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #137 : Toukokuu 22, 2011, 21:23:57 ip »
Tänään oli kohtuullisen lämmintä. 17 - 20 astetta Celsiusta. Kävin yksinäni moottoritietä Tampereelta Espoossa ja takaisin. Yhteensä 360 km. Breva 1100:n polttoaineenkulutus 98 km/h keskinopeudella 5,4 l/100 km. Mukana normit takalaukut (3 kpl) ja pieni kate.

Kun vertaa kulutusta matka-ajoon Kankaanpää - Tammisilta - Kankaanpää 8.5. vaikka se olikin enemmän mutkatieajoa pienemmällä keskinopeudella (78 km/h) niin kulutuseroksi tulee silti silloisten keskimäärin 5 astetta kylmempien olosuhteiden vuoksi 0,3 litraa/100 km.
Toki on huomioitava se että moottoritietä ajettaessa kiihdytyksiä ja jarrutuksia tulee vähemmän kuin mutkatieajossa aiheuttaen polttoaineen säästöä vaikka keskinopeus oli 20 km/h suurempi.

On melko vaikea verrata polttoaineen kulutusta kun olosuhteet eivät oikein ole pysyviä. Lämpötilan vaihtelu, tuulen suunta, ajofiilis, muu liikenne, kuormaus, renkaat ja viisitoista muuta määrittelemätöntä muuttujaa kun vaikuttavat jo sadan kilometrin matkalla parhaimmillaan jopa litran verran. Esimerkiksi myötätuuli.

Jotain perstuntumaa kuitenkin syntynee...

mm

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #138 : Kesäkuu 04, 2011, 01:07:01 ap »
Voi vinatto. Ei mun pitänyt tätä e-kymppiä koskaan näillä vanhemmilla kokeilla mutta tänään(eilen) kokeilin sitten vahingossa.
Pitkästä aikaa kävin kakkoskalilla lenkillä ja pumpulla ja huomasimpa vasta kun 21 litraa oli sisällä että roikun e10 letkussa. Turha siinä oli sitten enää rimpuilla.
Normisti tuo kolisteli eikä vedossakaan mitään erikoista tuntunut. Mitä nuo vanhat litteäluistiset dellortot sitten tuosta etanoolista tykkää jää nähtäväksi. Seuraava tankkaus tälle on kyllä 98:a, vanhaa hienoa kalia ei minään koekaniinina viitti pitää :D.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #139 : Kesäkuu 04, 2011, 12:44:52 ip »
Ei yks tankillinen pysty vielä mitään rikkomaan.
Forza Moto Guzzi!

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #140 : Kesäkuu 07, 2011, 13:33:05 ip »
Oma kokemus tältä keväältä on se notta huhtikuulla Norge söi E10:ä  vajaat 6 litraa kuten aina keväällä. Kuitenkaan kelien lämmetessä ei kulutus alkanut laske joten missäs vika. Tein kokeen ja ajoin E10:llä Kajaanista normaali matka-ajonopeudellani maaseutureittiä Peräseinäjoelle. Lämmintä noin 12 astetta ja Kuortaneelta ajoin loppupätkän sorateitä. Kulutus oli 5,8. Viikkopa myöhemmin lämmintä oli 17 ja ajoin päinvastoin saman reitin mutta jätin sorapätkät väliin. Tankissa 98E:tä ja kulutus 5,1 joka vastaa kokemuksia ja totuttua linjaa. Ajelen nyt toistaiseksi 98:lla ja kesemmällä ajan saman pätkän uudelleen vielä E10:llä ihan vertailun vuoksi.

Ajonopeudet pidin samoina joten hieman vaatii tarkastelua onko kyseessä todella noin suuri ero vai mikä. Kuitenkin nuo vajaan kuuden litran lukemat ovat aivan metsässä kun reilun 70 tkm:n keskikulutus on ollut kohtuulliset 5,26 l/100 km.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

seira

  • Viestejä: 9
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #141 : Kesäkuu 20, 2011, 18:21:34 ip »
Norge tykkäsi Ruotsalaisesta viinasta otin Södeltäljessä melkein tyhjän tankin täyteen viinalla höystettyä bensaa ja eikun nokka päin Malmöä Jököpingissä 303 km.ja 21 l oli palanut Ruotsin taivaalle. Seuraavaksi 95 ja kuluttus putosi 5,1l eli normaaliksi lämpöä oli 18 molemminpuolin vauhti Ruotsin moottoritie vauhtia 110-120.Tanskassa 95 ja pieniä teitä ja ennätys pieni kulutus 4,6satasella jaGöteborgin kautta kotiin 2100km viinan kiroista huolimatta 2 päällä 5,3 l joten ei paha.Tästä opin ei anneta Norgelle eikä kuskille Ruotsalaista akvaviittia.     Hyvää juhannusta kaikille :)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #142 : Kesäkuu 26, 2011, 17:33:20 ip »
Ensimmäinen tankillinen huristeltu E10: llä. Ei eroa kulutuksessa eikä menemisessä vs. 98 E5. Pieni korjaus edelliseen : Pitkän aikavälin (7 ajokautta) keskikulutus on ollut mulla 4,3 - 4,8 l / 100 km . E10: llä kuitenkin heti tuon kulutuksen yläpäähän.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2011, 09:18:55 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #143 : Heinäkuu 05, 2011, 10:54:32 ap »
Varmaa tietoa: Kuten arvelinkin, tankattuani E10 Multifuel Californian tankin täyteen, joutui asettamaan uudet säädöt ruiskun ohjausboksiin. Vanhat säädöt olivat viimevuotiselle 95E5 -bensalle. Siitä syystä en ole kytkenyt lambdaohjausta päälle koska halusin tehdä muutoksen manuaalisesti enkä antaa automatiikan hoitaa sitä. (Käytän MegaSquirt -ohjainta ja Tuner Studiota sen manipulointiin)
Seuraava hyppäys onkin sitten jo todella iso kunhan pääsen tankkaamaan RE85 -moottoripolttoainetta tankin täydeltä. Joutunee rukkaamaan myös sytytyksen asetuksia.

Ihmetyttää tuolla toisessa keskusteluosiossa se että motoesan pyörä lähes kieltäytyi käymästä E10:llä. Helpoiten tulisi mieleen ettei automatiikka toimi (Lambda rikki tai tukossa tai pois kytketty) tai on jotain muuta vikaa pyörässä. Myös Rapid Bike ja Power Commander, tms voivat asennettuna aiheuttaa vakavia käyntihäiriöitä kun bensiinin laatu vaihtuu.

mm

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #144 : Heinäkuu 05, 2011, 22:16:09 ip »
Tänään tankkasin 98E5:sta tankkiin ja ihmettelin kun kovempaa ajettaessa meno alkaa hyytymään. Moottoriöljyn lämpötila putosi hyvästä 90:stä asteesta 65:een vauhdin noustessa ja rikastuspiiri meni siten päälle. (toiminta-alue -40 - +75 astetta Celsiusta) Deletoin rikastuksen ja kyyti parani mutta lämpö laski edelleenkin...
Jatko osastolla "Motomatin parempi Guzzi".

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #145 : Heinäkuu 06, 2011, 11:19:47 ap »
208km 10,7l vaihtelevanopeuksista ajelua kerava-nurmijärvi(ST1)-haimoo-pusula-karjalohja-fiskari-siuntio-espoonlahti(Teboil). Bensana 95E10. Ajokkina v10 Centauro -97. 80tkm pyörähti näkyviin äskettäin.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #146 : Heinäkuu 06, 2011, 20:25:41 ip »
Lienee turhaa kysyä seoksen rikkaudesta koska V10:n ruiskutus on "runsaalla" jo alkuperäisesti yläkierroksilla. Ilmenikö alakierroksilla nykimistä?

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #147 : Heinäkuu 07, 2011, 00:32:08 ap »
Tuostahan tulee 5,1l/100km. Minusta ei ole liikaa. Vaihteita tuli vekslailtua koko ajan ja kierrokset 3000-5000. Pintakaasua Kirkkonummen tienoilla. Ei tunnu nykimistä enempää kuin E5:kaan. Mullahan on tehtaan KK lastu, Termignonin kokoputkisto, BMC-suodatin ja suodatinkotelo leikelty. Tänään ruuvasin GT-pleksin Sport-varttikatteen tilalle. Matka-ajossa kulutus vähenee. En ole niin tarkkaan pitänyt kirjaa, että voisin varmasti sanoa paljonko putoaa. Ace Corner-käynti E75 pitkin ois varmaan hyvä. Guzzeissa on se hyvä puoli tankatessa, että ei tarvitse lopussa lirutella saadakseen varmasti täyteen.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #148 : Heinäkuu 07, 2011, 08:01:34 ap »
Kyllä tarvii. Californiassa viimeinen puolitoista/kaksi litraa pitää lirutella. Reiässä on suht korkea kaulus. Jos taas tankkaa tankin niin täyteen, että bensaa on kauluksen alareunaan asti, valuu soppa parkissa korkin kautta yli! Käynyt pari kertaa. Sinällää ihan kivaa kuunnella, kun bensa sihahtelee kuumille putkille..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #149 : Heinäkuu 07, 2011, 09:55:18 ap »
Kyllä ja  varsinkin kun pyörä sivujalalla = vinossa joutuu loppuja lirutteleman.
Titaniumin kuski