Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 112060 kertaa)

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #120 : Huhtikuu 24, 2011, 19:05:14 ip »
Tieteellisellä tarkkuudella tankattu täyteen 95E10 täyttöaukon kauluksen alareunaan. Ajettu 100 kilomeetriä ja tankattu uudestaan samalla tarkkuudella. Kulutus 4,89 litraa. Ei poikkea merkittävästi aikaisemmista mittauksista. Kierrosluku vaihteli 3000 - 5000 välillä.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #121 : Huhtikuu 24, 2011, 19:24:58 ip »
Toinen täysin epätieteellinen tutkimus Griso 8 V:stä: 95 e 10:llä keskikulutus 6,78 l ja Shellin 99 E 5:llä eli Formulalla 5,83 l. Lämpötila on pari astetta noussut, se vähentänee myöskin kulutusta, ajotapa samantapainen, eli n. 4000 rpm taulussa + kurnutukset. Oleellisinta on tuo psykologinen pointti. Edellisen kerran syttyi bensavalo n. 180 km:ssa ja tänään 210:ssa. Bensan hintaero on 9 snt/litra. Käynti tuntui aavistuksen vähemmän nykivältä, onhan siinä se Rapid Bike ja vaihdoin Mistralin pois möykkäämästä ainakin toistaiseksi. Mitä nuo nyt tekevät kulutukselle, on viisaampien arvioitavissa. Siis tankissa on nyt Shellin parasta, kunnes toisin todistetaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #122 : Huhtikuu 24, 2011, 22:30:04 ip »
Itse kun en tunne Rapid Biken toimintaa tai kytkentää niin onko siinä toiminto joka ohittaa tai muokkaa jäännöshappitunnistimen tietoja? Jos sellainen kytkentä on niin laite pitäisi optimoida aina erikseen kullekin käytettävälle polttoaineelle ohjelmoimalla uudelleen.

Vakioruisku todennäköisesti, tai ainakin oletusarvoisesti, osaisi ilman lisälaitetta "oppia" hyödyntämän kutakin käytettävää polttoainetta paremmin.

Pitääpä tutkia noiden lisäkikastimien sielunelämää.

mm 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #123 : Huhtikuu 24, 2011, 22:59:11 ip »
Vastaan itselleni käytyäni RB:n sivuilla: Yksinkertaisinkin RB:n kolmesta eri versiosta muokkaa tai tulkitsee jäännöshappianturin että imuilman lämpötila-anturin signaalia.

Lainaus RB:n sivuilta:
RapidBike EASY, "Plug & Play AFR Modulator": management of oxygen-sensor and air temperature.

Kalliimmat mallit ovatkin sitten jo fiksumpia ja niissä on ohjelmointi monipuolisempaa ja osannevat myös suorittaa itsesäätelyä. Enempää en nyt illan puhteiksi jaksanut opiskella.

Tuossa ehkä selitys sille että kulutus pomppaa E10:llä enemmän kuin 2 - 4%. 

mm

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #124 : Huhtikuu 24, 2011, 23:26:05 ip »
4V Sportti nassutti eekymppiä tänään 4,4949.../100. Ei paha! Oli toki semmosta suht rauhallista menoa kun tuo rajoottaja ajeli edellä... ;D
Mutta kumminkin, mulla on tuolla vehkeellä koko ajomäärän keskikulutus jotain vähän päälle 5L/100.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #125 : Huhtikuu 25, 2011, 21:44:01 ip »
Käytännön ajosuoritteen tein tänään. Kiersin Roine -nimisen vesialueen ympäri hiljalleen. Sadan kilsan lenkki.
Vielä tankissa on jonkin verran viime vuoden bensan rippeitä. Lisäksi Shellin (ST1) E10 n. 16 litraa.

Breva 1100 vm. -05 toimi kuten pitikin. Kulutusmittarin lukemat tasakaasuasennossa 80 km/h vauhdissa vaihtelivat 3,8 - 4,9 välillä riippuen tien profiilista. Viikolla saan ajettua tankin kuivaksi viimevuotisesta jolloin alkaa näkyä vain E10:n kulutus.

Käyntiin lähtemisessä ei ollut ongelmia kylmänä eikä kuumana. Vetokyky ja käyntiääni normaali.

mm

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #126 : Huhtikuu 26, 2011, 08:10:04 ap »
Toisen tankillisen jälkeen on fiilis, jotta menovettä kulus hilikun vähemmän tolla 95E10:llä. Brevan infovalo sytty vasta 250 kilsan jälkeen eikä tankkiin menny ku 12 l.
Ajelin rauhallisesti ppitkin mutkateitä valtateitä vältellen, jotenka kulutus tosta vielä tipahtanee kun kävästään Piikkiössä mutkin. Jos tankki ja letkut kestää, niin asija on järjestyksessä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #127 : Huhtikuu 29, 2011, 17:48:33 ip »
Moi.
Muoviosat kutistuu/venyy jo.
Kaivoin tuossa tallin nurkasta sinne syksyllä työkunnossa jättämäni moottorisahan.
Saha käynnistyi vanhoilla bensoilla toisella vedolla, niin kuin kuuluikin, mutta joutokäynti oli asettunut jonnekkin kauas keskipakokytkimen kiinniottokierrosten yläpuolelle.
Mikään säätöruuvien pyörittely ei auttanut ja purkuoperaation jälkeen totesin että, kaasuvaijeri kantaa.
Edelleenkään vaijerin asettelu paremmalle reitille tai muukaan ei korjannut tilannetta.
Tulin lopulta siihen tulokseen että, kun sahan kuoret ja kaasuvaijerin kuorikin ovat muovia, ne ovat talven aikana turvonneet ja teräksinen vaijerin sielu on jäänyt lyhyeksi.
Mattopuukolla vaijerinkuorta muutama milli lyhyemmäksi ja nyt pelittää.
Sahassa on käytetty aiemmin kaikkia muita bensalaatuja mutta ei eekymppiä.
Saas nähdä sulaako koko värkki ensi kesän ja talven aikana jos siihen tankaa 95E10
bensaa?
Paremminhan se toimii piekonebensalla mutta kun sitä ei hetkittäin ole ollut tarjolla.
No bensathan ovat olleet kokoajan tankissa sisällä ja kaikki on varmaankin mennyt jotenkin toisin ???

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #128 : Huhtikuu 29, 2011, 22:05:11 ip »
Viinan kirot.
Henkilökohtaisen käytön johdosta on ollut ryypyn päälle jääminen aiheuttanut menon pätkimistä ja ulkomuodon venymistä sekä pinnan kireyttä.

Pitää tuosta Brevasta varmaan mitata tankin ympärys nyt käytön alussa. Itseltä se jäi epähuomiossa tekemättä.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #129 : Toukokuu 08, 2011, 09:57:03 ap »
Kävin lauantaina Piikkiössä. Ajoin välin Kankaanpää - Tammisilta - Kankaanpää erinäköisiä kiertoreittejä. Matkaa kertyi yhteensä n. 450 km. Tällä kertaa tankissa oli vain E10:ä. Ostettu Nesteeltä Sastamalan Häijäässä ja ST1 -asemalta Paimion Tammisillasta. Aamulla lähtiessä lämpötila oli +3 astetta ja yöllä oli ollut hallaa. Brevan startti pyöritti konetta aluksi vaivaisesti ja normaalia pidempään kuitenkin käynnistyen. Annoin käydä hetken joutokäyntiä ja laitoin sillä aikaa kypärän päähän ja hanskat käteen.

Lähdin klo 08.45. Matkan edistyessä lämpötila kohosi hiljalleen ollen perillä ollessa 12 astetta. Ajelin pääosin pienehköjä mutkaisia päällystettyjä paikallisteitä kylästä toiseen. Muu liikenne ei haitannut menomatkalla. Paluumatkalla olikin jo peltilaatikoita tien tukkona. Ohittelin tarpeen mukaan. Takaisin Kankaanpään Kuntoutuskeskuksessa olin 17.05.

Keskinopeus, molempien suuntien yhteinen, oli 78 km/h. Keskimääräinen kulutus 5,7 litraa per sata kilometriä. Nämä arvot pyörän oman ajotietokoneen muistista purettuna.

Alkumatkasta, vaikka ajoinkin hiljalleen, kulutusmittari näytti välillä yli 6 litran keskikulutusta jopa tasamaalla. Epäilen että siihen oli syynä alhainen lämpötila koska kulutus putosi matkan edistyessä näyttämään 5,4 - 5,9 kulutuslukemia. Lämpimämmällä kelillä palatessa, lämpötilan vaihdellessa 13 - 16 asteen välillä, kulutus tasaisessa 100 km/h nopeudessa oli 5,3 litraa/100 km.

Koleahkosta säätilasta johtuen en kykene tekemään, omakohtaisen vertailutiedon puitteissa, vertailua vastaavan säätilan kulutukseen 95E5 polttoaineeseen. Arvelisin kulutuksen laskevan lämpötilojen kohotessa.

Kuinka muilla Breva -kuskeilla on ollut kulutusten kanssa? Ja millä polttoaineella?

Huomauttaisin lopuksi että omaan Brevaani ei ole tehty minkäänlaisia muutoksia järjestelmiin lukuun ottamatta takajousen vaihtoa jäykempään. Varusteina ovat koko ajan olleet pikku pleksi, sivulaukut ja takalaukku.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #130 : Toukokuu 08, 2011, 15:52:55 ip »
Hienoa, että aletaan tehdä tiedettä. Minäkin rohkeesti kotimatkalla tankkasin teboililta E10:iä centauroon. Saas nähä kutistuuko tankki vai mitä tapahtuu.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #131 : Toukokuu 08, 2011, 21:53:11 ip »
No kuinka Centauro pelasi E10:llä? Siinä kun ei ole takaisinkytkentää jola ruisku osaisi säätyä polttoaineen mukaan. Vakiolastulla todennäköisesti alkaa nypyttelemään alemmalla kierroslukualueella. En tosin ole testannut.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #132 : Toukokuu 09, 2011, 17:01:18 ip »
En huomannut minkäänlaista muutosta vielä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2011, 19:07:01 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #133 : Toukokuu 09, 2011, 21:03:56 ip »
Olosuhteiden pakosta etanolia joutuu polttamaan myös Guzzeissamme. Ensimmäisen kerran 1200 Sportti ei lähtenyt käyntiin "ekasta paukusta" - tankissa 98 E:tä...

750 Breva keskikulutus oikeella pensalla vähän yli neljä liträä ja 1200 Sporttilla alle viisi...

IL FALCONEN artikkelista viistastuneeena pitänee siirtyä viiden litran astioihin tai "kopteriin" ;)

T,
Jukka

Ps. Kyllä polttoaineen valinnan mahdollisuus, ihan oikeesti, pitäisi olla kuluttajalla. Eipä "Euroopan vihreydellä" ole mitään merkitystä suhteessa nousevan Kiinan päästöihin...  >:(

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #134 : Toukokuu 11, 2011, 19:09:37 ip »
Enkä huomannut eilen Ahvenistolla Touringin ajopäivilläkään. Ei muuten tainnut olla muita Guzzeja kurvailtavana. Alusta toimi myös sen verran etten ollut ihan koko aikaa ohitettavana. Suoran päähän 180km/h ennen jarruja. Melut olivat 95dB/4500rpm, joka myös oli rajana radalle pääsyyn. Yllätyin, kun meni läpi.
Forza Moto Guzzi!