Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 111976 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #105 : Huhtikuu 16, 2011, 14:05:36 ip »
Lainaus

Sieltä lyhyt lainaus virkamiesten ajatusmaailmasta: Jos porkkana ei auta, on pakko ottaa keppi käyttöön. Jos muuten ei ylletä 15 prosentin päästövähennyksiin, vuonna 2012 arvioidaan, pitääkö taloudellista ohjausta tiukentaa, sanoo neuvotteleva virkamies Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Tässä ehkä miettimistä niille jotka "varmuuden vuoksi" eivät käytä E10:ä vaikka se heidän ajoneuvoonsa sopisikin aiheuttamatta ongelmia.
mm

Tämä keppi on ollut nähtävissä jo silloin kun E10 oli tulossa markkinoille pakolla ja negatiivinen keskustelu aiheesta alkoi.
Lisäksi E10 markkinoille tulon ajankohta oli huonoin mahdollinen. Suorastaan osoittaa asiasta päättäneiletä melkoista tietämättömyyttä nykyisten autojen moottorinohjauksen
toiminnasta. Moottorinohjaimet ovat useimmiten ns.itseoppivia. Ne laskevat korjauskertoimen takaisinkytkennän ulkopuoliselle toiminta-alueelle. Ohjainlaitteen "kartalla"
oppimisalue on jossain keskellä. Autolla pitäisi ajaa tuolla oppimisalueella jonkin aikaa että,
korjaukertoimien laskeminen onnistuisi. Lisäksi pitää olosuhteiden olla oikeat. Talvipakkasilla ainakaan lämpötila olosuhteet eivät useimmiten ole toteutneet :o
Silloin auto nykii tai ei ehkä edes suostu käynnistymään  E-kympillä.
Lisäksi muutkin pakkasten aiheuttamat ongelmat on ollut helppo laittaa polttoaneen piikkiin.
Sohc van Helmi.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #106 : Huhtikuu 16, 2011, 14:37:57 ip »
Moottorinohjaimet ovat useimmiten ns.itseoppivia. Ne laskevat korjauskertoimen takaisinkytkennän ulkopuoliselle toiminta-alueelle. Ohjainlaitteen "kartalla" oppimisalue on jossain keskellä. Autolla pitäisi ajaa tuolla oppimisalueella jonkin aikaa että,
korjaukertoimien laskeminen onnistuisi. Lisäksi pitää olosuhteiden olla oikeat. Talvipakkasilla ainakaan lämpötila olosuhteet eivät useimmiten ole toteutneet :o
En muista merkkiä/mallia (Audi 1.8T / Saab 2.3T ?), mutta moottorinohjauksen kalibroinnille oli seuraavan suuntainen ohje.
Aja tankki tyhjäksi ja tankkaa E10:llä täyteen. Käytä autoa normaaliajossa puoli tuntia tankkauksen jälkeen ja uusi ilmansuodatin sekä mielellään öljyt suodattimineen. Huolto-ohjelmasta asetetaan moottorinohjauksen kalibrointi/-oppiminen.
Huom! Jotta uudet arvot tallentuvat ohjausyksikköön on autolla ajettava yli 20 km yhtäjaksoisesti yli 80 km/h nopeutta.

Tuo viimeinen kohta tuntuu kohtuu "haastavalta" toteuttaa talviolosuhteissa, kun on sitä muutakin liikennettä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #107 : Huhtikuu 16, 2011, 16:31:22 ip »
http://www.frost.co.uk/item_Detail.asp?productID=9727. Tommosta on Lontoon puolessa myynnissä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #108 : Huhtikuu 16, 2011, 19:02:48 ip »
Eipä taida olla sellaista asiaa johon ei lääkettä keksittäis...

Tuo aine ei kuitenkaan hoida paria merkittävää seikkaa joihin E10 vastustamien useasti perustuu: hinta ja suurempi kulutus.

Merkittävää sen sijaan, jos lupaukset pitävät, on korroosion välttäminen aineen vaikutuksesta.  Koska enää ei mikään bensa-asema myy alkoholitonta bensiiniä on etanolin korrosoiva vaikutus esimerkiksi peltitankkeihin hiljaa hiipivä vaiva.

Tuohon kulutukseen voi tietyissä rajoissa vaikuttaa niin kaasutin- kuin ruiskutusmoottoreissa. Optimoimalla moottorin toiminta. Säädöt kohdalleen käytettävän polttoaineen mukaan. Kaasuttimien ja sytytyksen säädöt kohdalleen. Tarkka säätäminen edellyttää pakokaasujen laadun mittaamista. Jäännöshappitunnistimien käytöllä pääsee kohtuullisen tarkkaan tulokseen. Sekä kaasutin- että ruiskutusmoottoreissa. Edellyttää tietenkin että ruiskua pystyy ja osaa säätää.
Sytytyksen säätö useimmissa vanhemmissa moottoreissa on rajoitettu melko kapealle alalle. Perinteinen moottoripyörän sytytys kun ei reagoi muuhun kuin kierroslukuun. Autoissa sentään oli keskipakosäädön lisäksi alipainesäätö että kaasuläpän asennonmuutos tuli otettua mukaan kuvioon. Joissakin kaasutinguzzeissa on tuo alipainesäätö: syttyboksiin menee imukanavasta letku ja siellä on paineanturi joka kertoo järjestelmälle sen että kiihdytetäänkö vai jarrutetaanko ja siten boksi osaa säätää ennakon otollisemmaksi kussakin suoritustilassa.   

Kaasutinpyörässä ohjelmoitavan sytytyksen asentaminen auttaa. Varsinkin jos järjestelmään liitetään kaasun asennon tunnistin tavalla tai toisella.

Ruiskutuspyörässä jonka ruiskua/moottorinohjausta ei voi säätää tai se on hankalaa voi useimmissa tapauksessa liittää kaupallisen lisälaitteen jota voidaan ohjelmoida. Ohjausjärjestelmiin kajoaminen on toisaalta laitonta toimintaa.

mm

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #109 : Huhtikuu 16, 2011, 23:31:36 ip »
tässä keskustelussa(kin) on sivuttu Guzzin säätöjä, joten ajattelin postata oheisen dokumentin. sisältää selityksiä ja kuvia Guzzin moottorinohjauksesta ja pa-syötöstä. Joskus kauan sitten löysin netistä ja otin talteen.

klik!

kokeilkaa saatteko auki? tälläsin sen tonne google-documentsiin..

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #110 : Huhtikuu 17, 2011, 09:47:48 ap »
Tuo pitää saada tuonne Gruppon nettisivujen tekniikka-osioon.

Kyseessä on yksi versio ensimmäisen sukupolven digitaaliruiskuista 80 - 90 -luvun taitteesta.
Tämä on tyypillinen open-loop ratkaisu. Tätä käyttivät pitkään Guzzi ja Ducati. Harley-Davidsonkin pari vuotta ensimmäisissä ruiskumalleissaan. Tämä tunnetaan myös nimillä  M16 tai 16M, käyttökohteesta riippuen.

Tuo termi open-loop tarkoittaa että järjestelmällä ei ole takaisinkytkentää. Se siis olettaa että polttoaine on tietynlaista ja moottori toimii aina samalla tavalla. Tarkoittaa että jos moottori kuluu, järjestelmä on kykenemätön seuraamaan perässä ja muuttamaan toimintaansa. Sama koskee polttoaineen muutosta. Säädöt on siis tehtävä samoin kuin kaasutinmoottoriin.

Tuon erittäin perusteellisen "tuoteselosteen" läpi lukeminen ja ymmärtäminen antaa myös mahdollisuuden muokata polttoaineen syöttöä joissakin rajoissa. Kokemuksesta tiedän että esimerkiksi TPS:n (kaasunasentopotentiometrin) asetus ei alun pitäenkään ole aina ollut aivan optimissaan täällä myytävälle polttoaineelle. Sen kääntämistä voi verrata kaasutinmoottorin suuttimen vaihtoon.

mm




 
 

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #111 : Huhtikuu 21, 2011, 17:17:53 ip »
Biokomponentin % osuus polttoaineissa tulee olemaan vaadittu, eikä siihen mittarilla tehtävät valinnat vaikuta.
Tämän päiväinen ratkaisu 95E10:n huonoon menekkiin on näemmä lisätä eetteriä 98:aan:
"...  PORVOO | E10-bensiinin odotettua huonompi menekki pakottaa Neste Oilin lisäämään biopohjaisen eetterin osuutta 98-oktaanisessa bensiinissä.
Käytännössä 98-oktaanisessa bensiinissä saattaa olla biopohjaisia komponentteja yhtä paljon kuin E10-laadussa etanolia eli kymmenkunta prosenttia. Eetterin osuutta ei tarvitse erikseen ilmoittaa.
Korkeaoktaanisessa bensiinissä on aiemminkin ollut ETBE-komponenttia eli etanolista valmistettua eetteriä, mutta nyt sen osuutta on jouduttu lisäämään.
–  98-oktaanisessa bensiinissähän on viisi prosenttia etanolia. Tällä hetkellä ETBE:n osuus on samaa suuruusluokkaa kuin etanolin, Neste Oilin Porvoon jalostamon johtaja Kari Kolsi kertoo.  ... "

Mites se on tuon ETBE:n energiasisällön kanssa ?  Vaikuttaako kulutukseen ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #112 : Huhtikuu 21, 2011, 19:51:54 ip »
Alkoholeja ja eettereitä lisättynä bensiiniin pyritään, perusbensiinin päästövaatimusten vuoksi hitaamman palamisen takia, nopeuttamaan palamista, nostamaan oktaanilukua ja lisäämään polttoaineen sisältämää happimäärää. Kokonaisuutena tämä vaikuttaa siihen että säätämättömässä polttoaineen syöttöjärjestelmässä seos laihenee ja saattaa aiheuttaa käyntiongelmia.
Sytytyksen myöhäistäminen auttaa myös hieman mutta moottorin tehosta menetetään osa.

Kulutus kaasutinmoottorissa ei periaatteessa samalla kaasun asennolla lisäänny. Käytännössä kyllä kun kaasuttaa pitää enemmän että saa saman tehon kuin ennenkin. Suutinten vaihto isompiin on osittainen lääke tuon sytytyksen säädön ohella.

Uudet closed-loop-ruiskutusmoottorit kykenevät mukautumaan ainakin osittain uusiin bensiinilaatuihin. Vanhemmat open-loop-ruiskut eivät. (Ne joissa ei ole lambda-anturia.)

mm    
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2011, 21:43:11 ip kirjoittanut motomatti »

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #113 : Huhtikuu 21, 2011, 21:24:09 ip »
Lapsuudesta muistuu mieleen jostain lennokkihommista, että eetteri on kovin haihtuvaista lajia, mitenkäs on tämän ominaisuuden kanssa vai muistanko väärin ?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #114 : Huhtikuu 21, 2011, 21:33:55 ip »
Eetteri on se osa joka bensasta ensisijaisesti haihtuu. Se on myös se ainesosa jonka määrä vaihtelee vuodenaikojen mukaan. On kesä- ja talvilaatua ja siitä välistä. Talvella eetteriä on eniten. Helpottamaan käynnistystä kylmällä säällä.

Kun eetteri ja muut herkästi höyrystyvät ainesosat bensasta haihtuvat niin kaasuttimiin jää tahmea öljymäinen mönjä joka liukenee etanoliin. Jos niin kuin tarvitsee puhdistaa. Ruiskutusmoottoreissa talven aikana ei ehdi juurikaan haihtumista tapahtua koska järjestelmä on suljetumpi ja haihtuminen vähäistä. Silti on hyvä hakea uutta bensaa ensikäynnistystä varten.

mm


Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #115 : Huhtikuu 22, 2011, 00:08:36 ap »
95E:tä nyt toinen tankillinen menossa.
Käy pehmeämmin.
Meni litra vähemmän satasella mutta se menee taatusti ajotyylin piikkiin.
Isolla pleksillä Calivieteri alkaa kuluttaa aika tuhdisti kun sitä ohjastetaan yli motarinopeuksien.
Tutkitaan lisää.

-b-

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #116 : Huhtikuu 22, 2011, 10:38:20 ap »
Da Bomba F. Onko pyöräsi vielä EV? Vuosimalli ja ruiskun tyyppi?
Olisi kiva saada tietää miten kullakin 95E10 käyttäjällä tuo kulutusasia ja muut ominaisuudet toimivat.

Itse olen kiinnostunut siitä miten ja millä moottori-/ruiskutustyypillä syntyy havaintoja ja minkä laisia.
Eli jos laitatte tänne käytännön havaintoja niin vähintäänkin pyörän malli, vuosimalli, kaasutin vai ruisku ja jos on ruisku/moottorinohjaus niin mikä merkiltään ja tyypiltään. (Jos on tietoa.)

Itse pääsen vasta sunnuntaina koittamaan 95E10:ä. Tosin sitäkin vain osan tankkia. Vanhaa, ylivuotista bensaa, on vielä jäljellä. Kerron sitten kuinka käy.

mm

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #117 : Huhtikuu 22, 2011, 11:42:46 ap »
Tuon 95e10:n etanolipitoisuus on max 10 %. Viinaa voi siis olla 0 - 10 %. Riittääkö ruiskumoottorin mukautumisvara noinkin suureen vaihteluun?

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #118 : Huhtikuu 22, 2011, 16:48:52 ip »
Da Bomba F. Onko pyöräsi vielä EV? Vuosimalli ja ruiskun tyyppi?
Olisi kiva saada tietää miten kullakin 95E10 käyttäjällä tuo kulutusasia ja muut ominaisuudet toimivat.
Itse olen kiinnostunut siitä miten ja millä moottori-/ruiskutustyypillä syntyy havaintoja ja minkä laisia.
Eli jos laitatte tänne käytännön havaintoja niin vähintäänkin pyörän malli, vuosimalli, kaasutin vai ruisku ja jos on ruisku/moottorinohjaus niin mikä merkiltään ja tyypiltään. (Jos on tietoa.)

Itse pääsen vasta sunnuntaina koittamaan 95E10:ä. Tosin sitäkin vain osan tankkia. Vanhaa, ylivuotista bensaa, on vielä jäljellä. Kerron sitten kuinka käy.

mm

California EV vm. 2001
Rapid Bike+suora H-putki + Lafranconit

Nyt bensaa kului 6L / 100 km, joka yllätti minut.
Tänään ajoin taas ja pehemeämmin käy ja vie edelleen.
Toinen tankillinen 95E:tä.
Tällä hetkellä en nä mitään syytä olla tankkamatta sitä.
Tiivisteiden sulamiseen tosin menee tovi. Jään odottamaan.

Ihan kylmänä lähtee hitaamiin käyntiin ts. jotuu starttaamaan pidempään.

-b-




Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #119 : Huhtikuu 22, 2011, 21:14:28 ip »
Sport 1200 4v vm -10. Vakio.
Kulkee ja kuluttaa saman e-kympillä kun vanhalla 95:lla. Ja 98:lla. Sama mitä sinne tankkaa....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125