Todennäköistä on että joitain kumi- ja muovikomplikaatioita on odotettavissa korroosio-ongelmista puhumattakaan. Laskisin nuo tankkiletkuongelmat biobensiinin syyksi. Suomessa kun on ollut jo parin vuosikymmenen ajan etanolia 0 - 10% bensiinin seassa. Ainakin toisinaan. Siitä vain ei ole kerrottu kovin julkisesti.
Shellin käyttöturvatiedotteet:
http://www.shell.fi/home/content/fin/msds/datasheet_fuels.htmlTässä nykyisen "vakiobensiini" (Neste) E10: kemikaaliluettelo:
Bensiini,
sisältää Etyyli-t-butyylieetteri (ETBE)
metoksi-2-metyylibutaani (TAME)
Tert.amyylietyylieetteri (TAEE)
Metyyli-t.butyylieetteri (MTBE)
Etanolia
tolueenia
bentseeniä
n-heksaania
Karkea lajittelu:
Valmistajat pidättävät oikeuden muuttaa seostusta ilman eri ilmoitusta.
Maaöljytuotteen, oksygenaattien ja lisäaineiden seos. Aromaatit enintään 35 til-%.
95 E10-laadussa eetterit yhteensä enintään 22 til-%.
98 E5-laatu sisältää enintään 5 til-% etanolia.
98 E5-laadussa ETBE, TAEE ja eetterit yhteensä enintään 15 til-%.
Kuten huomaatte, moottoribensiini voi koostua useista kemikaaleista ja niiden laatu, määrä ja ominaisuudet ovat vaihdelleet jatkuvasti. Lisäksi on kesä- ja talvilaadut joiden suurin ero on höyrystyvyydessä.
Tsekkasin mielenkiinnosta paljonko etanolia oli Nesteen 95:ssa vuonna 2000. Korkeintaan 5%.
mm
Tarkempaa tietoa saa Kemikaaliviraston luetteloista ja käyttöturvatiedotteista.