Kirjoittaja Aihe: 95 E 10 ja Moto Guzzit?  (Luettu 112035 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #75 : Maaliskuu 19, 2011, 15:50:29 ip »
98 on E5:ta. E5 ja E10 ero on niin pieni, että käyttäisin varmuuden vuoksi E0:aa. Onkohan Shellin formulabensa semmosta.
Forza Moto Guzzi!

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #76 : Maaliskuu 19, 2011, 18:46:45 ip »
Minusta se vähänkin on paljon, koska sitä nollaa ei saa edes Shelliltä. Se siellä vähän hämää, että hinnoittelu ja nimi W-Power ovat jäljellä, vaikka kama on 98 E 5:sta. Kusetusta, sanoisin. Korjatkoon joku tietävämpi, jospa sinne on lisätty jotain vallan ihmeellistä lisäaineistusta. Jos ei ole, eihän sitä kannata käyttää, kun on lähes 10 senttiä kalliimpaa kuin muitten normaali E 98-5 litralta ?

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #77 : Maaliskuu 19, 2011, 19:54:03 ip »
Testasin aikanaan V-poverin kun se tuli markkinoille vs. tavallinen 95E. Kulutuksessa ei mitään eroa ! Onko siinä sitten jotain moottoria puhdistavia ominaisuuksia ??
Titaniumin kuski

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #78 : Maaliskuu 20, 2011, 09:29:07 ap »
Olen 28.7.2001 tankannut Floridaan Ülemisten Shelliltä (ei ole enää) vahingossa jotain Shellin racing-bensaa - huomasin vasta kuitista, mitä tuli tehtyä - tuplahinta oli.
No, Florida kävi niinkuin ennenkin, mutta kulutus pomppasi 5.2 litrasta 7.4 litraan satasella.
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #79 : Maaliskuu 20, 2011, 14:03:13 ip »
Näin kehuvat tätä nykyä nettisivullaan (V-Power, 2011-1): "Lisäaineistettu: pitää imujärjestelmän ja imuventtiilit puhtaina, alentaa kitkaa männän yläosan alueella."  Lisäksi oktaaniluvun tyypilliseksi arvoksi kertovat 99,2 kun Nesteen vastaava on 98,8.  Männäkesänä kun nuorisolta leipoi 125 ccm 2-tahti -Räsät tehonhaku-suuttimien optimointi -toimissa, eräs mekaanikkona RR-ratoja mukana kiertävä kaveri sanoi: "käyttäkää pojat V-Poweria".
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #80 : Huhtikuu 01, 2011, 13:04:03 ip »
Nyt kun on väännetty tuosta E10:stä puoleen ja vallankin vastaan on homma lähtenyt ikään kuin käsistä.
Koska 40% autoilijoista ei laita tankkiin E10:ä vaikka mikä olisi, n. 30% sitä ei pidä laittaa koska auto on vanha tai ei sovellu sille ollenkaan ja muut ovat kuulolla mutta käyttävät ehkä ajoittain, ovat öljy-yhtiöt joutumassa tilanteeseen jossa lakisääteinen bio-osuus liikennepolttoaineissa ei täyty vaan pitää jatkaa "petäjäisellä".

Tulos tästä on se että 98-oktaanisen bensiinin bio-osuutta ja pitää lisätä ja suunnitelma on nostaa se suosiolla 10% tuntumaan niin lain kirjain tulee täytettyä. E10 pysyy entisellään mutta hinta saattaa alentua verrattuna 98:n hintaan. 

V-Powerikin on jo V-Poveria (ital. povera = köyhä) koska senkin bio-osuus on maksimissaan 5%.

Tästä päästään siihen lopputulemaan että autoilijoiden pelonsekainen tai virheellinen käsitys tai eriävät ympäristönsuojelulliset tavoitteet aiheuttavat sen että kesään mennessä meillä motoristeilla ei ole kuin "biologisia" vaihtoehtoja ja entistä kovempaan hintaan mikäli asiat menevät kuvattuun malliin.   

Biopolttoainepuolelta on tosin, täältä Tampereen suunnasta, kerrottavana positiivinen seikka:
Hatanpään ST1-asemalla myydään nyt hieman yli euron litrahintaan RE85 moottoripolttoainetta jollaista tulen käyttämään Californiassani. Älkää muut yrittäkö. Käyttö vaatii melkoisia muutoksia moottorin ohjausjärjestelmiin ja hyvin korkeaa puristussuhdetta.
Siitä enemmän tuolla "motomatin parempi Guzzi"-osiossa.

mm

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #81 : Huhtikuu 01, 2011, 15:16:25 ip »


Tulos tästä on se että 98-oktaanisen bensiinin bio-osuutta ja pitää lisätä ja suunnitelma on nostaa se suosiolla 10% tuntumaan niin lain kirjain tulee täytettyä. E10 pysyy entisellään mutta hinta saattaa alentua verrattuna 98:n hintaan. 



mm

Mistään mitään ymmärrä mut jos toi ei ole aprillia niin mitä he tankkaavat joiden kulkine ei hyväksy viinapensaa. Lopettavatko tankkaamisen.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #82 : Huhtikuu 01, 2011, 20:09:50 ip »
Sportti sai ekat maistiaiset tätä uutta kymppiä. Ei  ainakaan vielä räjähtänyt. Käynti kuulostaa samalta ja tuommosessa köykäsessä ajelussa mitään eroa huomaa. Oli sielä pohjalla kyllä ennestään noin 1/3 ysikasia.
Katotaan nyt mihin kulutukset ja muut asettuu, kerrotaan sitten lisää jos on kerrottavaa.

Kotterossa (honda :-\-11) tuota kymppiä oon kokeillut apaut joka toisen tankillisen. Se vähän ihmetyttää, että päinvastoin kaikkia odotuksia, kaksi pienintä keskikulutusta tälle talvea on tullut juurikin tuolla parjatulla kympillä.

Ei tämä nyt miksikään eekympin ylistykseksi ole tarkoitettu ja vanhempiin kutseihin en sitä todellakaan tankkaa edes kokeeksi. Mutta kyllä nämä uudemmat vehkeet sillä tuntuu pelaavan. Aika näyttää kustiinko omille kintuille.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #83 : Huhtikuu 01, 2011, 20:49:28 ip »
Paremman tiedon puutteessa kun ei ole omakohtaista kokemusta sanoisin että ahdetussa moottorissa jossa on hyvin kehittynyt moottorinohjausjärjestelmä ja kun poltetaan biobensaa sen kylmempänä palamisen hyödyntämisessä syntyy hieman enemmän tehoa ja moottorinohjausjärjestelmä siten kykenee hyödyntämään biobensiinin kaikki ominaisuudet.
Tämä selittää myös sen että biopolttoainetta saattaa myös kulua vähemmän kun voidaan ajaa osittain paremmalla hyötysuhteella.

Se että öljyn joukkoon joutuu vettä ja voitelu heikkenee voi olla lähtöisin siitä että moottori ei hyödynnä täysillä polttoaineen ominaisuuksia vaan palotapahtuma jää kylmemmäksi ja palaminen on epätäydellistä.

Tähdennän että nämä ovat omia oletuksiani ja saan tähän käytännön kokemusta kunhan saan oman alkopyöräni baanalle. Kokeilen E10-bensaa myös 1100 Brevassa.

Taannoin kun Nesteen Pekka koeajoi Brevan kiertämällä Pohjoismaita hän Ruotsissa vahingossa tankkasi E85;sta siten että tankissa oli pohjalla vielä muutama litra 95:sta. Seoksesta tuli alkoprosentiltaan noin nelikymppistä. Pyörässä ilmeni käyntihäiriöitä vasta kun tehoa tarvittiin  enemmän. Syy siihen on että lambdajärjestelmä putoaa skaalan ulkopuolelle ja järjestelmä tulkitsee sen vaaralliseksi tekniikalle ja sammuttaa moottorin. Järjestelmä siis suojelee lähinnä katalysaattoria vioittumiselta.

mm






motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #84 : Huhtikuu 01, 2011, 21:15:36 ip »
Mistään mitään ymmärrä mut jos toi ei ole aprillia niin mitä he tankkaavat joiden kulkine ei hyväksy viinapensaa. Lopettavatko tankkaamisen.
[/quote]

Monilla bensiiniasemilla ja koneliikkeillä on jakelussa vanhoille vehkeille erinomainen aine: Pienkonebensiini.
Se on Jonkin verran kalliimpaa eikä sisällä lainkaan bentseeniä. CO-päästöt samalla tasolla kuin tavan bensiinillä mutta muutoin todella paljon ympäristöystävällisempää.

Tuntuu olevan paljon edelleenkin epäselvyyttä ihmisillä siitä mitä polttoainevaihtoehtoja on olemassa. Perinteisen bensiinimoottorin saa kyllä käymään enemmän tai vähemmän laajoin muutoksin monilla eri polttoainelaaduilla. Bio- ja maakaasu ovat helpoimpia mahdollisia. Polttoainesäiliö pitää vain korvata paineastialla. Sopii sekä ruiskutus että kaasutinmoottoreihin. Yllättäen valtio haluaa kovasti verottaa tätä. Silti jotkut isäntämiehet silti ajavat itse tuottamallaan "sianpierulla".

mm

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #85 : Huhtikuu 01, 2011, 21:39:54 ip »
Sianperuista minä en tiedä muutakun hajun.

Mutta tuli vielä näistä kumilaatujen kestoista ja muista mieleen: Uudemmissa ruuttakaleissahan on ollut tätä letkujen irtoamisongelmaa sielä tankin sisällä. Onko näissä muovitankkisissa breva- johdannaisissa ilmennyt vastaavaa? Aattelin vain että tuo kympin käyttö voisi tätä ongelmaa pahentaa. Vai?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #86 : Huhtikuu 01, 2011, 23:07:58 ip »
Todennäköistä on että joitain kumi- ja muovikomplikaatioita on odotettavissa korroosio-ongelmista puhumattakaan. Laskisin nuo tankkiletkuongelmat biobensiinin syyksi. Suomessa kun on ollut jo parin vuosikymmenen ajan etanolia 0 - 10% bensiinin seassa. Ainakin toisinaan. Siitä vain ei ole kerrottu kovin julkisesti.

Shellin käyttöturvatiedotteet: http://www.shell.fi/home/content/fin/msds/datasheet_fuels.html

Tässä nykyisen "vakiobensiini" (Neste) E10: kemikaaliluettelo:

Bensiini,
sisältää Etyyli-t-butyylieetteri (ETBE)
metoksi-2-metyylibutaani (TAME)
Tert.amyylietyylieetteri (TAEE)
Metyyli-t.butyylieetteri (MTBE)
Etanolia
tolueenia
bentseeniä
n-heksaania

Karkea lajittelu:
Valmistajat pidättävät oikeuden muuttaa seostusta ilman eri ilmoitusta.
Maaöljytuotteen, oksygenaattien ja lisäaineiden seos. Aromaatit enintään 35 til-%.
95 E10-laadussa eetterit yhteensä enintään 22 til-%.
98 E5-laatu sisältää enintään 5 til-% etanolia.
98 E5-laadussa ETBE, TAEE ja eetterit yhteensä enintään 15 til-%.

Kuten huomaatte, moottoribensiini voi koostua useista kemikaaleista ja niiden laatu, määrä ja ominaisuudet ovat vaihdelleet jatkuvasti. Lisäksi on kesä- ja talvilaadut joiden suurin ero on höyrystyvyydessä.

Tsekkasin mielenkiinnosta paljonko etanolia oli Nesteen 95:ssa vuonna 2000. Korkeintaan 5%.

mm  

Tarkempaa tietoa saa Kemikaaliviraston luetteloista ja käyttöturvatiedotteista.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 95 E 10 ja Moto Guzzit?
« Vastaus #87 : Huhtikuu 02, 2011, 11:26:24 ap »
Itsekkäästi jatkan oman viestini perään.

Esimerkkinä voi kertoa kuinka kävi niille jotka hommasivat 2000-luvun taitteessa Ducati moottoripyöriä ohi maahantuojan.

Ei kestänyt montaakaan viikkoa kun alkoi ilmetä näissä rinnakkaistuoduissa polttoaineen syötössä ongelmia. Bensiinivuotoja ja polttoaineen siirtojärjestelmän tukkeutumista.

Ajan mittaan nämäkin pyörät saatiin kuntoon letkuja ja tiivisteitä vaihtamalla.

Selvisi että jo tehtaalla on eri maihin vietävät moottoripyörät varusteltu eri materiaaleilla. Amerikan ja Pohjoismaiden markkinoille tarkoitetut pyörät ovat ns kuristettuja versioita ja tarkoitettu käyttämään alkoholipitoista polttoainetta kun taas Keski-Euroopan markkinoille tarkoitetut ovat täystehoisia ja niissä mm letkut ovat halvempaa laatua eivätkä kestä etanolia.

Rinnakkaistuodut pyörät olivat siis todennäköisesti alunperin tarkoitettu Saksan markkinoille.

Sitä voi vaan arvailla miten mahtaa käydä nyt kun Jürgen tankkaa vanhan Ducatinsa E10:llä...

Guzzin osalta on helppo uskoa että polttoainelaatujen vaihteluun ei ole tehtaalla mennävuosina paljonkaan perehdytty. Harmi on loppujen lopuksi pieni. Siitä selviää letkujen vaihdolla.

Centauroon (Vm -95) jouduin vaihtamaan vuotojen vuoksi kaikki polttoaineletkut vuosituhannen vaihteessa. Muut komponentit kuten pumppu, suodatin ja regulaattori ovat toimineet moitteitta.

Kuitenkin tämän päivän tietojen, ja oletusten, valossa arvelisin että Mandellossa olisi jo osattu ottaa huomioon nykyiset polttoainelaadut. Guzzi on ollut sen verran isojen toimijoiden (Aprilia ja Piaggio) omistuksessa noina aikoina kun puhutaan Brevasta ja sen rinnakkaismallistosta. Olisi kummallista jos ei tätä asiaa olisi huomioitu.
Tosin, kuten aiemmin keskustelussa on todettu, että saksalaisia on ainakin varoitettu käyttämästä E10:ä Piaggion tuotteissa. Tässä voi olla varmuuden maksimointi kyseessä tai saksalaisista lähtökohdista masinoitu poliittinen kannanotto.

Pohjois-Amerikassa on Ducatin muovitankeissa ilmennyt muodonmuutoksia suhteellisen tuoreissakin malleissa. Johtuuko se sitten etanolipitoisuudesta itsessään vai eetteristä?

Kaveri on Nurmijärvellä testaillut eri materiaaleja upottamalla ne osittain RE85 moottoripolttoaineeseen. Testi on kestänyt pari vuotta kesäkuun puoliväliin mennessä. Uskoisin saavani aiheesta tietoja viimeistään silloin.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 488

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Eri mieltä !?!?
« Vastaus #89 : Huhtikuu 04, 2011, 10:46:34 ap »
Asia n:o 1.

Saanko olla eri mieltä?

>> Laskisin nuo tankkiletkuongelmat biobensiinin syyksi.  <<

Letkun irtoaminen, ainakin minun kohdalla, johtui kokonaan huonosta asennuksesta. Klemmaria ei oltu kiristetty kunnolla. Klemmari oli niin väljä, että se pääsi liikkumaan pumpun putkessa olevan kynnyksen yli. Tuo kynnyshän se tuttu, jonka yli letku on työnnettävä.
Korjaustoimenpiteenä työnsin letkun ja liittimen takaisin paikalleen ja kiristin klemmarin pohjaan. Sen jälkeen klemmari oli kynnyksen halkaisijaa pienempi.
En ihan tällä syömisellä, enkä vielä tulevaa joulukinkkua syödessäkään usko, että jokin bio / viina / lisäaine bensassa löysyttää rosteriklemmarin. Johan se sitten löysyttäisi koko tankin yms. peltiosaa.

Tietenkin tehdas väittää bensiiniä syylliseksi, ettei tarvitse tunnustaa laadunvalvonnan pettäneen. Siis ko. pumppukokonaisuuden vastaanottotarkastusta ei ollut tehty lainkaan! Ja lisäksi kertovat - tietenkin - ettei missään muualla kuin Suomessa tätä esiinny...

Asia n:o 2

Voikos suojauksella varustetun laakerin sisään pruutata vaseliinia suojuksen ja kehän välistä lääkeruiskua ja neulaa käyttäen? Vääntyykö se suojus kelvottomaksi?
Tuli vain mieleeni männä suven laakerioperaatiosta...


PS. Klemmari on edelleenkin kiinni ja kireällä...