Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa  (Luettu 28794 kertaa)

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #15 : Syyskuu 18, 2010, 15:48:12 ip »
Ihmettelen kuitenkin hiukan, että miksi Guzzi tyytyy näillä kaksiventtiili kansilla olevien cruiseriensa kehittämisessä ainoastaan kosmeettiseen kikkailuun(No uutena on Bellagio ja sen kone, mutta se on vain Bellagiossa)? Odottaisi pikkuhiljaa uudistusta myös näille koneille. Esim. Juuri tuosta v7:sta on ties kuinka monta eri veriosta samalla konella  ja hirveästi niitä hehkuttavat.
Kaitpa se on rahasta kiinni. Tankin kromaus ja uusien teippien painatus tulee halvemmaksi kuin kokonaan uuden mallin suunnittelu ja kehitystyö. Sitäpaitsi onhan noita ennenkin ollut lyhytaikaisia erikoismalleja, kuten esim. V11-mallin eri variaatiot. Oli Scuraa, Tenniä ja sensemmoista. Kaitpa ne sitten kuvittelee, että näin huonoina aikoina se halvin mallisarja menee helpommin kaupaksi kuin kalliimmat mallit.

Uusien moottoripyörien kauppa takkuaa ympäri maailman, ja jopa aasialaisjättien tuotanto seisoo eikä uusia 2010-malleja juuri valmisteta ainakaan Euroopan markkinoille, kun vanhemmat mallitkin ovat vielä myymättä, jne. Kaitpa ne Mandellossakin vetävät säästöliekillä eteenpäin parempien aikojen toivossa, liekö sitten Piaggio-konsernin pakottamana, mene ja tiedä.

Kuitenkin käytännnössä kaikenhintaisia pyöriä myydään edelleen hinnasta riippumatta. Nyt niitä vaan myydään entistä vähemmän. Vaikka maksukykyisiä ostajia onkin juuri nyt vähän, alkaisi kohtapuoliin olla kokonaan uusien mallien tai radikaalimpien uudistusten aika. Guzzikin kaipaisi jo kovasti jotain kokonaan uutta mallia, ja vanhojen parantelua muullakin kuin maalilla, muovilla ja tarroilla. Muuten voi käydä köpelösti koko merkille.

BTW, eipä tuo Bellaggion konekaan mikään täysin uusi konstruktio ole, vaan lähinnä kahden vanhan yhdistelmä.

Gumma homma sekin, että saman PG-konsernin toinen moottoripyörämerkki on onnistunut tuomaan markkinoille  jo useamman uuden mallin, alkaen sieltä seiskapuokeista taina tonniseen veeneloseen. Mikähän lie siellä Mandellossa maksaa nykyään. Liekö rahat loppu, vai liekö ison talon kulttuurierot aiheuttaneet kahnausta ja tuotannon viivästymisiä.

Guzzin kannalta ikävää on se, että jos rinnakkain pistetään saman konsernin Guzzin V7 (kromitankilla tai ilman) ja vaikka Aprilian 750cc uutuusmalli Shiver tai Dorsoduro, vain aniharva paria guzziukkoa ja yhtä ratahirmua lukuunottamatta valitsisi niistä kahdesta sen mandellolaisen. Eikä kyseessä olisi edes mikään sex appeal- tai imagojuttu, vaan valinta tapahtuisi nimenomaan koeajon perusteella.

Niche-tuotteena tuo V7 Racer on siis ihan jees ja näyttää hianolta, mutta ei sillä vielä tiliä tehdä. Ellei sitten Piaggion strategiana ole nimenomaan ajaa Guzzi mahdollisimman alas vain pieneksi nostalgiacruiserien valmistajaksi, ja keskittää oikeasti uusien malien kehittely muille merkeille kuten Aprilialle. Saas nährä ny, toivottavasti ei ihan silleen. Moni meistä odottelee uutta kutsia, jolla oiksi kuin uusi tyttöystävä tai salarakas, eli näyttäisi ja tuntuisi hyvältä ja olisi vielä lysti ajaakin, ja olisi lisäksi vielä aito kutsi kaikkine kommerverkkeineen ja keppivetoineen. Griso ja Bellaggio olivat jo askelia parempaan suuntaan, samoin Stelvio.

Ne muutamat vieteriukot tarvitsevat toki kalivieterinsä, mutta luulisi että nuo Nevada- (Nevada, pikkubreva, V7) ja Breva-muunnelmat (Brevat, Sport, Norge) alkaisivat jo olla aika loppuun kaluttuja. Uusien Guzzikuskien houkuttelun kannalta olisi parempi, jos Nevada-mallisto karsittaisiin pelkkään V7-malliin ja Breva-mallisto perus-Brevaan ja Norgeen, ja panostettaisiin enemmän Grisoon, Bellaggioon ja kokonaan uusien mallien kehittelyyn.
Mutta mielellään jotain muuta kuin ne uudet prototyypit, joissa on kait haettu liikaakin vaikutteita jostain teinix-moposkoottereista tai mistälie teini-bling -härpäkkeistä. Vähän niinkuin Guzzilla olis pallo vähän hukassa ja tyyli hakusessa.

Nääs kyllähän se suositun imagon rakentaminen on onnistunut ilman supersportiakin (HD) ja sekä nostalgia- että moderneja malleja valmistaen (Triumph). Toivottavasti gutsi ottaa jatkossa mallia enemmän rumpasta kuin harrikasta, mutta tekee vähemmän malleja paremmin.

Lainaus käyttäjältä: FOT
Eipä taida Aprilia RSV4 suberbike menestyksestään huolimatta mikään myyntimenestys olla...
Ei ole Desmosedici tai mikään muukaan kallis supersport juuri nyt. Tai muuten vaan kallis Guzzi. RSV4:n lanseeraus sattui aika huonoon aikaan, kun lama rupesi ränsistämään koko maailman pyöräkauppaa. RSV4 on kyllä pyöränä runsaasti mielenkiintoa ja ostohalujakin herättävä, mutta noita pyöriä ei muutenkaan myydä kovin suuria määriä. Sitten jos/kun talous lähtee taas uudelleen nousuun, on RSV4:n tuleva malli varmasti ihan myytävä pyörä. Varsinkin jos Jenin kurssikehitys pysyy samanlaisena kuin nyt.

Mutta joo, taitaa mennä ääneenajattelu jo turhan pitkäksi ja aikalailla ohi aiheen, eli tuon kromi-V7:n.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #16 : Syyskuu 18, 2010, 16:33:31 ip »
Kun alkuperäinen V7 vuodelta 1967 kehitti 50 hv, on ikuinen mysteeri, miksi pikkulohko 750 kehittää edelleen 48.8 hv?
Osaisiko Motomatti vastata, mistä se kiikastaa?
Itse epäilin josku, että vaihdelaatikko ei kestä enempää, mutta ei kai se niin voi olla?
Florida 650 tuotti jo 52 hv (virallisesti), mutta väännöstä oli kyllä pulaa.
 Lieneekö syy siinä, että pikkulohkot (90% Nevada) ovat Guzzin selkeästi eniten myytyjä malleja Italiassa ja se, että sikäläinen verotus ja vakuutusmaksut perustuvat hevosvoimiin ? V7:n "Racing history & Italian style" kyllä myy.
California ja Bellagio ovat USA:n markkinoille suunnattuja HD:n vaihtoehtoja - vaihtoehtoisille ihmisille.
Euroalueen "busineswise" = Piaggion kahdeksasta tuotemerkistä Guzzi ei ole se, jolla kosiskeltaisiin laajempia "massa-asiakkaita".
"Eagle brand"in suuntautuminen massamarkkinoille saattaisi karkoittaa merkkiuskollisimmat asiakkaat - "Guzzistit".

"Vanhoille bemaristeille" nämä kuviot ovat tuttuja tehtaan innostuttua uusiin aluevaltauksiin ja käyttäjäkunnan lopulta hajaantuessa.
1980-1990 lukujen taitteessa oli "kapinahenkeä" Saksassa, kun "airhead" boxereiden tuotanto oltiin lopettamassa - tehtaan halutessa keskittyä K mallien tuotantoon. Bemaristit ostivat jälleenmyyjien varastot tyhjiksi, jonka seurauksena suunniteltiin 1995 esitelty uusi "oilhead" boxeri.  Noo....  2000-luvulla markkinaosasto ja tehtaan "formula-moottori-insinöörit" ovat nousseet "nuorentamaan" ja "brändäämään" imagoa, eikä merkki tuotteiltaan enää juuri eroakaan kaukoidän kilpailijoista. Asiakas "Bemaristi" ei vastaavasti enää saa pyydetylle lisähinnalle vastinetta. KatuEnduro GS on bemaristien "viimeinen mohikaani" ja siksi myynniltään yli 50% koko BMW:n moottoripyörätuotannosta.
Muun tuotannon osalta uskaltaisinkin väittää, ettei sillä ole enää sitä arvostettua "Beemer" imagoa. Kerho- ja harrastetoimintaa sen sijaan jo 1997 lopetetulle "airhead" kalustolle kyllä löytyy paljon ympäri maailman. Ja saksasta sieltä fanaattisimmasta päästä.

Kun Guzzi myytiin Piaggiolle 2004, niin isänmaallisuus ja imagokysymykset (+ tietysti ne kuumat tunteet) olivat tärkeässä roolissa.
Keväällä 2004 tuotantolinjat olivat talousvaikeuksissa jopa suljettuina. Siltikään Kymcon merkistä tekemää korkeinta tarjousta ei hyväksytty.
Kotimaisen Piaggion kanssa tehdyn kaupan (30.12.2004) jälkeen ensimmäisiä lupauksia (sisältyivät sopimukseen?) olikin säilyttää tuotanto Mandello del Lariossa ja säilyttää merkin premium brand imago (eli EI bulk = EI massatuote).
Mandello del Lario on (kuten tiedämme) euroopan vanhin yhtäjaksoisesti toiminut mp-tehdas ja Piaggio euroopan suurin kaksipyöräisten valmistaja.

Valitettavasti me täällä Suomessa "joudumme tyytymään" siihen, mitä meille Italilaisittain Guzzilta tarjotaan.

Toki Piaggiolta löytyy myös muuhun makuun, mutta silloin eri merkillä:
    * Aprilia  - motorcycles, scooter and mopeds
    * Derbi - motorcycles, scooters, mopeds and recreational ATVs (quads)
    * Gilera - motorcycles, scooters, mopeds and recreational ATVs (quads)
    * Ligier - 4-wheel micro automobiles
    * Piaggio - scooters, mopeds, microcars, and small commercial vehicles
    * Vespa - scooters and mopeds
    * Laverda - super sports motorcycles (dormant)


p.s. Sorry, etten vieläkään ole oppinut - "make the long story short".  Enkä sitä "small talk"kia  ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2010, 01:10:21 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #17 : Syyskuu 18, 2010, 18:15:07 ip »
Hällä nyt niin väliä, kyllähän bittieetteriin tekstiä mahtuu.

Mutta tuosta massa-sanasta sen verran, että ilmeisesti porukalla on aika vaihtelevia käsityksiä ko. termin merkityksestä. Tuskin kovin moni täälläkään on edes vahingossa toivonut Guzzin siirtyvän jonnekin "massamarkkinoille", paremminkin päinvastoin. Porukka on toivonut uusia mielenkiintoisia malleja pelkkien V7 maalipäivitysten sijaan, ei massapyörien matkimista saati nk. massojen kosiskelua. Siinä on vissi ero.

Yksikään italialaisista mp-merkeistä ei ole minusta "massojen" pyörä, eikä ole ollutkaan. Aasialaisten jättien massatuotetut tekeleet sitä ovat, ja nimenomaan pyrkivätkin keskivertopulliaismassojen ostoslistalle. On ihan ok, jos/kun Guzzi säilyy jatkossakin omintakeisena ja jopa hiukan eksentrisenä merkkinä, mutta jos tuo linja  toteutettaisiin jatkossa pelkkiä kalivietereitä ja nostalgia-veeseiskoja kromailemalla, niin olishan se vähän surullista.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #18 : Syyskuu 18, 2010, 19:45:44 ip »
MGS vieläpä laimentui alkuperäisestä, siinä protossahan oli 1200 kuutioinen neliventtiilikone (Dynotecin tekemänä?). Tosin onkohan tässä kohdassa oikein puhua laimentumisesta, koneeksihan vaihtui BigBoren isolohko. Maistuisihan se molemmin päin.
Omaan pikkuiseen voisin ottaa ruiskun ja turbon ihan kuriositeettina, ei niinkään tehojen takia. Juurikin se Kawa avasi silmiä siihen suuntaan, ettei se teho niin autuaaksi tee. Kompensoi kyllä muita omituisuuksia ja ominaisuuksia pyörässä.
Parasta olisi jos Mandellosta tulisi pikkulohkon ympärille rakennettu moderniin runkoon perustuva paketti. Siihen sitten vaikka 750-820cc ja lisää ruttua. Paketille kokonaispainoa alle 200kg jne jne.
Ainahan saa toivoa, onneksi olen jo nyt tunnustetusti kulmakunnan kovin jätkä, mitä pikkulohko on selässään kantanut. Meitsillä voidaan leikata timanttiakin pienemmiksi paloiksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #19 : Syyskuu 18, 2010, 21:05:17 ip »
Mutta tuosta massa-sanasta sen verran, että ilmeisesti porukalla on aika vaihtelevia käsityksiä ko. termin merkityksestä. Tuskin kovin moni täälläkään on edes vahingossa toivonut Guzzin siirtyvän jonnekin "massamarkkinoille", paremminkin päinvastoin. Porukka on toivonut uusia mielenkiintoisia malleja pelkkien V7 maalipäivitysten sijaan, ei massapyörien matkimista saati nk. massojen kosiskelua. Siinä on vissi ero.

Yksikään italialaisista mp-merkeistä ei ole minusta "massojen" pyörä, eikä ole ollutkaan.

Sepä oliskin hienoa jos Guzzi pystyisi säilymään eräänlaisena kuriositeettina mp-maailmassa!
Hirvittää vain kun markkinatalouden periaatteella toimittaessa marginaalituotteet ovat aina sukupuuton uhkaamia, massamarkkinoilla tulee resursseja tuoda markkinoille mielenkiintoisempia variaatioita kun peruskaura rahoittaa villimmät visioinnit.

"vain aniharva paria guzziukkoa ja yhtä ratahirmua lukuunottamatta valitsisi niistä kahdesta sen mandellolaisen"  mainio heitto ketjuun osallistujien suuntaan  :D

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #20 : Syyskuu 18, 2010, 23:33:09 ip »
Lainaus
"vain aniharva paria guzziukkoa ja yhtä ratahirmua lukuunottamatta valitsisi niistä kahdesta sen mandellolaisen"
Onneksi aniharva sekä yksi ovat olleet kokonaisuudesta tarpeeksi suuri lukumäärällisesti taatakseen jatkuvuuden.

Ei auta vajota synkkyyteen, sillä Guzzin historiassa on ollut mielenkiintoisia sekä mielenkiintoisempia mutkia:



Tämä hammaslääkärin luomus kehitysversioineen loi perustan tuleville mallisarjoille...

Jatkukoon merkin tulevaisuus yhä/yhtä yllättävien kaarteiden sekä onnellisten tähtien alla!

Tulkoon tehtaalta sitä tai tätä, niin joka tapauksessa, olemassa olevista pyöristä voi halutessaan rakentaa/rakennuttaa itselleen mieleisen ;)

T,
Jukka

Ps. Oheisesta kuvasta/artikkelista...


Kuva linkitetty uudestaan.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2010, 15:49:39 ip kirjoittanut FOT »

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2010, 01:06:09 ap »
....   Mutta tuosta massa-sanasta sen verran, että ilmeisesti porukalla on aika vaihtelevia käsityksiä ko. termin merkityksestä. Tuskin kovin moni täälläkään on edes vahingossa toivonut Guzzin siirtyvän jonnekin "massamarkkinoille", paremminkin päinvastoin. Porukka on toivonut uusia mielenkiintoisia malleja pelkkien V7 maalipäivitysten sijaan, ei massapyörien matkimista saati nk. massojen kosiskelua. Siinä on vissi ero.

Yksikään italialaisista mp-merkeistä ei ole minusta "massojen" pyörä, eikä ole ollutkaan. Aasialaisten jättien massatuotetut tekeleet sitä ovat, ja nimenomaan pyrkivätkin keskivertopulliaismassojen ostoslistalle. On ihan ok, jos/kun Guzzi säilyy jatkossakin omintakeisena ja jopa hiukan eksentrisenä merkkinä, mutta jos tuo linja  toteutettaisiin jatkossa pelkkiä kalivietereitä ja nostalgia-veeseiskoja kromailemalla, niin olishan se vähän surullista.
Jeps, näinhän se on. Ja tuon massa termin käyttö on tosiaankin liian moniulotteista. Kyllä Guzzikin pyrkii suurempaan massatuotantoon, sillä tavoite on asetettu 20 000 yksilön vuosituotantoon, nykyisen n. 10 000 asemasta.
Imagollisesti on kuitenkin "tieten ja taiten" vältettävä massatuotteen negatiivista leimaa.
Tästä syystä Guzzin tulevat mallit ovat varsin mielenkiintoinen spekulaation alue . . .

Pientä aavistusta voidaan kenties saada siitä, mitä Guzzilla on viime vuosina "tuotekehittelyn" puolella tehty.
Imagon ydin on "powertrain" (ilmajäähdytteinen V2 kardaanilla) sekä "Classic design a'la Bella Italiana".
Järkisyyt voi suosiolla unohtaa, kun tämän italiattaren, Guzzin kanssa ollaan tekemisissä.
Ja vaikka siinä tankin päällä lukee että "Una Storia Italiana", niin yhtä hyvin siinä voisi lukea "Una Passione Italiana".

Minä rohkenisin tehdä Piaggion omistuksen aikaisen Moto Guzzin tuotekehittelyosaston toiminnasta seuraavia päätelmiä:
Siellä kartoitetaan suosittu "persoonallinen" moottoripyörämalli ja haastetaan se Guzzi versiolla ( tällä konseptilla 1960 luvulla Harley Davidson "police" mallin Guzzi versiosta tuli menestys, jonka tunnemme edelleen mallina California):
- Bellagiolla haastettiin HD Sportster (=mp historian myydyimpiä malleja)
- Stelviolla haastettiin BMW:n GS (=euroopan myydyin malli jo vuosia)
- Norgella haastettiin GoldWingin aloittama luxyry-touring luokka ( imagona muistutettiin "vuoden 1928 Norjan reissusta" ).
- V7 (Classic, Cafe, Racer) on vastaisku (ja Italian ylpeys) 70's "retrobuumille", jossa suurille ikäluokille myydään uusvanhaa Hondan "tuuttia" CB750 Fouria. Guzzilta halutaan tietysti muistuttaa, että V7 Sport oli tunnettu tuutin kaataja. Haastaja, jonka jokainen Hondamies olisi ostanut, jos vain olisi aikoinaan rohkeutta ja rahaa riittänyt.
- Nevada (ja sen edeltäjä Florida) on myyntimenestys kotimaassa Italiassa ja tehtaalla tämän mallin ansiona pidetään koko merkin elossa säilymistä. Lino Tontin suunnittelema kilpapyörän runko "pitkällä" keulalla, matalalla satulalla ja kurvikkailla muodoilla on vedonnut "mamman macho poikiin (ja tyttöihin)" jo yli 20 (25) vuotta. Tätä kotimaassaan ikonin aseman saanutta "Italo-western"iä tehtäneen vielä piitkään.
- Breva on Italian- ja mm. Brittipoliisin ja pelastusviranomaisten käytössä. Se takaa tuotantolinjoille "perusmyyntiä" ja on elävä osa Guzzin historiaa tarjoten luotettavat,yksinkertaiset ja kestävät virkapyörät. Tyylisuunnalla on oma "uniikki" kannattajakuntansa.
- Griso (macho) ja Sport (kyykky) ovat segmenttipyöriä, joilta puuttuu premium imagon "syvempi uniikkiarvo".
Tässä ryhmässä uskoisin parhaillaan haettavan kuumeisesti uutta (1991 loppunut LeMans ?) "muskeli" mallia, mutta tehtävä on todella vaikea, koska ryhmässä ei ole suvereenia hallitsijaa, klassikkoa, aatelista, jonka Guzzi voisi ("omalla kopiolla" ja konseptilla) haastaa.

Tällainen klassikon haastaminen on Moto Guzzin historiallinen "se oma juttu" ja tälle kuriositeetti merkille oman arvostuksen ja arvokkuuden antaja. Takana on aimo annos ylpeyttä euroopan vanhimmasta mp-tehtaasta, joka haastaa "tulokkaat".
Touhussa on tietysti mukana urheilullista, intohimoista ja tulista maaottelu henkeä ja minusta Guzzilla on näissä haastamisissa hienosti onnistutukin. Esim. Stelvion ympärillä pyörii "GS"ukkoja, kuin kärpäsiä lämpöisellä kasalla...  Aika näyttää...
Merkistä katoaisi sille ominainen särmä ja charmi, jos se tavalla tai toisella alkaisi sulautua muihin merkkeihin.
Ja voisi Guzzi hyvinkin "haastajana" esitellä muskelisarjaan vaikka 8 valvole turbonkin ja vaikka (bio?)dieselinä a'la LeMans Eco(Ego).
Olihan Guzzin kilpatallilla jopa V8 malli vuosina 1955-1957.

LeMans mallin lisäksi olisi henkiin herätettävissä automaattivaihteinen Convert (oli eka sarjatuotanto autom.mp) ja Piaggiolta löytyy Aprilia Mana 850:stä tietotaitoa moderniin automaattiin. Tosin Guzzin "powertrain" on pyhä osa, johon ei helpolla kajota.

Kauneus, mielikuva, tyyli ja muoto. Guzzi on esteetikon mp valinta. Tunteella  :-* .
"Parasta mitä rahalla saa". Monelle yhtä rakas, kun vaimo tai tyttö(/poika)ystävä.
Ja kukapa sitä omakseen vaikeaselkoista, tylsää ja rumaa matkaseuraa haluaisikaan  ;D .

p.s. Erään Guzzi jälleenmyyjän kommentti yli kymmenen vuoden takaa on jäänyt mieleeni, kun vaihdokkeja katselin "sillä silmällä", samalla mussuttaen korkeista kilometreistä. Myyjä sanoi: "Kun nää Guzzi ukot on sellasia, että ne kiintyvät noihin pyöriin. Ne ajaa sillä samalla omalla sinne 100 tonniin ja ylikin, ja tulee vasta sitten hakemaan meiltä uutta. Siksi ei tahdo vähän ajettuja löytyä."

Tuo voi olla myös yksi selitys uusien pyörien pieniin myyntilukuihin vrt. monet muut merkit, joissa vuoden-parin välein "kaivataan vaihtelua" ja "päivitetään kalustoa tuoreempaan".
Kyllähän minuakin jo tuo Bellagio himottaisi ja Nevadan voisin sitten, joku sopiva merkkipäivä, antaa rouvalle lahjaksi... :P
Sitähän sanotaan, että jaettu ilo on kaksinkertainen  ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2010, 02:35:05 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #22 : Syyskuu 19, 2010, 09:16:42 ap »
Aammen!
Totta puhut.
Ja kyllä mun Nevada oli oikein hyvä pyörä ajaa ja 48 hevosvoimalla kerkisi liikenteessä ihan mukavasti, mutta... kun vastaavissa japseissa on 70 hv, niin se määrä auttaisi 750-kuutioisten myyntiä muualla kuin Italiassa.
Ja jotenkin olettaisi, että 40 vuodessa tapahtuisi ns. kehitystä.
Emeritus-guzzisti

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #23 : Syyskuu 19, 2010, 12:34:51 ip »
Ompa taikinassa hiivaa...

Mielenkiintoiselle tuotekehityssuunnitelmalle lukuja...

Suomessa (rek. 12/2009) Guzzeista on Caleja ja Nevadoita noin puolet.

Bellagioita pari kappaletta ja muita Carc-versioita kymmenkunta per malli.

V7 Cafe Classic:in (rek. 1 kpl) muunnelmalle tuskin on odotettavissa huikeaa menestystarinaa.

T,
Jukka

Ps. 7,5% määrittelemättömiä = virhemahdollisuus.
 

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #24 : Syyskuu 19, 2010, 16:29:58 ip »
Tulkoon tehtaalta sitä tai tätä, niin joka tapauksessa, olemassa olevista pyöristä voi halutessaan rakentaa/rakennuttaa itselleen mieleisen ;)
T, Jukka
Tämä on varmasti yksi merkittävä pointti, kun puhutaan persoonallisesta merkistä - isolla G:llä.
Kun hevosvoimat määrittävät verotusta ja vakuutusmaksuja, niin pyörien virittelemisestä tulee kansanhuvia (näin on Italiassa).
Lisäveroja tai vakuutusmaksujen korotuksia ei tule rakentelun seurauksena ja Italiassa on lukuisia virityspajoja, jo yksistään Mandello del Larion "kylässä".
Tehtaalle voi olla (ainakin kotimaan markkinoille) kannattavampaa tuottaa perustekniikkaa massatuotantona ja antaa asiakkaiden itse virittää ja personoida omat pyöränsä. Rakentelu tuo lisää työpaikkoja ja taloudellista toimeliaisuutta teollisen mp-tehtaan ympärille - rasittamatta liukuhihnatuotannon kustannustehokkuutta.
Guzzi voisi kyllä menestyksekkäästi lanseerata, jopa pienemmän (esim. V35 Agostini) sportin, vuoden 1955 Ranskan GP:n voittajan Duilio Agostinin kunniaksi. Vaan eipä kannata, kun 350cc tuotantokulut olisivat samat kuin V7:n. Duilio (1926-2008) oli Mandellolainen Guzzin testi- ja kisa kuski, joka kilpauran jälkeen ryhtyi valmistamaan ja myymään Guzzeihin viritysosia. Agostini Mandello on nykyisin Moto Guzzin epävirallinen varuste-, varaosa- ja tarvikeliike. Löytyy os. www.guzziitalia.com.


Vanhanaikaista ?  Ehkä... tai siis kyllä.  Meidän suunnalta katsottuna, kun olemme oppineet saamaan...korjaan...hankkimaan kaiken valmiina.
Italialainen mp-kulttuuri on edelleen paljon lähellä sitä, mitä se meillä oli vielä 1970-80 luvuilla, eli runsasta käsityötä.
Ennen meilläkin ensin ostettiin pyörä ja sen jälkeen mentiin jonkun Stormin tai Hikon "hämärään kellarikauppaan tai talliin", jossa luettelosta katseltiin "mitä pyörä on vailla".
Sitten kauppias kaivoi tavaraa varastosta tai usein teki vihkoon tilauksen vaikkapa Rickmanin katteesta tai Motad putkistosta.
Tuolloin motoristit olivat epäsiisteinäkin pidettyä marginaaliryhmää ja pienikin kellaripaja saattoi olla tunnettu tuotteistaan pitkin eurooppaa.
Ja huomattavaa on, että tarvikkeet olivat yleensä laadultaan selvästi tehdasvalmisteita parempia. Nykyisinhän tarvikkeetkin ovat kustannussyistä samaa massatuotantoa.
Italiassa siis on edelleen tänäkin päivänä säilynyt paljon arvokasta ja arvostettua (ei taloudellisesti) osaamista, jota ei markkinoilla kyetä hyödyntämään.
Toki on meilläkin monia käsityön osaajia (veneveistäjiä, hirsirakentajia ym.) ja Sveitsissä kelloseppiä ym. uniikkeja erityistaitajia, joille ei liiaksi ole mainetta ja mamonaa kasautunut.

Miksi sitten V7 Racer ?  Kaiketi siksi, että juuri V7 on legenda isolla G:llä. Lainaanpa Italialaista (V7, 2009) esitettä:
" Legendan toinen elämä" "Prima maxi moto Italiana" "arvovaltaa, luotettavuutta, mukavuutta ja eleganssia. Karismaattista luonnetta vankalla tekniikalla"
750 cc on Italiassa maxi moto, sillä temperamenttisella väellä on synkät kaksipyöräisten tilastot.
Lainaus (autoliiton julkaisusta): " Italian liikennelainsäädäntöä muutettiin 1.10.2005 , jolloin vaadittiin mm. että ajoneuvo on oltava koko ajan ajettaessa täysin hallinnassa  ;) .
Tämän vuoksi käsiä ei saa irrottaa ohjaustangosta missään tilanteessa, ei saa esimerkiksi tervehtiä toista motoristia kättä nostamalla tai kohennella kypärän visiiriä ajon aikana. Kaksipyöräisellä ajoneuvolla ei saa ”keulia”, eli kuljettaa sitä yhden pyörän varassa. Kypärän on oltava ohjeiden mukaisesti kiinnitetty.
Mikäli ei noudata sääntöjä, voidaan ajoneuvo takavarikoida. Vaikeutena on myös se, että eri puolilla Italiaa poliisi soveltaa rangaistuksia eri tavalla."

Toivotaan, että Guzzi kansainvälistyy ja Mandellostakin saadaan ulos lisää muun euroopan markkinoille suunnattua kalustoa.
Minusta tätä voidaan hyvällä syyllä odottaa, sillä Norgella aloitettu ja Stelviolla jatkettu "markkina isku Saksaan" oletettavasti saa jatkoa.
Ja jos veikata pitää (ja tietysti pitää!), niin tulollaan voisi olla Bellagion tavoin pelkistetty puhdasverinen "aito" CafeRacer, uusi V12 Le Mans, uudesta Stelviosta tutulla (4valvole/silindi) koneella. Toki mielellään piristettynä (+125hv ? !). LeMans on Guzzi ikoni ("Released in 1976, the Le Mans was a cafe racer that was a stylistic masterpiece."). 2011 olisikin sopivasti 35 vuotis juhla (trentacinque anni), joten EICMA 2010:tä jännätään.

Bellagio on US markkinoille suunnattu luxyry-design tuote, eikä minulla ole sikäläisistä mp-markkinoista hajuakaan, joten en siihen suuntaan mitään uutta osaa veikata.

p.s. Ottaa muutes päähän, ettei Nevadassa ole keskiseisontatukea vakiona, vaikka se on osa Guzzi historiaa (First motorcycle center stand: the 1921 Normale).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2010, 17:49:53 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Anssi

  • Viestejä: 137
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #25 : Syyskuu 19, 2010, 19:24:27 ip »
750 cc on Italiassa maxi moto, sillä temperamenttisella väellä on synkät kaksipyöräisten tilastot.

Kommentoinpa tähänkin: Ajelin viime ja sitä edellisellä viikolla toista tuhatta kilometriä Italiassa ja mikä pisti silmään oli se, että itse asiassa isotehoisia pyöriä ei ollut ihan hirveästi liikenteessä. Juu, kaikkein yleisin yksittäinen malli on Baijerilainen pitkäjoustoinen bokseri (joka lienee hyvä skootterin korvike kaupunkiliikenteessä ;D), mutta sitten paljon 600-kuutioisia (Kawasaki ER-6 ja Versys-luokan) pyöriä sekä juurikin V7 Cafe:n tyyppistä (Ducatia) oli liikkeellä. Kotimarkkinoita ajatellen siis ihan kurantti pyörä.

-Anssi

ps. Yhtään ZZR- tai Busa-kokoluokan pyörää en Italiassa nähnyt, toki muutama pakollinen isompi Ducati ja japanilainen muoviluoti, mutta paikalliset  olivat kuitenkin enemmän nakuja. Isoja matkapyöriä tottakai myös, mutta nämä olivat pääosin ulkomaan kilvissä.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #26 : Syyskuu 20, 2010, 10:41:54 ap »
A i j j a a . . .    . . .näyttääkin siltä, että uusi V12 Le Mans on jo melko tuotantovalmis. No,  EICMA :a odotellessa.

Tämä Mandellolainen kelpaisi kaiketi muillekin, kuin niille parille Guzziukolle ja sille ratahirmulle  ;D

"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #27 : Syyskuu 20, 2010, 11:57:41 ap »
Ratahirmun toivomus olisi varmaakin ollut MGS-01:n suuntaan. Toiveita herätelleestä ALBA:stakaan ole kuulunut mitään.

Minullekko uusi V12 Le Mans - no mikä jottei. Saako ilman "peruutuskamera"-peilejä kiitos ;)
Ei muuta kun reppu selkään ja menoksi...

T,
Jukka

Ps. Tyyntä myrskyn edellä - EICMA:ssa uusi Cali...

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #28 : Syyskuu 20, 2010, 12:42:36 ip »
A i j j a a . . .    . . .näyttääkin siltä, että uusi V12 Le Mans on jo melko tuotantovalmis. No,  EICMA :a odotellessa.

Tämä Mandellolainen kelpaisi kaiketi muillekin, kuin niille parille Guzziukolle ja sille ratahirmulle  ;D
No jaa, jos se just tuommoisena menis tuotantoon, niin sepäs olisi sitten semmoinen rakennussarja, jota tuossa ylempänä muisteltiin. Eli tuo teinixnörtti-lamppuhirvitys pois ja tilalle jotain tyylikkäämpää, ja tietty peileiksi normaalit peilit. Mikä nyt varmaan tulee toteutumaan tuotantomalleissa joka tapauksessa. Samoten nuo ilmeisesti muoviset jäähdytysripakoristeet voisi korvata jollain aistikkaammalla. Noin muuten tuo vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta konstruktiolta. Tuo vihreä smotoa etäisesti muistuttava proto olisi ollut melkein vielä mielenkiintoisempi (=jotain Stelvion ja Grison välimaastoon), mutta tuossa ulkoasussaan järkkyruma. Teknisesti mielenkiintoinen konsepti silti sekin.

Niin ja se heiton oikea muoto menee tietysti niin, että "Tämä mandellolainen kelpaisi kaiketi muillekin kuin niile parille vieteriukolle ja sille yhdelle ratahirmulle."  :D
Nääs kun guzziukkoja ja wannabe-guzziukkoja kait täällä on kaikki, mutta osa porukasta on (kali)vieteriukkoja ja yksi vielä ratahirmukin.  ;)

PS.
Semmoinen karvalakki-MGS tuolla Griso 8v:sta tutulla koneella olisi todennäköisesti riittänyt aika monelle sellaiselle, joka ei erityisemmin innostu tuosta teippiviritetystä Brevasta eli 1200 Sportista tai tuosta uudesta teiniskootterista. TS. sen 8v perusmyllyn teho varmaan riittäisi ainakin ensialkuun, kun varsinaisena toiveena on nimenomaan ne MGS01:n ulkonäkö, "keveys" ja ajo-ominaisuudet, ei niinkään ne huipputehot.

Joskus vähän ihmetyttää, että mikseivät tehneet MGS:sta sellaista de-tuunattua ja E-hyväksyttyä mallia. Olisi taatusti mennyt paremmin kaupaksi kuin tuo Sport 1200 työntötankokoneella ja matkasohvan rungolla. Saattaisi mennä vieläkin, paremmin kuin tuo blingbling-proto. Mutta kassotaan nyt, miltä se lopullinen tuotantoversio sitten näyttää.

PPS.
Taas on edetty jo aika kauas alkuperäisestä aiheesta, mutta kaitpa tämän ketjun venyminen ja asian rönsyily jo kahdelle sivulle osoittaa vaan sen, että niille oikeasti uusille malleille, myös isolohkoisille, olisi jo oikeasti "sosiaalinen tilaus" olemassa.  :)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 Racer on tulossa
« Vastaus #29 : Syyskuu 20, 2010, 13:32:36 ip »
Hyvälle löytyy aina tilausta  ;) .

Tuskin 940cc konekaan jää vain yhteen malliin (rasitteeksi tuotantolinjalle).  Odotellaan siitäkin eri variaatioita  :P
Voisivat nostaa sen 940 - 1000:een, niin olisi V7, V10 ja V12. Näin meitä muita ajatellen.
Italiassahan Bellagio menee niiden alle 75 hv:n vero- ja vakuutusrajan alle, eikä kuutioilla ole mitään merkitystä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)