Kirjoittaja Aihe: 1200 sport omistajien kokemuksia?  (Luettu 8140 kertaa)

Mtohtori

  • Viestejä: 2
1200 sport omistajien kokemuksia?
« : Elokuu 15, 2010, 16:25:20 ip »
Italo mp tartunnan saaneena on tullut ajettua pari kesää aprilialla ja nyt menossa toinen kesä ducatilla. Seuraavana vuorossa moto guzzi. Malleista kiinnostaisi hieman sporttisempi pyörä, jolla olisi kuva päästää syherötietä ja tarv pikkuisen pitempääkin siivua 2 päällä. Tavaraakin olisi kiva saada mukaan ainakin parin päivän reissuulle. Guzzi mallistossa vaihtoehdoksi jää sport tai stelvio. Stelvio kokemuksista löytyy täältä foorumilta juttua. Mutta sportista ei juurikaan. Onko omistajien kokemuksia?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2010, 17:31:48 ip »
On.

2v koneellisista tehokkain, vääntävin ja hienostunen Guzzi.
Alusta säädettävissä reippaaseenkin ajoon kohdilleen vakio komponenteilla.
Oikeissa säädöissä myös pieniruokainen.

Pienillä muutoksilla mieleiseksi:

"Nopeusanturin etäisyyden muutos.
Etujarruputkien reititys.
Etukatteen kiinnityksen säätö.
Keulakulman muutos.
Etupään öljymäärän muutos.
Jarrukahvan säätöosa ja sen jousivastuksen lisäys.
Kytkinkahvan säätöosa.
Oteleveyden kaventaminen - tankopainojen ja kahvan kumin väliin uudet osat.
Peilien vaihto.
Kiinteä GPS + sähkö virtalukon takaa.
Varsinkin tankin ja satulan alla sähköjen uudelleen reitystä.
Ilmansuodatuksen muutos.
Moottorinohjausyksikkö.
Pakoputkiston kiinnityksen säätö.
Vaimennin, kannatinosa + yhdistelmä putken lyhennys.
Erillisellä säiliöllä varustettu huohotinjärjestelmä.
Sivujalan modifiointi ja liikeradan muutos.
Tail tidy sis. rek. kilven valon ja heijastimen paikan muutos.
Takalaukku 750 Brevan tankkilaukusta modifioimalla.
Etc.
Tämän projektin päämäärä on avoin...

Korostan, että 1200 Sport ei välttämättä tarvitse mitään edellämainituista toimenpiteistä toimiakseen kunnolla"

Seuraavaksi listalla cliponit (otekorkeus 8-10cm alemmas) ja jalkatapit n. 10 cm. taakse ja n. 10 cm ylös + vivuston muutokset...

Tuolta löytyy myös lehtien artkkeileita www.1200sport.com/forum/ (vaatii kirjautumisen)

T,
Jukka

Ps. Rautaan ei kannata rakastua - koskaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.



Mtohtori

  • Viestejä: 2
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2010, 21:40:35 ip »
Kiitti vastauksesta. Pikkusen viilattu teikäläisen sporttia. Pro meininkiä.
Tekniikan kestävyys, öljyn kulutus ja huolto hinnat kiinnostaa.
Aiemmat italot olleet aika viattomia. Apriliassa lähinnä latauspuolen ongelmaa, Ducatissa meni startti moottorin rele muuten ollut täysin viaton peli ja ilo päästellä kurvia ja pitkää baanaa. Parhaat ajofiilikset tähän mennessä ehdottomasti Ducessa.MTS 1000 DS. Guzzissa kiinnostaa v2 (ainoa oikea moottoripyörä moottori), muodot ja kardaani. Ketjun rasvaaminen on pee.....
Voimaa ja vääntöä Sportissa on vakiona ihan riittävästi meikäläiselle. Alavääntö ilm parempi kuin 1000 ds Ducessa. Termareilla, eculla ja vapaailmasuodattimella tosin selvästi hengittäminen helpottuu.
Pitää aloitella netin kautta tutustuminen Guzzi maailmaan.  ;D

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2010, 21:41:23 ip »
Joo, 4v sport. Vakiokuntoinen, hepcon laukkuraudoilla ja 40l laukuilla. Ja tavaratelineenä se guzzi oma viritys.

Eipä tuosta pahaa sanottavaa ole. Paitsi penkki, perse alkaa puutua liikaa kun useamman päivän ajaa pitkää siivua peräkkäin.

Sopii kakspäällä matkailuun ja tavarat mahtuu hyvin kyytiin. Takaveeteri taitaa olla paras mitä näissä brevan sukulaisissa on.  Soppaa menee yleensä noin 5L/sataselle ja allekkin jos pihistellä haluaa. 400km voi päästellä huoletta tankillisella suominopeuksilla.

Huolto ei paljoa eroa 2v koneesta, esim. venttiilin säätö/tarkistus käy melkein yhtä helposti.

Lue moto-ykkösen testi 4v sportista, numero 8/2009.

Mallinimi ei kyllä ole osunut oikeaan mutta väliäkö tuolla ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2010, 10:22:18 ap »
Tekniikan kestävyys (0)- 1,4tkm-22,5tkm hyvä. Ennuste jatkoon hyvä...

Vaihtovälillä tähän ei tarvitse lisätä öljyä vaikka laitan 0,3dl ohjearvoa vähemmän huohotuksen minimoimiseksi. Huom! 10W-60 oikeilla luokituksilla.

Tässä tapauksessa esittelykäyttössä tapahtunut moottorin sisäänajo on onnistunut erinomaisesti - kiitos kaikille pyörää koeajaneille!

Huoltohinnat kannattaa kysäistä suoraan Makelta Piikkiöstä.

Tässä yksilössä takuuseen:
Maahantuojan esittelypyörän mukana tulleet puutteet:
Etukatteen korvake murtunut - asennusvirhe.
Pakoputken kannake murtunut - asennusvirhe.

Minulla:
n. 10 tkm jälkeen etujarrulevyissä heittoa - uudet tilalle. Uusien keskiö oli muutaman kymmenyksen paksumpi - nopeusmittarin anturia joutui siirtämään vastaavasti ulommas.

Takuuajan jälkeen:
n. 20tkm. Öljynpaine anturin kosketus häiriö. Abikon vaihto laadukkaampaan + kuristesukkaa.

Eipähän tuota kovin epäluotettavaksi voi sanoa.

T,
Jukka

Ps. Kyllähän sporttisuus on kiinni sarvien ja satulan välistä ;)

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2010, 12:08:24 ip »
>> Sopii kakspäällä matkailuun ja tavarat mahtuu hyvin kyytiin. <<

Joo...tuo tuli todistetuksi useamman silmäparin voimin.
Seurasimme ja neuvoimme sekä opastimme kauppiasta Punkaharjulla myyntikaman pakkauksessa.  :P ;D  ;)




Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #6 : Lokakuu 09, 2010, 02:18:41 ap »
Jakkaran lisäksi myös valot on hanurista. Kirkkautta piisaa mutta kuvio on jotenniin outo pitkillä valoilla. Uskon kuitenkin että vika on ennemminkin polttimon asennossa?-hä?  Selviää joskus kun viitsii testailla. Sama lyhty taitaa olla brevassa? Onko ongelmia?

Tämän kesän ja 0-20k aikana ei ole suuria vikoja ilmennyt. Bensamittari välillä kummitteli, tällä hetkellä taas kuitenkin toimii. Piikkiössä taitaa jo odotella uusi anturi.
Ilmeisesti laatikosta kuulu välillä kumma ujellus. Katoaa kun käyttää isommalla vaihteella. Samainen ääni on tosin kuulunut myös joskus vapaalla.  

Ei vie öljyä kuten ei guzzit yleensäkkään.

Ihan hyvä pyörä, ainakin mulle, jokalaiseen käyttöön. Menee euroopan reissut ja työmatkat. Voimaa on tarpeeksi vakionakin, en näe mitään voimakomentajaa tarpeelliseksi. Äänimaailmakin on nykypäivän vakioksi ihan hyvä ja varsinkin yli 5000rpm alkaa kaunis sointu.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2010, 12:49:36 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #7 : Lokakuu 12, 2010, 20:26:13 ip »
1100 Brevasta:

Vm. -05

Koneesta ei pahaa sanaa. Kauden jälkeen 63000 km. Suurin osa matkasta kahden hengen kuormalla ja matkavarusteilla. Maassa ja meren takana. Moottorinohjaus toiminut moitteitta vakioputkilla ja -filtterillä. Kovassa vedätyksessä nakuttaa jos kierroksia alle 2000.  Alussa rajoitin puuttui ajotapahtumaan kovasti kunnes uskoin että kannattaa vaihtaa hieman aiemmin isompaan. (Tottunut ajamaan Centauro 4V -koneella)

Kytkin kolkottaa kolkosti kun kahva on pohjassa. Ei silti mitään huomautettavaa toiminnasta.
Tyypillistä useimmille kuivakytkimille mutta harvinaisempaa vanhemmissa Guzzeissa.

Vaihteet ovat tallella ja niiden toimivuus on vuosien mittaan parantuneet hyvästä kiitettäväksi. Kulloinkin kytkettynä olevan vaihteen "saundin" kuulee.

Perävaihde on tehnyt työnsä. Poiketen vanhemmista isolohkoista ei vaihteiston eikä perän tyhjennyspropuista löydy öljynvaihdossa metallijauhoa.

Hirvikolarin takia pyörä maalattu. Uusittu vakuutusyhtiön kustannuksella: Sivulaukut, takalaukku, mittaristo, etulokasuoja,valolaitteet, pakoputkisto, vanteet ja sarvet kahvoineen ja muuta pikkusälää. Ajettavuus ok ja muutenkin siistiä työtä tehty.

Etujarrulevyt alkavat olla loppusuoralla. (4,3 mm jäljellä) Taka ok. Vasen etujarrulevy vaihdettu takuuseen kohta uutena vapinan vuoksi.

Kaksi satulaa ollut käytössä. Yksin ajaen alakuaikoina korkeampi versio käytössä. Kakspäällä käytetty matalaa mallia. Nykyään myösyksin kun selkä reistaa.

Iskunavaimennus kunnossa. Takajousi vaihdettu jämäkämmäksi. Aivan uutena etustefat vuotivat. Korjaantui takuukorjauksena.
Takaiskarin linkkuvivusto osoittautui kuivaksi tehtaan jäljiltä. Puhdistettu ja voideltu jousen vaihdon yhteydessä.  (50000 km kohdalla)

Ohjaustankoja korotettu n. 10 mm ajoasennon muuttamiseksi.

Pleksi aiheuttaa pyörteilyä ja melua kypärään 110 - 160 km/h alueella. Alin asento paras.

Ajovalo omituinen.  Säätö käännetty maksimiinsa alas. Hirvikolarin jälkeen vaihdettu koko konstruktio mutta ei muutosta. Jäykempi takajousi korjasi asiaa hiukan mutta lyhyen valon valoalue liian lähellä pyörää ja pitkän valon kuvio hyvin kapea kirkas ja valaisee lähinnä kuusten latvoja. Tehoa tuntuu kyllä olevan.  Lyhyet ja pitkät palavat yhtä aikaa jos on pitkät päällä. Moottorin käydessä palaa lyhyet ja parkit jos valonvaihtimeen ei ole koskettu. Muulloin parkit jos virrat on päällä.

Akku on nyt tiensä päässä. Toiminut moitteitta koko ajan. Akunnapojen salaperäistä hapettumista havaittu kaksi kertaa. Kengän ja navan väliin muodostuu mustaa lyijyoksidia joka vähitellen estää täyden käynnistysvirran kulkeutumisen startille. Puhdistettu aika-ajoin.

Pari kertaa kohta ajoon lähdön jälkeen ajotietokone herjannut. Oletettavasti em. akunnapajuttu syyllinen. Kerran koko mittaristo pimennyt. Virta pois - virta päälle ja toiminnot palautuivat.

Vaijerit alkuperäiset ja toimivat edelleenkin mutta syynä lienee että matkassa on varavaijerit. Kaasuvaijerit ovat ainoat vaijerit. 

Renkaita on kulunut lukuisasti. Kesässä 1,5 etukumia ja 2,5 takarengasta, keskimäärin. Parhaiten kestänyt Mi. Road2. Paine edessä 2,5 bar, takana n. 3 bar.

Pyörä on kokonaisuutena miellyttävä ajaa ja toimii useimmilla tietyypeillä. Hidasajossa levoton. Kallistusvara rajoittunut erityisesti vasemmalle. Keski- ja sivutuen poisto auttaisi asiaa. Ongelmaa ei ilmene normaalissa matka-ajossa edes alppien mutkateillä mutta radalle mennessä pitää ainakin keskituki ottaa pois.

Tärinöitä ei ilmene ja perinteisen isolohkoguzzin jykevä vääntö ei tunnu vaan meno on tasaisen väritöntä ja hieman tylsää. Pitää katsella mittariin huomatakseen että liikettä kuitenkin tapahtuu.

Polttoaineen kulutus kaksijakoinen: Alle 80 km/h vauhdilla isolla vaihteella kulutus reilusti alle viisi litraa. Yli sadan vauhdissa 6 -7 litraa.  Räppäily mutkatiellä ei kuitenkaan lisää kulutusta merkittävästi.

Pisimmät päivämatkat yli 1500 km varsin kivuttomasti. Sievästi ajaen yli 400 km tankillisella.

Nopeusmittari älyttömän tarkka. Ei havaittu mittarivirhettä.

Brevaa voisi kuvailla seuraavasti: Tylsähkö käyttöpyörä josta löytyy sekä matkaominaisuuksia että ketteryyttä. Erittäin luotettava ja helppohuoltoinen. Edulliset huolto- ja kulutusosat.

Omalle pyörälle annan kaksi arvosanaa, Uutena 8 ja puoli. Nyt 10 miinus. Miinus tulee ajovalosta.

Jos etsii pyörästään eksotiikkaa niin tästä sitä ei taida löytää merkkiä pidemmältä. Niin on tavanomainen pyörä.

Varma hankinta uutena ja käytettynä huomioiden em. seikat.

Uskoisin että kaksiventtiilisten isolohkoisten 850 - 1200 cc -mallien useimmat ominaisuudet ovat vertailukelpoisia sarjassa Breva - Norge.

mm

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #8 : Lokakuu 13, 2010, 13:36:31 ip »
mm 1100 Breva - FOT 1200 Sport:

Takapyörästä +30Nm ja +15hv sekä painoa -15kg...  ;)

T,
Jukka

Ps. Dokumentien pohjalta arvioidut luvut lienevät aika lähellä totuutta.

DB2

  • Viestejä: 62
Vs: 1200 sport omistajien kokemuksia?
« Vastaus #9 : Lokakuu 26, 2010, 20:57:41 ip »
1100 Brevasta:

Vm. -05

Koneesta ei pahaa sanaa. Kauden jälkeen 63000 km. Suurin osa matkasta kahden hengen kuormalla ja matkavarusteilla. Maassa ja meren takana. Moottorinohjaus toiminut moitteitta vakioputkilla ja -filtterillä. Kovassa vedätyksessä nakuttaa jos kierroksia alle 2000.  Alussa rajoitin puuttui ajotapahtumaan kovasti kunnes uskoin että kannattaa vaihtaa hieman aiemmin isompaan. (Tottunut ajamaan Centauro 4V -koneella)

Kytkin kolkottaa kolkosti kun kahva on pohjassa. Ei silti mitään huomautettavaa toiminnasta.
Tyypillistä useimmille kuivakytkimille mutta harvinaisempaa vanhemmissa Guzzeissa.

Vaihteet ovat tallella ja niiden toimivuus on vuosien mittaan parantuneet hyvästä kiitettäväksi. Kulloinkin kytkettynä olevan vaihteen "saundin" kuulee.

Perävaihde on tehnyt työnsä. Poiketen vanhemmista isolohkoista ei vaihteiston eikä perän tyhjennyspropuista löydy öljynvaihdossa metallijauhoa.

Hirvikolarin takia pyörä maalattu. Uusittu vakuutusyhtiön kustannuksella: Sivulaukut, takalaukku, mittaristo, etulokasuoja,valolaitteet, pakoputkisto, vanteet ja sarvet kahvoineen ja muuta pikkusälää. Ajettavuus ok ja muutenkin siistiä työtä tehty.

Etujarrulevyt alkavat olla loppusuoralla. (4,3 mm jäljellä) Taka ok. Vasen etujarrulevy vaihdettu takuuseen kohta uutena vapinan vuoksi.

Kaksi satulaa ollut käytössä. Yksin ajaen alakuaikoina korkeampi versio käytössä. Kakspäällä käytetty matalaa mallia. Nykyään myösyksin kun selkä reistaa.

Iskunavaimennus kunnossa. Takajousi vaihdettu jämäkämmäksi. Aivan uutena etustefat vuotivat. Korjaantui takuukorjauksena.
Takaiskarin linkkuvivusto osoittautui kuivaksi tehtaan jäljiltä. Puhdistettu ja voideltu jousen vaihdon yhteydessä.  (50000 km kohdalla)

Ohjaustankoja korotettu n. 10 mm ajoasennon muuttamiseksi.

Pleksi aiheuttaa pyörteilyä ja melua kypärään 110 - 160 km/h alueella. Alin asento paras.

Ajovalo omituinen.  Säätö käännetty maksimiinsa alas. Hirvikolarin jälkeen vaihdettu koko konstruktio mutta ei muutosta. Jäykempi takajousi korjasi asiaa hiukan mutta lyhyen valon valoalue liian lähellä pyörää ja pitkän valon kuvio hyvin kapea kirkas ja valaisee lähinnä kuusten latvoja. Tehoa tuntuu kyllä olevan.  Lyhyet ja pitkät palavat yhtä aikaa jos on pitkät päällä. Moottorin käydessä palaa lyhyet ja parkit jos valonvaihtimeen ei ole koskettu. Muulloin parkit jos virrat on päällä.

Akku on nyt tiensä päässä. Toiminut moitteitta koko ajan. Akunnapojen salaperäistä hapettumista havaittu kaksi kertaa. Kengän ja navan väliin muodostuu mustaa lyijyoksidia joka vähitellen estää täyden käynnistysvirran kulkeutumisen startille. Puhdistettu aika-ajoin.

Pari kertaa kohta ajoon lähdön jälkeen ajotietokone herjannut. Oletettavasti em. akunnapajuttu syyllinen. Kerran koko mittaristo pimennyt. Virta pois - virta päälle ja toiminnot palautuivat.

Vaijerit alkuperäiset ja toimivat edelleenkin mutta syynä lienee että matkassa on varavaijerit. Kaasuvaijerit ovat ainoat vaijerit. 

Renkaita on kulunut lukuisasti. Kesässä 1,5 etukumia ja 2,5 takarengasta, keskimäärin. Parhaiten kestänyt Mi. Road2. Paine edessä 2,5 bar, takana n. 3 bar.

Pyörä on kokonaisuutena miellyttävä ajaa ja toimii useimmilla tietyypeillä. Hidasajossa levoton. Kallistusvara rajoittunut erityisesti vasemmalle. Keski- ja sivutuen poisto auttaisi asiaa. Ongelmaa ei ilmene normaalissa matka-ajossa edes alppien mutkateillä mutta radalle mennessä pitää ainakin keskituki ottaa pois.

Tärinöitä ei ilmene ja perinteisen isolohkoguzzin jykevä vääntö ei tunnu vaan meno on tasaisen väritöntä ja hieman tylsää. Pitää katsella mittariin huomatakseen että liikettä kuitenkin tapahtuu.

Polttoaineen kulutus kaksijakoinen: Alle 80 km/h vauhdilla isolla vaihteella kulutus reilusti alle viisi litraa. Yli sadan vauhdissa 6 -7 litraa.  Räppäily mutkatiellä ei kuitenkaan lisää kulutusta merkittävästi.

Pisimmät päivämatkat yli 1500 km varsin kivuttomasti. Sievästi ajaen yli 400 km tankillisella.

Nopeusmittari älyttömän tarkka. Ei havaittu mittarivirhettä.

Brevaa voisi kuvailla seuraavasti: Tylsähkö käyttöpyörä josta löytyy sekä matkaominaisuuksia että ketteryyttä. Erittäin luotettava ja helppohuoltoinen. Edulliset huolto- ja kulutusosat.

Omalle pyörälle annan kaksi arvosanaa, Uutena 8 ja puoli. Nyt 10 miinus. Miinus tulee ajovalosta.

Jos etsii pyörästään eksotiikkaa niin tästä sitä ei taida löytää merkkiä pidemmältä. Niin on tavanomainen pyörä.

Varma hankinta uutena ja käytettynä huomioiden em. seikat.

Uskoisin että kaksiventtiilisten isolohkoisten 850 - 1200 cc -mallien useimmat ominaisuudet ovat vertailukelpoisia sarjassa Breva - Norge.

mm

Upea yhteenveto! Voisko joku laatia saman MG Daytonasta Vm 92.

P.S Jos oikein ymmärsin alkukesästä Vehoniemen automuseolla tavatessamme Matti-Moton kanssa, hän kertoi laatineensa jossain historin hämärissä laatineensa jutun meikäläisen (ostamasta) pyörästä johonkin julkaisuun. Siis Matti jos saat sen tarinan kainvettua jostain esille, niin laita tälle palstalle.


t. Seppo