Uusinta "Temaria" en ole vielä tavannut mutta pitänee vilkaista.
Jos on ihan pakko laittaa näitä RP ja PC-laitteita vuoden -91 jälkeisiin kulkimiin niin laittakaa ne ainakin piiloon rakenteiden/katteiden sekaan eikä mitään mainostarroja kylkiin. Kokolailla varma kilvenlähtö ja katsastusvaatimus asetetaan tien päällä jos sattuu kohdalle sellainen konsta joka on kurssinsa käynyt. Toisaalta valistunut skoude myös tietää että ei kaikkiin pyöriin laiteta näitä härpäkkeitä siksi että saataisiin enemmän tehoa vaan pyritään lisäämään tavallisia käyttöominaisuuksia. (Vrt. vanhempien ruisku-Californioiden, ja muidenkin mallien, ns. saastekuoppa parhaimmalla käyttökierrosalueen teho- ja vääntökäyrissä.) Tällaisen oikaisun ei-tyhmempi ymmärtää. Mutta kun tonniseen "konsonanttipyörään" laitetaan voimakomentaja niin kaikki tajuavat ettei sillä ole käytännön ajosuoritteen kanssa juuri mitään merkitystä. Laki on kaikille sama mutta tulkinnasta voidaan olla eri mieltä...
Tätä vuoden alussa voimaan saatettua "Kopterilakia" (APU2) hierottiin pitkään ja sen ensimmäinen vaihe (APU1) ei ole vieläkään laiksi kirjattu vaikka kohta kymmenen vuotta on väännetty. Lempinimestään huolimatta laki koskee kaikkia siihen liittyviä ajoneuvoryhmiä: Mönkijät, mopot, moottoripyörät, triket, jne. Kymmenkunta erilaista ajoneuvoluokkaa. Malli on kuitenkin otettu sieltä missä radikaalimmat muutostoimet tehdään eli näitten pitkäkeularakentelijoiden kokemusten perusteella. Asioita funtsimassa oli kyllä bomberryhmääkin vaikka heidän fundamentalistipuolensa paskat hommasta välittävät.
Joka tapauksessa meillä on nyt EU:n vapain mutta tarkimmin säädelty rakentelulainsäädäntö. Sitä ei kannattaisi mennä mokaamaan typerillä virityksillä. Virityksiä saa toki tehdä uudempiinkin pyöriin tietyillä ehdoilla mutta ne kannattaa selvittää tapauskohtaisesti ennen kuin edes miettii uudehkon pyörän muuttamista.
Kannattaa lukea esimerkiksi sisarjärjestömme MMAF:n tiedotteet, vanhat ja uudet, niissä on ihmistajuista tekstiä siitä kuinka moottoripyörää voi muokata. Tätä tietoa ei katsastusinsinööriltä vielä tahdo saada koska MMAF:n ja SMOTOn koulutus- ja valistustoiminta on vapaaehtoispohjalta ja kaikkia inssejä ei moiset koulutukset edes kiinnosta. Lisäksi Liikenneministeriössä on päällikköinä sellaisia henkilöitä jotka eivät katso suopeasti moottoripyöräilyä yleensäkään. Sieltä suunnasta uuden lain sovellusohjeet ovat osin tekemättä ja tiedotteetkin ristiriitaisia. Jotkin katsastusyritykset ovat tehneet, jopa laittomia, toimenpiteitä joidenkin harrastajien pyörien muutoskatsastuksen estämiseksi.
Homma on perhanan laaja ja siinä olisi kirjoittamista vaikka kirjan aiheeksi.
Toistaiseksi lopetan vaahtomisen tästä aiheesta koska en usko että kovinkaan moni ns rivimotoristi jaksoi lukea edes tähän asti ja jos jaksoi viitsiikö kahlata lainsäädäntöä edes sen vertaa että tietäisi esimerkiksi oman moottoripyöränsä maksimimelupäästön jos joutuisi pakoputken vaihdon katsastuskonttorilla mittauttamaan.
mm