Kirjoittaja Aihe: Värinäjärjestys ?  (Luettu 8281 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Värinäjärjestys ?
« Vastaus #15 : Kesäkuu 30, 2010, 02:12:54 ap »
Lainaus
Valvontaa alkaa tapahtua sen jälkeen kun tapahtuu tarpeiksi suuri onnettomuus.

Että jos astetta vakavammin näistä harrastusasioista, joita usein harrastetaan kevyemmällä mielellä, ettei ala "päästä viittovammaan".  Joku aika sitten tuttava, joka on tehnyt työuransa aikanaan juuri katsastaen, ajokokeita vastaanottaen jne. kertoi, että kun lautakunta tutkii (hän on yksi jäsenistä) kuolemaan johtanutta onnettomuutta, kyllä siinä tutkitaan moottorinohjaus.  Tässä mainitussa mp -tapauksessa oli katsottu, että minkälaista dataa romujen seasta löytyneen PC:n sisällä oli.  Arveli, että mahtaako sitä enää tuota boksia tohtia vanhemmille palauttaa, kun poikakin on "yläkerran mp -kerhossa".  Havainnot kirjataan lautakunnan raporttiin.  Se on kovasti arveluttavaa kahdella pyörällä ajo.  Kotiin jäävät (vaimot, isät jne.) joutuvat aina tämän asian kanssa elämään.  Tiedä sitten, jos rajoittaminen olisi kohtuullisempaa, pysyttäisiinkö paremmin annettujen rajojen sisällä (mopojen nopeus, autojen ja mp -moottorinohjausjärjestelmien sormeileminen).  Se on iihan omalla tolallaan tämä viranomaisvalvonta täällä "Pohjois-Euroopassa", kuitenkin jos vaikka EU -tasolla asioita miettii.  Monessa kohtaa olisin valmis mukaan barrikaadeille kohtuuttomuutta vastaan.  "Kopterilaki" on askel oikeaan suuntaan: annetaan kohtuulliset rajat - näin kun teette niin OK, sen jälkeen tulee raippaa.  Ja kyllä kai sitä raippaa on tultavakin, muutenhan olisi turha noita lakeja säädellä.  Toisaalta, ainakin mp -poliisit varmaan näkevät metsän puilta eivätkä pyöri lillukan varsissa - niin haluttu ja vaikeasti saavutettava homma (uusin TM) se tuntuu olevan.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Värinäjärjestys ?
« Vastaus #16 : Kesäkuu 30, 2010, 10:19:12 ap »
Uusinta "Temaria" en ole vielä tavannut mutta pitänee vilkaista.

Jos on ihan pakko laittaa näitä RP ja PC-laitteita vuoden -91 jälkeisiin kulkimiin niin laittakaa ne ainakin piiloon rakenteiden/katteiden sekaan eikä mitään mainostarroja kylkiin. Kokolailla varma kilvenlähtö ja katsastusvaatimus asetetaan tien päällä jos sattuu kohdalle sellainen konsta joka on kurssinsa käynyt. Toisaalta valistunut skoude myös tietää että ei kaikkiin pyöriin laiteta näitä härpäkkeitä siksi että saataisiin enemmän tehoa vaan pyritään lisäämään tavallisia käyttöominaisuuksia. (Vrt. vanhempien ruisku-Californioiden, ja muidenkin mallien, ns. saastekuoppa parhaimmalla käyttökierrosalueen teho- ja vääntökäyrissä.) Tällaisen oikaisun ei-tyhmempi ymmärtää. Mutta kun tonniseen "konsonanttipyörään" laitetaan voimakomentaja niin kaikki tajuavat ettei sillä ole käytännön ajosuoritteen kanssa juuri mitään merkitystä. Laki on kaikille sama mutta tulkinnasta voidaan olla eri mieltä...

Tätä vuoden alussa voimaan saatettua "Kopterilakia" (APU2) hierottiin pitkään ja sen ensimmäinen vaihe (APU1) ei ole vieläkään laiksi kirjattu vaikka kohta kymmenen vuotta on väännetty. Lempinimestään huolimatta laki koskee kaikkia siihen liittyviä ajoneuvoryhmiä: Mönkijät, mopot, moottoripyörät, triket, jne. Kymmenkunta erilaista ajoneuvoluokkaa. Malli on kuitenkin otettu sieltä missä radikaalimmat muutostoimet tehdään eli näitten pitkäkeularakentelijoiden kokemusten perusteella. Asioita funtsimassa oli kyllä bomberryhmääkin vaikka heidän fundamentalistipuolensa paskat hommasta välittävät.

Joka tapauksessa meillä on nyt EU:n vapain mutta tarkimmin säädelty rakentelulainsäädäntö. Sitä ei kannattaisi mennä mokaamaan typerillä virityksillä. Virityksiä saa toki tehdä uudempiinkin pyöriin tietyillä ehdoilla mutta ne kannattaa selvittää tapauskohtaisesti ennen kuin edes miettii uudehkon pyörän muuttamista. 

Kannattaa lukea esimerkiksi sisarjärjestömme MMAF:n tiedotteet, vanhat ja uudet, niissä on ihmistajuista tekstiä siitä kuinka moottoripyörää voi muokata. Tätä tietoa ei katsastusinsinööriltä vielä tahdo saada koska MMAF:n ja SMOTOn koulutus- ja valistustoiminta on vapaaehtoispohjalta ja kaikkia inssejä ei moiset koulutukset edes kiinnosta. Lisäksi Liikenneministeriössä on päällikköinä sellaisia henkilöitä jotka eivät katso suopeasti moottoripyöräilyä yleensäkään. Sieltä suunnasta uuden lain sovellusohjeet ovat osin tekemättä ja tiedotteetkin ristiriitaisia. Jotkin katsastusyritykset ovat tehneet, jopa laittomia, toimenpiteitä joidenkin harrastajien pyörien muutoskatsastuksen estämiseksi.

Homma on perhanan laaja ja siinä olisi kirjoittamista vaikka kirjan aiheeksi.

Toistaiseksi lopetan vaahtomisen tästä aiheesta koska en usko että kovinkaan moni ns rivimotoristi jaksoi lukea edes tähän asti ja jos jaksoi viitsiikö kahlata lainsäädäntöä edes sen vertaa että tietäisi esimerkiksi oman moottoripyöränsä maksimimelupäästön jos joutuisi pakoputken vaihdon katsastuskonttorilla mittauttamaan.

mm

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Värinäjärjestys ?
« Vastaus #17 : Heinäkuu 01, 2010, 09:15:48 ap »
"...että tietäisi esimerkiksi oman moottoripyöränsä maksimimelupäästön jos joutuisi pakoputken vaihdon katsastuskonttorilla mittauttamaan."

Tähän ansiokkaaseen ketjuun vähän kevennystä Linnan Tuntemattoman tyyliä mukaillen:

En mää mistään desibeleist ja semmottis mittää tiiä, mut mun korvat sanosis et nykypyöris niit on surkian vähä...toisaalt oikke vanhois amerikanpyöris niit o sit hirviä pal  ;)

Kauhia pal motomatti kirjottaa ja asiaaki viel...  8)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Värinäjärjestys ?
« Vastaus #18 : Heinäkuu 02, 2010, 10:28:05 ap »
Nyt tulee yksi asia:

Kesäloma alkaa Ilves-meetingillä Tammelassa.
Olen nettitavoittamattomissa, jos en toisin päätä, seuraavat puolitoista kuukautta.
Guzzi-rallissa nähdään!

mm

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Värinäjärjestys ?
« Vastaus #19 : Heinäkuu 10, 2010, 02:59:22 ap »
guzzisti.de -sivuilta saa eri ikäisiä esitteitä ladattua.

2006 alkaen Calit ovat esitteen väittämän mukaan värinättömämpiä.  Mikä lie ero käytännössä?

”- - - moottori käytiin läpi perusteellisesti. Useita Breva 1100 rakenneosia otettiin käyttöön. Männät ja kiertokanget ovat 10% kevyempiä.  Öljynsyöttöä kampiakselille ja männille parannettiin.  Kiertokankien pituuden suhdetta iskunpituuteen muutettiin.  Uusi kaksoissytytys ja uudet ruiskutussuuttimet lähellä venttiileitä optimoivat palamista ja lisäävät tehonannon tasaisuutta.  Moottorista tuli vielä luotettavampi, värinät pystyttiin vähentämään minimiinsä.”

V11 - it defines you.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Värinäjärjestys ?
« Vastaus #20 : Heinäkuu 10, 2010, 19:50:49 ip »
>>Valvontaa alkaa tapahtua sen jälkeen kun tapahtuu tarpeiksi suuri onnettomuus.<<

Keskustelin hijattain epävirallisesti Sisäministeriön moottoripyörän kuljettajan kanssa eräällä pysähdyspaikalla. Keskustelu lähti liikkeelle historiasta; Poliisillahan oli noita Guzzeja...
Kyseinen motoristi sanoi ihan suoraan näin: " Ne Harrikkamiehet, jotka vaihtavat suoriin pakoputkiin kusevat ihan omiin ajokenkiin. Kansa jossain vaiheessa kyllästyy siihen älyttömään meteliin. Vaikka kyseessä on ns. marginaaliryhmä, niin se valitus ja marmatus kiirii riittävän suurena riittävän korkealle ja sitten - katsastus tulee...
Ja asiastahan kärsii syyttömästi ihan tavalliset motoristit - kuten vaikkapa Sinä ( tarkoitti minua lat.huom.). Sehän on tavallaan motoristien sisäinen asia. Jos te hyväksytte sen, että pieni osa porukasta saa aikaan katsastuksen tms. niin minkäs sille voi."
Mielenkiintoinen näkökulma!!

Mietin pitkään tätä sanomaa. Moni muu lisäkseni ajaa tehdasvakioisella pyörällä, mutta joutuu sen sitten katsastamaan - X €/a - siksi, että jotkut ajelevat laittomalla pyörällä. Ei ihan oikein sekään...Enkä tietenkään tarkoita entisöijiä tai Maffin väkeä, vaan niitä...no jaa!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Värinäjärjestys ?
« Vastaus #21 : Heinäkuu 10, 2010, 23:24:42 ip »
Siinä muuten suorat putket jotka on katsastettu. Sen jälkeen vasta lisätty jonkinmoiset huilut.

[ylläpito on poistanut liitteen]
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125