Lambdan jännite versus AFR :
http://www.not2fast.com/instrumentation/voltage_vs_afr.gifTerve,
Sport1100i:ssä asetin tavoitearvoksi tuollaisella kapeakaistalambdalla alakierrosalueella 850-870 mV ja ylempänä (> 5000 rpm) 800-825 mV.
Eli käytössä oli ECU joka sääti seosta takaisinkytketysti siten että lambdan antama signaali "pakotettiin" noihin arvoihin. Noilla pyörä pelasi nätisti, tehoa löytyi ja kulutus oli normiajossa luokkaa 5-5.5 litraa/100 km.
Jos tavoitearvoksi laittoi vaikka 700 mV niin meni liian laihalle ja kone alkoi nykimään etenkin alakierroksilla.
Tuo kapeakaistalambdahan on ns. switching sensor, eli se vaihtaa tilaansa vähän niinkuin nollan ja ykkösen välillä juuri tuossa AFR 14.7:n kohdalla (eli stökiömetrinen, teoriassa ideaalinen seos). Toisinsanoen, tuolla anturityypillä ei ole oikeastaan mahdollista säätää seosta siten että anturilta saisi stabiilisti vaikka arvon 500 mV. Autoissa esimerkiksi seosta näpytetään pienin pykälin (kymmeniä kertoja sekunnissa) rikkaammaksi kunnes signaali hyppää yli 500 mV ja taas pienin pykälin laihemmalle kunnes signaali putoaa alle 500 mV. Eli säätö on jatkuvaa ja nopeaa hienosäätöä juuri tuossa raja-arvon AFR 14.7 molemmin puolin.
Eli jos sait lambdasignaalin säilymään 800-850 mV haarukassa niin mielestäni homma on itseasiassa aika kohdallaan. Jos kulutuksesi on samalla haarukassa 5-6 litraa sadalla niin ehkä ei kannata tehdä mitään tai ei ainakaan kovin isoja muutoksia ?
Terv. JuhaV