Kirjoittaja Aihe: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde  (Luettu 11276 kertaa)

eeross

  • Viestejä: 43
Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« : Kesäkuu 14, 2010, 14:59:18 ip »
Rautarouvani 5. vaihde on lauleskellut mulle korvin kuultavasti siitä asti kun vaihdoin suorista pakoputkista takaisin alkuperäisiin. Siis noin 3 vuotta. Kauanko rouvaa uskaltaa laulattaa ja onko paha askartelu vaihtaa sinne laakeri ja ratas? Mahtanevatko kyseiset osat maksaa mansikoita? Viime öljynvaihdossa laatikosta tuli öljyä jossa ei ollut metallia mukana.
Kyseessä vm-92 Cali3
Ku ite tekee, saa omatekemän.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #1 : Kesäkuu 14, 2010, 16:00:18 ip »
joo, minulla on omassa Cali kolmosessa huutanut 5. vaihde viimeiset 100 tkm. Nyt ehkä 200 tuhannen korvilla jopa hieman hiljentynyt. Sanoisin, että ei syytä huoleen.
Laatikko on suhteellisen kallis korjata. Heput ovat ostelleet kuulemma käytettyjä laatikoita ulkomailta mieluummin kuin korjanneet vanhoja.
- Mika

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #2 : Kesäkuu 14, 2010, 16:41:56 ip »
V 11 Sportissa lauloi 6. vaihde kovempaa kuin avoimet Mistralit. Kysyin kustannusarviota Piikkiöstä: n. 3500 e! Pelkät osat olisivat Saksasta itse tilattuna maksaneet n. 800 e, jolloin käännyin eBay.de:n puoleen ja vot, sieltä löytyi vähän ajettu loota alle viiden sadan.

Nyt kuulee taas Mistralien hytpoonisen laulun, tosin ääntähän suorahampaisesta laatikosta tulee aina.Muutama vuosi sitten ostin LM I:seen toosan ja maksoin siitä 400 e. Noita viislovisia siellä on aika usein tarjolla, eikä postikulutkaan budjettia kaada.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2010, 11:36:45 ap »
Kiitoksia vastauksista.
Annetaan siis tytön laulaa kun kerran laulattaa eihän se laulu peitä vielä edes venttiilikoneiston kliklatusta.
 ;D
Ku ite tekee, saa omatekemän.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #4 : Kesäkuu 20, 2010, 20:25:03 ip »
Mitäs siellä laatikossa on tapahtunut / tapahtumassa kun se ulina alkaa / paisuu?
Mikä voi olla noin kallista?
Missä km-lukemissa se valitus ryhtyy metelöimään?
Vaikuttaako se vika / kuluma muihin pykäliin? Ts. voi korjaamatta ajella, kunhan ei käytä 5. pykälää?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #5 : Kesäkuu 20, 2010, 22:49:48 ip »
Itsellä Calibraattorissa kaikki vaihteet pitää eri saundin. Jos on edes välttävä nuottikorva niin tietää millä välityksellä milloinkin matka taittuu.
Aion silti kohtapuoleen laittaa vaihteiston pieniksi osiksi ennen kuin ilmenee mitään kallista ääntä ja laitan uudet laakerit. Rattaathan ne sen metelin aiheuttavat mutta laakerit pitävät rattaat linjassa ja se on tärkeää. Jos rattaat eivät ole ehtineet pahoiksi turmeltua voi laakerit vaihtamalla saada ihan kelpo looran aikaiseksi. Eli laakerointi kun on kuosissa niin hammaskosketus on parempi että äänettömämpi. Jos laakerien laiton jälkeen vielä metelöi niin sitten pitää niitä rattaitakin tarkastella.

Laakerit ja tiivisteet on halpoja. Rattaat ja akselit kalliita. Niitä säälikäämme.

mm

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2010, 22:53:04 ip »
Varmaan sama kuin pikkulohkon vitosessa, eli rattaiden hampaiden pinnat kuluvat rikki ja pitävät sen jälkeen julmaa ääntä.
Ei vaikuta muihin vaihteisiin, voi ajella vitosellakin jos ääntä sietää - yhtäkkiä ei mikään hajoa.
Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä voi pitää riittävien kierrosten käyttöä isoilla vaihteilla, vaikka oliskin mukava lotkotella isolla vaihteella hissuksiin...
Itsellä on vielä Redlinen molybdeenipitoista punaista öljyä laatikossa, aika näyttää onko vaikutusta kestävyyteen.

poku

  • Viestejä: 133
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #7 : Kesäkuu 21, 2010, 18:09:41 ip »
Annoin GT: laatikon laulaa vuosikymmenen ja nyt menee kaikki laakerit uusiksi. Kyllä se ulina on ensimmäinen merkki siitä että jotain tarttis tehdä. Turha säästellä yhtä halpaa laakeria ja hajottaa koko vehkettä.  ;)

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #8 : Kesäkuu 24, 2010, 10:57:24 ap »
Kyllä sitten on hyvä äkkiä jotain tehdä, jos laakerit jo kymmenessä vuodessa hajoaa  ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #9 : Kesäkuu 24, 2010, 11:29:40 ap »
Oma iso-pikkulohko ulvoo lootaltaan kuin Valmetti. Tuossa tapauksessa ääni ei tule vitosesta, vaan ensiövälityksestä, sillä ääni on kierrosten mukaan vakio kaikilla vaihteilla. Ei tuo ääni nyt kovin kova ole, mutta kyllä sen tuolta erottaa. Tuo nyt paikallaan oleva Nevadan rasia ei ole ajettukaan, kuin jotain 50 tonnia. Larion oma ~70 tonnin loota oli vaimeampi.
Itse poikkean ihan tarkoituksella tehtaan suosituksesta öljyn viskositeetista, koska täällä härmässä on tavan takaa kylmempi, kuin alkuperämaassa. Rasvan ohuempi koostumuskin lisää jonkin verran meteliä. Mitää metallisilppua ei vaihdon yhteydessä öljyssä hillu. Tarkastuspropusta pääsee myös ihastelemaan rattaiden nättiä kuntoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #10 : Kesäkuu 29, 2010, 18:02:56 ip »
LeMansin vaihteisto kun alkoi aikanaan pitämään ääntä, ajelin sillä pari kesää ja ihmettelin samoin että, kuinka kauan kestänee? Sitten kun vitonen alkoi mennä huonosti päälle oli aski jo avattava. Ääni tuli ilmeisesti 3.- vaihteen kohdalta, siinä kun on samalla ensiövälitys ja hampaat olivat jo kuopalla.
5.-vaihteen onngelma taas johtui siitä että, 5.-vaihteen vinohampainen hammaspyörä oli puskemassa lukitusrengasta pois paikaltaan ja hammaspyörä lähestyi jo uhkaavasti vaihteiston takaseinää. Laakerit olivat kunnossa mutta tuli vaihdettua varmuuden vuoksi.
Vaikka osat maahantuojalta tehtaan paketissa tulivat, seurasi ongelmia. Kytkinakselille tuli laakeri missä kuulapitimenä oli metallinauha kuulien ympärille pujoteltuna. Olihan siinä paljon kuulia ja siksi varmaan suuri kantavuus mutta sylkäisipä kuitenkin kesken matkan yhden kuulan vaihteiston pohjalle irrallaan pyörimään. Siispä laakereiden vaihdon jouduin tekemään uudestaan.

NTX:n vitonen meni kumman hiljaiseksi kun siihen laittoi leveämmän
päivitys hammaspyörän. Ei sen vanhan hampaissa juuri paljaalla silmällä vikaa näkynyt, ulina kuitenin peittosi kaikki pikkuvalmetit helposti :). Nyt sitten saa kuunnella muidenkin vaihteiden rahinoita nautinnollisesti. ;D
Sohc van Helmi.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #11 : Kesäkuu 30, 2010, 10:11:06 ap »
Ei vaikuta muihin vaihteisiin, voi ajella vitosellakin jos ääntä sietää - yhtäkkiä ei mikään hajoa.
Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä voi pitää riittävien kierrosten käyttöä isoilla vaihteilla, vaikka oliskin mukava lotkotella isolla vaihteella hissuksiin...
Juu kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja putkea voi avartaa jos laulu alkaa kyllästyttää.
Käväisin tuossa hiljan Mandello del Lariossa ja havaitsin että lähes jokainen vanhempi Guzzi piti jotain persoonallista ulinaa tai kilinää, yleensä molempia ;)
Huomasin että kun ajeleepi hiukka yli 3000 kierroksilla, ulina lähes häviää, silloin nopeuskin on karvan yli 80 joten sillä vauhdilla matka taittuu ja maisema vaihtuu. Piikkiön kansa kans suosittaa yli 3000 kierroksia.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #12 : Kesäkuu 30, 2010, 10:13:21 ap »
Pekka, oliko kallis hammaspyörä?
Ku ite tekee, saa omatekemän.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #13 : Kesäkuu 30, 2010, 10:34:38 ap »
Jos ja kun vaihdatte hammaspyöriä niin vaihtakaa parit aina yhdessä. Ei ole käytön kannalta pitkäikäistä vaihtaa vain sitä yhtä, vioittunutta, ratasta vaan myös sen hammaskosketuspari. Vanha ja muokkautunut syö uuden parinsa melko nopeasti.

mm

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kauanko saa laulaa Calin 5. vaihde
« Vastaus #14 : Kesäkuu 30, 2010, 17:39:53 ip »
Pekka, oliko kallis hammaspyörä?
No tuota en enää muista kun se hammaspyöräpari tuli hommattua joskus aikoja sitten.
NTX oli purettuna useamman vuoden ja viimetalvena sen sain lopulta nipuun ja nyt on vasta ajettu hieman sisäänajoa. Hammaspyörät kannattaa tosiaan vaihtaa aina parina.
Tässä tapauksesa olisi oikeastaan pitänyt hankkia muutossarja koska leveämmät osat eivät muuten mahdu. Säästinpä kuitenkin muutaman euron kun kavensin, se oli muistaaksen ykkösen hammaspyörän. Silloin muutossarjan hinta oli ehkä? 400€?
Tämän päivän hinnan kertoo Moto-Italia.
Niin ja tämä koskee tietysti pikkulohkon vaihteistoa.

LM:n vaihteistoon ei silloin jäänyt montakaan vanhaa pyörivää osaa.
Sohc van Helmi.