Ainoa toimintähäiriö, joka on johtunut pyörästä itsestään, on ollut juuri tuo akun napojen hapettuminen. Vaikka olen muutaman kymmenen vuotta erilaisia värkkejä rassaillut on ollut uusi asia, mustan ja kovan, kiillemäisen pinnan muodostuminen johdinkengän ja akun navan välille. Sen kun muistaa joka kevät raaputtaa puhtaalle metallille asti niin on sittemmin toiminut. Hieman vaseliinia päälle.
Brevan ajotietokoneessa on toiminto josta voi seurata akun jännitetiloja "on-line".
Virta päälle, tietokone-asetuksella "Mode" tulee näyttöön ajanotto, seuraavalla napin painalluksella näytössä akun lepojännite ja käynnistyksen jälkeen latausjännite.
Lepojännitteen, moottori sammuksissa, on syytä olla n.12V tai hieman yli, käydessä joutokäyntiä pitää olla yli 13V mutta alle 14V. Samoin ajon aikana kierrosluvusta rippumatta.
Käynnistyshetkellä jännite saa pudota n. kymmeneen volttiin. Jos jännite putoaa alle 9,5V ajotietokoneen näyttöön tulee ilmoitus huoltotarpeesta eikä käynnistystä voi yrittää uudelleen ennen ennen kuin virta on kytketty pois ja uudelleen päälle. Käynnistysjärjestelmä saattaa tehdä myös itsenäisesti päätöksen yrittää käynnistää moottoria uudelleen jos ensimmäinen napinpainallus ei ole tuottanut tulosta. Ei pidä säikähtää.
Vaikka mieli tekisi, ei ole suositeltavaa antaa kaapeleilla lisävirtaa. Kannattaa koittaa ladata akku täyteen erillisellä akkulaturilla.
Työntökäynnistyskään ei onnistu jos akun jännite on liian alhainen eikä katalysaattoripelille ole muutenkaan syytä tehdä mäkistartteja. Aiheuttaa myös ilmoituksen huoltotarpeesta jos käynnistys on suoritettu muulla tavalla kuin napista käynnistyslupa antamalla.
Itsellä alkuperäinen akku nyt kuudetta kesää käytössä. Menee vaihtoon. Lepojännite alle 12V. Käynnistyy kyllä normisti edelleenkin mutta latausjärjestelmä on jatkuvasti kovilla.
Kyseessä siis edelleenkin 2005 1100 Breva.
mm