Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 käynnistys  (Luettu 3318 kertaa)

isobreva

  • Viestejä: 68
Breva 1100 käynnistys
« : Kesäkuu 01, 2010, 15:23:16 ip »
Mikä on, kun startatessa (ei aina) vain solenoidi naksahtaa? Muutaman kerran kun painelee, niin
vasta sitten starttaa. Huomasin kyllä aiemmin, että akkukaapelin (+) ruuvi oli löysällä ja kiristäminen
auttoi. Ei kai niitä ruuveja voi apinan raivolla kiristää ja nytkin ruuvit ovat sopivan kireällä omasta mielestäni,
mutta edelleen silloin tällöin ei heti starttaa.
t. Make

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Breva 1100 käynnistys
« Vastaus #1 : Kesäkuu 01, 2010, 16:31:04 ip »
terve!
Jos akun napa on ollut löysällä, on mahdollista että navan pintaan tulee kipinöinnistä karstaa.
Kannattaa puhdistaa navat kunnolla ja sitten uusi yritys. Muista puhdistaa molemmat navat!
Akun  miinusnavan runkomaadoitus on hyvä tarkistaa samalla (sekin voi olla löysä / hapettunut).

Myös akun jännite voi olla alhainen.  Jos paljon lyhyttä ajoa, akku ei ehdi latautua. Tai sitten akku on loppumassa....eli ei enää ota vastaaan latausta?
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 käynnistys
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2010, 08:23:51 ap »
Ainoa toimintähäiriö, joka on johtunut pyörästä itsestään, on ollut juuri tuo akun napojen hapettuminen. Vaikka olen muutaman kymmenen vuotta erilaisia värkkejä rassaillut on ollut uusi asia, mustan ja kovan, kiillemäisen pinnan muodostuminen johdinkengän ja akun navan välille. Sen kun muistaa joka kevät raaputtaa puhtaalle metallille asti niin on sittemmin toiminut. Hieman vaseliinia päälle.

Brevan ajotietokoneessa on toiminto josta voi seurata akun jännitetiloja "on-line".
Virta päälle, tietokone-asetuksella "Mode" tulee näyttöön ajanotto, seuraavalla napin painalluksella näytössä akun lepojännite ja käynnistyksen jälkeen latausjännite.

Lepojännitteen, moottori sammuksissa, on syytä olla n.12V tai hieman yli, käydessä joutokäyntiä pitää olla yli 13V mutta alle 14V. Samoin ajon aikana kierrosluvusta rippumatta.
Käynnistyshetkellä jännite saa pudota n. kymmeneen volttiin. Jos jännite putoaa alle 9,5V ajotietokoneen näyttöön tulee ilmoitus huoltotarpeesta eikä käynnistystä voi yrittää uudelleen ennen ennen kuin virta on kytketty pois ja uudelleen päälle. Käynnistysjärjestelmä saattaa tehdä myös itsenäisesti päätöksen yrittää käynnistää moottoria uudelleen jos ensimmäinen napinpainallus ei ole tuottanut tulosta. Ei pidä säikähtää.

Vaikka mieli tekisi, ei ole suositeltavaa antaa kaapeleilla lisävirtaa. Kannattaa koittaa ladata akku täyteen erillisellä akkulaturilla.

Työntökäynnistyskään ei onnistu jos akun jännite on liian alhainen eikä katalysaattoripelille ole muutenkaan syytä tehdä mäkistartteja. Aiheuttaa myös ilmoituksen huoltotarpeesta jos käynnistys on suoritettu muulla tavalla kuin napista käynnistyslupa antamalla.

Itsellä alkuperäinen akku nyt kuudetta kesää käytössä. Menee vaihtoon. Lepojännite alle 12V. Käynnistyy kyllä normisti edelleenkin mutta latausjärjestelmä on jatkuvasti kovilla.

Kyseessä siis edelleenkin 2005 1100 Breva.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistys
« Vastaus #3 : Kesäkuu 02, 2010, 09:25:09 ap »
Miten noihin akunnapoihin voi tulla sitä mustaa hapettumaa, jos ne navat rasvaa huolellisesti?  ??? Jonkun akkuvalmistajan tuotteessa (en pahimmilleen muista missä) ole itsekin törmännyt tuollaiseen mustaan, kiiltävään oksidikerrokseen. Sen sai kyllä kuriin ihan tavallisella molyvaseliinilla.
Omassa pikku-Pläskissä on tätä nykyä Bilteman patteri, itse asiassa kolmatta kesää, ja siihen olen vain kerran liipaissut mustaa vassua napoihin ja on toiminut moitteetta. Ihme juttu sinällään, kun ottaa huomioon, että akun plusnapa saa tuon tuosta takarenkaalta kivi-, vesi-, ja hiekkasuihkua. Taitaa tuo molyrasva olla oikeassa osoitteessa siis.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Breva 1100 käynnistys
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2010, 07:44:06 ap »
Eikös se pidä olla akkunaparasvaa, eikös normaali rasva mitä meillä päin aina vaseliiniksi tituleerattiion eristä sähköä ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 käynnistys
« Vastaus #5 : Kesäkuu 03, 2010, 09:10:00 ap »
Se napahan rasvataan sitten, kun kenkä on jo kiinni. Silloinhan on parempi, että rasva ei johda sähköä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.