Kirjoittaja Aihe: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"  (Luettu 9763 kertaa)

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #15 : Heinäkuu 19, 2010, 22:57:11 ip »
Joo pakari vaihdettu, eli alkuperäisen kokoojapöntön + äänenvaimentimen tilalle asennettu suora äänenvaimennin. Voi olla, että säädöt sen vuoksi "pielessä".

T. Quotaman

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #16 : Heinäkuu 20, 2010, 07:47:51 ap »
Minulla oli taannoin Stone. Vaihdoin siihen "paremmat" kovaääniset ja H-putken alle. Kyllähän kaikki toimi hyvin, eipä siinä mitään.
Vaan sitten varasin ajan Piikkiöstä Maken verstaalta. Make pisti pyörän "ruiskupenkkiin" ja väänsi ruuvit kohdilleen.

Kotimatkalla piti oikein katsoa rekisterikilpeä, jotta onkos ihan varmasti sama pyörä, kuin mennessä. Niin erilainen ja parempi oli säätöjen jälkeen.
Koneen hengityksen muutos jollain tavalla vaikuttaa aina myös palamistapahtumaan - tavalla tai toisella. Näin olen asian kokenut!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #17 : Heinäkuu 30, 2010, 15:40:24 ip »
Quotamiäs,

Se potikan säätö on niin herkkä että älä säädä ilman volttimittaria. Pelkkä kiinitysruuvien aukaiseminen / kiristäminen muuttaa sitä lukemaa. Pelkällä mekaanisella merkillä saat säädön palautettua vain sinnepäin takaisin, et tarkasti aloituslukemaan. Yleensä riittää kun löysää ruuveja ja varovasti naputtelee potikkaa niin säätö alkaa muuttumaan. Kun ruuvit sitten kiristää niin lukema taas muuttuu. Eli säätö on vähän sellaista arpomista useamman kokeilun kera.

Hommaa jostain digitaalinen volttimittari (mikä tahansa vehjes melkein käy tähän, halpa tai kallis) ja laita vaikka parsinneulat sinne mittajohtojen päihin. Sitten raota sitä TPS:n liittimen suojakumia ja näet kolme johtoa jotka menevät potikalle. Työnnä ne neulat kontaktiin johtojen kanssa ilman sen liittimen irrottamista. Ronski äijä työntää terävät neulat vaikka johdon kuoren läpi. Yksi niistä on maa, toisessa on maata vasten n. 5 volttia tasajännite ja siinä kolmannessa on maata vasten kaasunasennosta säätyvä jännite välillä noin  0-5 V  ( kaasu kiinni - kaasu auki). Niin se nollapiste on siis jotain 0.1 - 0.4 V riippuen siitä mikä se siihen on asetettu.



No prkl sitä minäkin muistelin mutta kun ei oo guzziology täs näpissä niin kirjasin vaan ylös mitä just mittasin ja ihmettelin ja mittasin uusiksi ja ihmettelin ja tuumasin että nyt ei oo kaikki kohdallaan:

kaasu kiinni:
musta - kelta       0.507 V
musta - violetti   -0.018 V
kelta - violetti      0.525 V

Kaasu auki:
musta - kelta       0.018 V
musta - violetti   -0.510 V
kelta - violetti      -0.528 V


Mulla oli tiukka muistikuva että sisään menee referenssinä aika tarkkaan 5 volttia ja ulos tulee "alle puoli volttia (ehkä jotain 0.150 - 0.400)" mutta mittaamani arvot ovat kerrassaan oudot.

Hiha palaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #18 : Heinäkuu 30, 2010, 19:10:37 ip »
aasu kiinni:
musta - kelta       0.507 V
musta - violetti   -0.018 V
kelta - violetti      0.525 V

Kaasu auki:
musta - kelta       0.018 V
musta - violetti   -0.510 V
kelta - violetti      -0.528 V

Nuo kaasu kiinni-arvot voisi osittain ymmärtää mutta hiukan eri moisia volttimääriä pitäisi tulla kaasu auki. Mittasitko johdon irti ollessa tuleeko yhdestä piuhasta 5V "maata vasten" ja sitten kun kun johdot ovat kiinni siinä samassa johdossa säilyy 5V ja kadessa muussa johtimessa arvot muuttuvat kaasukahvaa kierrettäessä?

Eli varmistu ensin että ruiskuboxin (ihan sama mikä on valmistaja) maadoitus on kunnossa ja että ruiskuboxilta tulee tuo 5V ohjausjännite. Rasia pimenee varsin helposti jos sen maajohto unohtuu tai akun piuhat on löysällä.

Selvisi tuossa ohessa että meillä on prikulleen samat Megasquirt-boxit.
Megasquirt-keskustelua löytyy lisää MMAF:n sivuilta.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #19 : Heinäkuu 30, 2010, 20:12:43 ip »
Mittasitko johdon irti ollessa tuleeko yhdestä piuhasta 5V "maata vasten" ja sitten kun kun johdot ovat kiinni siinä samassa johdossa säilyy 5V ja kadessa muussa johtimessa arvot muuttuvat kaasukahvaa kierrettäessä?

En itse asiassa ottanut TPS:ää irti kun mittailin ja etsin sitä viittä volttia. Voisi olla hyvä kokeilla.

Lainaus
Eli varmistu ensin että ruiskuboxin (ihan sama mikä on valmistaja) maadoitus on kunnossa ja että ruiskuboxilta tulee tuo 5V ohjausjännite. Rasia pimenee varsin helposti jos sen maajohto unohtuu tai akun piuhat on löysällä.

Näin teen.

Megaruutta oli monella piuhalla kiinni suoraan akun miinusnavassa. Orggisboksin maasta en muista sanoa mitään erityistä, mutta pitänee tsekata.

Eli:

1 tsekkaan orggisboksin maadoituksen
2 etsin orggisboksin tarjoaman 5 volttia TPS:lle. Jos ei löydy, nostan tukan pystyyn.
3 kun ei vtuta näin paljoa, kaivan MS:n pahvilaatikosta loosin hyllyltä ja katselen sitä tarkemmin

JuhaV

  • Vieras
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #20 : Heinäkuu 31, 2010, 09:07:11 ap »
Yhdessä TPS:lle menevässä piuhassa tulee olla se 5 V riippumatta siitä onko se piuha kiinni TPS:ssä vai ei. TPS on säätöpotentiometri, jonka toisessa päässä on maa, toisessa 5 V ja ECU:lle menevä kaasunasento otetaan potikan ns. keskiliu'usta.

Arvojen perusteella sulla on ongelmaa joko TPS:lle menevässä maassa (= ECUn maadoitus) tai tuossa 5 V:ssa. Siitä johtuen ECU:n näkemä kaasunasento on voinut olla ihan mitä sattuu ja ruiskutuskin ihan mitä sattuu.

Mera lycka till,

JuhaV

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #21 : Syyskuu 02, 2010, 19:24:05 ip »
Nyt on Qotan TPS-potikka-arvoa tutkailtu ja pikkaisen säädetty. Eli rakenneltu jatko/ haarapiuhat potikaan meneville johdoille mittaamista varten. Eli kuten "pojat" tietävät potikan päissä pitää olla n. 5v. ( Qotassa oli 4,95v) ja kun kaasu on kiinni arvo oli 652mv !?. Ei ihme, että syö soppaa. Tehtiin eka säätö karvan alle 0,5v.jotta nähtiin onko ko. arvolla merkitystä tehoihin ym. Ei vaikutusta, mutta kulutus putos n. 1l Jatkossa tarkoitus kokeilla vielä pienempää arvoa kun saan tehtyä kunnon jatko / haaroitusliittimellä olevat piuhat mittauksen pelpottamiseksi. En tiedä onko Quotassa sama lähtöarvo Eculle kuin muissa malleissa ja miksi se oli noin korkea? kun pitäs kait olla 0.1-0,4v. Hankalassa paikassa vain tuo potikka.

T. Quotamiäs

Ps. Alkaako ikä painaa? Pelottaako impotenssi? Unohda Viagrat tai poronsarvijauheet! Ota Pohjolan seisontavakuutus!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kyssäri näistä ruiskun "säädöistä"
« Vastaus #22 : Syyskuu 03, 2010, 17:23:58 ip »
Aika moinen ero kieltämättä ohjeelliseen säätöarvoon nähden. Erotus 0,159 volttia. Saimme mittaustuloksen miellyttävällä mutta työläällä tavalla. Piti tehdä välijohto ja kytkeä se ECUlta tulevaan johtoon, TPS-anturiin ja yleismittariin. Käytännössä yleismittarin voisi teipata tankin päälle tai muuhun näkyvään paikkaan ja seurata siitä TPS:n toimintaa ajon aikana on-line.

Tuohon kaasu-auki-asentoon ja sen voltteihin ei kannata kiinnittää huomioita. Se on se arvo jonka ECU tunnistaa täyskaasuasennoksi. Jos kuvitellaan miten kaasuläppä toimii liki auki-asennossaan ei muutamalla asteella, prosentilla tai millivoltilla siellä päässä ole merkitystä.
Sitä vastoin läpän alkupään liike ensimmäisen neljänneksen aikana on hyvin kriittistä ja se juuri selittää miksi Guzzi ja muutkin mp-valmistajat käyttävät epälineaarista TPS:sää. Tarkuus painottuu silloin aukeamisen alkuvaiheeseen.

TPS:lle menee 5 volttia ja joutokäyntiasennossa sieltä pitää lähteä 0,495 volttia. Kun kaasua avataan niin lukeman pitäisi suurentua kohti viittä volttia mutta ei tietenkään saavuttaa sitä.

Joutokäynnin jännitettä en neuvoisi pienetämään koska se vaikuttaa aivan koko kierroslukualueelle laihentaen seosta. Ylemmillä kierroksilla voi tulla ongelmia.

Trampin pyörässä on tarvikevaimennin ja se ehkä selittää miksi TPS-arvo oli se mikä oli. Todennäköisesti sitä on jossain vaiheessa "säädetty" jonkun toimesta.

Koska TPS:n jännitearvo on nyt kokolailla kohdillaan (Säädetty 0,493) ei sitä pienemmällä arvolla enää säästy bensiiniä mutta ajettavuus kyllä heikkenee. Säästämiseen auttaa alkuperäisien vaimentimen asennus takaisin. Tai sitten nykyisellä vaimentimella koko ruiskun uudelleen ohjelmointi tai nokka-akselin ajoituksen ja aukioloaikojen muuttaminen. Jotka ovat normaaleja virityskeinoja.

mm