Kirjoittaja Aihe: Vähällä menee...  (Luettu 22493 kertaa)

motomatti

Vs: Vähällä menee...
« Vastaus #15 : Kesäkuu 09, 2010, 22:34:37 ip »
Hyvähän se on että keitto maistuu.
Vasta kun kulutus rupee hipomaan kympin lukemia kymmentä peninkulmaa kohti niin se alkaa olemaan moottorille mahdollisesti haitallista vaikkei vielä lompsaa rasita.

Säätötoimiin voi ryhtyä jos epäilee että ruokapuoli on runsasta. Kaasunasentopotentiometrin (TPS) perusasetuksen tarkistaminen/tarkistuttaminen voisi olla paikallaan. Samalla läppärunkojen balanssiin laitto. Sama juttu jos menee kovin vähällä ja lisäksi pyrkii nykimään tai käynti on epätasaista. Jos menee hyvin ja silti vähän on säädöt likimain kohdallaan. 

mm

motoesa

• Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 10, 2010, 17:37:59 ip »
Nyt menee gutsit jo niin vähällä, on varmaan annettu takajalalla vauhtia :P. Mutta koittakaapa kuinka paljon putoo kulutus kun käyttää 98:a. Mulle tekee galissa ja turskassa 3-5 desiä sadalla, menee vähemmän. Olen mitannut samollla teillä, ja samoilla ajotyyleillä. :o Ja nykyään käytän vallan 98 ja käykin olevinas nätemmin :-\

MarkkuEVP

• Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
« Vastaus #17 : Kesäkuu 10, 2010, 20:52:44 ip »

Vaihdampa 98 besaan....... muutama desi olisi riittänyt......

Että sitten tuli testattua Larion metodeja:
"Kyllä pääseekin, kokeiltu on. Tosin kanisteri soppaa mukana, ettei satu ylläriä. 430 mennään, kun ei hirveesti kiihdytellä." 

Puunasin SP:tä ja sen jälleen pieni lenkki, kun tripissä 367 km...kait sitä 400 saadaan rikki.  Käännös kajaanintielle... jäljellä 7 km....
ja sitten alkoi kakomaan... ja tietenki molemmat hanat auki.... ja siihen sammukin kuin saunan lamppu ja ..hakemaan vapaata, että sain jopa ohitettua pyöräilijän..... tosin ketale "korkkasi" Guzzimiehen vielä loppuvaiheessa levästi virnuillen.
JA TIETENKI KÄNNY JA LOMPUUKI kotona..  Ja tällainen mies, jota ulkonäkö suojelee naisilta... kiersivät ohitse autolla väärää puolta ajaen.
NO.. saihan sellaisen Transitmiehen lainamaan sitten kännyä  ja emäntä toi moottorisahan bensaa... ja sitten menox.. sano Annie Lenox.
 eli 393 km ja peräti 23.35 l soppaa mahtui tankkiin. MUTTA 450 km menee  vielä rikki normaalilla ajolla !!!!

Kävellen tai Guzzilla

Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #18 : Kesäkuu 10, 2010, 21:10:10 ip »
Pakko laittaa tähän omia kokemuksia.

Eli taas se Sport 1100i jota joskus vähän hierottiin säätöjen osalta. Kun pyörä oli tee-se-itse keskusyksiköllä muunnettu lambda-takaisinkytketyksi ja seos oli säädetty n. AFR 12.8 tasolle eli ei mitenkään laihalle vaan tehon maksimoimiseksi, niin tuolloin tavallisessa ajossa kulutus oli pääsääntöisesti alle 6 litraa sadalla. Tasaisessa matka-ajossa jos nopeus pidettiin n. 90 km/h tasolla niin pyörä meni helposti alle 5 litran kulutuksella. Eikä tässä tapauksessa milloinkaan ajettu siis laihalla seoksella joka vaarantaisi moottorin kunnon. Pyörässä oli kiinni laajakaistalambda eli seokset on tiedossa.

Eli tekisi mieli arvella että jos kulutus noilla koneilla menee 7 litran tasolle normaalilla ajolla laillisilla nopeuksilla niin säädöissä voi olla tarkastamista ...

- JuhaV

Ekku

« Vastaus #19 : Kesäkuu 10, 2010, 21:47:54 ip »

Eli tekisi mieli arvella että jos kulutus noilla koneilla menee 7 litran tasolle normaalilla ajolla laillisilla nopeuksilla niin säädöissä voi olla tarkastamista ...

- JuhaV

Tässä täytyy nyt huomioida, että tavalliset ihmiset tavallisilla säätömetodeilla varustettuna eivät tule pääsemään ihan samalla tasolle säätöjen optimoinnissa sinun kanssasi.

Aika harvalla on vieläkään edes täysin säädettäviä keskusyksiköitä kärsivälisyydestä ja tietotaidosta puhumattakaan.

Useimmille riittänee, että vääntö ja tehokäyrän saa tasaiseksi ilman kuoppia ja nykimiset pintakaasulta pois.

PS. Te ketkä mittailette vanhojen, mekaanisilla Veglian mittareilla varustettujen Guzzien kulutuksia, otatteko huomioon mittarivirheen matkamittarissa?

Kun laittaa jonkin Sigman tai vastaavan mittarin kiinni ja säätää sen kohdilleen, niin huomaa, että se alkuperäinen matkamittarikin heittää melko paljon.

JiiKoo59

« Vastaus #20 : Kesäkuu 10, 2010, 22:15:30 ip »
Stelvio nakuttelee tasaisia 6 litran lukemia ajoi sitten melkein miten vaan. Pienen tankin vuoksi tankkauksia saa tehdä aika usein ja polttoaineen varoitusvalo syttyy 200-220 kilometrin ajon jälkeen jolloin tankkiin lorahtaa 12-12,5 litraa.

FOT

« Vastaus #21 : Kesäkuu 11, 2010, 15:53:06 ip »
Kolme päivää Saimaan ympäristössä loistavassa ajokelissä :D
Rajoitusten mukaiset ajonopeudet, runsaasti maisema pausseja... lisäksi 1200 Sport toimi "pikku" Brevalle "liikenneopastustehtävässä" :)

Kulutukset gps:in ilmoittaman matkan mukaan:
Breva 750 4,21l/100km - vakio!
1200 Sport 2V 4,59l/100km - "evo" ;)

T,
Jukka

motoesa

• Vieras
« Vastaus #22 : Kesäkuu 12, 2010, 20:49:51 ip »
Vuosien aikana olen työni vuoksi joutunut seuraamaan noita kulutuksia, ja harrastuksen vuoksi myös moottoripyöristä, voi sanoa suoraan, pyöräkohtaiset mittariheitot ovat sitä luokka ettei kauheasti kannata liputtaa noihin kulutuksiin, muuten kuin oman mielihyvän tähden. Mulla gutsien kohdalla on ollut heitot n.10-13% eli litroihin voi heti laittaa n.0.5lt lisää. Joskus olen myös mitannut kavereiden pyörien kulutuksia/heittoja, ja mikä hämmensi minut, oli erikoista, BMW:llä oli kaikista suurin heitto, n.15%, ja kokeiltiin myös virallisen valvojan kanssa, saatiin molemmat todistus,minä gutsilla ja kaveri BMW:llä, poliisilta. Sitä ihmettelin että saksalainen täsmällisyys ei ainakaan mittarissa pitänyt paikkansa. Silti on pakko myöntää, gutsi on tosi pieni ruokainen. Olen tosi surullinen, etten kerkinyt nykyisen (Norge) pyöräni kulutusta kokelemaan "testiradallani" koska se on nyt remontin alla, ja rata muuttu täysin.
Hyviä ajokelejä kaikiille, ja ollaan varovaisia. T. motoesa ::)

FOT

« Vastaus #23 : Kesäkuu 12, 2010, 22:00:37 ip »
Guzzilla mielihyvä tulee aivan muusta kuin polttoaineen kulutuksesta, mutta tarkennus:

Useassa aiheessa on käsitelty säätämiseen/kulutukseen liittyviä asioita - jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä.

Tarkoituksenani on herättää keskustelua ja .... Säädöissään oleva Guzzin kone kulutaa vähän polttoainetta - toimii hyvin ja "ympäristöystävällisesti".

750 Breva + 4l/km ja 1200 Sport - 5l/100km / yht. 20tkm keskikulutus.

Ajetut kilometit pitävät paikkansa mikäli gps-järjestelmään on luottaminen - tankkausten mittavirheet tasoittuneet useissa tankkauksissa.

T,
Jukka

Ps. Lainsäätäjä estää uusien pyörien säätämisen ympäristöystävällisemmiksi?

Ekku

« Vastaus #24 : Kesäkuu 14, 2010, 07:57:54 ap »
Joskus olen myös mitannut kavereiden pyörien kulutuksia/heittoja, ja mikä hämmensi minut, oli erikoista, BMW:llä oli kaikista suurin heitto, n.15%, ja kokeiltiin myös virallisen valvojan kanssa, saatiin molemmat todistus,minä gutsilla ja kaveri BMW:llä, poliisilta. Sitä ihmettelin että saksalainen täsmällisyys ei ainakaan mittarissa pitänyt paikkansa.

Ei päde ainakaan ihan kaikkien uudempien Bemarien kohdalla. Matkamittarin heittoa en ole tarkistanut, mutta nopeusmittarissa heitto on tällä hetkellä Gps:än mukaan 1 kilometri ja poliisin mittauksen mukaan heittoa ei kanssa paljon ole.

Saa nähdä, täytyykö Guzzi-ralliin etsiä kuljettaja.

TunturiTT

« Vastaus #25 : Kesäkuu 14, 2010, 11:16:34 ap »
Se voisikin olla näky, jos esim. meikäläinen ottaisi Ekun reppuselkään ja ajettaisiin pitkin maisemaa Guzzi-ralliin  :D
Lähde sillä mun kiinalaisella... päivää aikaisemmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

« Vastaus #26 : Kesäkuu 14, 2010, 19:00:43 ip »
Se voisikin olla näky, jos esim. meikäläinen ottaisi Ekun reppuselkään ja ajettaisiin pitkin maisemaa Guzzi-ralliin  :D
Lähde sillä mun kiinalaisella... päivää aikaisemmin.

Minä nyt lähinnä ajattelin, että jos löytäisi SP:hen sen Guzzin, mutta jos luulet sen kiinanskootterisi kestävän ja sen saa lainaksi, niin kyllähän silläkin tuon matkan ajaa ja voin lähteä päivää aikaisemmin. Nimittäin jos ajokorttia ei ole, niin mulla ei muuta olekkaan kuin aikaa...

motoesa

• Vieras
« Vastaus #27 : Kesäkuu 14, 2010, 19:39:12 ip »
Teimme BMW ja Gutsin nopeus/matkamittareiden epävirallisen testin samaan aikaan, samassa paikassa, samalla GPS:llä ja kahdella erillisellä nopeustutkalla, matkan on mitattu tarkkuusmittarilla. Tulos oli BMW 2007 RT kahden kilometrin matkalla oli heitto 24,5m ja Galin EV 2004 16,5m. Nopeus BMW mittari näytti 100km/h mitattu nopeus 88km/h, ja mittarissa 150km/h todellinen nopeus 132, ja Ev 100km/h oli 95, sekä 150km/h oli 139. Molemmissa oli vajaa 1000km ajetut renkaat, ja sama kuljettaja, ilmanlämpötila +22, sekä täysin kuiva. Koe tehtiin kesällä 2007, bemari oli uusi ja ev 2004 ajettu n. 20Th. BMW:llä kulutustesti ei tehty, syystä että oli uusi, ja mahdolliset säädöt eivät kohdalla. EV kulutus oli 5,18/100km, pieni oli. Uusia bemareita ja gutseja en ole mitannut, joten virheet voi olla pienentyneet mahdollisesti.
Kesäisin ter. motoesa ???

I.H.

« Vastaus #28 : Kesäkuu 14, 2010, 20:20:29 ip »
Näistä jutuista tulikin mieleeni että jos nopeusmittari näyttää liikaa, niin tarkoittaako se myös automaattisesti  sitä että matkamittarikin mittaa liian paljon matkaa  ?   
Titaniumin kuski

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #29 : Kesäkuu 14, 2010, 20:41:03 ip »
Näistä jutuista tulikin mieleeni että jos nopeusmittari näyttää liikaa, niin tarkoittaako se myös automaattisesti  sitä että matkamittarikin mittaa liian paljon matkaa  ?  

Ei, eikä ainakaan kakkosessa. Siinähän nopeusmittari on optimisti, koko ajan +20. Matkamittari on kuitenkin melko tarkka.
Kumma keksintö muuten tuo vanha veglia, trippimittariin tulee kilometrit nopeampaa kuin varsinaiseen matkamittariin ???.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125