Kirjoittaja Aihe: CALI III täysin sähkötön??  (Luettu 4334 kertaa)

IC

  • Viestejä: 6
CALI III täysin sähkötön??
« : Toukokuu 02, 2010, 18:06:26 ip »
Tere
Olikos kelläänn ideoita. Cali III on ns. täysin sähkötön, eli kun virta-avaimen kääntää, ei syty poppa mihinkään.
- Akussa on virtaa.
- Akulta laturille ja laturilta jännitteensäätäjään virta tulee, mutta ei jännittensäätäjän läpi, ilmeisesti ei pidäkkään tulla?
- Hätävilkut (mutta ei tavalliset) toimii, eli akulta tulee suoraan johto sulakkeelle, ja siitä edelleen vilkuille, jotka villkuvat kauniisti.
- Välillä kun on vilkut päällä, niin kun laittaa avaimesta virrat päälle, niin silloin paloi mittarivalotkin?? Maadoitus väärin päin??
- Kaikki maadoitukset, mitkä löydän on tarkistettu, pitäisi maadoittaa.
- Virtalukon pohjaan, ei tule virtaa mihinkään johtoon.
- n. rasiallisen sulakkeita olen jo polttanut, eli jostain joku vetää oikariin, mutta mikä??
- mutta toisaalta, miksi ei edes mittarivalot pala, vaikka kaikki sulakkeet ovat ehjät? edelleen maadoitusvika? vai eikö tule virtaa mittarivaloille asti, kun ei tule virtalukollekkaan asti?, miksi ei tule.
- jos joku on oikarissa, niin luulisi heti polttavan sulakkeet, mutta kun ei tapahdu mitään
- akulta lähtee 3 johtoa: 1. Startille suoraan, kunnossa, virtaa tulee. 2) Sulakerasialle, mistä sulakkeen kautta hätävilkuille, toimii 3)Laturille, jossa virrankulku lakkaa jännitteen säätäjään. Minulla on muuten niitä 2kpl, ja ei poppa pala kummallakkaan. En tiedä pitäisikö ohittaa säätäjä, siitä, menee nimittäin sitten johto virtalukolle??  Savun hälvetyä tarkistetaan kytkennät??


joo, paha, paha juttu

t. IC

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2010, 19:29:00 ip »
Mun mielestä Cali 3:ssa menee virtalukolle virta starttimoottorilta johon taas tulee suora virta akulta.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2010, 19:59:47 ip »

Tuolta löytyy kytkentäkaavio:
http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html

Urpo ja Turpo tutkisivat ensimmäiseksi virtalukon. CRC.tä tai vastaavaa lukko täyteen ja avaimen renkkausta.
Seuraavaksi nirhautuneiden johtojen etsintä tankin alta ja ohjauslaakerin tienoilta.
Vaikuttaako stongan kääntely toimintaan?


TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2010, 20:52:10 ip »
MP:n - kuten muiden tärisevien vehkeiden - johtimet saattavat hankautua runkoa avsten. Tämä aiheuttaa joko suoran oikkarin tai toisinaan oikkarin. Tuo taas esiintyy siitä riippuen onko pyörä vinossa tai heiluuko se.
Vanhemmissa peleissä voi olla syöpyneitä johtoja, jotka taas johtavat sähköä riippuen siitä missä asennossa syöpynyt johto on.
Pura johtojen niputukset ja tarkista johdot. Lopuksi niputa takas.
Ja huomaa: Pyörässä voi olla kaksi toisistaann riippumatonta vikaa, jotka taas heijastuvat toisiinsa aiheuttamalla yhdessä merkillisyyksiä.

Virtalukolle luuluu tulla aina sähkö jos sulake on ok. Eli siitä ensin etsimään. Tarkista kaikki liittimet: irroita-kiinnitä muutamia kertoja, hapettumat poistuu. CRC:tä en ruiskuttaisi vaan ao. kontaktisuihketta.
Onhan sulakerima kunnossa? Onhan releet paikalaan ja kunnossa? Irroita releet muutaman kerran - poistat niistäkin hapettumat.
Jos pyörässäsi on edellinen omistaja tehnyt omia liitoksia ns. Abikokengillä, ne on tarkastettava ja uusittava kuntoon.

Ja vika voi sitten olla missä kohdassa pyörää tahansa. Olen uusinut kevään aikana vm 1977 Letukka Camaron kaikki johdotukset. Tuo eimericcalainen sähkötekniikka, lisättynä edellisten omistajien söhräyksillä, on sekä ihgmetyttänyt, että vihastuttanut. Kaiken maailman himmeleitä...

Missäs suunnassa Suomea pyörä on?



Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2010, 20:00:59 ip »
Mulla kyllä oli vastaavan lainen tilanne Cali kolmosessa kun tappokatkaisijalle tuleva joku johto irtosi - irtosi aamulla työpaikalle tullessa ja työpaikan pihassa käännellessä. Yhtäkkiä vaan meni kaikki pimeäksi, tosiaan kaikki.

Hinuri vei mopon Piikkiöön, jossa vika selvitettiin. Ei uusia osia.
Emeritus-guzzisti

IC

  • Viestejä: 6
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2010, 21:04:03 ip »
No niin

Tyhmästä päästä kärsii koko Guzzi, eli jäljet johtivat sylttytehtaalle.

Piikiöstä sai tiedon, että virtalukolle tulevassa punaisessa johdossa on koko ajan virta, ja sehän johto tulee startilta, ja sielläpä olikin johdot väärin. Eli toiseen solenoidin kantaan tulee johto akulta, ja samasta navasta johto virtalukolle. Minulla oli virtalukolle menevä johto siinä navassa, mikä menee startin hiilille.

No jos ei muuten ole ropattavaa, niin kätevä mieshän järjestää korjaamista ihan omatoimisesti.

Itse asiassa alkuperäinen vika, miksi startti oli irti, korjaantui. Eli jo muutaman vuoden on startatessa startti pyörinyt, mutta ei ole jaksanut vetää kehälle asti. Vaihdoin solenoiden pari vuotta sitten, ei auttanut. Sitten viime kesänä kun starttasin poski irti pimeässä, niin sattumalta huomasin, että rele lyö kipinää, joten vaihdoin releen, ei auttanut, päin vastoin, tuntui, että vika vaan paheni koko ajan. No nyt oli startti irti ja tutkin solenoidia, ja se vaikutti olevan OK.
No sitten katsoin taas relettä, ja huomasin, että startille menevän johdon kanta releellä oli mallia "irtonainen". Eli pyörässä oli ostaessa varashälytin, mikä ei toiminut millään muulla tavalla, kun tyhjensi akkua. Edellinen omistaja olikin laittanut päävirtakatkaisimen, mutta minä purin koko hälyn pois, turhana viritelmänä. No ilmeisesti sen asennuksen yhteydessä oli kyseinen johto väkivalloin irroitettu releen kannasta, ja rikottu. No nyt kun laittoi johdon kunnolla releelle, niin katso....starttaa tosi tyylikkäästi.

No jos hakemalla hakee jotain remonttia, niin ei käy kuin yhdellä pytyllä.......näinköhän onnistuin rikkomaan jotain....tosin, kun tulpan johdon laittaa löysästi, niin silloin välillä toimii??  No kipinä vika on joka tapauksessa, pitänee tutkia, josko ensin hommaisi uudet tulpat, tai jos vaihtaisi tulpat keskenään ja katsoisi siirtyykö vika

t. IC

IC

  • Viestejä: 6
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #6 : Toukokuu 05, 2010, 10:36:51 ap »
Joo, helppo vika, toinen tulppa oli sökö.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2010, 14:31:47 ip »
Näin se maailma potkii. Päähän, vehkeisiin tai yleensäkin vastaan.
Se on harvoin kun ei rupea miettimään jotain eksoottista vikaa tai kuviota ja rupeaa sitten mitoittamaan toimenpiteitä sen mukaan vaikka vika olisikin vain löysässä liitoksessa tai kenties vain heikossa jännitteessä.

Mennä kesänä yksi mies toi pyöränsä Mikkelistä asti laitettavakseni kun se ei startannut.  Eikä lähtenyt käyntiin työntämälläkään eikä lisävirralla. Annoin hänelle puhelinneuvontaa aluksi mutta hän väitti olevansa huono sähköissä eikä näin ollen suostunut ymmärtämään esitystäni liitosten tarkastamisesta.

Pyörä siis saapui pakettiauton kyydillä tallilleni Tampereelle. Lykättiin autosta pihamaalle ja tutkinta alulle. Noin 4,5 sekunnin tutkinnan jälkeen esitin hänelle että jos hän itse työntäisi tuon irronneen pistokkeen paikoilleen ja käynnistäisi pyörän. Toivotin hyvät matkat Mikkelin suuntaan.

Kyseinen pistoke löytyy mm T3:n lampun takaa. Saattaa vanhemmiten löystyä. Yleinen rakenne De Tomason aikakaudella. -70 - 80 -luvuilla useissa hänen omistamissaan pyörämerkeissä.

mm

mm 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: CALI III täysin sähkötön??
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2010, 15:26:15 ip »
Joo, helppo vika, toinen tulppa oli sökö.

Entäs jatko? Mikä on tulpalle tullut? Yleensä on jotakin.
Nimimerkki "Kokemusta on"
Emeritus-guzzisti