Kirjoittaja Aihe: California special vm.2000 paha käyntiongelma  (Luettu 2570 kertaa)

KeiMin

  • Viestejä: 17
California special vm.2000 paha käyntiongelma
« : Toukokuu 01, 2010, 20:27:43 ip »
Tosi ongelma talven jälkeen: California hyytyy kaikilla kierrosalueilla muutamaksi sekunniksi, jonka jällkeen virkoaa. Veto loppuu totaalisesti, kuuluu bouuh aivan kuin bensan tulo lakkaisi hetkeksi tai sähkön puuttuminen vai lieneekö jonkun anturin häiriöllinen toiminta. Esim. TPS (throttle position sensor). Voisiko sen itse vaihtaa? Jopa tänään käynnistettäessä ei tahtonut käydä, pätki ja sammui. Jonkun ajan kuluttua taas kävi tyhjäkäyntiä ok.Bensan pitäisi olla ok. Tulpat olen vaihtanut.
Lieneekö lähin testeri Piikkiössä? Hieman hankala lähteä häiriöllisellä kulkimella täältä Jyväskylän seudulta...mielelläni ottaisin vinkkejä :D
V11 Le Mans Rosso Corsa / 1200 Sport

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: California special vm.2000 paha käyntiongelma
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2010, 21:29:32 ip »
sähköinen bensahana ei aukea/tarpeeksi?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California special vm.2000 paha käyntiongelma
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2010, 08:50:46 ap »
Minulla oli EV:ssä joskus samantyyppinen ongelma keväällä.
Kaikkea siinä yrittelin. Vika kuitenkin korjaantui tavallaan itsekseen. Syy oli ilmeisesti talven yli seissyt bensa.
Kun olin ajanut "tarpeeksi" ja tankannut kahdesti ongelma hävisi. Eikä uusinut...

Jos olet talvella irroittanut tankin, tarkista ettei mikään letku ole puristuksissa.
Koska viimeksi on bensasuodatin vaihdettu?
Ja tietenki tuo mainittu bensahana. Siinä on tankin puolella siivilä. Onhan se puhdas?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California special vm.2000 paha käyntiongelma
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2010, 11:01:09 ap »
Bensiiniasia on tärkeä. Vanhat pois ja uutta sisään. Bensiinihanassa on "hätätoiminto". Pumppu jaksaa vetää sen auki niissä malleissa jossa pumppu ja suodatin ovat tankin ulkopuolella. Ulina vain on melkoinen. Tietenkin tukkeutunut suodatinkin voi aiheuttaa käyntihäiriötä mutta yleensä vain kiihdyttäessä ja korkeilla kierroksilla ensin.
Potentiometrin (TPS) vaihto onnistuu kyllä kotikonstein jos on yleismittari ja korjaamomanuaalin ohjeet käytössä. TPS:n kalibrointi on aika tarkka homma. Nokka-akselin päässä oleva asentoanturi saattaa myöskin antaa käyntihäiriöitä mutta niiden luonne on hiukan erilainen. Jos ko pyörässä on on vanhempi M16-ruisku, on siinä myös ledi jonka kytkemällä toimintaan saa koodina tietoonsa vikailmoituksen. Manuaalissa on koodinlukuavain. Uudemmat ruiskut ja niiden muisti/vikapiiri avataan tietokoneella siihen soveltuvalla ohjelmalla. Lähinnä kaiketi Piikkiösssä.

Kyselin ostaakseni ko. järjestelmän jolla voi näitä ruiskuja ja sytkiä säätää ja tutkia laillisesti. Hinta oli sitä luokkaa että perustekniikan hankinta ja kuukausittaiset lisenssit olivat sen hintaiset että säätöhommaa pitäisi tehdä maksullisena palveluna liki päivittäin eikä silloinkaan ihan halvalla.

Sikis olenkin päätymyt korvaamaan laitteita toisen merkkisillä joihin on olemassa ilmaiseksi netistä imuroitavat säätöohjelmat. Ne vain ovat käytössä laittomia koska nykyinen lainsäädäntö ei mahdollista käyttää korvaavia moottorinohjausjärjestelmiä vuoden 2003 jälkeen.

Toisaalta Guzzin käyttämissä ruiskuissa, oiken huollettuina, ei ole ilmennyt mainittavissa määrin softaan liittyviä häiriöitä. "Rautapuolella" on ollut liitinvikoja, letkujen irtoamisia, anturihäiriöitä ja vivustojen kulumisia sekä huollon puutteesta ja käyttäjistä johtuvia virhellisiä toimintoja tai toimimattomuutta.

mm