Kirjoittaja Aihe: Tankin sisäpuolen pinnoitus  (Luettu 4630 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Tankin sisäpuolen pinnoitus
« : Huhtikuu 26, 2010, 21:25:14 ip »
Nyt olisi saatavilla hartsilaatua jota maailmalla käytetään teräspeltisten ja alumiinisten polttoainetankkien pinnoittamiseen sisäpuolelta. Näin vältytään ruostumisen tuomilta haitoilta. Ei enää sakkaa polttoaineessa, ei pelkoa että tankkiin tulee reikiä tai mikäli niitä jo on aine tilkkii pienemmät huokoset. Isommat pitää korjata ensin.

Olen sellaista hankkimassa omaan käyttöön mutta jos on muita kiinnostuneita voin tilata sitä tarpeellisen määrän oman tarpeen lisäksi.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tankin sisäpuolen pinnoitus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2010, 22:41:41 ip »
Minkälaista pohjustusta meinasit tuolle aineelle käyttää?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tankin sisäpuolen pinnoitus
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2010, 20:37:30 ip »
Pohjustus riippuu materiaalista.
Teräkselle, alumiinille, polyesterille ja vinyyliesterille on kaikille eri menetelmä puhdistukseen. Epoksisen tankin kanssa pitää miettiä mistä laadusta kulloinkin on kysymys. Joskus ei tarvitse tehdä mitään.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tankin sisäpuolen pinnoitus
« Vastaus #3 : Huhtikuu 28, 2010, 21:07:14 ip »
Juu, juuri siksi kysyn, kun saattaisi olla kiinnostusta terästankkien kanssa käyttää. Eli riittääkö mutteri-löpö-pesu ja huuhtelut, sekä ruosteiselle tankille vielä sitruunahappo. Tuolleen tehtynä tarviiko erillistä pohjustusta tuo hartsi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Tankin sisäpuolen pinnoitus
« Vastaus #4 : Huhtikuu 29, 2010, 12:34:11 ip »
Hartsi sinällään ei tarvitse pohjustusta mutta pinta on tarpeellista olla hyvin puhdas öljystä, vedestä, liuottimista, ruosteeasta, jne. Lisäksi olisi hyvä jos sisäpinnan saa karhennetuksi. Sitruunahappo terästankille voi olla liian lievä. Fosforihapolla lähtee järeämpikin ruoste. Valvonnan alla toki.

Kathennuksen voi tehdä mekaanisin menetelmin tai ns peittausaineella. Tämän mömmön pysyvyys on kyllä erinomainen ilman karhennustakin jos edustajaa uskoo. Aine on nimenomaan tarkoitettu henkilöautojen peltitankkien sisäpuolen pinnoitukseen koska nykybensiinin vesipitoisuus on paljon korkeampi kuin menneinä aikoina. Bensiiniin lisätään väkevöityä alkoholia jossa yksi osa on siten väistämättä vettä.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tankin sisäpuolen pinnoitus
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2010, 13:18:19 ip »
Jos litrahinta on inhimillinen, niin olisi kiinnostusta. Tuohan lienee kaksikomponenttinen aines, niin säilynee purkeissaan jonkin aikaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.