Kirjoittaja Aihe: Maailman ihme!  (Luettu 11253 kertaa)

TunturiTT

Maailman ihme!
« : Huhtikuu 15, 2010, 22:43:35 ip »
Jouduin tänään erikoisen pyynnön kohteeksi. Anoppi soitti ja pyysi mukaansa koeajolle. Kohteena oli Can Am Spyder, sellainen kolmipyörähärveli. Appivanhemmat ovat harrastaneet moottoripyöräilyä jo muutamia vuosia ja minä olen heille ollut se hovihuoltomies. Ennen minu aikaani, heidän pyöränsä huollettiin liikkeessä, nyt kaikki menee minun kauttani. Valitsimpa jopa appiukolle sopivan CBR1100XX:n pari kevättä sitten. Mutta asiaan; Can Amista on ollut puhetta jo aiemminkin. Anoppi hullaantui siihen heti, kun se tuli markkinoille. Nyt viime viikonloppuna alkoi jo olla aika vankkaa argumentointia ajopelistä ja sen paremmuudesta. Tänään sitten jo mesessä tutkittiin eri vaihtoehtoja euroopasta ja Suomesta. Mutta kuinka ollakaan löytyi laitos alle kymmenen kilometrin päästä appilaa!
Sinne siis koeajolle. Minulla Guzzi-nahkatakki päällä, ajokengät, kypärät hanskat sun muut, anopilla tixtex-asut ja kaikki. Minä kuskin pukille, anoppi kyytiin. Tutustumista laitteen toimintaan ja liikkeelle. Unohdin jossain vaiheessa että naiseni äiti on takanani roikkumassa. Annoin oikein kunnolla hanaa Rotaxin tonniselle twinille! Työnsin reilulla kädellä mutkaan, pienempää pykälää, kiihdytystä, jarruttelua jne.. Sitten tunnen kyljissä voimistuvaa koputtelua; AI NIIN SE ANOPPI!! Käsi näyttää linja-autopysäkille. Odotan, että saanen läksytystä. Vaan ei, takaa kuuluu kysymys:"Onko tuo etupää niiaaminen kesken mutkan normaalia? Onko laite kunnossa, toimiiko mielestäsi hyvin yms.." Hetken aikaa lyö tyhjää päässä. "Joo, ei eiku mää ite keikuttelin mutkissa, että löytyy jos on jotain vikaa jne.." Lähdetään takaisin. Otan rauhallisemmin. Päästään tallille takaisin. Hierovat hintaa, sopivat jotain. Kyllä kaupat sovitaan.
Niin, miksi kirjoitan? Ihan normaaliahan on tehdä pariskunnalle pyörä- tai ajopelikauppaa. MUTTA; tämä Can Am tulee siis vain ja ainoastaan ANOPPINI KÄYTTÖÖN!! Appiukko jatkaa Hondallaan ja sen kaveriksi tulee tämä moottoripyörän ja moottorikelkan yms sekoitus!! Niin, ja rakas anoppini on muutaman kerran kokeillut kaksipyöräistä. Hankinnan ehtoihin (appiukon laatimiin ehtoihin) kuului, että MINÄ opetan ajamisen alkeet..

Niin, on hauska laite ajaa. Todella hauska!
 :o ;D

Siis tällainen:

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Da Bomba Franconi

Vs: Maailman ihme!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2010, 13:36:54 ip »
 ;D
Ja jos olen oikein käsittänyt, tuo ei vaadi prätkäkorttia.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2010, 20:53:20 ip »
Tyypillinen kommentti henkilöltä, joka ei tuollaista ole kokeillut..

JiiKoo59

« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2010, 22:29:53 ip »
Wau,

Juttusi perusteella sinua on kyllä onnistanut paremman sukupuolen suvun kanssa, appivanhempasi ovat kyllä vimpan päälle ajan hermolla.
Aina ei voi sanoa samaa, meikäläisellä mopoharrastus herättää lähinnä kummastusta ja ihmettelyä vaimon suvun keskuudessa. "Mitä se nyt taas on hommannut" on yleisin lausahdus. Onneksi omat vanhemmat ymmärtävät että jokin henkireikä pitää olla..... 

gotler

« Vastaus #4 : Huhtikuu 21, 2010, 08:13:03 ap »
Pitää joskus kokeilla, kun sattuui siihen tilaiisuus. On varmasti kokeilemisen arvoinen laite, en kuitenkaan usko että olisi meikäläiselle ykkösvaihtoehto, ainakaan nyt. Kaikki jotka on kokeilleet, on suu virneessä kehuneet että on hauskaa. Veikkaisin että enemmän siinä on selvästi prätkäilyfiilistä kuin trikessä, joita en ole koskaan ymmärtänyt. En kyllä ole kokeillutkaan >:( 8)...

John Doe

« Vastaus #5 : Huhtikuu 21, 2010, 09:54:29 ap »
Tyypillinen kommentti henkilöltä, joka ei tuollaista ole kokeillut..

Minäpä tuota olen kokeillut ja jos niissä on se sama ajovakautusjärjestelmä mikä oli alkusarjan malleissa niin ¤§%#&tua sillä tekee, perää ei saa kaasulla heiteltyä mihinkään ja kohtuulisiinkin kaarrenopeuksiin pääsemiseksi pitää roikkua sisäkurvin puolella tavalla joka ei pitkän päälle herramiestä kiinnosta. Anopillesi ja varmaan monille muillekin ei kaksipyörä kokemusta runsaasti saaneelle mainio ratkaisu ( yhdistää mp;n suojattomuus ja auton koko sekä tylsä ajettavuus ). Jotkut tiesivät kertoa että tuo on silleen ongelmallinen ajettava että sitä ei ole voinut päästää markkinoille ilman kaiken kattavaa ajonvakautusjärjestelmää.

jd

TunturiTT

« Vastaus #6 : Huhtikuu 21, 2010, 10:26:05 ap »
Lähempänä tämä moottoripyörää on, kuin toinen vaihtoehto... Tieliikennemönkijä!! Sellaisiakin kokeilleena, voin sanoa, että Can Am on huomattavasti parempi. Vaikka pyöriä on yksi vähemmän, kuin mönkkärissä, on turvallisuus jotain ihan muuta. Ohjaus tuollaisessa on kuin autossa, jossa ei ole tehostinta ja ratin tilalla on tanko. Eroaa moottoripyörästä lähinnä siinä, että tankoa pitää muistaa kääntää. Sutimisenesto on tehty siten, että se sallii jonkin verran ruopimista ja luistoa. Tämä on hyvä, olen muutamia autoja kokeillut, joissa ajonvakautus ja sutimisenesto on ärhäkkäästi, koko ajan käymässä töihin.
Tavallinen arkiajo ja tourinki onnistuu ihan tankoa kääntämällä, roikkumista ei tarvita. Kun sitten oikeen lähdetään rankaisemaan renkaita, kannattaa roikkua. Tosin, jos kaksipyöräisellä aikoo edetä rivakasti, pitää siinäkin roikkua.. Ilman painonsiirtoa mennään mutka liian laajassa kaaressa; molemmilla.
Satakunta heppaa tuossa laitteessa riittää anopille vähintään pitkäksi aikaa. Onhan kyseisessä yksilössä tosin tehoputki, johon lupasin tehdä noise killerin. Vakio putki on sen verran kookas kiuas, ettei sen päätyminen laitteen kupeeseen ole vaihtoehto.
Vielä kun saisi anopin vaihtamaan telttamalliset touringtixtexkuteet ajettavampiin, tulisi ajosta varmaan mukavampaa puuhaa. No, koje haetaan ensi maanantaina. Tai siis minä haen..

Tavoitteena on puija.. öhh.. lainata ajopeliä ratatestiin. Sitten nähtäneen, mihin vermeestä on  ;D

John Doe

« Vastaus #7 : Huhtikuu 22, 2010, 11:11:35 ap »
Lähempänä tämä moottoripyörää on, kuin toinen vaihtoehto... Tieliikennemönkijä!! Sellaisiakin kokeilleena, voin sanoa, että Can Am on huomattavasti parempi.

Pe3ntuna mikroautolla ajaneena sanoisin, hämähäkki on vähempi haastellinen. Mutta lyhyt akseliväli ja laajat luistot, siis mökkärissä jonka tehorajoitus on "rikki". Eihän tuo spider edes keuli mutkasta ulos tuotaessa. Mutta varmaan anopille.

jd

TunturiTT

« Vastaus #8 : Huhtikuu 22, 2010, 14:00:03 ip »
Lähempänä tämä moottoripyörää on, kuin toinen vaihtoehto... Tieliikennemönkijä!! Sellaisiakin kokeilleena, voin sanoa, että Can Am on huomattavasti parempi.

Pe3ntuna mikroautolla ajaneena sanoisin, hämähäkki on vähempi haastellinen. Mutta lyhyt akseliväli ja laajat luistot, siis mökkärissä jonka tehorajoitus on "rikki". Eihän tuo spider edes keuli mutkasta ulos tuotaessa. Mutta varmaan anopille.

jd

Kyse olikin juuri kohteelleen oikeampi vaihtoehto. Tieliikennemönkijät ovat käytännössä hengenvaarallisia rimpuloita. Korkeat, pehmeät renkaat, laitteen ohjattavuus asfaltilla, korkea painopiste jne jne. Eikä Suomeen hyväksyttyjen laitosten laatu kyllä päätä huimaa..

Ekku

« Vastaus #9 : Huhtikuu 22, 2010, 14:34:46 ip »
Kyse olikin juuri kohteelleen oikeampi vaihtoehto. Tieliikennemönkijät ovat käytännössä hengenvaarallisia rimpuloita. Korkeat, pehmeät renkaat, laitteen ohjattavuus asfaltilla, korkea painopiste jne jne. Eikä Suomeen hyväksyttyjen laitosten laatu kyllä päätä huimaa..

Se on Suomessa jännä homma, että kun joku kiinalainen paja tekee jotain härveleitä, nini ne saadaan tieliikennekäyttöön "tehtaan" toimittamilla todistuksilla, mutta jos joku tekee jotain itse pajassaan, niin silloin lupien saanti on paljon vaikeampaa ja yleisenä perusteena käytetään juurikin rakenteiden turvallisuutta.

TunturiTT

« Vastaus #10 : Huhtikuu 22, 2010, 15:50:35 ip »
Tämä on harvinaisen totta. Siinä kun ei lakien säätäjä pysty ymmätämään, että joku muu kuin kaupallinen yritys voisi tehdä kuranttia tavaraa. Itse käytän paljon omavalmisteita, enkä pidä siitä liiallista elämää tiettyjen piirien kuuloetäisyydelllä.
 Vielä mönkijöitä aiheesta sivuten; kaverini pikkuveli harrastaa AVK-mönkijöiden elvyttämistä. Hän kertoili, miten jokainen vastaan tullut yksilö on muutaman tuhannen kilometrin ajosuoritteella väljentänyt kaikki etupään nivelet kelvottomaan kuntoon!! Tuo onkin laittanut suojattuja Uniball-niveliä ja autoihin tarkoitettuja niveliä kohteisiin, joissa se on ollut mahdollista. Kyse ei siis ole kiinalaisia vaivaavasta ilmiöstä, vaan sama koskee ainakin mm. Polariksen ja Hondan malleja. Hyvää paskaa ja suosittua..

John Doe

« Vastaus #11 : Huhtikuu 23, 2010, 08:57:15 ap »

Tieliikennemönkijät ovat käytännössä hengenvaarallisia rimpuloita. Korkeat, pehmeät renkaat, laitteen ohjattavuus asfaltilla, korkea painopiste jne jne. Eikä Suomeen hyväksyttyjen laitosten laatu kyllä päätä huimaa..

Mitä väliä sillä on jos ei tuollaista meinaa omistaa, eikä spideria, eikä trikeä. Minusta näistä vain mönkijä on kivoin satunnaisessa räppäilyssä, varsinkin rotaxin moottorilla. Ja laatu sekä ajettavuus taitaa olla hintaluokka sekä varustelu kysymys.
jd

Paavo

« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2010, 13:53:44 ip »
Kaikkia noita edellämainittuja joskus kokeilleena totean: jos värkissä on enemmän kuin kaksi pyörää, se ei ole moottoripyörä. Ei ominaisuuksiltaan, eikä fiilikseltään. Voivat olla jossain tilanteessa ihan kivoja, jopa tarkoituksenmukaisia, mutta ei niillä mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa ole.

John Doe

« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2010, 14:01:08 ip »
Kaikkia noita edellämainittuja joskus kokeilleena totean: jos värkissä on enemmän kuin kaksi pyörää, se ei ole moottoripyörä. Ei ominaisuuksiltaan, eikä fiilikseltään. Voivat olla jossain tilanteessa ihan kivoja, jopa tarkoituksenmukaisia, mutta ei niillä mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa ole.

Se menee juurikin näin, ei se polkupyöräilykään antanut kiksejä ennen kuin sai apurattaat pois.

jd

Peki

« Vastaus #14 : Huhtikuu 23, 2010, 14:56:55 ip »
Kiva kun kerroit. Minä kun olen ihan luullut ajavani moottoripyörää. Hyvä että on näitä asiantuntijoita, jotka tietävät paremmin.;D ;D
Nimim. Guzzi ja Kalich Swing -sivuvaunu.