Olen jo pitkään mietiskellyt Shellin kokoisten firmojen olemista Suomessa.
Kun kuitenkin olemme a) kaukana meren takana ja b) pieni markkina-alue, mutta c) iso maa. Kun esim. Lontoon metropol -alueella on liki 2x Suomen väkimäärä.
Muistan joskus jaappanialaisen tehtaan kavereiden ihmetelleen ihan ääneen miksi me myymme niin "vähän". Kun siellä saarella tehtiin ko. vuonna n.12´000 tutkaa ja me myimme Suomessa 72 kpl. Noh, sinä vuonna Suomeen tuotiin kaikkiaan 126 tutkalaitetta ja maahantuojia oli 11. Ymmärsivät lopulta, että myimme just niin paljon, kuin pystyimme.
Esimerkki on hyvä kuvaus siitä, minkälaisessa markkitilanteessa me Suomessa olemme. Tämä koskee tietenkin soveltuvin osin mm. mp-kauppaa. Autopuolella Suomen kautta kulki Venäjälle vuodessa parhaimmillaan moninkertaisesti se määrä autoja, mitä Suomessa myytiin.
Se, että Shellin kokoinen firma vetäytyy Suomesta ei ihmetytä. Se kylläkin, että olivat noinkin monta vuotta...
Tästä voikin vetää sellaisen johtopäätöksen, että ainoa oikea moottoripyörä, jonka voi hankkia, on valmistettu Euroopassa. Ainoa lisävaatimus on V-kone pitkittäin. Muista ominaisuuksista ei tarvitsekaan niin välittää, ne tulevat kyllä mukana...
