Kirjoittaja Aihe: GT:n Takapyörän laakerointimuutos  (Luettu 5499 kertaa)

Vesa Helske

  • Viestejä: 3
GT:n Takapyörän laakerointimuutos
« : Maaliskuu 15, 2006, 13:47:29 ip »
Etsittyäni turhaan uusia takapyörän laakereita (22x48x15,5 Kartiorulla) GT 850 Guzziin tein seuraavanlaisen  muutoksen:

Laakerit SKF 30204 J2/Q (20x47x15,25) Ã¡ 15 â‚¬.
Ulkokehän sovittamiseksi käytin 0,5mm paksuista, n. 12,5 lev.  kalibroitua teräsnauhaa, jonka esitaivutin ja katkaisin sovituksen jälkeen täsmälleen oikean pituiseksi laakeripesään. Olin varannut Loctitea, mutta sitä ei tarvinnut, koska sovite oli kuin uuteen pesään olisi laakeria naputellut.
Akselille tulevat holkit sorvautin halkaisijaan 20 +/-0,02 ja lisäksi väliholkin jatkeena olleen 3,1mm prikan tilalle 4,7mm paksun prikan, koska SKF:n sisäkehä on 1mm kapeampi kuin alkuperäisen.  Yht. 20 €

Kasausvaiheessa muutaman satkun hionta väliprikasta ja se oli siinä.   
Koko homman kust. 50€.


Suosittelen,

Vesa

motomatti

  • Viestejä: 13 485
GT:n Takapyörän laakerointimuutos
« Vastaus #1 : Maaliskuu 16, 2006, 14:28:26 ip »
Noinhan se menee.

Taannoin tein saman homman vaikka laakereita olisi ollut Volkswagenin liikkeessä tarjolla. Kuplan pyöränlaakeri on kuulemma sama. (?)

Tosin en käyttänyt shimmiä vaan sorvasin helan läpi koko navan jossa laakereille pesät. Seinämät hieman ohuet mutta on kuulemma toiminut. Jos laakerikoon muistan oikein: 2006 2rs.

Sivuvaunukäytössä nuo kuluvat, kuulalaakeri sopinee paremmin sooloon mutta kestänee silti pitkään ja vaihtaminen on edullista. Eikä tartte säätää.

mm

 

Vesa Helske

  • Viestejä: 3
GT:n Takapyörän laakerointimuutos
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2006, 13:13:08 ip »
Jos joku pystyy osoittamaan todeksi tuon huhun Kuplan pyöränlaakerin (kartiorulla) sopivuudesta suoraan GT:n takapyörään, täytyy tukistaa itseäni huolimattomuudesta.

Korvaavien osien etsiskely on joskus hyvinkin mielenkiintoista ja palkitsevaa, mutta tämä tehtävä päättyi aina samaan umpikujaan l. italialaisen insinöörin ainutkertaiseen  vierintälaakerikeksintöön.

Vesa