Kirjoittaja Aihe: Ohjauslaakerin huolto  (Luettu 9795 kertaa)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #15 : Maaliskuu 29, 2010, 08:16:09 ap »
On sen alemman sisäkehän vaihto niin työlästä että, rasvata kannattaa vaikka ajankuluksi!

Mää olen noita sisäkehiä ihan katkassu rälläkällä myös auton pyrörien laakeroinneista, kyllä se siitä paukahtaa irti kun on melkeen poikki, onko tässä helpossa menetelmässä joku selkeä virhe ?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #16 : Maaliskuu 29, 2010, 21:22:23 ip »
Laakerikoolinpala on ollut oikean käden etusormen nahan alla jo n.25v. :-[ Kannattaa olla varovainen jos irrottelle niitä väkivalloin. Käytä ainakin suojalaseja!
Yksi hyvä konsti on painaa ohjausakselia pienen matkaa laakerin kannssa läpi alakolmion ja sitten takaisin niin että, laakeri tulee akselin mukana irti alakolmiosta. Sitten siitä saa kiinni "tavallisellakin" ulosvetimellä.
Tai sitten merkkaa akselin ja alakolmion paikat (jos ohjauslukko emäputkessa) ja painaa akselin ihan reilusti irti laakereineen päivineen. Kannatta lämmittää ensin osat n.120C lämpöön jos alakolmio on alumiinia. Asennettaessa vain alakolmio lämmitetään.
Paras ja kallein(?) vaihtoehto on ko. toimenpidettä varten valmistettu laakerin ulosvedin. Hyvällä säkällä sillä laakeri lähtee irti sisäkooleineen ilman kikkailuja.
Huonompi vaihtoehto on rikkoa laakerihäkki, rälläköidä sisäkooliin kolo tuurnalle ja lyödä kooli irti tuurnalla ja vasaralla. Paineilmavasara toimii parhaiten. Lyöntikulma on jyrkkä akselia vastaan. Jos kulma on loiva, pöytälaatikkosyndrooma estää koolin irtoamisen. Koolia ei tässä tarvitse eikä ole tarkoituskaan katkaista.
Takaisin asennettaessa laakeri lämmitetään niin että, siinä räkä kiehuu ja pudotetaan akselille. Laakereita säädettäessä pienellä ylikiristyksellä varmistetaan laakerikoolien asettuminen paikalleen ennen säätöä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #17 : Maaliskuu 30, 2010, 11:30:33 ap »
Tulihan se sieltä!
Nimittäin ohje laakereiden asennuksen viimeistelystä. Asennuksen jälkeen on tosiaan ylkiristettävä reilusti että koolit asettuvat paikoilleen. Sit löysätään normaalikireyteen. Tämä toimenpide siis vain kartiorullalaakereille. Kuulalaakerit eivät kestä kovin kovaa päittäisvoimaa. Ne eivät kuitenkaan ole huonot vaan ajatus on ollut tehdä hyvä ja herkästi reagoiva ohjaus. Kartiorullalaakeri on tässä suhteessa heikompi mutta kantaa paremmin voimia ja puolustaa paikkaansa isossa moottoripyörässä.
Oma havaintoni on että tehtaan jäljiltä riittävää voitelua ei ole suoritettu.

Mitä tulee perävaunun napalaakereihin väittäisin että kuormitus on melkoisesti rankempaa moottoripyörän ohjauksessa: Vääntövarttakin on metrin verran verrattuna perävaunun alle 30 cm:n. Perävaunussa kuormitus jakaantuu tasaisemmin koska laakerit pyörivät. Mp:n keulassa kuormitus on staattista laatua joka jakaantuu epätasaisesti. Perävaunussa laakerin lämpiäminen pitää voiteluaineen liikkeessä ja siten voitelu on parempaa. Ohjauslaakerissa tätä ei tapahdu. Korroosiongelma on perävaunun laakerissa harvinainen jos napakuppi ja huulitiiviste ovat ehyet. Vastaavia suojauksia ei kaikissa ohjauslaakereissa ole lainkaan. Joissakin pyörissä laakerinkuulat voi laskea vaikka keula on oikein koottuna kun osaa katsoa sopivasta suunnasta.

mm

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #18 : Maaliskuu 30, 2010, 19:29:43 ip »
Tarkistuksen jälkeen, mikäli laakeria tarvitsee kiristää kannattaa varmistaa laakerin tyyppi. Ks. ed!

Esim. Uudessa Nevadassa ja pikku Brevassa näyttää olevan eri tyyppiset laakerit...

Työkalujen/-menetelmien käyttö/suositukset perustokoon henk.koht. ammattitaitoon.

Painepesuri oikealla paineella ja oikein käytettynä on oiva värkki - väärin käytettynä, väärään kohtaan saa varmasti tuhoa aikaan.

Rälläkkä on hieno ja jopa tarkkuustyökalu osaavissa käsissä.

T,
Jukka

Ps. Lämpenee se sittenkin :D

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #19 : Maaliskuu 31, 2010, 17:54:19 ip »


Rälläkkä on hieno ja jopa tarkkuustyökalu osaavissa käsissä.

Joo, ennen sahattiin rauta poikki konesahalla just siitä mihin liitos tulee ja liitettiin osat yhteen. Nykyään vedetään poikki rälläkällä vähän sinne päin, sovitetaan ja rälläköidään lisää. Sitten loppusovitus tehdään hitsattaessa. Näinhän se nykyään menee. Materiaali on nääs halpaa. ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #20 : Huhtikuu 03, 2010, 20:36:59 ip »
Muiden huoltojen ohella avasin Norgenkin ohjauspään. Ei ollut kartiorullia vaan sellainen joku kuulalaakerijuttu, jossa kuulat oli oli sellaisessa renkaassa... Samannäköinen kun nyky-Trumpissakin eli ei ihan tavallinen kuulalaakeri... vai onko? Vanhoissa japanialaisissa kun oli kuulat ihan irrallaan. Rasvaa oli  ja hieman pyyhin vanhoja pois ja laitoin uutta. Helppo homma kun teleskoopin öljynvaihtoa varten irrotin jo putketkin irti.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ohjauslaakerin huolto
« Vastaus #21 : Huhtikuu 07, 2010, 15:12:33 ip »
Vastakkain asennetut viistokuulalaakerit - kiristetään momenttiin.

T,
Jukka

Ps. Ko. mutterin/lukitusmutterin momentteja ei ole 1200 Sportin korjaamokäsikirjassa - varmaankin löytyvät Breva 1100:n vastaavasta.