Ostettuani eka Guzzin - Nevada - katsoimme työmaalla netistä kaikkien valmistajien cruisereita. Yhteinen toteamus oli silloin, v. 2004, että kaikki jaappanialaiset cruiserit muistuttivat paljolti HD:ja. Tämä siitä ymmärrettävästä syystä kun Eimericca on helkutin suuri markkina-alue ja eimericcalaiset bikersit eivät osta kuin HD:a tai niitä muistuttavia ( klooneja? ) pyöriä. Ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Eikä tuo asia tee pyörästä kelvotonta.
Katsoessani asiaan liittyviä kuvia, filmejä, tv-ohjelmia etc. olen päätellyt, että ajettavuus Eimericassa taitaa olla sivuseikka tai jopa tuntematon termi. Hyvin monessa ei ns. ajoergonomiaa ei olekaan. MG on ihan omanlaisensa ilman, että sillä kosiskellaan vaikkapa HD-asiakkaita tuolla Rapakon takana.
En väitä, että Nevada tai Cali ovat parasta huippua, mutta hyviä nyt kuitenkin. Cali ei ole oikein hyvä grillin kulmilla pyörimiseen, turhan painava ja kankea kadunkulmissa. Mutta maantiellä ja pitkällä matkalla erinomainen. Jos etsitään absoluuttisesti parasta matkapyörää niin ilmeisesti iso Pannari on ihan kärjessä, mutta ei olekaan varsinainen cruiseri.
Viime kesänä ajoin jonkin kerran >600 km päivässä. Mitään ongelmaa, siis fyysistä tai puutumista, ei ollut. Tosin taukoja sopivin välein...Tuollaisissa päivämatkoissa ei periaatteessa ole mitään järkeä, mutta oli ns. pakkorako...
Mitä sitten tulee tekniseen luotettavuuteen, niin kokemukseni mukaan MG on ainakin yhtä hyvä, kuin muutkin.
Nevadalla ( vm 1999 ) ajoin 2004-2005 41´000 km eikä muuta vikaa ollut kuin lataussäätimen kärähtäminen ja nopeusanturin ( etuakselilla ) ongelmat, niitä tosin siinä riitti...
Stonella ( vm 2001 ) ajoin 2006-2007 42´000 km ongelmana oli pelkästään nopeusmittari, mutta senkin Palanto sai aisoihin. Kaasuvaijeri katkesi kerran kesken matkan, mutta puolessa tunnissa homma oli hoidettu.
EV:llä ( vm 2002 ) ajoin 9´000 km ja nopeusmittari kävi kerran Palannolla.
Nykyinen Special ( vm 2008 ) on nyt pörissyt 33´000 km. Se kuuluisa bensaletkujuttu ja yksi renkaan puhkeaminen ovat ainoat ongelmat.
Tietenkin olen tehnyt ja teettänyt kaikki huollot manuaalin mukaan. Mutta esim. kardaanissa ei ole ollut mitään ongelmaa. Saati koneessa...Mutta eikös kaikki pörisevät kapineet tarvitse huoltoa?
Nyt mietin, vaikkapa tämän keskustelun perusteella, että pitäiskös tähän "Jos haukut Guzzia olet väärässä, jos taas kehut sitä lehdessä; on taustalla vilppi.." ryhtyä mukaan? Hyvin monesti muilla palstoilla, esim. suomi24, Guzzia arvostellaan ja hukutaan sellaisten toimesta, jotka eivät koskaan ole Guzzilla ajaneet saati sitä omistaneet. Ja jos tällaiseen kommentoi, niin sitten moititaan joko umpimieliseksi tai "omaa merkkiä" kritiikittömästi ihannoivaksi.
Yksikään arvostelija ei ole vielä - ainakaan minulle - pystynyt osoittamaan seikkaa, joka on este Guzzin ostamiselle. Toisaalta - ei myöskään toisinpäin!
Jospa joku sitten kertoisi mikä pyörä on paras!!!
Nyt on odotusaikaa jo edullisesti...3 viikkoa...Jihaaaaaaaaaa!