Kirjoittaja Aihe: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä  (Luettu 14999 kertaa)

Reima

  • Vieras
Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« : Maaliskuu 04, 2010, 18:07:46 ip »
Ciao!

Moto1:n 2/2010 tarttui käteen lehtipisteellä - sisältää Veijo Saanon peräti 10 sivun matkatestijutun Norgesta. Tutun näköinen Piikkiön viime kesäinen demo-Turska  :D

... eikä tässä vielä kaikki seuraavassa numerossa Stelvion tuunausta part 2  ;D

- Reima -

PS. Pitänee kutsua nuo oikeista moottoripyöristä kirjoittavat lehden toimittajat vaikka kevätajelullemme Piikkiöön tekemään juttua... ???
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2010, 19:36:35 ip kirjoittanut Reima »

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #1 : Maaliskuu 04, 2010, 21:07:50 ip »
Pakko myöntää että tämän foorumin kohde on keskimääräistä paremmin edustettuna Moto-1 lehdessä, jos vähänkään suhteutetaan Guzzien määrää valtavirtakalustoon...Johtuu pitkälti kyllä V.Saanosta, joka ymmärtää hyvän päälle. Mutta sehän ei haittaa meitä ollenkaan! ;D

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 04, 2010, 23:37:30 ip »
Joopa joo mutta Bike-lehdessä kaikki on toisin: Isojen endurojen testi - ilman Stelviota , KTM:ää ja saksan seisojia ihan kaksin kappalein   :o
Titaniumin kuski

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2010, 08:55:06 ap »
...Johtuu pitkälti kyllä V.Saanosta, joka ymmärtää hyvän päälle.

Ainoa vaan, että V. Saano vois edes _joskus_ kirjoittaa edes _jostain_ hieman kritiikkiäkin, jos aihetta on. En muista koskaan nähneeni poikkipuolista sanaa herralta. Kaikki (Bemarit, Guzzit, Rukka-ajovarusteet, Arai-kypärät jnejne.) on aina upeeta ja mahtavaa ja ihanaa, hienoa ja toimivaa. Tai sitten kaikki vaan on niin hyvin?

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2010, 09:42:33 ap »
...Johtuu pitkälti kyllä V.Saanosta, joka ymmärtää hyvän päälle.

Ainoa vaan, että V. Saano vois edes _joskus_ kirjoittaa edes _jostain_ hieman kritiikkiäkin, jos aihetta on. En muista koskaan nähneeni poikkipuolista sanaa herralta. Kaikki (Bemarit, Guzzit, Rukka-ajovarusteet, Arai-kypärät jnejne.) on aina upeeta ja mahtavaa ja ihanaa, hienoa ja toimivaa. Tai sitten kaikki vaan on niin hyvin?

Olen tehnyt saman huomion.

Onkohan se niin, että jos saa tuotteita halvalla tai peräti sponssina, niin niitä ei passaa kritisoida?


Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2010, 10:53:42 ap »
Nyt tais kritiikki mennä laakista perille, sillä VSaano näkyy olevan viimeisin jäsen foorumilla.
V11 Sport

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2010, 12:54:09 ip »
Voiha arvostelu olla positiivistakin jos kerran hyvältä tuntuu. Tervetuloa palstalle VSaano!
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2010, 13:38:55 ip »
Tervehdys, kuomat

Kirjoitelmani, varsinkin matkatestiraportit, ovat hävettävän pitkiä. Siksi niistä voi jäädä jotain huomaamatta. Moto-1:n kakkosnumeron Norge-jutun kritiikkikohtiin tässä lukuapua:

- kyytiläiselle ajoasento on hankala ja tuuli käy rasittavasti kypärään, s. 58, keskipalsta
- öljyn määrän tarkistus ja öljyn lisäys ovat työläitä, s. 58, oik. palsta
- takajousi on löysä ja sen säätöpyörä on piilossa, s. 59, vas. palsta
- vaihdepoljin osuu katteeseen, s. 60, vas. palsta ja kuvateksti
- kahvat ovat lyhytkätisille kaukana, s. 60, vas. palsta
- sivulaukkujen kansien lukitus on hankala, s. 60, oik. palsta
- pleksin kiinnitys kolisee ja asennon säätö on hankalaa, s. 62, oik. palsta
- moottori savuttaa kiihdytyksessä, s. 63, vas. palsta
- tehoa on (jopa) vähemmän kuin on ilmoitettu, s. 65, vas. palsta
- vääntö on heikko kierrosalueella 3000-4800/min

Joten en ihan ymmärrä Markon väitettä "V. Saano vois edes _joskus_ kirjoittaa edes _jostain_ hieman kritiikkiäkin, jos aihetta on."

Lisäksi Marko väittää, että "Kaikki (Bemarit, Guzzit, Rukka-ajovarusteet, Arai-kypärät jnejne.) on aina upeeta ja mahtavaa ja ihanaa, hienoa ja toimivaa." En muista koskaan käyttäneen tuollaisia tyttöjen adjektiiveja kuin "upeaa", "mahtavaa" ja "ihanaa". Kun minä edellä opastin löytämään kirjoituksestani kriittisiä kohtia, niin kerropa Marko puolestasi minulle, missä olen noita laatusanoja käyttänyt. Lehden numerot ja vastaavat sivut riittävät, niin osaan sitten hävetä.

Ekun motoristihenkisen rakentavaan kommenttiin "Onkohan se niin, että jos saa tuotteita halvalla tai peräti sponssina, niin niitä ei passaa kritisoida?" sanon, että luepa tarkemmin ja ajatuksen kanssa. Tällainen vanha setä ei halua kirjoittaa nuorison hypetystyylillä, jonka mukaan asiat ovat joko "totaalisen perseestä" tai "upeaa, mahtavaa ja ihanaa". Esimerkeiksi tuollaisesta tyylistä käynevät myös Ekun ja Markon kommentit.

Koetan esittää asiatietoja. Lukija itse päätelköön, miten tärkeää hänelle on, että pyörän tavarankuljetuskyky on suunnilleen yhtä kuin reppu, tai että pleksin takana on satasen nopeudessa sellainen pyörteily, että ajolasit eivät pysy silmillä, tai että "Norgen kate ei suojaa … kuin vaikkapa isoissa matka-Bemareissa. Sormiinkin puhuri käy…". Joillekin tuollaiset ominaisudet ovat tärkeitä, joillekin merkityksettömiä. Siksi riittäköön, että kerron ne. En rupea tuomariksi. Vertailevaa tietoakin laitan silloin tällöin mukaan. Ikävä kyllä varsinaisia vertailutestejä ei näillä resursseilla pystytä järjestämään.

Markon arveluun "Tai sitten kaikki vaan on niin hyvin?" on mentävä jonkin matkaa mukaan. Kokeilemani ajovarusteet ovat olleet lähes yksinomaan kalleimmasta päästä. Ne ovat hyviä. Oikein hyviä, jos verrataan niihin varusteisiin, joita käytin 70-luvulla. Mutta jälleen lukija joutuu päättämään, ovatko ne hänen mieltymystensä, ostohalunsa ja maksukykynsä kannalta tarpeeksi hyviä, kun tiedossa on, että paljon halvemmallakin ajovarusteita saa.

Olen yrittänyt usein kertoa, millaiseen käyttöön tai millaiselle käyttäjälle kukin pyörä tai varuste sopii. Liekö mitään tuotetta, joka sopisi kaikille, joten senkään takia ei arviointia voi tiivistää tyyliin "upeaa, mahtavaa, ihanaa" (Marko korjaa tarvittaessa). Esimerkkejä ulkomuistista omista kirjoitelmistani: Arai Viper on sporttinen, hieman karu kypärä, joka ei sovi sellaiselle, joka haluaa aurinkovisiirillä varustetun, avattavan kypärän mukavuutta. Aprilia Shiver on hupipyörä mutkateille, mutta se ei sovi pitkille matkoille eikä tavaran tai kyytiläisen kuljetukseen. Jne.

Pitkätkin jutut ovat epätäydellisiä. Varusteiden ja pyörien kestävyydestä en pysty paljon kertomaan, mutta jos luotettavasta lähteestä olen tietoa saanut, kerron (esim. BMW K 1300 GT:n kytkinongelmat). Joskus koeajokin paljastaa jotain pientä, jos on pitkä. Omistani pisin on 8000 km. Käyttökokemuksistani olen erikseen raportoinut useinkin (Rukan ajoasu n. 90 000 km, ajosaappaiden ja hanskojen vesitiiviys,  BMW R 1100 RT:n 100 000 km jne.). Kirjoituksistani löytyy lähes ajan tasalla oleva luettelo Savon konepyöräilijöiden kotisivun linkeistä (www.savonkonepyorailijat.net).

Asiasta toiseen: Viime maanantaina oli Lontoossa 11 astetta lämmintä, joten ei paleltanut yhtään, kun ajoin kaupunkilenkin 1-sylinterisellä pyörällä, joka on tehty 1970-luvulla eräässä Välimeren rantavaltiossa. Kevään mittaan pitää saada kyseinen ajoneuvo tänne Suomeen. Ehkä siitä myöhemmin lisää. Ei kuitenkaan tällä eikä muillakaan nettifoorumeilla. On muita kiireitä. Joten kehotan vain seurailemaan Moto-1:tä, jos minun kynäilemiseni/näppäilemiseni yhtään kiinnostavat. Jos eivät, on Moto-1:ssä paljon muutakin lukemista.

Seuraavaan Moto-1:een tulee juttua Stelvion matkavarusteista ja viime kesän käyttökokemuksista. Sarjan kolmannessa osassa aikanaan selvitän, saadaanko keskikierrosten väännön heikkous pois muuttamalla imuilmanottoa, moottorin syötön ohjausta ja pakovirtauksen vastusta. Osat on jo hankittu, alennuksella (15 %), kuten Ekku osuvasti arvelee. Silti kerron mitään salaamatta, jos luvattua parannusta ei tule. Niin tein aikanaan myös KTM 950 Adventuresta: Akrapovicin äänenvaimentimet eivät antaneet yhtään lisää voimaa.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 05, 2010, 14:22:47 ip »
Olen Saanon jutut aina lukenut suurella mielenkiinnolla. Kyllä niistä kirjoittajan mieltymykset tulevat esiin - ja niin pitääkin.
Täydellistä objektiivisuutta ei ole olemassa, mutta silti siihen pitää pyrkiä.
Keep up the good work!  ;D
Emeritus-guzzisti

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 05, 2010, 15:21:20 ip »
Tervehdys Veijo ja tervetuloa palstalle!

Kiitos kommenteistasi. Tässä hieman lisää minun omiani - ja vastauksia.

En ehtinyt eilen vielä Norgen matkaraporttiin asti, matkailuosioon asti pääsin ja sen luin innolla. Hyvä jos (Norgestakin) moitittavaa löytyy ja niistä saadaan lukea. Tämä kotimainen mp-alan lehtien tarjonta on aika suppeaa ja välillä sitä kaipaisi vähän kriittsempääkin näkökantaa. Moto-Ykkönen johtaa toisaalla äänestystä! Ulkomaisista lehdistä minulle tuli jonkin aikaa amerikkalainen Cycle World ja se oli usein kyllä semmosta mainospuhetta koko lehti, että puistatti. No, ei kyllä ollut lehden tilaushintakaan kova, että rahoille sai kyllä vastinetta. Nykyisin tulee ulkomaisena lehtenä tilattuna Englannin Bike.

"Tyttöadjektiiveista"; En väittänyt sinun niitä kirjaimellisesti käyttäneen, mutta ymmärsit ilmeisesti mitä ajoin takaa? Eli minulla ei ole tähän laittaa viitteitä. Saatoin ehkä tehdä liian hätäisen johtopäätöksen, mutta siltä se joskus näyttää. Itse kyllä joistain asioista saatan ko. adjektiiveja käyttää, taidan olla "tyttö". No, se siitä.

Sen uskon kyllä, että varusteet ovat vuosikymmenien saatossa kehittyneet ja jokainen harrastaja on aiheesta varmaan kiitollinen mm. turvallisuuden parantuessa.


Olisi pitänyt kai lukea lehti loppuun ja sen jälkeen kirjoittaa, että "Vihdoinkin V. Saano antaa kritiikkiä testaamistaan laitteista/tuotteista."

Haluan silti esittää henkilökohtaisen kiitoksen artikkeleistasi, kyllä ne aina tulee luettua, oli testattava tuote tai esim. matkaraportin kohde mikä hyvänsä.

Seuraavaa lehteä odotellessa,


Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 05, 2010, 16:24:57 ip »
Tervetuloa palstoille Veijo!
Asiantuntevat ja tasapuoliset artikkelit ovat hyvän lehden merkki.
Itse asiassa Moto-1 on niitä ainoita lehtiä, joka tulee luettua kannesta kanteen.
Pyörä- ja varusteartikkelit kuten matkaraportit osuvat maaliin!

Äänestyksen perusteella näyttää siltä, että useimmat Guzzi-ukot ovat samaa mieltä.
Ehkä perus-Guzzisti ja kyseinen lehti ovat samalla tavalla suuntautuneita? Siksi ovat kai kohdanneet...

Pojan kanssa keskusteltiin äänestyksestä ja hän ihmetteli miksi Bomber ei ole saanut ääniä, vaikka on paras mp-lehti? Nää on kai niitä sukupolvien välisiä kuiluja :)
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 05, 2010, 17:09:05 ip »
Pyydän nyt heti näin kärkeen anteeksi Veijo Saanolta, jos tulin huolimattomasti muotoillulla kommentillani loukanneeksi.

Minä vain ilmaisin henkilökohtaisen vaikutelman lukemistani jutuista. Voi olla, että en ole lukenut niitä riittävän syvällisesti ja kaikkia juttuja en ole edes lukenut, kun en kuulu ko. lehden tilaajakuntaan.

Kommenttini ei liity mihinkään kaupallisiin intresseihin ja ei ollut tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi.

Siinä mielessä olit oikeassa, että ikäni puolesta edustan "juniori"-osastoa vaikka moottoripyörämakuni onkin melko varttunut. Tosin jonkin Bomber-lehden lukijakunnassa jopa Guzzikerhon nuoremmat jäsenet tulkittaisiin jo ikälopuiksi... :)

Hyvää kevaanjatkoa vaan aiheuttamstani mielipahasta huolimatta.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 05, 2010, 18:01:37 ip »
Breva perheen matkamalli on jäänyt vähemmälle tutkiskelulle.
Mielenkiintoinen keskustelu - kiitos toimittajalle, joka suoraan kommentoimalla laajensi näkökantaansa.

Ohi menee Norgen matkatestistä, mutta jatkan.

Luin tarkasti Saanon kirjoituksen Norgen "veljestä" - henkilökohtaisista syistä.
Vertasin artikkelia kaikkiin löytämiini - kaikkien julkaistujen artikkelien sisältö noudattaa mielestäni samaa linjaa.

Mielenkiintoista olisi tietää mikä on omaa ja mikä opiskeltua. Lienee yhtä vaikeaa kuin sävellyksissä?               
Toimittajat - kaupalliset velvoitteet. ???

Ohitus jatkuu:
Parasta Guzzia - 1200 Sporttia lehdistö pitää kuin kukkaa kämmenellä - perustellusti.
Mikä muu Guzzi pystyy samaan:

Matkapyöränä pystyy pitämään + 200 km/h matkanopeutta.
Toiminta säde lähes 500 km rauhallisella matka-ajolla.
Ei kavahda vierailua radalla - mutkatiestä puhumattakaan.
Guzzin sielu - 2v moottori - esillä.
Komponentit keskenään tasapainossa.
Kevyt suhteessa käytettyjen osien määrään ja niiden materiaalien painoon verrattuna, varsinkin kokonaiskantavuus huomioiden.
Moottori/alusta on säädettävissä loistavaksi ja kokonaisuus sisältää hienouksia, joista 20 vuotta sitten haaveltiin/toteutettiin kalliisti...
;D ;D ;D

Ei sitä nyt kauheesti voi poikkiteloin mennä myönteisille kirjoituksille. 1200 Sportista tahi Norgesta...

T,
Jukka

Ps. USA:sta kuuluu huonoa: Diilerit lähettävät Guzzejaan takaisin Piaggiolle :o
Pss. Ei mielipiteitään tarvitse pyytää anteeksi >:(   
Sitäpaitsi sais tämä "ilmastonmuutoksen lämmittämä" talvi jo taipua.
Aamulla oli -20 pakkasta  ;)



Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 08, 2010, 03:50:46 ap »
Heippa kaikille. Edellä käydystä keskustelusta käy aika selvästi ilmi se että Guzziukot katselevat vehkeitään (prätkiä) Grappahuuruisten lasien läpi. Eihän näissä meidän vehkeissä (prätkissä) mitään vikoja ole, ainoastaan erilaisia ominaisuuksia. Hyvänä esimerkkinä Calien irtoilevat bensapumpun letkut. Useampi jo raportoinut motarien varrella tehdyistä rempoista. Korjausohjeet sivustolla (hyvät sellaiset). Siis mikä vika? Ominaisuus johon suhtaudutaan asiallisen tyynesti, korjataan sitten kun tulee vastaan   ;) . Tässä yhteydessä haluan kiittää V. Saanoa hyvistä jutuista lehdessä, varsinkin näistä tuunausjutuista joista olen itsekin saanut hyviä vinkkejä. Terveisin Jarl Kahela Turku

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen matkatesti Moto-Ykkösessä
« Vastaus #14 : Maaliskuu 08, 2010, 09:09:57 ap »
Guzzit on hyviä aihioita, siinä missä muutkin pyörät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.