Kirjoittaja Aihe: Griso tulille  (Luettu 6882 kertaa)

gotler

  • Viestejä: 256
Griso tulille
« : Helmikuu 23, 2010, 20:51:02 ip »
Eilen piti työntää Griso pihalle, apuvirtaa tarvitsi mutta heti pamahti tulille. Kyllä teki herttaista ajaa pikkukiekka ja tuntea moottoripyörä allaan pitkästä aikaa 8).
Grisosta on vain lyhyt (3000km) kokemus viime syksyltä mutta hienoinen käsien väsyminen vaivasi. Onko kellään kokemuksia esim. isommista painoista tangon päissä? V.Saano  Motoykösessä oli muistaakseni Stelvioon laittanut isommat painot ja kehui niitä. Onko kokemuksia? Mikä olisi hyvä paino? Mistä saa? Värinät Stelviossa ja Grisossa lienee samaa luokkaa, tosin Stelvion välitys taitaa olla pitempi.
3-pyttyinen Triumph eikä edellinen Guzzikaan (SP II) värisyttänyt ohjaustankoa mutta sehän onkin jo kokonaan toinen juttu.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Griso tulille
« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2010, 16:16:40 ip »
Painoja tangon päihin on kahta tyyppiä. Kumikiinnitteisiä, jotka resonoivat tiettyjen värinöiden tahdissa ja siten ehkä tasaavat tangon tärinöitä ja kiinteitä.
Painavia tankopainoja on joillakin varustekauppiailla ihan hyllyssä. Mutta jos haluat oiken hyvät ja tosi painavat pyydä sorvaria sorvaamaan umpiraudasta tai rosteritangosta sellaIset. Kiinnityshän niissä on tavanomainen kiilamutterizydeemi joka tulee tangon sisään ja kiristetään painon päästä kuusiokolopultilla.

mm

kotsa

  • Viestejä: 3
Vs: Griso tulille
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2010, 21:09:40 ip »
Tervehdys palstalaiset, uusi jäsen ilmoittautuu mukaan.

Käväisin Piikkiössä katsomassa Moto Guzzeja ja tuollainen Griso alkoi kovasti kiinnostamaan. Olen lueskellut netistä löytyvän materiaalin, mutta hirveästi ei kokemuksia Grisosta toistaiseksi löydy, taitaa ola niin ettei niitä paljoa vielä Suomen teiltä löydy. Osaatteko kertoa mitä eroja on vanhemmassa 4V mallissa ja uudemmassa 8V mallissa moottorin lisäksi ? Noista värinöistä on juttua tässäkin ketjussa. Miten tämä Griso soveltuu matka-ajoon ? Itsellä on tapana ajella 100 - 200 km iltalenkkejä ja joskus kesällä vähän pidempiäkin matkoja tulee ajettua. Lähinnä pikkuteillä kuitenkin, sillä moottoritietä en yli 20 km oikein viitsi ajaa.

Tarkoitus on kyllä lähteä koeajolle heti, kun kelit sallivat mutta mielelläni nostaisin kuumetta lukemalla omistajien kommentteja.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Griso tulille
« Vastaus #3 : Maaliskuu 22, 2010, 23:19:32 ip »
Kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa, että moottorin kaikki säädöt ovat kohdillaan. Seuraavaksi liikkuvien osien keskinäinen tasapaino/yhteensopivuus...
Tankopainot saattavat auttaa, mutta eivät poista häiritsevän tärinän aiheuttajaa...

Grisosta vain koeajo kokemus - kokeneemmat Grisokuskit jatkanevat...

T,
Jukka

Ps. Mallista riippumatta säädöissä olevat isot Guzzin koneet käyvät yllättävän tasaisesti  ;)

Temmi

  • Viestejä: 151
Vs: Griso tulille
« Vastaus #4 : Maaliskuu 23, 2010, 17:29:17 ip »
Tervehdys palstalaiset, uusi jäsen ilmoittautuu mukaan.

Käväisin Piikkiössä katsomassa Moto Guzzeja ja tuollainen Griso alkoi kovasti kiinnostamaan. Olen lueskellut netistä löytyvän materiaalin, mutta hirveästi ei kokemuksia Grisosta toistaiseksi löydy, taitaa ola niin ettei niitä paljoa vielä Suomen teiltä löydy. Osaatteko kertoa mitä eroja on vanhemmassa 4V mallissa ja uudemmassa 8V mallissa moottorin lisäksi ? Noista värinöistä on juttua tässäkin ketjussa. Miten tämä Griso soveltuu matka-ajoon ? Itsellä on tapana ajella 100 - 200 km iltalenkkejä ja joskus kesällä vähän pidempiäkin matkoja tulee ajettua. Lähinnä pikkuteillä kuitenkin, sillä moottoritietä en yli 20 km oikein viitsi ajaa.

Tarkoitus on kyllä lähteä koeajolle heti, kun kelit sallivat mutta mielelläni nostaisin kuumetta lukemalla omistajien kommentteja.

Minulla on tummonen 8V Griso ja kuten FOT mainitsi niin ei se pyörä tärise, jos säädöt on kohdillaan.

Pyörä soveltuu matka-ajoon ainakin, jos ostaa lisävarusteena saatavan tuulenohjaimen. Omassa pyörässä on se pienempi tuulenohjain + Grison omat laukut ja hyvin toimii. Pisimmät päivämatkat oli viime kesänä ~1000km ja Italiassakin tuli pyörähdettyä. Sillä reissulla tuli vajaat 7000km 16 päivän aikana, eikä kummempia ongelmia ollut. Nopeusmittari tosi ei tylkännyt rankasta vesisateesta ja lakkasi toimimasta hetkeksi(tämä on nopeusanturin tyyppivika, joka on suht helppo korjata).

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso tulille
« Vastaus #5 : Maaliskuu 23, 2010, 21:08:41 ip »
Kotsa tuossa arvuutteli että mitenkähän Griso sopii matka-ajoon... Veikkaan että hyvin! Onhan se tietysti eri juttu kuin täyskatettu matkapyörä mutta kukin taivaltakoon mieltymystensä mukaan. Ensi kesänä on tarkoitus lähteä alpeille, Grisossani on pikku plexi ja H&B laukut. Ainoa asia mikä tässä vaiheessa arveluttaa on pyörän tankin koko, n.17 litraa. Mutta se on sitten opeteltava sen mukaan tankkaamaan viimeistään 300 km jälkeen. Parissa viimeisimmässä pyörässäni on ollut n. 25 l tankit ja niillä on ajanut matka-ajoa helposti n. 450 km. Ja ne kahvapainot vielä tässä keväällä asennan, siitä se sitten selviää!

kotsa

  • Viestejä: 3
Vs: Griso tulille
« Vastaus #6 : Maaliskuu 23, 2010, 22:20:10 ip »
No matka-ajossa ei varmasti tule ongelmia edellisten kommenttien perusteella, varsinkin kun suurin osa ajosta on tuollaisia muutaman sadan kilsan mutkatie lenkkejä. Pidemmät reissut ovat harvinaisempaa herkkua. Vielä kiinnostaisi erot 1100 ja 1200 mallien välillä niin teknisesti kuin ajettavuudessakin. Millä perusteilla itse olette päätyneet nimenomaan Grisoon ?

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Griso tulille
« Vastaus #7 : Maaliskuu 24, 2010, 07:02:40 ap »
... Vielä kiinnostaisi erot 1100 ja 1200 mallien välillä niin teknisesti kuin ajettavuudessakin...
Koneen lisäksi vain pikku eroavaisuuksia (hankala muistaa kun ei omista kuin toisen)
* radiaalijarrut edessä, piparkakkulevyt
* uusi äänenvaimennin
* uusi kapeampi ohjaustanko (830 vs 880mm)
* aavistuksen verran pienempi tankki (16,7 vs. 17,2 litraa (+ isompi kulutus) -> pienempi toimintasäde)
* uusi istuin (?)
* eri jalkatapit (ei kumipäällystettä)
* aavistuksen verran eri ajoasento.
* hieman eri kokonaisvälityssuhde (ero ensiovälityksessä)
* kevyempi kuivapaino (222 vs. 227kg)

Tuo ohjaustanko on ainoa mikä näistä pikkumuutoksista tuntui selvästi. 8V tuntui kylmissä tyypeissä + koeajolla enemmän käteen istuvalta.

  .

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso tulille
« Vastaus #8 : Maaliskuu 24, 2010, 16:03:13 ip »
Kotsa kyseli valintaperusteista.. Lienee tyhmää mutta kun menin tuota pyörää katsomaan niin onhan se omannäköisensä pyörä (erottuu) ja sitten kun vielä koeajolenkin suoritin niin oli kyllä suu messingillä pitkän aikaa. Ja sehän ei haittaa mitään jos harrastusväline saa aikaan em. tuntemuksia. Kun niistä "hienoisista värinöistä" kirjoitin niin Grisohan ei tärise, paitsi tyhjäkäynnillä, kuten kunnon konepyörän kuuluukin. Ja voihan se olla niinkin että lievä käsien puutuminen on johtunut jostakin muusta kuin värinöistä, esim ohjaustangon hienosäätö voi olla ratkaisu.

kotsa

  • Viestejä: 3
Vs: Griso tulille
« Vastaus #9 : Maaliskuu 24, 2010, 21:44:33 ip »
Kiitoksia vastauksista. Jokin siinä minullakin kolahti heti ensi näkemältä, ehkä se oli hieno viimeistely ja omaperäinen ulkonäkö. Luonnossa oli paljon hienompi kuin kuvissa. Kuumehan siinä tuli heti vaikka mukana ollut kaveri koitti pistää kapuloita rattaisiin ja suosittelee japsikyykkyä( Sellainen löytyy jo nyt tallista, mutta tyylin vaihto kiinnostaisi). No katsotaan tilanne koeajon jälkeen uudestaan. Ehkä pitäisi ajaa myös tuo Sport 1200.

Käytettynä noita on tosi vähän myynnissä. Tällä hetkellä olisi yksi 2007 Loimaalla, mutta hintaero uuteen ei kyllä ole kovin merkittävä. Saksasta saisi sitten hiukan edullisemmin, mutta siinä on sitten se hakemisen vaiva ja omastakin pitäisi päästä ensin eroon.

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Griso tulille
« Vastaus #10 : Maaliskuu 24, 2010, 22:50:47 ip »
Hoi

Molemmat mallit, Criso ja 1200 Sport, viime keväänä koeajaneena, niin suosittelen että koeajat ennen päätöstä 1200 Sportin. Kumpikin on todella mainioita ajaa, mutta itse ihastuin 1200 Sporttiin varmaankin ikiajoiksi, oli siinä vain kaikki niin kohdillaan meikäläisen mitoille ja ajotarkoitukseen. jos nyt pitäisi vaihtaa pyörää niin vaikea olisi Sporttia ohittaa.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Griso tulille
« Vastaus #11 : Maaliskuu 25, 2010, 16:04:36 ip »
Sportti ei sopinu mun mitoille ollenkaan vaikka muuten peli kyllä tuntu kivalta. Rupes kesken koeajon vetään suonta jaloista niin peijjakkaasti että täyty muutaman kerran nousta seisoon jalkatapeille. Jotenkin oli jalat niin vääränlaisessa mykkyrässä. Onkohan tässä tulossa vanhaks. Stelvion ajoasento taas oli niinkun ois Italian poika juur mua aatellu sitä tehdessään. Grison asentokin oli melko mukava. No, nää on niitä juttuja mikkä täytyy ite kokeilla.

mini

  • Viestejä: 32
Vs: Griso tulille
« Vastaus #12 : Maaliskuu 29, 2010, 19:24:15 ip »
Itselläni on takana 4 V-Grisolla kahtena suvena sellaiset 5000 - 6000 km ja kyllä vieläkin väkisellä naama vääntäytyy hymyyn, kun muistelen Grisolla etenemistä. Paitsi, että käteni oli sellaisessa kunnossa, että ilman turhia tuskia en pystynyt ajelemaan kuin muutamien kymmenien kilometrien lenkkejä, joten mihinkään rautaperse-systeemeihin en Grisoa pistänyt.

Ylipäänsä olen pyörillä ajellut suhteellisen vähän, mitä nyt -60 -luvulla Jawalla mopon jälkeen, Viragolla pari kesää, samoin 750 Brevalla ja sitten nuo pari vajaata kesää Grisolla ja parina talvena jonkun verran 125 Kymcolla. Lisänä vain satunnaiset testaamiset eri pyörillä, mutta eipä niistä ole paljon mieleen jäänyt. Grisosta sitävastoin jäi jo noilla kilometreillä todella positiiviset fiilikset. En oikeastaan voi kuvitella parempaa pyörää omilla kriteereilläni - no ehkä se 8v. Mutta toiset tykkää jopa H D:stä, joten parempi on vain todeta, että ensinnäkin koeistumalla ja sitten -ajamalla se oma kriteeristö kyllä selviää.
Turvallisia kilometrejä t. mini

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso tulille
« Vastaus #13 : Maaliskuu 29, 2010, 19:52:38 ip »
Nyt taitaakin olla homma sillä tavalla että Minin entinen Griso maistuu nykyään Gotlerille :o? Ostin keltaisen pyörän Kajaanista viime syksynä.

mini

  • Viestejä: 32
Vs: Griso tulille
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2010, 17:44:27 ip »
No niin on käynyt!
Lähettelin sinulle henkilökohtaistakin viestiä, mutta eipä kaiketi ole tullut perille.
Laittelin juuri tänään vuoden -72 Miniä kesän ajeluja varten valmiiksi. Vielä pitää vaihtaa öljyt ja suodin ja sitten vaan nauttimaan, mutta katsastus on hoidettava ensin alta pois. :)
Mutta hauskoja ja turvallisia kilometrejä Grisolle ja käskyttäjälle!
t. mini