Tuo keskinopeus on herkkä asia. Ei tarvi paljon muun liikenteen häiritä kun jo lukemat putoo. Ajotoetokoneen omaavava pyörän haltijana on mielenkiintoista seurata miten keskinopeus muuttuu ja miten se korreloi polttoaineen kulutuksen kanssa. Ensisijainen havainto on että jos keskinopeus jää alhaiseksi niin kulutus ei silti vähene, vaikka luulis. Lienee välityssuhteen eli vaihteen ja parhaan hyötysuhteen tekijät olla tällöin ristiruudassa keskenään.
Eilen tultiin emännän kanssa Rantasalmelta kakspäällä matkavarusteet mukana Virtasalmen, Mikkelin, Hartolan, Pulkkilanharjun, Padasjoen, Kuhmalahden ja Kangasalan kautta Tampereelle. Tankillisella pääsi 400 km keskikulutuksella 5,4 litraa per 100 km koko matkan keskinopeuden ollessa rajoitusten mukaan ajettaessa 78 km/h. Ainoa paikka jossa ajoimme vilkkaasti liikennöityä tietä oli 5-tien väli Mikkeli - Mäntyharjun tiehaara josta kohtaa käännyimme Pertunmaalle. Kyseinen osuus oli ainoa jossa en saanut keskinopeutta nousemaan samaan kuin kyseisen välin nopeusrajoitus pääosin on.
Edellämainitun perusteella 3- ja 4-numeroisen tieluokituksen omaavat tiet, tyypillisestä 80 rajoituksesta riippumatta, vaikuttavat joutuisimmilta ja eivät ole niin yksitotiset kuin valtatiet, moottoriteistä puhumattakaan. Toki en kiistä etteikö rauhallisen liikenteen aikana moottoritie olisi ylivoimainen nopeahkoon matkantekoon jos moottoritiekierros niin suunniteltaisiin aikataulullisesti.
Ylläoleva on omaa spekuloÃntiani ja pienten teiden ystävänä laadittua. Mutkatiellä ei ahteri niin kovin puudu.
mm