Kirjoittaja Aihe: EICMA ja GUZZI  (Luettu 33324 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #45 : Marraskuu 05, 2016, 23:49:06 ip »
GuzGuz kun lienee enemmänkin luonteeltaan, jos sallinet vertauksen, jossain määrin "ulkokaarteen maalari". Tähdennän siksi sitä että ennakoiva huolto on käyttöpyörälle tärkeää. Noissa mainitsemissasi entisissä pyörissäsi oli todennäköisesti kulumia ja vaatimattomista huoltopyrkimyksistä johtuvia puutteellisuuksia tekniikan toiminnassa. Siksi ajettavuus ei ollut sitä kuin odotukset edellyttivät.

Tästä on jo noin 20 vuotta aikaa kun kaverini antoi minun ajaa entisöimäänsä 350 Yamahaansa. Malli oli kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen RD -76. Itselläkin sellainen hetken oli. Silloin tuntui ihan ok pyörältä. Ei tuntunut enää kun oli tottunut parempaan. Ihmettelin että miten sellaisilla jarruilla oli saattanut pärjätä.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #46 : Marraskuu 06, 2016, 10:37:46 ap »
Itselle oli ehkä vahvin pettymys päästä koeajamaan V-Maxia. Moottori ja alusta aivan eri paria. Oli kyllä entisen omistajansa silmäterä ja kunnossa oleva yksilö, mutta mieleen nousi silti adjektiivit: vaarallinen, notkea jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #47 : Marraskuu 06, 2016, 12:41:02 ip »
Sallittakoon "ulkokaarteen maalari".
Hieno "titteli"mielestäni.
Luonne, eri tyyppisiä on ja suuntia.
Kahta samanlaista ei kestäisi kukaan, kloonata typeryys on huonoin keksintö ihmiskunnalta ollut koko ajanlaskun, mutta onneksi on virheitä ja sikäli kehitystä ehkä ainakin Darvinin laskuopin mukaan.
Ojien välissä on kuitenkin pyörällä pysytty ja jos liikaa nopeutta joskus, niin koko tie käytössä, ja muita vaarantamatta mieluiten "tyhjällä" tiellä.
Ulkokaarretta maalatessa kumilla ei tainnut olla kuitenkaan mitä maestromme tarkoitti.
Radalla tosin olisi oikeasti hauskaa ajaa joskus, tietää ainakin ettei joku sokea traktorikuski tule yllättäen eteen.

Kuulostaa jotenkin juhlalliselta tuo sanonta, jopa että tulen lainaamaan sanontaa jos ei haittaa lanseeraajaa, vaikka käyttäisin eri merkityksessä.
Onko alunpitäen siltojen alla suojaa pitävistä "taivaan rannan maalareista" lähtöisin, joista muutama oikeasti jos ei suoranaisesti mullistanut taidetta, niin ainakin ainakin ohikulkevan veneen aaltoja katseli ja ihmisen kokemus valitsevasta on johonkin, olkoon sitten laakerit kuinka arvostettua hyvänsä seppeleet.
Pariisin valoakin ikävä välillä on, keväisin yleensä, tieruuhkaan sinne ei.

Tarkoitin tuossa kuitenkin ajokokemuksistani huonoimmat että tavallaan siirsi aikanaan oman pyörän ostamista, ei rahaa ja huonoja (kokeiltuja) pyöriä edesauttoi lykätä tuotakin mihin ei varaa "harrastukseen"
Nykyisin olen mieltä että lähdetään kohta vain me, pyörä toisena.
Kaikella kai aikataulunsa ..
En ole muita kuin MG:itä omistanut ja niistä pitänyt huolta sen minkä osannut, turha kai sanoa että viihdytty.
Ja mm motomattin maalauksissa tekniikka on olleet laajassa kaaressa Guzzien sielunmaisemaan, kai jotain tajunnutkin pointtillismistä .

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #48 : Marraskuu 06, 2016, 12:53:11 ip »
Vanhemmat palstalaiset muistavat varmaan sen, mistä kaikki alkoi. Nimittäin moottoritehon kasvattaminen ajo-ominaisuuksien kustannuksella. Itsekin tällaisen vekottimen nuorena omistaneena luulen tietäväni, mistä puhun. Ilo jäi tosin lyhytaikaiseksi kuten monella muullakin "widow maker'in" omistaneella. Mainittakoon vielä, ettei tuolloin ollut tapana käyttää kypärää...




GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #49 : Marraskuu 06, 2016, 15:30:07 ip »
Hah, tuohan oli aito leskentekijäksi kutsuttu.
Upea kiihtyvyys, mutta mutkissa taisi olla taipumusta jatkaa muualle kuin tien suuntaan.
Hieno osoitus miten 2-tahtisesta otetaan tehoja ja rungon jäykkyyden puutteesta.
Periaatteessa on erikoista etteivät koskaan kokeilleet vaikka 5mm lisää putkiin paksuutta ja jotain poikittain?
Ainakin oma käsitykseni oli että tuli ja meni, mitä kiersivät herkästi 12,000 oli sonora kaikille liikkuville siihen aikaan ja miksei vieläkin.
Ei muuten painaneet paljon.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #50 : Marraskuu 06, 2016, 19:51:56 ip »
Paljonhan tuossa ei tehoa loppujen lopuksi ollut, samaa luokkaa Tuutin kanssa. Teho vaan tuli kerta yskäisyllä ja kaikki kerralla. Tämä tietenkin yhdistettynä surkeaan runkoon, naurettaviin renkaisiin, olemattomaan alustaan ja riittämättömiin jarruihin, johti tuohon lempinimen ansaitsemiseen. Olisi hauska päästä kokeilemaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #51 : Marraskuu 06, 2016, 20:47:42 ip »
Näillä tuuteilla tuli reissattua Euroopassa aikoinaan:



Ei H2:sta ja tuuttia voi verrata mitenkään järkevästi loukkaamatta tuuttia. Hondaan kun vaihtoi kunnon takaiskarit, niin se oli jo ihan oikea moottoripyörä, mitä H2 ei ollut. H2:n suurin ongelma oli alaväännön täydellinen puute, mikä teki siitä mahdottoman ajettavan tasakaasulla. Korkein vääntö oli melkein punaisen rajoilla, joten aina piti pykältää joko pienemmälle tai isommalle. Lyhyt akseliväli puolestaan aiheutti sen, että pyörä keuli kevyesti kaasulla vielä kakkosellakin. Kovin pitkiä reissuja sillä ei kukaan kyennyt tietääkseni tekemään, jo muutaman sadan kilometrin ajaminen kävi työpäivästä kun pyörää joutui koko ajan ohjaamaan kulkusuuntaan. Lisäksi bensaa kului aina reippaasti toista kymppiä satasella, joten panee näin jälkikäteen ihmettelemään, mihin tarkoitukseen pyörä oli tehty.  :)

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #52 : Marraskuu 06, 2016, 21:35:01 ip »
No no ,pojat. H1 ja H2 kuski 70 luvulta ilmottautuu. Kyllä nyt taas kerran rerferoidaan yleisiä mielipiteitä, joita myös huhuiksi kutsutaan. H1:n moottoriluonne vastaa jossain määrin luuloja. N. 5 000:ssa tuli potku, joka tosiaankin yllätti kokemattoman. H2 sen sijaan oli vakiona varsin vääntävä. Vaikka esim.Norton Commando oli paperia suurimmalla vaihteella kiihdytettäessä, Tuutista puhumattakaan. H2 oli hyvä keulimaan, juurikin sen väännön takia (n. 80 Nm). Omani vähän viilattuna nosti sopivasta heitosta keulaa viitosella nopeudessa n. 180 kmh.
Runko on varsin jäykkä, suurimmat heikkoudet ovat swingin laakeroinnissa. Pronssipuslat ja kunnon iskarit (mulla Girlingit)  ja matalampi ohjaustanko poistivat ongelmat. Jalkatappien kosketus asfalttiin oli seuraava ongelma, josta edelleen jäänteenä lievä roikkuminen ajaessa sisäkurvin puolella. Myös kulutuslukemat sai kuriin kaasarit vaihtamalla/säätämällä, n.6l/100 km oli ihan saavutettavissa normaalilla ajolla.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #53 : Marraskuu 06, 2016, 22:36:50 ip »
Tässä liikkuvaa kuvaa Saksasta vuodelta -78: https://www.youtube.com/watch?v=8UyzDbd18_4
V11 - it defines you.

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #54 : Marraskuu 07, 2016, 10:04:44 ap »
Olihan siellä yksi Guzzikin - n. 3 min kohdalla.. ;D

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #55 : Marraskuu 07, 2016, 10:09:52 ap »
Kyllä nyt taas kerran rerferoidaan yleisiä mielipiteitä, joita myös huhuiksi kutsutaan.

Ollaankohan edes ajeltu samanlaisella pyörällä vaiko kultaako aika muistot  :). H2:sta valmistettiin vuosina 1971-76 kaikkiaan kolmea eri mallia H2A-H2C. Tänä aikana mm. takahaarukkaa pidennettiin 50 mm ja moottoria siirrettiin rungossa eteenpäin pyörän painopisteen muuttamiseksi. Myös moottorin huipputehoa pudotettiin ilmeisesti sen luonteen muuttamiseksi. Konehan toimi loistavasti kun väänsi kaasukahvasta. Tasakaasulla kone kävi epätasaisesti ja "hakkasi". Oma pyöräni oli täysin vakio. Olisi siitä varmaan saanut ajettavammankin pienillä muutoksilla jos olisi tuolloin ollut kykyjä ja haluja niiden toteuttamiseen. Pyörähän oli valmistettu huhujen mukaan lähinnä hupikäyttöön herättämään huomiota, joten siinä tehtävässä se palveli hyvin. Itse ajelin sillä yhden kesän, n. 10K km.

Tässä SuperBiken:n testi vuodelta 1989:

http://www.superbike.co.uk/blogs/throwback-thursday-testing-the-first-kawasaki-h2/

Jay Leno ottaa tyypit H2:sta (alkaa n. 6:30). Kuunnelkaa moottorin käyntiä kun kaasua löysää ja kone ei tee töitä. Hillitön kilinä ja kolina:

https://www.youtube.com/watch?v=H3Lytyt8Qmo


LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #56 : Marraskuu 07, 2016, 13:45:51 ip »
Camnin Saksa -78 filmissä kahden minuutin kohdalla huolella ajettu/kierrätetty takaratas.
Kyllä kardaanijullia naurattaa.   ;D

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #57 : Marraskuu 07, 2016, 17:45:32 ip »
Camnin Saksa -78 filmissä kahden minuutin kohdalla huolella ajettu/kierrätetty takaratas.
Kyllä kardaanijullia naurattaa.   ;D

Mullakin on ollut tuollainen, mopossa joskus "alaikäisenä", useamman kerran.
Täytyi olla ketju tiukalla, muuten ei mäen päälle tahtonut päästä.
Rälläkällä ja viilalla sitten teroitettiin vetoratasta, etummaiseen viila ei pystynyt :o
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #58 : Marraskuu 07, 2016, 19:05:39 ip »
Ja sitten kun ketjusta irtosivat rullat niin tapit sopivat paremmin jaolle.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: EICMA ja GUZZI
« Vastaus #59 : Marraskuu 07, 2016, 19:06:44 ip »
Pikkugilerat oli juuri "bread and butter" pyöriä. Ton omistaja oli sitte halunnu vielä bratwurstiakin evääks.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport