Kirjoittaja Aihe: Ajoasennon muutos  (Luettu 6082 kertaa)

TapsaP

Ajoasennon muutos
« : Maaliskuu 06, 2006, 12:29:39 ip »
Onkohan kenelläkään kokemusta Jakaalin ajoasennon muuttamisesta. Jalkatapit pitäisi saada taaksepäin.
Näyttäisi siltä, että T-malleissa, SP:ssä ja Mille GT:ssä olevat jalkatappikiinnikkeet (alumiinivalukappaleet)  kävisivät suoraan Jakaalinkin runkoon. Olen jossain nähnyt kuvan kyseisestä muutoksesta. Entä jarru ja vaihdepolkimet?
Vaatinee samalla istuinkorkeuden nostoakin, kuskilla mittaa 182 cm?

motomatti

Ajoasennon muutos
« Vastaus #1 : Maaliskuu 09, 2006, 10:31:59 ap »
Jees!

Yhden kerran oon tehny tuon jalkatappisiirron Jackaliin. Tapit taaemmas käyttäen LeMans nelosen alkuperäisiä jalkatappitelineitä ja polkimia. Tosin välilevyllä ja tapin sovituspalikalla piti siirtää hieman alemmas. Samalla tuli takatapeillekin uudet paikat. Satula tuli myös 20 - 30 milliä ylemmäs. Sivukopat ei enää sen jälkeen istu nätisti. Tankin takaosa nousee samalla kun satulan etukiinnike. Satulan takaosaan laitoin leveän U:n muotoisen apuraudan ja siihen tapin lukkoa varten.

Asiasta kuvaa seuraavissa linkeissä. Motojussi voi asiasta lisää informoida käytännön tason käyttäjänä.

http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/ahdin/42.html

http://hogsden.dyndns.org/~jsavola/ahdin/39.html

mm

MotoJussi

Ajoasennon muutos
« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2006, 10:35:30 ap »
Joo tolla setupilla oon siis yhden kesän ajanut ja nauttinut joka hetkestä.

Satulaa tosiaan jouduttiin myös nostamaan ja tästä seurasi hassu efekti; on paljon muhkumman tuntuinen pyörä, ei niin paljon ole "pyörän sisällä" kuin selkeesti "pyörän päällä".

Vaikea selittää mutta on jossain määrin kyllä erilainen ajokokemus. Ittellä kun on vielä ollut levee ja korkee stonga, niin on ollut kivempi ajaa hiljempaa kuin kovempaa, sen verran purjeena on pyörän päällä.

Satulaa oli pakko nostaa kun polvien kulma olisi muutoin ollut sietämätön.

Eipä ole tainnut olla ketään kyydissä, eli matkalaisen kommenteista en osaa sanoa.

On ehkä myös hyvä huomata ettei noiden kontrollien kanssa selvitty ihan pienellä säädöllä; jarru + vaihdevivut tehtiin aikalailla uusiksi. Hyvä tuli.

MotoJussi & California Jackal
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 13, 2006, 10:38:00 ap kirjoittanut MotoJussi »