Kirjoittaja Aihe: Keulaöljy  (Luettu 4514 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Keulaöljy
« : Lokakuu 14, 2009, 21:06:19 ip »
Meinasin tuossa, kun muutenkin tuli puhdetta Guzziin, niin huoltaa vähän sieltä täältä.
Keulassahan Lariossa on ne ilmapötkylät ja vaimenninpatruunat. Lisäksi on hyvinkin pieni tippa öljyä, 0,9 desiä tarkalleen. Manuaali vuodelta -83 kertoo sopivan öljyn olevan ATF:ää, eli automaattiaskirasvaa. Lienee oikein olettaa, että nykyaikainen keulaöljy kyllä korvannee tuon? Onko jollain tietoa, osallistuuko tuossa keulassa öljy vaimennustapahtumaan ollenkaan, vai onko se putkessa vain vaimenninpatruunan voiteena?
Tekisi nimitäin samalla mieli hieman hienosäätää keulaa vaihtamalla eri paksuista öljyä..



Viime viikon kolarin saldo: Guzzi 1 - Toyota Land Cruiser 0. Meinaan vaan, että purun ja mittauksen jälkeen totesin keulaputket, t-kappaleet ja rungon suoriksi ja ehjiksi!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Keulaöljy
« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2009, 21:39:30 ip »
Jos sielä se patruuna on, niin uskoisin että se öljy vaan voitelee. Öljyn vähäinen määrä jo viittaisi siihen.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Keulaöljy
« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2009, 08:05:22 ap »
Öljy on pelkästään liukuputkien voitelua varten. Pistä sinne ohuinta (2,5 -5) upside down keulaöljyä, mitä löydät. Keulasta tulee herkempi, eli liikkeellelähtövoima pienenee. Vaimennusominaisuuksiin ei öljy tosiaan vaikuta.

Nimim. kokemusta on.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Keulaöljy
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2009, 21:21:34 ip »
Kiitos molemmille, sieltähän pukkaa tietoa jota kaivattiinkin. Tavasin manuaalista halkileikkauskuviakin, pääsemättä järkevään lopputulokseen. Kuvissa periaatteessa on mäntä ja kaikki, sen vaimenninpatruunan lisäksi.

Tuo herkkyyden lisäys onkin juuri haussa ollut juttu. Nyt kesällä seurasin etuputkien alapään (pyörän) pituussuuntaista nypytystä suoraan ajossa. Eli etupyörä värisi matkanteon suunnassa muutamia millejä (arvio). Mielessä kävi keulaputkien kierous, liikkeellelähtökitka, vanteen kierous, renkaan väärä kuluminen jne. Muut speksit tarkastettuani päädyin liian nihkeään keulan liikkeeseen. Testaan uusilla öljyillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Keulaöljy
« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2009, 08:44:24 ap »
Kuten konemiehenä tiedätkin, tärkeää on myös lineaarijohteiden samansuuntaisuus. Ennen telarin alapään ruuvien kiristystä kannattaa keulaa rutkuttaa jarrua vasten joitakin kertoja ylös alas. Ja viimeinen ylös varovasti. Voi myös tehdä ajokokeita siirtämällä telarin alapäätä tuosta sennosta muutamia kymppejä akselilla kumpaankin suuntaan. Eli hakea herkin asento. Larion / V75:n keula on aika tarkka noiden suhteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Keulaöljy
« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2009, 11:23:10 ap »
Just. Olen kyllä huomannut. Pötköt on ollut tähän asti työntömitalla mitaten samassa tasossa. Tosin yläkolmioista katsottuna. Mulla on (keulan ;) ) alapäässä 15mm vahva mummorauta. Lokarinkiinnikepisteet alaputkissa on koneistettuja pintoja, eli lienevät jopa samassa tasossa. Tukilevy on näissä kiinnityspisteissä kiinni.
Yläputket olivat kyllä nyt todella tiukasti kiinni kolmioissa, tähän aion paneutua tämän huollon yhteydessä. Ovat varmaan olleet kauan kiristettynä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Keulaöljy
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2009, 11:08:46 ap »
Valutinpa putket tyhjäksi viikonloppuna. Kylläpä muuten oli tummaa tavaraa!! Punertava väri ja öljyn omalaatuinen haju paljasti öljyn ATF:ksi. Mutunut se liemi kyllä oli. Huuhtelen putkia nyt löpöllä, jotta saan täyttää öljytilat puhtaana ja lirulla öljyllä; hyllssä odottaa nyt 2,5W pullo. Aika öhutta kuraa ;)
Oli muuten reilusti liikaa rasvaa keulassa-> Toinen putki piti sisällään 1,3 desiä ATF:ää ja toinen 1,5 desiä  :o Siis suunnilleen 50% liikaa. Joku Saksan Gyntteri ollut reilulla päällä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Keulaöljy
« Vastaus #7 : Lokakuu 19, 2009, 14:31:09 ip »
Ei ne ole pahat purkaakaan. Pohjasta kuusiokoloruuvi auki ja alaputket putoo pois. Tyhjennysruuvi pitää olla paikoillaan, se toimii pyörimisen estimenä. Kannattaa muuten tarkistaa alaruuvien kireys. Mulla oli Lempparissa joskus toinen alapää kokonaan irti. Onneksi ei molemmat.
Voihan sillä öljymäärällä yrittää säätää joustoa progressiivisemmaksi ilmatilavuutta pienentämällä. Pitää vaan olla varovainen, ettei korkkaa stefoja.