Kirjoittaja Aihe: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)  (Luettu 34413 kertaa)

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #45 : Maaliskuu 10, 2010, 19:33:47 ip »
Latasin akun!  ;D


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #47 : Maaliskuu 11, 2010, 12:20:33 ip »
Näin täällä:




Alkuperäiset vaihde- ja jarrutaakit alkoivat olla aika ronskissa kunnossa, niin päätin sorvata tilalle tuollaiset näppärät saappaansyöjät. Vanhat päät piti hioa irti, olivat hitsaten varressa kiinni. Jarrupoljin oli sen tuhannen mutkalla joka suuntaan. Oikoessa sitä, irtoili kromi lastuina pinnasta. Täytynee suihkia mustaa pintaan.
 
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #48 : Maaliskuu 11, 2010, 16:43:13 ip »
Tommoset sopis munkin mopoon kun nenä päähän, vielä kun sais jossain eloksoitua punaiseksi!
Teekkö mullekin TT jos hinnoista sovitaan?

Ykä

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #49 : Maaliskuu 11, 2010, 18:14:54 ip »
Kyllähän noita on tuossa varmaan alumiinitangossa odottelemassa. Sorvi on mukava harrastus.  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #50 : Maaliskuu 11, 2010, 19:39:03 ip »
Anturi liimautui putkeen.


JuhaV

  • Vieras
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #51 : Maaliskuu 14, 2010, 20:50:34 ip »
Poskisuojat :

http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/060120101940.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/070320102068.jpg

Jalkatapit :

http://files.myopera.com/v2tre/albums/806673/300120102025.jpg

Peilin "varret" :

http://files.myopera.com/v2tre/albums/1579111/140320102097.jpg

Aivopesua ECU:n ohjelmoinnilla

http://files.myopera.com/v2tre/albums/819253/121020091739.jpg

Pitänee tehdä ainakin tuo vaihdepoljin uusiksi vähän viimestellympään tyyliin.
Sitten voisi kokeilla tehdä vaikka uudet käteen sopivat jarru- ja kytkinkahvat.

- JuhaV

PS. Marko, joko kokeilit mitä lukemia lambda näyttää tyhjäkäynnillä ?

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #52 : Maaliskuu 14, 2010, 21:10:52 ip »
PS. Marko, joko kokeilit mitä lukemia lambda näyttää tyhjäkäynnillä ?

En vielä, vaimentimet on irti ja öljyt oli vaihtamatta (nyt vaihdettu). Varmaan tällä viikolla päästään kokeilemaan mittauksia.

Norgearska

  • Vieras
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #53 : Maaliskuu 16, 2010, 19:10:17 ip »
Tallissa ei tarvii kuluttaa aikaa kun mopo on Piikkiössä..enkä osais sille mitään tehdäkkään  ???

Kun ei enää muista mitä se työnteko on, niin käyn hiihtämässä, salilla, lueskelen ja saatanpa käydä pitkäkseen ruuan jälkeen kun odottelen ajokelejä  8)

Valokuvia otan mennen tullen, jos en muuta keksi ;D

Voiko seitenkymppinen vielä asettaa tavotteita? Mieti sitä..

http://personal.inet.fi/koti/sarandas.persians/hobbies.htm

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #54 : Maaliskuu 16, 2010, 21:18:40 ip »
Pikemminkin, miksei seitenkymppinen vois asettaa tavoitteita?
Sitten vasta on maali saavutettu kun sydänkäyrä on suora  ;)

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #55 : Maaliskuu 18, 2010, 10:31:10 ap »
JuhaV:lle:

Stormin peilit muuttuneet edukseen. Lasien kiinnitys kannattaa varmistaa - toisaalta eihän sun pyörä tärise ;)

V2tre:lle ideana/toivomuksena: Kurssi "moottorin säätämisen perusteet"?...


T,
Jukka

Ps. Huohotusputki pidemmäksi samalla vaihteiston huohotusen siirto säiliöön ja sitten - taas karkas...
Tallissa vietetty aika on vapaaehtoista 8) - toistaiseksi ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #56 : Maaliskuu 18, 2010, 11:34:40 ap »
Kommentoinpa edellisiin.

Vinkkejä: Lambda-anturin saa Californioissa nätisti piiloon sivuseisontatuen kiinnityksen sisään. Pakoputkihan kulkee siitä alta ja juntturin hitsauksen voi suorittaa vaikka kotosalla ja hiukan "silakkamaalia" pintaan sauma-alueelle niin ei happane. Eikä näy. Varsinkin jos on koristepelli/muovitt astinlautojen ja rungon ympärillä. Oikealle puolelle ei tarvitakaan anturia kunhan läppärunkojen/(kaasuttimien) balanssi on kunnossa. Ja se on tarpeetonkin siinä tapauksessa jos on väliputki pakokäyrien alkupäässä. (LM. ym)

Yhtymän Miesten tallilta löytyy karstottuneiden lambda-anturien pesulaite. Toiminta nopeutuu ja näyttökin näyttää oikein kun anturi on puhdas. Kolmi- tai nelijohtoinen lämmitettävä anturi toimii paremmin ja antaa oikean seostiedon  myös kylmästä moottorista ja tyhjäkäynnillä. Jos anturi on kylmä ei signaali ole oikein. Tyhjäkäynti ei lämmitä riittävästi anturia. Nokeaa vain.

Bilteman pyöreät peilit toimineet moitteetta jo yhden kesän ajan. Muoilu kokolailla sama kuin vanhemmissa Californioissa. (Ei Cali II)

Sorvi löytyy myös. Omat materiaalit mukaan niin homma onnistuu useasti odottaessa jos ei ole hirveä kiire. Silloin voi kestää kauemmin.

Tekeekö kukaan pieniä ja sieviä lambdanäyttöjä? Vakitoimittajani lopetti tuotannon. Saatavilla olevat Harisen ledirasiat ja Motonetin pyöreät näytöt ovat isoja ja rumia.

mm

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #57 : Maaliskuu 18, 2010, 11:56:03 ap »
V2tre:lle ideana/toivomuksena: Kurssi "moottorin säätämisen perusteet"?...

Voi olla, että joudun kääntymään JuhaV:n apuun..  ;) Täytyy kyllä dokumentoida kaikki muutokset yms. Katsotaan nyt, kunhan kelit vähän lämpenee.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #58 : Maaliskuu 18, 2010, 19:02:12 ip »

Tuossa jotain vanhaa juttua : http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1997.0

Ei v2Tre osaa mitään moottoreita säätää, mutta kaikenlaista täällä silti vaan häärätään ;)

Pari irtokommenttia asiaan :

Säätääksesi polttoaineensyöttöä karttoja ropeloimalla (joko ECU:ssa itsessään tai sen "päälle" säätävässä PowerCommanderissa tai muussa irtokikkulassa) moottori pitäisi siis pystyä asettamaan jotenkin tiettyyn ja tunnettuun käyntitilaan asteikolla rpm - kaasunasento.  Kuormasta riiippuen samalla kaasunasennolla päästään eri rpm-arvoihin. Tämänhän se jarrudyno juuri tekee, eli kaasua pidetään yhdessä asennossa ja jarrutehoa säätämällä käydään läpi eri kierrosluvut. Kun joka pisteessä mitataan pakokaasuista seos, niin kuhunkin pisteeseen saadaan sopiva korjaus. Inertiadyno ei tähän kykene, koska siinä ei ole varsinaista jarrua vaan rullaa kiihdytetään eri kaasunasennoilla hitaasta nopeaan.

Maantiellä voi pienitehoisemmissa pyörissä tehdä vakiokaasulla (eri asennoilla) vetoja vaikka johonkin sopivaan pitkään ylämäkeen. Jos samalla rekisteröi kierrosluvun ja lambda-arvon sekä käytetyn kaasunasennon saa periaatteessa kartan säätämiseen tarvittavan tiedon. Itse tein tämän siten, että iskin kameran kiinni tankin päälle ja askartelin TPS-kaasunasentonäytön. Asettelin lamda-näytön, kierroslukumittarin ja TPS-näytön samaan kuvaan, kamera käyntiin ja tasakaasukiihdytyksiä eri kaasunasennoilla. Tällä köyhän miehen dynolla sai kohtuullisen kuvan siitä miten seokset eri alueilla käyttäytyivät.

Sitten pitää huomioida että :

- kaikkien pyttyjen balanssit ovat kohdillaan (jos mittaa vain yhdellä lambdalla)
- laajakaistalambdan käyttö on suositeltavaa
- pakoputkistossa ei saa olla vuotoja koska jäännöshappi eli lambda-mittaus menee muuten ketuille
- moottorin kaikki muutkin säädöt pitää olla ok
- tarkistettava että moottorin mahdollinen oma lambda-takaisinkytkentä ei pyri nollaamaan muutoksia
- muistettava että moottorin/ilman lämpötila ja ilman paine vaikuttavat mittaustuloksiin (koska ECU käyttää näitä tietoja säätöihin)

Lambda-mittausta parempi mittaus olisi itseasiassa pakokaasujen CO-mittaus koska CO on aina peräisin itse palamisesta. Jäännöshappi voi sen sijaan tulla vaikka vuodosta tms. Eli O2 mittaus on epäsuora mittaus palamisesta kun taas CO mittaus olisi suora palamista kuvaava mittaus. Lisäksi voisi olla HC-mittaus. Mutta käytännössä ainoa riittävän edullinen ja nopea anturi on lambda anturi ja niillä siis mennään.

Kannattaa vähän miettiä sitäkin että millä kohtaa sitä pa-karttaa normiajossa sitä aikaa oikein vietetään. Eli eipä ole käytännössä kovin suurta merkitystä sillä että täyskaasua vastaavat kartan kohdat on vimosen päälle oikein jos normiajossa pyöritään siellä kartan keskialueella 98 % ajasta. Eli ajettavuutta voi usein tosi paljon parantaa vaikka huipputehot ei juurikaan nouse.

Sitten jos on muutettu moottorin hengitystä pako- ja/tai pakopuolella, niin homma on aivan Esson baaritasoa jos muutoksia ei huomioida myös pa-säädöissä.

Kehittyneemmissä ECU:issa lisähaastetta tuovat sellaiset ominaisuudet, että ECU oppii tiettyjä säätöarvoja joita se tallentaa muistiinsa. Siihen päälle sitten kun ropeloi karttaa jollain lisäpalikalla niin homma menee aika lailla sekaisin. Lisäksi ECU voi toimia eri moodeissa eri ajotilanteissa, eli pa-syöttö voi olla pääsääntöisesti alipainearvojen ohjaamaa matalilla kierroksilla ja muuttua TPS-ohjatuksi ylemmillä kierroksilla ja isommilla kaasunavauksilla. Edelleen lambda-korjaus on käytössä vain tietyillä alueilla tai on eri suuruinen eri alueilla. Kun ECU sitten "liukuu" näistä eri tiloista toiseen eri ajotilanteissa, niin väärät muutokset vain yhteen kohtaan saa aikaan isoja "epäjatkuvuushyppäyksiä" säädöissä kun mennään tilasta toiseen.

Jos "lempi" dyno-operaattorisi nappaa lambdasta piuhat pois ja vetää kaksi vetoa inertiadynossa ja tämän jälkeen kartat on "ok", niin kannattaa asennoitua asiaan siten että saattoi optimoinnista jäädä ehkä ihan viimeinen kierros tekemättä.

Mutta sekin kannattaa muistaa että jos pyörään tehdään muutoksia (vaikka vaimentimet), joita on laitettu 100 samanlaiseen pyörään, niin jos jollekulle noista pyöristä on kartta huolella optimoitu, niin se voi olla aika hyvä 99 muuhunkin. Onhan pyörien ECU:ssa kaikissa sama kartta niiden lähtiessä tehtaalta ...

No niin, nyt on pizza valmista, meen syömään.

- JuhaV






FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Näin kulutan aikaa (talvella tallissa)
« Vastaus #59 : Maaliskuu 19, 2010, 09:21:50 ap »
Tulevasta "kurssista":
Markon vastaus lupauksena ja JuhaV:n sisällön laadun takeena ;)

Kaikki on hyvin, ellei tiedä paremmasta - Guzzeista kyse kumminkin.
Katsellaan kuunnellaan mitä kevät tuo tullessaan.

T,
Jukka

Ps. Lämpeneeköhän tämä ilmasto??? Vai uhkaako sittenkin uusi jääkausi???
Kaikesta huolimatta - tänäänkin lumitöihin >:(