Tuossa jotain vanhaa juttua :
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1997.0Ei v2Tre osaa mitään moottoreita säätää, mutta kaikenlaista täällä silti vaan häärätään

Pari irtokommenttia asiaan :
Säätääksesi polttoaineensyöttöä karttoja ropeloimalla (joko ECU:ssa itsessään tai sen "päälle" säätävässä PowerCommanderissa tai muussa irtokikkulassa) moottori pitäisi siis pystyä asettamaan jotenkin tiettyyn ja tunnettuun käyntitilaan asteikolla rpm - kaasunasento. Kuormasta riiippuen samalla kaasunasennolla päästään eri rpm-arvoihin. Tämänhän se jarrudyno juuri tekee, eli kaasua pidetään yhdessä asennossa ja jarrutehoa säätämällä käydään läpi eri kierrosluvut. Kun joka pisteessä mitataan pakokaasuista seos, niin kuhunkin pisteeseen saadaan sopiva korjaus. Inertiadyno ei tähän kykene, koska siinä ei ole varsinaista jarrua vaan rullaa kiihdytetään eri kaasunasennoilla hitaasta nopeaan.
Maantiellä voi pienitehoisemmissa pyörissä tehdä vakiokaasulla (eri asennoilla) vetoja vaikka johonkin sopivaan pitkään ylämäkeen. Jos samalla rekisteröi kierrosluvun ja lambda-arvon sekä käytetyn kaasunasennon saa periaatteessa kartan säätämiseen tarvittavan tiedon. Itse tein tämän siten, että iskin kameran kiinni tankin päälle ja askartelin TPS-kaasunasentonäytön. Asettelin lamda-näytön, kierroslukumittarin ja TPS-näytön samaan kuvaan, kamera käyntiin ja tasakaasukiihdytyksiä eri kaasunasennoilla. Tällä köyhän miehen dynolla sai kohtuullisen kuvan siitä miten seokset eri alueilla käyttäytyivät.
Sitten pitää huomioida että :
- kaikkien pyttyjen balanssit ovat kohdillaan (jos mittaa vain yhdellä lambdalla)
- laajakaistalambdan käyttö on suositeltavaa
- pakoputkistossa ei saa olla vuotoja koska jäännöshappi eli lambda-mittaus menee muuten ketuille
- moottorin kaikki muutkin säädöt pitää olla ok
- tarkistettava että moottorin mahdollinen oma lambda-takaisinkytkentä ei pyri nollaamaan muutoksia
- muistettava että moottorin/ilman lämpötila ja ilman paine vaikuttavat mittaustuloksiin (koska ECU käyttää näitä tietoja säätöihin)
Lambda-mittausta parempi mittaus olisi itseasiassa pakokaasujen CO-mittaus koska CO on aina peräisin itse palamisesta. Jäännöshappi voi sen sijaan tulla vaikka vuodosta tms. Eli O2 mittaus on epäsuora mittaus palamisesta kun taas CO mittaus olisi suora palamista kuvaava mittaus. Lisäksi voisi olla HC-mittaus. Mutta käytännössä ainoa riittävän edullinen ja nopea anturi on lambda anturi ja niillä siis mennään.
Kannattaa vähän miettiä sitäkin että millä kohtaa sitä pa-karttaa normiajossa sitä aikaa oikein vietetään. Eli eipä ole käytännössä kovin suurta merkitystä sillä että täyskaasua vastaavat kartan kohdat on vimosen päälle oikein jos normiajossa pyöritään siellä kartan keskialueella 98 % ajasta. Eli ajettavuutta voi usein tosi paljon parantaa vaikka huipputehot ei juurikaan nouse.
Sitten jos on muutettu moottorin hengitystä pako- ja/tai pakopuolella, niin homma on aivan Esson baaritasoa jos muutoksia ei huomioida myös pa-säädöissä.
Kehittyneemmissä ECU:issa lisähaastetta tuovat sellaiset ominaisuudet, että ECU oppii tiettyjä säätöarvoja joita se tallentaa muistiinsa. Siihen päälle sitten kun ropeloi karttaa jollain lisäpalikalla niin homma menee aika lailla sekaisin. Lisäksi ECU voi toimia eri moodeissa eri ajotilanteissa, eli pa-syöttö voi olla pääsääntöisesti alipainearvojen ohjaamaa matalilla kierroksilla ja muuttua TPS-ohjatuksi ylemmillä kierroksilla ja isommilla kaasunavauksilla. Edelleen lambda-korjaus on käytössä vain tietyillä alueilla tai on eri suuruinen eri alueilla. Kun ECU sitten "liukuu" näistä eri tiloista toiseen eri ajotilanteissa, niin väärät muutokset vain yhteen kohtaan saa aikaan isoja "epäjatkuvuushyppäyksiä" säädöissä kun mennään tilasta toiseen.
Jos "lempi" dyno-operaattorisi nappaa lambdasta piuhat pois ja vetää kaksi vetoa inertiadynossa ja tämän jälkeen kartat on "ok", niin kannattaa asennoitua asiaan siten että saattoi optimoinnista jäädä ehkä ihan viimeinen kierros tekemättä.
Mutta sekin kannattaa muistaa että jos pyörään tehdään muutoksia (vaikka vaimentimet), joita on laitettu 100 samanlaiseen pyörään, niin jos jollekulle noista pyöristä on kartta huolella optimoitu, niin se voi olla aika hyvä 99 muuhunkin. Onhan pyörien ECU:ssa kaikissa sama kartta niiden lähtiessä tehtaalta ...
No niin, nyt on pizza valmista, meen syömään.
- JuhaV