Eiköhän kyseessä ole juurikin lievä virtauspinta-alan ylimitoittaminen. Riittävän tilavuusvirran saaminen imukanavasta sylinteriin ei ehkä edellytä aivan maksiminoston antamaa lukemaa, mutta etenkin kaasarikoneessa on muutenkin ylimääräisiä pumppaushäviöitä, jotka hidastavat/haittaavat virtausta sylinteriin. Esim Kaasuttimen venturiahan ei ruiskukoneessa ole eikä myöskään neulaa jne. Lisäksi kanavat ovat tuotantokoneessa enemmän tai vähemmän kompromisseja kustannustehokkuuden ja toiminnan välillä.
Ajattelepa asiaa toiselta kantilta; jos pitäisit nokan noston pienenä vain asteita kasvattamalla, voisi jo tähän vakiovirtaukseen edellyttävä aukiolo saattaa nokan profiilin asteiltaan kovin hurjaksi, saati sitten virivirinokalla. Isot asteluvut sitten tuovat omat haasteensa moottorin toimintaan. Toisaalta jos nokkasta hioisi vain sen ylimenevän noston, tulisi nokan liikegeometriaan kuollut kohta, jossa liike lakkaisi. Toisin sanoen nostaja lepäisi hetken ennen kuin aloittaisi liikkeen alas/ylöspäin. Tällaisia kuolleita kohtia tulisi koneenrakentamisessa vältellä, ne eivät tiedä hyvää, moottorin harmoonista tasapainoa silmällä pitäen.
Teoria ja käytäntö eivät muutenkaan moottoriteknologiassa kulje käsi kädessä. Tästähän on hyvänä esimerkkinä venttiilien overlap. Teoriassahan ei olisi järkevää pitää imua ja pakoa samaan aikaan levällään, mutta virtauksen edistämiseksi tämä on hyödyksi.
Hyvin muotoillulla kanavalla, imusarjalla, venttiileillä ja oikealla nokkaprofiililla saadaan jopa ylitäytöstä sylinteriin. Tästä oli joskus artikkeli Popular Hotrodding -lehdessä 90-luvun puolessa välissä. Kyseisessä artikkelissa oli muistaakseni Reher Morrisonin pro stock Olds, joka kaasareiden läpi imien sai sylinteriin jopa 30% ylitäytöksen!!! Tietääkseni ko. sarjassa maksimi nosto on määrätty, overlapin ja asteiden ollessa vakio...
Itse varmaan panostaisin Lariossani venttiileiden muotoiluun (back cut) ja seetien hiomiseen useampaan kulmaan. Tekisi mieli myös jopa lyhentää kurkkuja ja asennella isommat + lyhemmät kaasarit. Tästä ei olisi haittaa näinkin herkän neliventtiilikoneen virtauksille..