Kirjoittaja Aihe: v65:n startti  (Luettu 7320 kertaa)

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
v65:n startti
« : Helmikuu 20, 2006, 15:08:04 ip »
Minnekkähän virta oikein katoaa kun solenoidi ei aina jaksa lyödä starttia päälle? Käyntiin kyllä on aina lähtenyt kun tarpeeksi kaun naksuttaa. Starttimoottori on kunnossa ja akussa tarpeeksi virtaa. Voisko vika olla virtalukossa ?

TimoStone

  • Vieras
v65:n startti
« Vastaus #1 : Helmikuu 24, 2006, 09:03:45 ap »
Irroita startti. Avaa koko kapine ja puhdista huolellisesti sisältä. Voitele bendix vaikkapa litiumsprayrasvalla ja tarkista, että kaikki nivelet ja rattaat ovat kunnollisia, eli mitään kulumapykäliä ei ole.
Ja sitten hiilien kunto sekä kollektorin puhtaus. Noilla se pitäisi...

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
v65:n startti
« Vastaus #2 : Helmikuu 24, 2006, 09:58:16 ap »
Startti on täysin kunnossa. Avattu ja huollettu. Piikkiön pojat sanoi että virta vaan häviää jonnekkin.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
v65:n startti
« Vastaus #3 : Helmikuu 24, 2006, 11:23:23 ap »
Solenoidin kuparilevy kulunut kuopalle (ruvelle), eli kosketus huono. Paha korjata jos kapistus prässättyä mallia, mutta toki onnistuu. Kun saat auki käännä levy toisin päin tai täytä ja on kuin uusi.
Virran saantiin auttaa kun laittaa releen solenoidin ja akun väliin. Releen herätys startti namiskasta.
Stone Timppa sähkömiehenä varmaan selittää tarkemmin kytkennän.

Ai niin. Hyvää kevättä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2006, 15:51:00 ip kirjoittanut Antsu »

TimoStone

  • Vieras
v65:n startti
« Vastaus #4 : Helmikuu 25, 2006, 02:58:59 ap »
Rele akun ja startin väliin? Tuota...kun siinä on - mulla ainakin - ihan pelkkä lyhyt kaapeli. Ideahan on se, että starttinappula vetää relettä, joka kytkee solenoidille virran.
Releen vetosähkö sitten kulkee eri paikoissa mm. sivutuen kautta, jotta pyörä on "starttivalmis", kun se pistetään tulille. Niin...ja starttinappulahan toimii kunnolla?
Solenoidi vetää, jolloin "isovirta" kytkeytyy startille ja startti pyörii. Tietenkin on se mahdollisuus, että tuo releen ohjaussähkö ei toimi kunnolla, eli jossain on huono kontakti. Ja starttausyritysten aiheuttama pieni tärähdys sitten auttaa. Voi olla paha hankautuma jossain piiloon jäävässä johdonosassa.
Minä selvitin kytkennän piirtämällä käsikirjasta kuvan ruutupaperille erikseen, jota on helpompi mahallaan pyörän vieressä ihmetellä.

Tuli mieleen: Valeon startissa (jonka opiskelin perusteellisesti...) on solenoidissa kaksi käämiä. Molemmat vetävät startatessa, mutta pitokäämi jää päälle pitäen startin päällä. Pitokäämi menee normaalisti runkoon, mutta vetokäämin sähkö menee startin hiilien kautta.
1. Olet kaiketi tarkistanut akun kunnon, kenkien kunnon ja liitosten kunnon? Löysiä kytkentöjä?
2. Akun jännite ilman kuormaa? Startatessa?
3. Onko molemmat käämit ehjiä? Mitään tärinäkatkosta?
4. Irroita akkukaapeli startista ja starttaa normaalisti nappulasta. Vetääkö rele (naks)? Mittaa solenoidille releeltä tuleva jännite. Paljonko?
5. Irroita rele ja tarkista releen kannan kontaktit. "Rumputa" relettä irti-kiinni, jotta hapettumat hankautuvat. Sama kaikille sulakkeille.

Näkemättä mittarilla pyörääsi, en osaa tähän enempää neuvoa. Ainahan voi soittaa 050-4643 452. Tuo aina EI tarkoita esim. su-aamua klo 04:35 tms...:)

jojo

  • Viestejä: 16
v65:n startti
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2006, 13:03:53 ip »
Voit selvittää ongelmaa seuraavasti:
starttaa lyhesti (ei pitkään että ei pala mitään) ja mittaa starttaus hetkellä jännite seuraavista väleistä:
1) akun miinusnavan (ei kaapelikengästä) ja startin rungon väliltä pitäisi olla lähellä 0 V.
2) akun plusnavan (ei kaapelikengästä) ja startin solenoidin (bedix) akun puoleisen napapultin päästä pitäisi olla lähellä 0 V. - > kohta 1 ja 2: jos on lähempänä 12 V kuin 0 volttia niin silloin ylimenovastus on sillä välillä liitoksista tai hapettumista johtuen liian suuri -> putsaa liitokset ja jos ei auta vaihda kengät jne..
3) akun startin solenoidin (bedix) akun puoleisen napapultin ja starttimoottorin puoleisen napapultin väliltä pitäisi olla lähellä 0 V. - >  jos on lähempänä 12 V kuin 0 volttia niin silloin ylimenovastus on sillä välillä liitoksista, hapettumista tai kulumisesta  johtuen liian suuri -> putsaa, korjaa tai uusi bendix. Toisten mainitsema levyn tai palan kääntö tai viilaus on joskus tai muu viritys on usein auttanut kunhan saat ottamaan hyvin kiinni siis todella kunnolla pitää mennä metalli metallia vasten
4) mittaa  startin solenoidin (bedixin) a starttimoottorin puoleisen napapultin ja startin rungon (maa) väliltä pitäisi olla lähellä 10-12 V kun starttaa. -> 4 Jos jännite on tässä lähempänä 0 V niin silloin edellisissä kohdissa 1-3 pitäisi olla muuta? Jos jännite on 10-12V (sama kuin akussa stratti hetkellä) niin silloin vika voi olla startinmoottorissa, ja yleisin on hiilet loppu, jousessa asti tai lyhyeksi luluneena poikittain ja menossa väliin (yleinen) tai sitten  hiilipinnat on sorvattu tai sorvaanutunut yhteen, jolloin välit pitää avata. Ankkurin kunnon voi tarkistuttaa autosähkökorjaamossa nk. murisijalla" tms..............
Jos starttimoottori on varmasti todettu ehjäksi ja akku kunnossa, nii silloin on vika on liitoksissa tai kaapelissa tai startin maadoituksessa koneeseen (onko lohko lakattu tai startti tai....). Eli  jännitehäviö tarkoittaa ylimenovastusta joka voi aiheutua em. seikoista. Piirrä virtapiiri paperille ja mietii "mihin väliin jännite jää".Etene järjestyksessä. Lycka till- Älä polta mitään toivottavsti saat mitää selkoa?????? voin kyllä auttaakin mittaamisessa jos kone on täällä Turuus.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2006, 13:12:00 ip kirjoittanut jojo »

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
v65:n startti
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2006, 09:19:13 ap »
Kun ilmat läpenee  ja kiire hellittää,täytyy keskittyä virtaongelmaan. Startti on kyllä testattu ja kunnossa. Kiitos neuvoista.