Rele akun ja startin väliin? Tuota...kun siinä on - mulla ainakin - ihan pelkkä lyhyt kaapeli. Ideahan on se, että starttinappula vetää relettä, joka kytkee solenoidille virran.
Releen vetosähkö sitten kulkee eri paikoissa mm. sivutuen kautta, jotta pyörä on "starttivalmis", kun se pistetään tulille. Niin...ja starttinappulahan toimii kunnolla?
Solenoidi vetää, jolloin "isovirta" kytkeytyy startille ja startti pyörii. Tietenkin on se mahdollisuus, että tuo releen ohjaussähkö ei toimi kunnolla, eli jossain on huono kontakti. Ja starttausyritysten aiheuttama pieni tärähdys sitten auttaa. Voi olla paha hankautuma jossain piiloon jäävässä johdonosassa.
Minä selvitin kytkennän piirtämällä käsikirjasta kuvan ruutupaperille erikseen, jota on helpompi mahallaan pyörän vieressä ihmetellä.
Tuli mieleen: Valeon startissa (jonka opiskelin perusteellisesti...) on solenoidissa kaksi käämiä. Molemmat vetävät startatessa, mutta pitokäämi jää päälle pitäen startin päällä. Pitokäämi menee normaalisti runkoon, mutta vetokäämin sähkö menee startin hiilien kautta.
1. Olet kaiketi tarkistanut akun kunnon, kenkien kunnon ja liitosten kunnon? Löysiä kytkentöjä?
2. Akun jännite ilman kuormaa? Startatessa?
3. Onko molemmat käämit ehjiä? Mitään tärinäkatkosta?
4. Irroita akkukaapeli startista ja starttaa normaalisti nappulasta. Vetääkö rele (naks)? Mittaa solenoidille releeltä tuleva jännite. Paljonko?
5. Irroita rele ja tarkista releen kannan kontaktit. "Rumputa" relettä irti-kiinni, jotta hapettumat hankautuvat. Sama kaikille sulakkeille.
Näkemättä mittarilla pyörääsi, en osaa tähän enempää neuvoa. Ainahan voi soittaa 050-4643 452. Tuo aina EI tarkoita esim. su-aamua klo 04:35 tms...
