Kirjoittaja Aihe: Etuteleskooppien öljyt  (Luettu 2509 kertaa)

Pampi

  • Viestejä: 97
Etuteleskooppien öljyt
« : Heinäkuu 09, 2009, 22:12:29 ip »
Terve

Pitäisi vaihtaa 82 mallin T3:n etuteleskooppien öljyt ( ei aavistustakaan kuinka vanhat ovat, mutta varmasti ovat ). Pitääkö oljynlisäyksen takia avata teleskooppiputkien yläpäästä iso kuusiomutteri , taitaa olla 32 tai jotain, vai riittääkö kyseisen mutterin keskellä olevan kuusiokoloruuvin avaus, vaiko molemmat ja missä järjestyksessä ? Voi olla tyhmä kysymys, mutta ei vara venettä kaada ja jos ei kaikkia tarvis opetella kantapään kautta ja "kynnenvihoilla ". Kiitos asiantuntijat, jos valistatte.

Terv P

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Etuteleskooppien öljyt
« Vastaus #1 : Heinäkuu 09, 2009, 22:34:40 ip »
Se kuusiokolopultti on vaimenninpatruunan yläkiinnityspultti, joten joudut kyllä avaamaan sen haarukkaputken yläkorkin. Ota ensin irti se kuusiokolo ja kierrä sitten auki se korkki. Kun vedät sen taas kiinni, muista olla vetämättä älyttömyyksiin, se on alumiinia eikä se hienokierre kestä ylikiristystä.

 Edellinen omistaja oli ylikiristänyt mun Le Murphystä ainakin toisen ja kun ajoin huoimattomasti routakuoppaan, pulpahti korkki ulos ja keula putosi alas. Onneksi ei vauhtiakaan ollut joten ei tullut enempää tuhoa.

Stein-Dinse onneksi myy uudistuotantoa olevaa korkkia, joten ajo jatkuu taas kohta.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Etuteleskooppien öljyt
« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2009, 23:13:41 ip »
Kiitos tiedosta

Sama vaara saattaa vaania tässä minunkin pelissäni, ovat mutterit sen verran kärsineen näköiset, mutta pianhan se nähdään. Missähän hinnoissa mahtaa pyöriä kyseiset vaimenninpatruunat, ovat varmaan aika löysät , ajetuista kilometreistä ei tiedä vanha Erkkikään, mutta paljon on.
P

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Etuteleskooppien öljyt
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2009, 16:47:42 ip »
Öljyllä tässä teleskooppiratkaisussa ei ole muuta tehtävää kuin voidella. Patruuna hoitaa vaimennuksen.
Patruunoiden hinnat vaihtelevat melkoisesti. Niitä on kiinteäasetuksisisesta perusratkaisusta monipuolisesti säädettäviin.

Mutta noin yleensä öljynvaihdon yhteydessä huomioon otettavia seikkoja on että kun etuteleskoopin yläpäiden tulpat avataan, pääsee teleskooppien alapäät liikkumaan pidäkkeettömästi. Että kannattaa laittaa pyörä tasamaalle ja tukea moottorin alta niin etupää ettei se karkaa alaspäin tai ylöspäin.

Iskarin vaihto onnistuu hieman isommalla purkamisella. Etuakseli pois ja telskooppien alapäistä upotulksissa olevat ruuvit auki niin koko jousitus- ja vaimennuspaketti irtoaa ylöspäin vedettäessä.

mm