Kirjoittaja Aihe: Gruppo SMOTON jäseneksi? Osallistu keskusteluun!  (Luettu 7950 kertaa)

Perzza

• Administrator
Gruppo SMOTON jäseneksi? Osallistu keskusteluun!
« : Heinäkuu 02, 2009, 23:49:17 ip »
Gruppon hallitus haluaa avata keskustelun Gruppon mahdollisesta hakemisestä Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) jäseneksi. SMOTO on suomalaisten motoristien yhteistyöelin ja edunvalvoja paitsi Suomessa, myös kansainvälisissä yhteyksissä. Tavalliselle perusmotoristille SMOTOn merkitys saattaa näkyä parhaiten jäsenetualennuksena esim. laivamatkoista, mutta perustavampaa laatua on järjestön työ kaikkia motoristeja koskevien lakien ja säännösten valmistelussa. Tarkempia tietoja SMOTOn toiminnasta löytyy osoitteesta www.smoto.fi

Vihjeitä siitä minkä tyyppisissä asioissa edunvalvontaa ehkä kaivattaisiin, löytyy tällä foorumilla esim. Motomatin kirjoituksista ”Nopeudenrajoitin” ja ”Polttoainepolitiikka”.

Gruppon jäsen, mitä mieltä olet, tulisiko Gruppo MOTO GUZZI Finlandia ry:n liittyä SMOTO ry:n jäseneksi? Päätös jäsenyyden anomisesta voidaan tehdä kerhon vuosikokouksessa (mainitaan kokouskutsussa). Keskustelu on avattu.

Jorma Reponen
puheenjohtaja

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
SMOTO
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2009, 08:31:57 ap »
SMOTO on käsittääkseni ainoa motoristien edunvalvoja, jolla on a) vaikutusvaltaa b) yhteydet riittävän laajasti päättäjiin ja viranomaisiin c) kansainvälistä vaikutusvaltaa ja d) tunnustettu etujärjestö myös esim. poliisien piirissä. Jäsenyys tarjoaa sekä konkreettisia etuja ( lauttaliput jne. ) että em. edunvalvontaa. Siis samantyyppisesti, kuin ay-liike.
SMOTO ( suomalainen motoristi ) on FEMAn kautta edustettuna Brysselissä ja vaikuttamassa Euroopanlaajuisesti motoristien asioihin. Ja niihin vaikutetaan vain ja ainoastaan Brysselissä. EU:lla ei ole mitään organisaatiota tai tarkkailijoita, jotka kiertävät kuulostelemassa, kun halkopinon takana suomalaiset kiroilevat ja puristelevat muniaan erilaisista EU:n suunnitelmista ja päätöksistä äärettömän potutuksen ja rähinän säestämänä. Päätöksiin vaikutetaan vain ja ainoastaan Brysselissä sekä suomalaisten meppien kautta - jos viimemainittuja edes nää sattuu kiinnostamaan...

SMOTOa on mm TFMK:n taholta taannoin arvosteltu kovasti ( erosivat lopulta ), ettei sen jäsenmaksulla saa yhtään mitään. Yhdistyksen rahaa menee jne. En osaa tähän ottaa kantaa, kun en tiedä heidän taustojaan asian suhteen. Westy ilmeisesti tähän tietää enemmän?

SMOTOn jäsenmaksu on per henkilö. Jos GMGF liittyy jäseneksi, niin Smoton jäsenmaksu kerätään jäseniltä. Kokonaan toinen asia on se keskustelu sisältyykö se nykyiseen GMGF:n jäsenmaksuun vai nostetaanko maksua SMOTOn maksun verran. Eikös se maksu ole <5€ / hlö?
Kannatan liittymistä Smotoon. Ja olen valmis maksamaan sen verran lisämaksua. Sillä lisämaksulla kun ei saa edes pullakaffetta aakkoshuoltamolla. Puhumattakaan annoksesta hyvää ja ravitsevaa keskiolutta lähipubissa...Jospa vaikka saadaan estetyksi katsastusasetus, niin vuosikatsastuksen hinta - arvio 50€ - onkin 10-20v jäsenmaksu SMOTOon.
Että silleen...

Saadakseen sitten SMOTOn etuja esim. tarvikeliikkeessä, on jäsenyys osoitettava ao. jäsenkortilla. Miten tämä asia hoidetaan GMGF:ssä niin, että ko. kortti on vain maksaneilla jäsenillä, on ihan oma juttunsa. Kuten Rokualla tuli esiin, se aiheuttaa edelleen lisäkustannuksia ja paljon töitä. Vapaamatkustajia ei mielestäni tässä kohdassa saa hyväksyä. Yksi vaihtoehto on postittaa maksulappu syksyn lehden mukana ja kevään ensilehdessä on jäsenkortti maksaneille ja voimassaolo seuraavaan kevääseen. Postitushan kohdistuu vain maksaneisiin. Teknisesti helppo, toteutus jonkin verran työläs.

Lisää mielipiteitä puolesta!

edt: kirjoitusvirheitä...

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2009, 10:50:04 ap kirjoittanut TimoEv »

Vacilando

Vs: Gruppo SMOTON jäseneksi? Osallistu keskusteluun!
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2009, 21:43:14 ip »
Niin...mä oon ollut kannatusjäsen jo aikoja,et se kertoo varmaan mun kannan.

Bhill

« Vastaus #3 : Heinäkuu 04, 2009, 16:28:52 ip »
Minä kun edellisen kerran aloitin saman keskustelun reilu vuosi sitten, niin ajattelin tuoda jälleen kantani esiin. Jäseneksi pitää liittyä. TFMK:lle ei siitä jäsenyydestä varmastikaan ollut suurta hyötyä, kun ovat jo itsessään kai aika paljon isompi pulju.
Jäsenkorttiasia on minusta helpoin hoitaa jäsenmaksupankkisiirron yhteydessä. Painetaan jäsenkortti pankkisiirtoon ja jokainen voi halutessaan saksia sen siitä irti. Niin se toimii useissa yhdistyksissä. Tuskin siinä on suurtakaan riskiä väärinkäytöksistä.
V11 Sport

lemppari

« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2009, 12:43:30 ip »
Jos aiomme jatkossakin marista säädöksistä palstalla, on meillä mielestäni siihen oikeus vain jos kuulumme SMOTOon. Tällöin emme ole enää turhia tuulenpieksäjiä vaan meillä on myös vaikutuskanava ja edunvalvoja.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Cali.fi

« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2009, 15:09:31 ip »
Olen jäsenyyden puolesta ja minun puolestani jäsenmaksu saa nousta vitosella.
Sitä voiko jäsenkortin painaa maksukuponkiin, pitää mielestäni kysyä SMOTO:lta. Lisävaivaa aktiivisille tomihenkilöille (joihin itse en millään tavalla kuulu) tästä jokatapauksessa aiheutuu, joten heillä olkoon veto oikeus.

GinTurismo

« Vastaus #6 : Heinäkuu 07, 2009, 13:48:50 ip »
Smoton monivuotisena kannatusjäsenenä sanoisin het että kannatan liittymistä. Jäsenmaksu saa noustakin Smoton jäsenyyden takia.
Vielä yksi GT, kiitos.

Terho

« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2009, 17:46:29 ip »
Varmaan moni muukin kuin minä maksaa jo nyt SMOTO:n jäsenmaksun jonkin muun kerhon jäsenmaksun yhteydessä, vai olenko ihan väärässä ? Eli kannatan siis SMOTO:on liittymistä.

Terho

I.H.

« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2009, 18:49:38 ip »
Kannatan Smotoon liittymistä,niin ei tarvitse olla kahden kerhon jäsenenä   8)
Titaniumin kuski

Mikko Kiuru

« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2009, 12:32:30 ip »
Kannatan liittymistä, sillä tarvitsemme vaikutuskanavaa ja edunvalvojaa. Jäsenmaksun pieni korotus ei liene kenellekään kynnyskysymys.

heikkil

« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2009, 13:07:01 ip »
Mielellään sen kohtuullisen lisämaksun maksaisin SMOTO-kytköksestä. Saisipa sitten samalla karsia noita muita mp-kerhojäsenyyksiä, kun SMOTO:n edut tulisi myös Gruppon kautta...

jjp

« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2009, 15:10:46 ip »
Mitä mä muistan siitä Touringin eroamisesta, niin niillä tais olla yks tärkee pointti vaikutusvalta Smotossa. Siellä on jonkunlainen leikkuri, jolla isojen kerhojen äänimäärää pudotetaan. Ja tämä ei sitten ollut joidenkin mieleen. Koko tuo juttu meni pikkasen vaivihkaa, kun siellä piti etukäteen ilmoittautua siihen kokoukseen ja siinä oli jotain sählinkiä. KIssanhännänvetoa oli molempiin suuntiin, mutta ero tuli. Nyt ne on autoliitossa ja saa niitä etuja.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

motomatti

« Vastaus #12 : Heinäkuu 09, 2009, 11:36:39 ap »
Muistanpa sen kun Touring liittyi Smotoon. Omat tuuletuksensa oli siinäkin.
Tuo leikkuriasia on kaihertanut useammankin kerhon jäsenten/päättäjien mieliä. Leikkurin alkuperäinen tarkoitus oli lisätä demokraattista päätöksen tekoa. Siten että pienillekin kerhoille (minimikoko 10 jäsentä) olisi jäänyt äänivaltaa.
Tästä äänivallasta --> määräämisoikeus --> valta, on käyty kiistoja muuallakin. Koska sitä ei (tietyltä kannalta typerien) sääntöjen ja pitkällisten sääntömuutospyrkimystenkään jälkeen ei eräille isommille kerhoille herunut vaan lukuisa määrä pikkukerhoja saa edelleenkin äänensä kuuluviin, katsoivat nämä suurkerhot toisensa jälkeen Smoton itselleen vähemmän tarpeelliseksi. Näitä kerhoja ovat Veteraanimoottoripyöräklubi, Harley.Davidson Club Finland, sekä Mainittu Touring Finlandia. Kukaan näistä kerhoista ei eronnut suoranaisesti taloudellisista syistä vaikka se perusteeksi joidenkin kohdalla mainittiin. Toki on ilmiselvää että noin isot kerhot kiinnostavat muitakin toimijoita ja he saavat vastaavia etuja myös sieltä kautta ja pystyvät ehkä valvomaan etujaankin. Yllättävää on sinänsä että jotkut eronneiden kerhojen jäsenet ovat vaivihkaa liittyneet johonkin muuhun Smoton jäsenjärjestöön ja siten saavat edelleen etunsa sitä kautta, tosin maksamalla siitä ikään kuin toiseen kertaan.

Tuo mainittu jäsenmääräleikkuri toimii myös toisinpäin: Se leikkaa myös Smoton jäsenmaksun pois kokonaan tietyn  henkilömäärän jälkeen eli suurkerhon jäsenmaksu henkeä kohti laskettuna on alhaisempi. Tämä ratkaisu ei kaikkia tyydyttänyt vaan osa olisi halunnut maksaa kaikista jäsenistä jäsenmaksua ja saada ääni per jäsen-järjestelmän ja toinen osapuoli koki maksavansa aivan liikaa noista vähistä äänistä.

Jäsenmääräleikkurin porrastus:

10 - 100 jäsentä   1 ääni

101 – 250 jäsentä  2 ääntä

251 – 500 jäsentä  3 ääntä

501 – 1000 jäsentä  4 ääntä

1001 – 2000 jäsentä  5 ääntä

2001 – 3000 jäsentä  6 ääntä

yli 3001 jäsentä  7 ääntä

Näillä mennään nyt. Ymmärtääkseni Gruppolle lankeaisi aluksi 3 ääntä.

Smoton säännöt löytyvät täältä: www.smoto.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=332&Itemid=102
Tai www.smoto.fi ja valikosta Smoto lyhyesti, sitten klikkaus: säännöt.

Tässä vielä leikkurilauseke:

# perusosa on aina FEMAn (The Federation of European Motorcyclists`Association) jäsenmaksun suuruinen. Jäsenkerhot maksavat tämän osan jokaisesta 16 vuotta täyttäneestä jäsenestään
# vuosimaksusta, joka maksetaan jäsenkerhon jäsenmäärän perusteella, jokaisesta 16 vuotta täyttäneestä jäsenestä 750 jäseneen saakka. Vuosimaksua ei makseta 751 ja sitä ylittävältä jäsenmäärältä.

mm

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Muut kerhot
« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2009, 12:50:12 ip »
>>...nämä suurkerhot toisensa jälkeen Smoton itselleen vähemmän tarpeelliseksi. ...<<
Olen ymmärtänyt, että motoristin vaikutuskanava erilaisiin asioihin on nimenomaan SMOTO => FEMA. SMOTO on Suomessa motoristien asialla viranomaisten yms. suuntaan ja FEMA toimii Brysselissä motoristien asialla.
Onkos sitten toinenkin keino päästä päättäjien ( Suomi / EU ) kanssa samaan neuvottelupöytään? FEMA 2? Ja onko noilla suurkerhoilla tätä kautta edustajansa Brysselissä?

Kun mielestäni SMOTOon kuuluminen ei ole pelkästään jotain "osta kauttamme halvalla tavaraa" -tyyppinen harrastuskerho.
Vai olenko ihan väärässä? Jos olen, niin oikaiskaa toki!

Olen jäsenenä SMKJ:ssä. Siellä on erilaisia jäsenetuja mm. hotellihinnoissa, vakuutuksissa jne. Mutta olen siellä jäsenenä nimenomaan edunvalvonnan vuoksi en siksi, että saa  yhdistyksen verkkarit alennuksella...

Anssi

« Vastaus #14 : Heinäkuu 12, 2009, 12:45:06 ip »
Kannatan SMOTO-jäsenyyttä.

Erilaisia kahvi-, varuste- ja laivalippualennuksia tarjotaan vähän joka kerhosta (varsinkin isommista vrt. touring & mp-69), mutta kansallista tai varsinkaan EU-laajuista edunvalvontaa poliittiseen päätöksentekoon ei. Mitä suurempi on SMOTO:n jäsenmäärä  (kerhojensa kautta), sitä herkemmällä korvalla päättäjät (toivottavasti...) yhdistystä kuuntelevat. Ehkä olen optimisti, ehkä en...

-Anssi