Tuossa eräällä ulkomaan foorumilla näin myöhään viime syksynä tiedon, että 8V:hen oli Axonen (se moottorin ohjauselektroniikan säätötyökalu) uusimman version mukana tullut uusi ruisku / sytytys kartta ja sen päivitystä suositeltiin kaikkiin 2008 vuosimallin Griso8V ja Stelvio koneisiin. Kun aloitin kesälomani ja Varsinais-Suomessa oli muutenkin syytä piipahtaa niin samalla pyysin Piikkiöstä, jos ehtisivät tehdä päivityksen ja ystävällisesti ilmoittivat asian sopivan. Kävin siellä nyt "pikaisesti" tiistaina 30.6. (yht. n. 1300 km Oulusta mutkin)
Paluumatkan havaintoja.
1. Osakaasun pienoinen nykiminen pienellä vaihteella n. 4000 kierroksen kohdalla joko katosi kokonaan tai muuttui huomaamattomaksi.
2. Kun olin aiemmin tottunut, että 8V Griso sytyttää polttoaineen merkkivalon n. 190 km kohdalla ja tankkausväliksi kannattaa suunnitella n. 200 km, niin nyt paluumatkalla merkkivalo syttyi 220 - 240 ajetun kilometrin jälkeen ja tankkausväliksi muodostui mielumminkin 250 km kuin aiempi 200 km. Ehkä ei ihan 20% parannus polttoainetaloudessa, mutta ainakin 10%. Arviolta 15% voisi olla lähellä, mutta otos on vielä aika pieni niin en uskalla panna päätä pantiksi.
Suosittelen joka tapauksessa muillekin päivitystä.
Olli