Kirjoittaja Aihe: Polttoainepolitiikka  (Luettu 2834 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Polttoainepolitiikka
« : Heinäkuu 01, 2009, 10:57:56 ap »
Kirjoittelin tuonne tekniikkapuolelle havaintojani nykyisestä moottoribensiinistä ja sen suhteesta vanhojen moottoreiden käyttövoimana otsikolla kaasarit, ruiskut ja stökiömetria.

Ne joilla sattuu olemaan 90-lukulainen tai uudempi pyörä ovat tässä suhteessa uhreja, vaikkeivat sitä tietäisikään. Lainsäädäntöömme on kirjattu seikkoja joita muun muassa MMAF haluaisi muuttaa käyttäjäystävällisemmiksi. Kuten tiedämme, laittavat  monet pyöräänsä tarvikevaimentimet, säätävät moottorinohjausta, vapaavirtaussuodattimia asennellaan, jne vaikka tällainen toiminta on ollut yksiselitteisesti kiellettyä jo yhdeksänkymmentäluvulta asti ja säännöstö koko ajan on kiristynyt. Olemme olleet tässä asiassa, toistaiseksi, onnellisessa asemassa että valtiovalta ei ole puuttunut tällaiseen pienimuotoiseen lain venyttämiseen. Ennen kuin asiaan puututaan valtion tai EU:n suunnalta pitäisi tulevassa lainsäädännössä huomioida tämä "väliinputoajien" ryhmä. Tässä asiassa täytyisi edunvalvonnan kyetä toimimaan ja osoittamaan tämä niin lainvalvonnallisen lepsuilun kuin polttoainetekniikan aiheuttaman ongelman olemassaolo ja ja lääkkeet siihen. Asian todistamisella alkaa kohtapuoleen olemaan kiire. tosin Feman suunnalta Brysselistä on tullut tähän asti viestiä että katsasturdirektiivin valmistelu on edennyt hitaahkosti. Direktiiviä on valmisteltu nimenomaan  ympäristöseikat huomioiden. Nyt kun myös moottoripyörien valmistajat ovat huomanneet että asia ajaa myös heidän etuaan ovat he tuoneet mukanaan omat pikku mausteensa
direktiivin valmisteluun: Esittävät että muiden kuin valmistajien omia osia ei saa ajoneuvoihin asentaa koska ympäristö- tai liikenneturvallisuus voisi vaarantua. Tämä siis kieltäisi tarvikeosien käytön ja siten näivettäisi sen alueen kaupan. Kuinkahan varaosien hinta kehittyy ilman kilpailua? Nähtäväksi jää kuinka paljon tästä esityksestä sisältyy direktiiviin...

Muutama viikko sitten Vääksyssä Hotelli Tallukassa Vääksy MC:n isännöimä pidettiin eurooppalaisten moottoripyöräjärjestöjen konferenssi jossa mm näitä asioita käsiteltiin. Paikalla oli n.350000 eurooppalaisen motoristin edustus.
Valitettavaa vain huomata että tavan rivimotoristit eivät tiedä näistä asioista paljoakaan ja se rajoittaa monen kansallisen järjestön toimintaa. Tyypillistä on ajatella että kyllä joku muu hoitaa...
Konferenssista tietoa www.smoto.fi

Guzzi-harrastajat lienevät niitä viimeisiä keistä viranomaiset arvelisimmat oleva näissä asoissa ns. vilunkiväkeä. Onhan poliisilla ollut pitkään jo tähtäimessään Daavikkaporukka ja nämä Bomberit.  Kun saamme moottoripyörien katsastuksen tännekin niin tilit alkavat tasaantumaan ja kutakin moottoripyörää tarkastellaan vain yksikkönä eikä jonkin jengin rekvisiittana kuin nykyisin.

mm 

Fiksasin kirjoitusvirheitä. mm


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Polttoainepolitiikka
« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2009, 10:35:30 ap »
<snip>
Nyt kun myös moottoripyörien valmistajat ovat huomanneet että asia ajaa myös heidän etuaan ovat he tuoneet mukanaan omat pikku mausteensa direktiivin valmisteluun: Esittävät että muiden kuin valmistajien omia osia ei saa ajoneuvoihin asentaa koska ympäristö- tai liikenneturvallisuus voisi vaarantua. Tämä siis kieltäisi tarvikeosien käytön ja siten näivettäisi sen alueen kaupan. Kuinkahan varaosien hinta kehittyy ilman kilpailua? Nähtäväksi jää kuinka paljon tästä esityksestä sisältyy direktiiviin...
<snip>

Tätähän valmistajat vaativat autojen osalta jo ajat sitten - ei mennyt EUssa läpi. Rajoittaa kilpailua, nääs.
Tähän liittyy myös se vaatimus, että auto pitäisi huoltaa merkkikorjaamossa takuun säilyttämiseksi - ei sekään mennyt läpi, samasta syystä.
Veikkaisin, että moottoripyörien kanssa käy samalla tavalla.


Emeritus-guzzisti

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: Polttoainepolitiikka
« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2009, 14:48:50 ip »
Jossain asioissa on onneksi rahalla niin suuri vaikutusmahti, että kilpailun vääristämiseen jne vedoten moiset direktiivit sitten kaatuvat.

Toisaalta motomatin mainitsemat laittomuuksiin syyllistymisen uhkat pistävät kyllä meikäläisen pysymään harrastuksessa 80-luvun kaasaripeleissä - ei tarvi välittää seoksista tai desibeleistä niin viiimeisen päälle 8)

Toisaalta harmi, kun Grisoa tekis mieli sitten kun on rahaa (koska muka...)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Polttoainepolitiikka
« Vastaus #3 : Heinäkuu 02, 2009, 15:40:54 ip »
Jossain asioissa on onneksi rahalla niin suuri vaikutusmahti, että kilpailun vääristämiseen jne vedoten moiset direktiivit sitten kaatuvat.
<snip>

Siis tässä tapauksessa direktiivi kaatoi autoteollisuuden lobbarit.  ;D
Emeritus-guzzisti