Kirjoittaja Aihe: Calin ilmansuodatin ja -kotelo  (Luettu 2927 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Calin ilmansuodatin ja -kotelo
« : Kesäkuu 28, 2009, 23:37:50 ip »
Tutkailin kirjoituksia haulla "ilmansuodatin" - lisäksi asia on ollut usein esillä Power Commanderin kohdalla (imu- ja pakopuolen virtauksen parantaminen).  Oman "henkilökohtaisen ongelman" vuoksi koetan kaikin keinoin saada äänenpainetason kypärän sisällä mahdollisimman alhaiseksi (tulpat, Schuberth C2, jatkuvia pleksikokeiluja jne.).  Toisaalta tehoa ei koskaan ole liikaa...  Nyt on K&N ilmansuodatin ja alkuperäinen kotelon kansi paikallaan (etteivät imuäänetkään nouse).  Kotelosta lähtevät putket kuitenkin kapenevat niin paljon lähtömittaansa nähden että ne teki mieli pätkäistä yläpäästään poikki: imuääni kohdentuu edelleen eteenpäin tankin alle, mutta poikkipinta ei pienene niin paljoa.

Merkillinen tapaus, miksi ihmeessä virtausta on haluttu kuristaa ?  Jos vaihtaa pelkästään "vapaavirtaussuodattimen" ja jättää alkuperäisen kotelon kannen paikalleen, tämä ei kaiketi vaikuta haitallisesti huohotusjärjestelmään, jota esim. "motomatti" on neuvonut aikaisemmissa teksteissä olemaan sotkematta.

Laitanpa kuvan mistä käy ilmi putkien poikkipinta (ylempi=kotelon pää / alempi=alkuperäinen imupää) ja toisen, jossa näkyy koko rakenne (tästäkin näkee että mutkaputken poikkipinta pienenee).  Pikkuletkut ymmärrän näin: 13/14/19 = kampikammion huohotusjärjestelmän yhde runkoputkesta ("riciclo"), 15/16 = ("sfiato" = to emit air or gas, to allow it to escape) - nesteiden tyhjennys alas bensatankin huohotusletkun viereen vai oliko vaihdelaatkon huohotusputki? (kuvat -02 varaosakirjasta).

[ylläpito on poistanut liitteen]
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: Calin ilmansuodatin ja -kotelo
« Vastaus #1 : Kesäkuu 29, 2009, 14:30:52 ip »
V 11 imee ilmansuodattimen kannessa näkyvät imuputket kovassa kiihdytyksessä tukkoon, ovat tehty sen verran ahtaaksi ja pehmeästä muovista. Saksan pojat ovat avartaneet niitä lämmittämällä ja muovailemalla virvoitusjuomapullon kaulan avulla. Toinen kermaanien viritysohje on rei'ittää itse ilmanputsarin kansi.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin ilmansuodatin ja -kotelo
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2009, 16:15:41 ip »
Calin putket ovat niin kovia että eivät varmasti muuta muotoaan... poikkipinta vaan kapenee kaiken aikaa eteenpäin mutkitellessa ja taitaa siellä missä putki loppuu, olla yhtä sun toista haittaa edessä (tankin kiinnitys, sähköjohtoja).  Commander -osaston miehet ovat korvanneet koko kansiosan usein alumiinikehikolla, jolloin jää kai koko suodatin näkymään ja Foorumin aikaisemmista teksteistä käy ilimi, että imuäänet raikavat sitten reippaasti...  :D

Ilmeisesti näillä muutoksilla ei penkissä tehoja lisää liikene kuin hevosvoiman osia, mutta ainahan se muutoksen jälkeen itsestä tuntuu että kylläpä nyt vääntää mukavasti...
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Calin ilmansuodatin ja -kotelo
« Vastaus #3 : Kesäkuu 29, 2009, 17:46:51 ip »
Calin putket ovat niin kovia että eivät varmasti muuta muotoaan... poikkipinta vaan kapenee kaiken aikaa eteenpäin mutkitellessa ja taitaa siellä missä putki loppuu, olla yhtä sun toista haittaa edessä (tankin kiinnitys, sähköjohtoja).  Commander -osaston miehet ovat korvanneet koko kansiosan usein alumiinikehikolla, jolloin jää kai koko suodatin näkymään ja Foorumin aikaisemmista teksteistä käy ilimi, että imuäänet raikavat sitten reippaasti...  :D

Ilmeisesti näillä muutoksilla ei penkissä tehoja lisää liikene kuin hevosvoiman osia, mutta ainahan se muutoksen jälkeen itsestä tuntuu että kylläpä nyt vääntää mukavasti...

Ei ole Centaurossa Commanderia, mutta parempi ecu kyllä löytyy.

Kotelon kannen poisto todellakin lisää imuääniä merkittävästi. Tosin kun on säädettävä ecu, niin syöttöäkin voi lisätä reilusti. Tehoista verrattuna alkuperäiseen en tiedä mitään, mutta nykytilanteesta tulee jonkin verran selkoa 8. päivä.

Sen centauron alkuperäisen ilmanputsarikotelon kannen imutorvien päässä on vielä sellaiset kumiset lärpäkkeet, joihin jää imuilman tuloa varten vain sellainen 1x 4cm aukko.

Paras ratkaisu varmaan olisi erilliset pod-tyyppiset suodattimet. Ei niinkään tehon takia, vaan helpottaisi huolto ja korjaustoimia merkittävästi ainakin Centauron tapauksessa, kun sinne rungon väliin tulisi lisää tilaa.