Kirjoittaja Aihe: Runkonumero  (Luettu 7023 kertaa)

  • Vieras
Runkonumero
« : Helmikuu 16, 2006, 14:59:56 ip »
Onkohan Moto Guzzilla olemassa runkonumeroiden/koneen numeron perusteella haettavia tietoja... Mitä runkonumerosta saa irti vai onko se vain sarjanumero vailla sen kummempaa merkitystä? Esim. valmistusvuosi, varusteet, väri yms. yms.

Epätietoisena kysyn myös mitä V7 tarkoittaa tarkalleen?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Runkonumero
« Vastaus #1 : Helmikuu 16, 2006, 15:46:45 ip »
Runkonumeropolitiikasta saattaisi saada tarkempaa tietoa soittamalla Moto Italiaan. Ovat yleensä neuvoneet kysyjää.

V7 -merkintä on peräisin kuusikymmentäluvun lopulta jolloin kyseinen pitkittäinen, ilmajäähdytteinen V2 -moottori koki uuden tulemisensa moottoripyörän voimalähteenä. Sitä ennen moottoria oli käytetty mm. sotilasajoneuvoissa pienempitilavuuksisena ja puhallinjäähdytteisenä.

V7 tarkoittanee siis rankasti lyhennettyä 700 kuutiosenttimetrin tilavuusmittaa ja moottorin rakennetta. Siitä eteenpäin "isolohkon" perilliset ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta noudattaneet tätä kokomerkintätapaa. (Pikkulohkoissa mitat kulkee seuraavasti ilman poikkeuksia V35, V50, V65, V75. Perään lisäksi typpimerkintä.) Isolohkon tyyppimerkintätapa on alkupäässä hieman sekavampi: ensin oli V7, 700cc sitten V7, 750cc, edelleen V7, 850cc. Sitten muuttui: tuli "tonniset" eli tosiasiassa yhdeksänpuolikkaat  jotka edelleen olivat periaatteessa tätä V7 -kategoriaa. Tonnisia on sekä pyöreillä että kantikkailla sylintereillä/kansilla.  Yhdeksänkymmentäluvun alussa tuli vielä lyhyt sarja ns. laihaseosmoottoreita joilla pärjättiin saastepäästöongelmista ilman katalysaattoria. Yhdeksänkymmentäluvulla tuli myös V11 -mallisto, 1062cc. Samoihin aikoihin ilmestyi myös harvinaisempi mallisarja V10 -moottoreita. Nämä ovat oikeasti tuhatkuutioisia. Erona muihin isolohkoihin niissä on nokka-akselit remmivedolla sylinterikansissa ja neljä venttiiliä per sylinteri.  

Edellämainitusta on vielä olemassa poikkeamia mutta niitä voi opiskella Guzzi-historiikeistä. Mick Walker muun muassa on kirjoitellut ansiokkaasti V7 -perustaisista kulkupeleistä kirjan.

Nyt näyttää siltä että perinteistä merkintätapaa ei enää käytetä. V11 taisi jäädä viimeiseksi perinnemoottoriksi jossa vielä oli kaikuja alkuperäisestä V7 -moottorista kuten tasavirtalaturin telinevalu sylinterien välissä ja virranjakajan reikä.

Ulkonäöltään samantapainen kuin V11 -moottori mutta sisäkalultaan ja lohkovalultaan uusi moottori esiteltiin pari vuotta sitten Breva 1100 -mallissa. Samaa konstruktiota käyttää myös 1200 Norge/Falco ja lievästi muunneltuna Griso ja Vintage.

Koskisen Vaari voi korjailla jos edellä olevassa on vakavia virheitä muualla kuin kieliopissa. Kirjoitin ulkomuistista.

mm

  • Vieras
Runkonumero
« Vastaus #2 : Helmikuu 17, 2006, 14:57:07 ip »
Ok. Aika sekavaa :)

Mutta selkis just se mitä olin ihmetellytkin.

  • Vieras
Runkonumero
« Vastaus #3 : Helmikuu 17, 2006, 15:46:50 ip »
Joo.. mulla on aika iltapainotteisia nämä ihmettelyt joten pitää kasata kai kysymyksiä että viittii soittaa MI:aan.. :)