Kirjoittaja Aihe: California Vintagen sisäänajo  (Luettu 14385 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #30 : Kesäkuu 22, 2009, 12:14:54 ip »
Näitä pikku "guzzismeja" kuten tuo ö-suodatin öljypohjan sisällä on uudemmissa Guzzeissa yhä vähenemässä määrin. Kaikki standardoituu.  Muutaman öljypohjan kulman hitsauttaneena tiedän että hätäisimmät vanhemman Guzzin ostajat/remonteeraajat eivät aina sieltä ravan keskeltä löydä niitä yhteensä neljää muuta pulttia kehäpultiston lisäksi. Varmin tapa on saada vanha öljypohjan tiiviste pysymään ehjänä on ostaa yksi uusi hyllyyn varalle ennen suodattimen vaihtoa. Sama pätee venttilikopan tiivisteisiin, paitsi niitä pitää olla varalla kaksi! Ö-pohjan tiivisteen saa kestämään useamman öljynvaihdon ylitse laittamalla se kuivana vasten öljypohjan tiivistepintaa ja voitelemalla ohuesti sen yläpinta vaseliinilla. Vaseliinipuoli ei tartu mutta kuiva puoli tarttuu. Jos taas uusi paperitiiviste vaikuttaa liian pieneltä auttaa siihen höyryttäminen tai kevyt kastelu. Samalla se tulee varsin hauraaksi.   
Huonoon suuntaan menemisenä taas pidän sitä että bensapumppu on siirretty tankin sisään suodattimen kera.
Toisaalta se eliminoi ainakin yhden passiivisen talvisäilytyksen aikana syntyvän häiriön: Ulkoisen bensapumpun jumin. Sähköä on mutta pumppu ei pyöri. Tarkoittaa että pumpun siivikko on takertunut pesäänsä. Useimmiten terävä napautus pumpun kylkeen laukaisee tilanteen. Sitä ennen on hyvä irroittaa painepuolen letku jotta vastapaine on mahdollisimman pieni. Siitä muuten lentää bensaa tosi kovaa kun pumppu käynnistyy.
Joissakin Californioissa on sen mallinen sähköinen bensahana jolla on taipumus olla avautumatta. Siitä huolimatta pumpun tuottama alipaine jaksaa avata hanaa sen verran että moottori käy. Pumppu kuitenkin rasittuu tästä tarpeettomasti ja se tulee ilmi voimakkaana käyntiäänenä. Tämä ei koske niitä malleja joissa on pumppu tankin sisällä. Hanan toimivuus on helppo tarkistaa: kun kääntää virran päälle kuulee ja kädellä tuntee kuinka hana napsahtaa auki.

mm

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #31 : Kesäkuu 22, 2009, 12:52:40 ip »


Alkaa tämä homma kuitenkin jo sujumaan, joten eiköhän tämä tästä. :)


Saksalaisen Stein-Dinsen sivustolla on kataloogeja erilaisten Guzzien varaosista:

http://www.stein-dinse.com/eliste/index.php?sid=2121ge7d23fgg&lg=en

Vasemmalta voi valita mallin ja johan löytyy

Noista räjäytyskuvista voi kätevästi etsiä missä mikin osa luuraa.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: California Vintagen sisäänajo
« Vastaus #32 : Kesäkuu 22, 2009, 16:45:56 ip »
Hahaa, toi muistot mieleen tuo Motomatin juttu öljypohjasta. Lemmy I:n ensimmäisen öljyvaihdon yhteydessä olin jo hakemassa isompaa vasaraa kolkuttaakseni kiinni tarttuneen öljypohjan irti, kun sisäinen ääni kehotti katsomaan varaosaluettelon räjäytyskuvaa ja basta, sieltähän ne neljä pulttia loistivat silmään.

Sinällään hyväkin tuo öljypohjan irtiottopakko, tulepa putsattua se pohja sisältä joka kerta ;)
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..