Kirjoittaja Aihe: Bensaletkun irtoaminen  (Luettu 15251 kertaa)

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #15 : Kesäkuu 14, 2009, 21:15:14 ip »
Tässä vaan herää kysymys miten kauan nuo nippusiteet kestävät jatkuvassa bensassa olemista  ?    ???

Yleisin materiaali nippusiteelle on nailon eli http://compest.com/static/training/motor_rac_gte/refinishing_procedures/code_for_plastic_par_code_for_plastic_parts.htm alkoholi ja bensiini ovat harmittomia.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Pumpun imutorvi
« Vastaus #16 : Kesäkuu 15, 2009, 07:32:20 ap »
Kuinkas pohjaan se tankissa olevan pumpun imutorvi ylettyy? Vai jääkö tankkiin bensaa pumpun ulottumattomiin, jos tankin ajaa ihan "tyhjäksi"?
Siksi kiinnostaa, kun tarkoitukseni on tutkia kuinka pitkälle yhdellä tankillisella oikein pääsee sekalaisessa ajossa. Yleensä bensavalon syttyessä on mahtunut n. 13 l tavaraa. Pitkällä matkalla rauhallisesti ajellessa kulutus on n. 5,5 l/100km, joten ~300 km pitäisi päästä ns. kevyesti...
Toisaalta, en ole tankannut ihan pintaan kuin kerran. Sen verran rivakasti tuli bensa tankista yli pyörän ollessa sivujalalla ja bensa lämmetessä helteisessä ilmassa...


Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 15, 2009, 11:19:35 ap »
Tervehdys

Stonessa sen bensaletkun imupäässä oli karkea suodatin, semmonen nailoninen "verkkopussi", eikä se letkun pää ihan kaikkea sieltä tankista pysty imemään muutenkaan. Maksimissa ajelin Stonella sen 330km, ja Vintagella suunnilleen samat on menny, mutta ei siellä paria litraa enempää ole tankkiin jäänyt. Sitä kolmeasataa voi pitää minusta ihan hyvänä maksimina. Huoltoaseman pihalla ajelemalla sen tietysti pystyisi tarkaankin testaamaan...Vauhdin kun sais vaan pidettyä siinä normaalina matkavauhtina..

Jouko

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #18 : Kesäkuu 15, 2009, 11:44:06 ap »
Mulla tuo bensavalo syttyy n. 250-260 km:n kohdalla , tällöin bensaa on vielä n. 100 km:n ajoon. Muhoksen Guzziralliin ajelin turusta 1:llä välitankkauksella.    8) 
Titaniumin kuski

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #19 : Kesäkuu 15, 2009, 18:36:38 ip »
Voishan tuolla yli 500 mennä tankillisella, normiajossa....;D ;D   tsori, oli pakko leveellä :)
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #20 : Kesäkuu 15, 2009, 19:31:53 ip »
Niin leveellä tankilla    ;)
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #21 : Kesäkuu 16, 2009, 13:06:59 ip »
Tässä taas lisää aihetta spekuloinneille: kysyinpä asiaa saksalaiselta auktorisoidulta merkkihuollolta:

"Ongelma polttoainepumpun letkun kanssa on itseasiassa seuraava: kun suodatin on liikaantunut, nousee paine letkussa kunnes se liukuu pois paikaltaan!  Voit siis käyttää rauhassa vanhaa letkua ja tavalliset letkuklemmarit sopivat myös, mutta suodatin olisi vaihdettava useammin!"

Ja kuinka ollakkaan huolto-ohjelmassa ei -03 alkaen ole ollenkaan suodattimen vaihtoa erikseen mainittu kuten -02 vielä oli.  Onko nyt siis kohta "Fuel tank and pipes" joka on 20 tkm välein tätä tarkoittava ("inspections-adjustments-possible replacements-servicing")?  Näin kai sen voi tulkita.  Siis suodatin vaihtoon (Mahle KL145/09655341), letkujen ja klemmareiden tarkistus 20 tkm välein.  Oliko useammallakin letku irronnut alle 20 tkm?

Päivitys 18.6: varmistivat vielä Saksasta että he vaihtavat aina mainitun suodattimen 20 tkm välein (Guzzi 1035065, letku 1035544).

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2014, 12:07:19 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #22 : Kesäkuu 19, 2009, 16:05:14 ip »
hmmmmm

Tuli vain mieleen.... kauanko pumppu pyörii normaalisti ennenkuin paine on noussut ..eli pysähtyy ??
Minulla veivaa aikakin 3 sek ja pitää ääntä kuin olisi ollut syömättä viikon.... onko normaalia kurnaaminen.. +
 

Muuten.... aikani tutkittuani kurnuttamiseen löytyi selitys......tosi erikoinen. Suorasuihkun jälkeisen kymiyhdiste on klemmareilla..ja kierreosa pitenee kun sitä kiristetään ja pää oli painunut imupuolen letkun pintakerroksen läpi.. joka vaan sattui olemaan juuri kohdalla. Tälläinen mahdollisuus on vm- 96 ainakin californiassa. jossa pumppu vas. sivukotelon alla
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #23 : Heinäkuu 30, 2009, 16:16:15 ip »
Hei!
On sitä vaan niin pöljä, niin pöljä..Oletin, että bensaletkuongelma olisi jo ratkaistu hiukan uudempiin Cali-malleihin, ja lähdinkin huolettomin mielin reissuun. Kaikki sujuikin ihan mukavasti, kunnes reilu pari viikkoa sitten eräänä 34 asteisena iltapäivänä Italian autostraadalla meno katkesi kerralla. Onni onnettomuudessa oli, että yhtäkkisen hidastuvuuden takia kukaan ei kolistellut takapäätä, ja että pääsin rullaamalla hitaammalle kaistalle. Ja onnenkantamoinen vielä se, että ulosajoliittymä sattui kuin tilauksesta kohdalle. Rullailin sitä sitten jonkin puutarhamyymälän palmuvarastoon. Avasin bensatankin korkin, ja kuuntelin siitä vaimeaa pulputusta, kun väänsin virrat päälle. Voi perse mikä olo..Eipä siinä auttanut muuta, kuin sanoa vaimolle, että nyt pidetään pieni huoltotauko, ja tämä paikka on kuin luotu siihen..Aurinko porotti niin maan perusteellisesti, eikä juotavaa..
Tankki irti ja pystyasentoon. Jaana piteli tankkia siinä, kun ei ollut mitään muutakaan tukea. Avasin jakarilla luukun, kun puuttui tietysti se sopiva hylsy. Sain luukun auki, ja pari lit...senttilitraa siinä taisi Italian maaperä kostua bensasta. Onneksi tankki ei ollut ihan täysi kuitenkaan. Sitten alkoi ongelmat. Myös bensasuodatin oli irronnut paikaltaan, ja pumppu ei meinannut millään tulla ulos. Vääntelin ja kääntelin, mutta siellä pysyi. Meni tunti taukoineen. Sitten puoliväkisin vääntämällä se suostui lopulta tulemaan esille. Letku meni paikoilleen, kiristin vanhan puristusliittimen kärkipihdeillä, ja suodatin kiinni pakettiin kolmella nippusiteellä, mitkä olin käynyt hakemassa ystävälliseltä puutarhamyyjältä tien toisellla puolella sijaitsevasta myymälästä. Omat kun jäi autotallin lattialle lähtötohinassa..Alkoi jo hämärtää, kun työ oli tehty. Hommassa meni varmaan se kolme tuntia kokonaisuudessaan, kun oli pakko huilia siinä helteessä. Mutta nyt olen vakuuttunut kahden tällaisen tapahtuman jälkeen siitä, missä piilee syy:

1. Suodatin oli irronnut nippusidekiinnityksestä! Kun sovitin sitä takaisin vanhalla siteellä, se meni paikoilleen noin vain. Löysähkösti. NIPPUSIDE VENYY tai SEN LUKITUSMEKANISMI ANTAA PERIKSI ajan oloon.
2. Sain kohtuudella painettua avautumattoman puristusliittimen täysin alkuperäiselle paikalleen, ja se kiristyi uudestaan pihdeillä. Aiemmin Stoneni tapauksessa puristusliitin oli auennut. PURISTUSLIITIN EI OLE PYSYVÄ RATKAISU. Kiristettävä klemmari voi olla hyvinkin parempi.
3. Suodattimen kiinnitys TUKI ON KOVIN LYHYT, ja se sijaitsee suodattimen toisen pään kohdalla, ei siis koko matkalla eikä keskellä suodatinta. Suodatin siis kiristetään tukea vasten toispuoleisesti. Vaikka siihen asentaa kuinka monta nippusidettä, tuppaa suodatin "keinumaan", kun sitä koettaa liikutella. Näin hiukankin venynyt nippuside pääsee liukumaan suodattimen suunnassa esim tärinässä, "keinuminen" vaan kasvaa, ja lopulta suodatin irtoaa kokonaan.

Olin ajanut Vintagella 21374km(jostain syystä lukema jäi mieleen), mutta Stonella sen täytyi olla alle 20tkm(miesmuisti on niin pirun lyhyt), kun letku irtosi. Nythän kaikilla kirjoittelua seuranneilla on jo tietona, että suodattimen vaihtoväliksi on määritelty 20tkm. Ja on tullut jotain tietoa siitä likaisen suodattimen aiheuttamasta "sykäyksestä", mikä aiheuttaa letkun irtoamisen. Olen kuitenkin ajanut korjauksen jälkeen yli 3tkm, eikä sellaista toista sykäystä ole vielä tullut..Älkää hyvät veljet luottako tuohon 20tkm:n "sääntöön", vaan laittakaa paketti kasaan niin, että se pysyy pommin varmasti! Ei niinkään sen takia, että matkaan tulee harmillinen pysähdys, niistähän aina selvitään, vaan ennen kaikkea oman turvallisuutenne vuoksi. Se veto voi katketa vaikka sellaisessa tilanteessa, jolloin sitä juuri tarvittaisiin. Jokainen voi kuvitella mielessään näitä tilanteita.
Tuleeko uutta sykäystä vai ei, sitä en jää odottamaan, vaan odottelen uutta suodatinta Moto-Italiasta, kun tämän meidän kirjoittelun perusteella sinne on tullut oikein bensasuodattimen kyselyruuhka, ja suodattimia ei ole hyllyssä, vaan tilauksessa. Kun saan suodattimen, en asenna sitä nippusiteellä, enkä puristusliittimin. Jokin muu keino on keksittävä. Leveällä klemmarilla myös suodattimen kiinnitys tukea vasten? Tässä on vaikeutena tankin ahdas aukko, joten kiristysmekanismin täytyisi olla klemmarin sisäpuolella?!? Onko sellaisia klemmareita? Kuka tietää? Moto Matti? Viilatakko tukeen syvennys, jotta kiristin, olipa mikä tahansa, ei pääse liukumaan paikoiltaan? Jotain pitäis keksiä. Onko ideoita?
California on niiiiiiiiiin pirun mukava reissupyörä, että tämä pieni varjostuma sen pumpussa pitää hoitaa heti kuntoon. Ja sitten taas mennään hymyissä suin ;D

t. Jouko


Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 30, 2009, 17:46:01 ip »
Clas Olhsonilta saa edullisesti  7 mm lenkki-kiinto -yhdistelmää. Maksoi 1,40 euroa, joten vara ei calinomistajaa varmaan kaada. Ostin 2 kpl jos vaikka reissunpäällä joku calinomistaja naama punaisena kiroaa harvinaista kokoa.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #25 : Heinäkuu 30, 2009, 19:18:18 ip »
Moro,
Eräs keino olisi siirtää suodatin tankin ulkopuolelle. Vaihtokin olis helpompaa ja se ei aiheuttaisi enää ongelmia tankin sisällä. Pumpunkin saisi paremmin paikoilleen...

Onko joku asentanut suodattimen ulkopuolelle ja minkälaisen?

T: Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #26 : Tammikuu 25, 2010, 09:03:29 ap »
^ ja tuo sama suodin Motonetissa (19-9500), 11.90 EUR  :o Löytyy myös muualta, itse olen hakenut Tammer-Dieselistä.

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #27 : Kesäkuu 11, 2010, 07:37:40 ap »
mulla kanss tyssäs Cali 06 eilen  Espooseen liekö juuri tuo letkun irtoaminen syynä.
tutkailen kun saan pyörän talliini.Kaverin kanss juuri naureskeltiin et just ku sai maksettuu nii hajos ja ennen se olis merkinnyt pyörän vaihtoo mut nyt ku on eläkkeellä ni täytyy vaa ropaa... ;D
kiitos vinkeistä ja selkeistä kuvista...

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #28 : Kesäkuu 14, 2010, 23:17:16 ip »
sepäse oli letku irronnut ja siinä teksti made in u.s.a. eli lyhenne sanoista uusia.saa.ameriikasta
ps.laitoin uuden motonetsuodattimen ulkopuolelle runkoputkien väliin nippusiteellä et on helpompi vaihtaa enskerralla kurkkuputken siel tankinsisällä laitoin suoraan pumpusta ulosmenoliittimeen.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Bensaletkun irtoaminen
« Vastaus #29 : Elokuu 18, 2010, 23:55:09 ip »
Täällä yksi uusi letkun pumpulta irtoamis tapaus, mutta kulkineena Nevada i.e. rek.11/2004.
Voima loppui yllättäen, mutta onneksi lähellä kotia. Silti tuli hiki taluttaessa  8) .
Soitin Piikkiöön, ennen kuin aloin diagnosoimaan ja kun kipinä tuli kyntilöille, niin epäilivät polttoaine puolen viaksi.
Ruiskuille ei tullut pisaraakaan, joten tankki auki ja se letkuhan siellä on irrallaan.
Tankki on nyt auki ja sen pohjalla lilluu myös ruosteista vettä n.desilitra.

Lainaus:  "Polttoainesuodatin ei ole normaalikäytössä tarkoitettu vaihdettavaksi mutta
tässä  tapauksessa tuskin on pahitteeksi.
Nevadan suodattimelle ei ole olemassa omaa varaosakoodia mutta lähetämme
vastaavantyyppisen osan joka pitäisi sopia, varmista vielä asia kun vaihdat
sen. Filsu on 28,- + toimkulut.
t: motoitalia "

Kilsoja on nyt mittarissa 17 tkm ja huoltokirjan mukaan tätä on MotoItaliassa huollatettu.
Eli saattaa olla paikallaan tämä vikapaikka tarkistaa myös näistä pikkulohkojen ruiskumalleista.

p.s. Löysin originaali suodattimelle (Nevada i.e. 2004-2006) osanron  GU32106060

Suodatin vaihdettu ja lähti laakista tulille. Nyt myös vetää aiempaa tasaisemmin heti tyhjäkäynniltä alkaen.

Lisäys:  On myös hyvä huomioida, että p-a korkin kauluksen valumavesireikä on rakenteeltaan toimimaton.
Tankin läpi kulkeva spiraaliputki vaatisi valumaveden nousua ylämäkeen, joten pyörää pakkasessa säilytettäessä putkeen tulee halkeama ja jos ei, niin se siltikin ruostuu umpeen muutamassa vuodessa. Omassani kokeiltu paineilma (n.8bar) pihisi yläkautta tankkiin ja alakautta ei mennyt mihinkään. Uudessa pyörässä kannattaisi ko.vesiputki tuupata täyteen vaseliinia tai (tehtaan huolto-ohjeen mukaan) tarkistaa polttoainetankki ja letkut 7500km/12kk välein siten, että ko. putki puhalletaan auki ja lorautetaan vaikka jäänestoainetta putkeen. Tietysti mielellään ennen talviseisontaa, jotta mahd. jäätyvä vesi saadaan putkesta pois.
Tankin "takahelmasta" löytyy myös tyhjennysproppu, jolla pohjasakat saa vaivatta ulos pumppupakettiluukkua availematta.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2010, 14:59:10 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)